AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

Permalänk
Melding Plague

AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

"Big Navi" och RDNA 2 ser ut att begränsas till krigande medelst pris och stora mängder minne, enligt Coreteks.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kunde inte bry mig jättemycket om det är 8, 10 eller 16GB. Vad som betyder något är prestandan på GPU.

Permalänk
Medlem

Om det är 'cykel-på-köpet' så spelar minnesmängd och prestanda ingen som helst roll. #AMD4EVER

Jag har inte haft stenkoll på minnes användning på mitt 1080, men jag tror inte att jag slagit i taket någon gång i 1440p men framtida spel kanske kommer ha ännu fläskigare texturer?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Kan bara hoppas Coreteks har lika fel rörande prestandan för Big Navi som han hade med sin teori om en co-processor på RTX 3000-serien.

Men jag är rädd att han har rätt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att AMD tyvärr kommer att bli kölhalade denna generationen också, men den som lever får se.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Riktigt vågat av AMD att lägga sig i en prisklass över NVIDIA. Detta alldeles oavsett om man får "dubbelt så mycket RAM", för det kommer inte ens i närheten av att kunna översättas till betydligt bättre prestanda i spel. Detta skulle ju även innebära att AMD tappar, enligt mig, sitt starkast kort, vilket är att vara det billigast alternativet.

Sedan får vi ju inte underskatta att gemene man gillar stora siffror och de tror att 16 GB är dubbelt så bra som 8 GB för endast $49 och väljer AMD enkom på grund av det. Men jag vill ändå någonstans tro att folk som köper GPU:er separat har lite koll på hur tekniken fungerar.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Avstängd

Blir nog samma visa som med Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schluug:

Om det är 'cykel-på-köpet' så spelar minnesmängd och prestanda ingen som helst roll. #AMD4EVER

Jag har inte haft stenkoll på minnes användning på mitt 1080, men jag tror inte att jag slagit i taket någon gång i 1440p men framtida spel kanske kommer ha ännu fläskigare texturer?

Blir det Cykel på köpet med Dogge doggelito så blir det ett solklart köp. 16GB borde räcka för att pressa 3070Ti, kanske kan vi även få ett 24GB och ett 32GB så kanske AMD kan slå nvidia på fingrarna över hela brädet. Om dessa grafikkort även snackar direkt med SSD'n så kommer PCIE 4 nog verkligen kunna spänna musklerna.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

jag tror dem kommer med ett riktigt bra kort för sin prisklass. dem vågar sätta ett högt pris för dem vet hur mycket Bullshit det är med Nvidias påstådda prestanda och deras fina grafer som visar hur bra deras kort är. dem kommer förmodligen ligga stabilt mellan 3070 och 3080 och i de läget kunna konkurrera med 3080 pga vram min killgissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Riktigt vågat av AMD att lägga sig i en prisklass över NVIDIA. Detta alldeles oavsett om man får "dubbelt så mycket RAM", för det kommer inte ens i närheten av att kunna översättas till betydligt bättre prestanda i spel. Detta skulle ju även innebära att AMD tappar, enligt mig, sitt starkast kort, vilket är att vara det billigast alternativet.

Sedan får vi ju inte underskatta att gemene man gillar stora siffror och de tror att 16 GB är dubbelt så bra som 8 GB för endast $49 och väljer AMD enkom på grund av det. Men jag vill ändå någonstans tro att folk som köper GPU:er separat har lite koll på hur tekniken fungerar.

Jag väljer att tolka det som att AMD kommer göra ett gigantiskt hopp i prestanda och kunna konkurrera med Nvidia i toppsegmentet.
Hype är alltid kul, oavsett hur osannolikt det är att det är sant.

Hype!

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ja, får man cykel på köpet så köper jag direkt

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kanske ligger något i att nvidia har så dåliga yields på samsung 8 nm att tillgången blir dålig och därmed sätter de lägre prislapp för att folk ska boka?

Amd måste visa upp något snart annars kommer de tappa potentiella kunder.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Riktigt vågat av AMD att lägga sig i en prisklass över NVIDIA. Detta alldeles oavsett om man får "dubbelt så mycket RAM", för det kommer inte ens i närheten av att kunna översättas till betydligt bättre prestanda i spel. Detta skulle ju även innebära att AMD tappar, enligt mig, sitt starkast kort, vilket är att vara det billigast alternativet.

Sedan får vi ju inte underskatta att gemene man gillar stora siffror och de tror att 16 GB är dubbelt så bra som 8 GB för endast $49 och väljer AMD enkom på grund av det. Men jag vill ändå någonstans tro att folk som köper GPU:er separat har lite koll på hur tekniken fungerar.

Tror väl att det är ett ganska säkert antagande att de kommer prissätta efter hur konkurrenskraftiga de är i prestanda.
Då vi inte har sett riktiga review på 30xx än och inte sett något alls on prestandan på RDNA2.

Man kan välja att tolka läckorna som hints om vad som händer bakom kulisserna, eller så kan du välja att tro att du redan vet vad som händer bakom kulisserna och tolja läckorna därefter.

Så jag inte alls förutsåg vad som skulle komma med ampere så tänker jag anta att arken jag eller någon annan riktigt vet vad som kommer med RDNA2- utom nvidia och AMD för jag tror inte för en sekund att de inte vet väl vad den andra parten håller på med och planerar därefter.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

16 GB säljer tyvärr bland massorna.

För min del vore det högintressant med lägre PSU/slots krav i kombination med => 3070 prestanda.

Permalänk
Medlem

Prestanda och extra funktioner är viktigare än mängden minne. För mig så är DLSS en stor anledning till att jag vill fortsätta på Nvidiakorten.
Sekunden som AMD ger mig en anledning att byta så gör jag det men just nu ligger dom alldeles för långt efter. Hoppas såklart att dessa kort presterar extremt bra men tror inte det är möjligt att dom kommer ikapp Nvidia med just dessa korten men har gärna fel!

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av magma86:

Kanske ligger något i att nvidia har så dåliga yields på samsung 8 nm att tillgången blir dålig och därmed sätter de lägre prislapp för att folk ska boka?

Amd måste visa upp något snart annars kommer de tappa potentiella kunder.

Ryktas presentation i början av Oktober och lansering i mitten eller slutet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Kanske ligger något i att nvidia har så dåliga yields på samsung 8 nm att tillgången blir dålig och därmed sätter de lägre prislapp för att folk ska boka?

För det första får jag inte riktigt ihop den logiken, vad skulle man vinna på det?

Sen vart hittar du information kring dålig yield hos Samsung 8nm? Allt jag har sett har varit att problemen har legat hos deras EUV-noder? Jag var under uppfattningen att man gick till Samsungs 8nm nod just för att slippa tillgångsproblem (trångt hos TSMC, och Samsungs mer avancerade noder har problem).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TuHack:

16 GB säljer tyvärr bland massorna.

För min del vore det högintressant med lägre PSU/slots krav i kombination med => 3070 prestanda.

24 GB säljer också.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Big Navi ...... Om det är 16 GB v ram så borde detta vara en 256 bit stor buss . Då kommer det något större med 384 bit buss . Låter jätte konstigt att dom skulle ha bestämt sig för 599 och sänkt på grund av Ampere till 549 För Ampere är mycket snabbare än så . Så NEJ tror hela tweeten är fejk

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

16GB känns mer för professionella användares behov, kortet kan säkerligen bli bra för dessa. Men AMD får det tufft om deras konkurrent till RTX 3070 både är dyrare och sämre prestanda för den stora gruppen mainstramanvändare.

Permalänk
Medlem

senaste är att Amd:s bästa kommer ligga i nivå med 3080.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

senaste är att Amd:s bästa kommer ligga i nivå med 3080.

Med gddr6 minnen? Har lite svårt att tro på det.

Permalänk
Medlem

Oavsett pris så kommer amds gpun kosta er mer än vad ni köper kortet för då tid är pengar.
Har tappat arbete pga krasher, spenderat tid på ominstallationer av både drivrutiner samt os (ja ni läste rätt, även os), har ingen användning av min dyra freesync skärm, kan inte använda nåt som kommer med radeon mjukvaran.

Kör med mitt 1060 kort nu för sinnesro.
Tips, avvakta på fungerande drivrutiner (har sj gett upp hoppet om detta) om ni tänker köpa amd kort eller satsa på nvidia ist.

Permalänk
Medlem

Känns som att Big Navi knappt kommer nå upp till 2080Ti prestanda. Och AMD kan inte sänka priser mer pga lönsamhet nu när Nvidia släpper över 2080Ti prestanda för $499 .

@Defender senaste vart ifrån? Gissningar av AMD fanboys på AMD fanboy subreddits javisst.

Permalänk
Medlem

Tror inte det blir så kul historia i slutändan från AMDs synpunkt, säkerligen hade de hoppats på antingen mindre prestanda eller högre pris från Nvidia, nu är båda relativt bra så de får nog inte sådär jätte stor vinst per som säljs, speciellt inte med 16GB (tror ej kompressionen är på samma nivå hos AMD så krävs lite fysiskt mer minne i deras lösning säkert), känns som ett kort som "Big Navi" påstås bli känns retfullt att det "måste" säljas för typ $549 max. Nu är det bara rykten men allt låter logiskt att det var ett kort AMD hade hoppats få sälja för typ $799 åtminstone.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

För det första får jag inte riktigt ihop den logiken, vad skulle man vinna på det?

Sen vart hittar du information kring dålig yield hos Samsung 8nm? Allt jag har sett har varit att problemen har legat hos deras EUV-noder? Jag var under uppfattningen att man gick till Samsungs 8nm nod just för att slippa tillgångsproblem (trångt hos TSMC, och Samsungs mer avancerade noder har problem).

Jag vet inte, bara spekulerar.

https://www.tweaktown.com/news/74915/exclusive-geforce-rtx-30...
Kan ju vara rykten också?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ryktas i presentation i början av Oktober och lansering i mitten eller slutet.

Har också hört det. Det visar väl sig snart om det är sant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Fördelen med att vara en fattig jävel, jag behöver inte väja grafikkort fören två år efter lansering haha

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

AMD verkar inte ha fattat att just nu är den vinnande melodin 90% prestanda till 50% pris.
Ingen orkar köpa 90% prestanda till 105% pris.
(att grisen är sminkad med lite extra minne spelar mindre roll då kortet ändå är utanför mainstream)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Big Navi ...... Om det är 16 GB ramminne så borde detta vara en 256 MB stor buss . Då kommer det något större med 384 MB buss . Låter jätte konstigt att dom skulle ha bestämt sig för 599 och sänkt på grund av Ampere till 549 För Ampere är mycket snabbare än så . Så NEJ tror hela tweeten är fejk

MB?

Skrivet av str8forthakill:

Känns som att Big Navi knappt kommer nå upp till 2080Ti prestanda. Och AMD kan inte sänka priser mer pga lönsamhet nu när Nvidia släpper över 2080Ti prestanda för $499 .

Skulle inte big navi vara en krets på 500mm2? Är ju dubbelt så stor som Navi 10 XT... Att nå upp till 2080Ti i prestanda ska nog inte vara något problem (om deras RT-lösning inte äter enormt mycket kisel). Problemet är nog snarare att dom hade räknat med att kunna lägga den i en annan prisklass..