Teknikstund: Input lag på LG:s och Samsungs spel-TV

Permalänk
Melding Plague

Teknikstund: Input lag på LG:s och Samsungs spel-TV

Thomas testar igenom input lag via tre olika verktyg. Latens kan verka vara ett enkelt mätvärde – vilket det så klart inte är.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Från 80 - 100 till 12 - 14 låter ju väldigt bra för en oinsatt.

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta till vanliga gejmingskärmar? Latens i top, mid, och botten av panelen. De brukar vara kring 5ms?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Hur står sig detta till vanliga gejmingskärmar? Latens i top, mid, och botten av panelen. De brukar vara kring 5ms?

Rent anekdotisk märker inte jag någon skillnad på latens hos en AOC G2460VQ6 och min C9 när de körs i 144 respektive 120 hz. Tycker faktiskt oleden känns aningen kvickare. Troligtvis på grund av att oled generellt sett har bättre responstid än tn.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Verkligen kul med denna och föregående artikel som ger oss oinsatta lite inblick i hur dessa saker fungerar. Tack Thomas.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Moderator
Testpilot

Tack Thomas för ett mycket intressant test. Mina egna upplevelser med LG 48CX är att den är mycket snabb.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Sjukt intressant , som vanligt!😁

Permalänk
Medlem

Största problemet är väl snarare att typ alla spel på konsol är 30FPS. Bara att gå upp från 30 till 60 FPS och 60HZ gör en enorm skillnad. Även om man har alla motion plus grejer aktivt. Sen om man stänger av black frame osv så torskar man ju skärpa vid rörelse och får en suddigare bild för att vinna lite latens, jag vet inte om det är värt det om man inte spelar FPS på hög nivå på konsol. vilket man inte borde i alla fall (bomb dropped). Spelade precis Last of Us Remastered på PS4 Pro som har ett 60FPS läge och sen nya TLOU 2 som går i 30 fps direkt efter, är ju som dag och natt i responsivitet och klarhet vid rörelse, spelar ingen roll om jag kör game-mode eller inte, det går inte att rädda 30FPS, det ser för jäkligt ut vid rörelse.

Nu utgick jag lite från att alla spelar konsol på tvn, men det finns väl en liten andel som kör sin PC med mus och tangentbord mot tvn så kanske mer relevant för er.

Latens är ju inte allt. Personligen tycker jag motion resolution är viktigare, speciellt i single player spel. Latens vänjer sig hjärnan vid efter några minuter bara om det inte är något extremt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Rent anekdotisk märker inte jag någon skillnad på latens hos en AOC G2460VQ6 och min C9 när de körs i 144 respektive 120 hz. Tycker faktiskt oleden känns aningen kvickare. Troligtvis på grund av att oled generellt sett har bättre responstid än tn.

Och för att undvika missförstån så är det då pixel response tiden som avses där OLED väl är den snabbaste av alla paneler som finns (osäkert jämfört med tjock-tv om nu nån håller liv i en sån längre ).

Permalänk
Medlem

Själv kör jag kombinationen av hög latens, låg frekvens och dåligt aim. Brukar resultera i att skotten sitter där dem ska.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Aiwi:

Hur står sig detta till vanliga gejmingskärmar? Latens i top, mid, och botten av panelen. De brukar vara kring 5ms?

De flesta spelskärmar ligger på 10-15 ms i mitten när man kör 1080p/60 Hz med Leo Bodnar. Detta är effektivt samma som 60 FPS och de flesta spelskärmar kör då panelen i 120 Hz. Så ≈8 ms uppdatera skärm och ≈8ms repetera.

Högre frekvens kortar ned skärmen latens en del, precis som TV-apparaterna här går ned till 7 ms latens i mitten vid 1080p/120 Hz

När skärmarna kör 144 FPS/144 Hz är uppdateringen ca 7 ms så det är något snabbare överlag för skärmarna. Men det finns inget enkelt verktyg för att mäta topp, mitten, botten som jag gör här med Leo Bodnar. Utan där får man filma 1000 fps och få en relativ jämförelse med annan skärm. Det mesta pekar på att alla spelskärmar idag när de körs i 144 Hz och högre är under 10 ms latens.

Så man skulle behöva någon form av Leo Bodnar fast för Displayport och möjlighet till 144 Hz, 240 Hz etc. Det kan man uppnå med ljussensor och oscilloskop kopplad till PC. Men de testare som gör detta får ofta ganska olika siffror ändå, Kan variera flera hundra procent mellan testare. Men det är mycket låga siffror generellt, några millisekunder.

Detta ska då ställas mot den totala latensen från musklick och spelmotor till skärm som är en mycket större latens som beroende på spel kan vara så mycket som 50–100 ms. Jag tar upp det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30166-fran-mus-till-ljus-...

Spelskärmarna är i alla fall det minsta problemet idag. Det mesta av latensen vid rappa PC-spel kommer från övriga delar i systemet. Lite annat med TV-apparater där spellägen traditionellt har gett oss runt 40-60 ms latens. 100–200 ms utanför spelläge. Först senaste två-tre åren har alla ansträngt sig för att minska latensen. Men många nya TV-apparater är fortfarande på en nivå runt 20-30 ms vid 1080p/60 även i spelläget.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha haft C8 och nu E9 så aldrig tillbaka från OLED. Att öht inte behöva tänka på BLB, vinklar, etc. är så jävla skönt. Allt är rappt, inga konstigheter. Är ingen fps-nörd men har spelat en hel del (PS4) och aldrig haft några problem med inputs. Haft PC inkopplat för att leka runt lite, inga problem där. Ska införskaffa ett nytt nVidia eller AMD så länge någon av de har HDMI 2.1 så är jag nöjd egentligen (får se vad AMD har att komma med på prestanda/pris mot nVidias nya).

Med det sagt har lag velat ha en ny skärm till PC mest för arbete men som också kan klara lite spelande om så behövs. CX48 skulle varit självklart om inte för priset och att jag redan har en E9. Sen är jag mer sugen på en ultrawide curved skärm då den skulle göra allt arbete mycket smidigare (hade trippel 24" setup innan och det var väldigt händigt).

Om det ändå släpptes en curved UW OLED så hade det varit smutt. Gillar inte att behöva tänka på saker som VA vs IPS vs TN, BLB, Färgåtergivning etc. Känns så föråldrat att hålla på att jämföra småsaker som man inte haft problem med på länge iom OLED.

Självklart är det inte helt felfritt (vad är det) men sjukt mycket skönare val och personligen saknar jag ingenting egentligen från förr.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag kan m.a.o. fortsätta mitt korståg om att OLED är bäst på allt, perfekt, kommer använda den här artikeln massor!

Eyes closed, head first, can't lose!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

De flesta spelskärmar ligger på 10-15 ms i mitten när man kör 1080p/60 Hz med Leo Bodnar. Detta är effektivt samma som 60 FPS och de flesta spelskärmar kör då panelen i 120 Hz. Så ≈8 ms uppdatera skärm och ≈8ms repetera.

Högre frekvens kortar ned skärmen latens en del, precis som TV-apparaterna här går ned till 7 ms latens i mitten vid 1080p/120 Hz

När skärmarna kör 144 FPS/144 Hz är uppdateringen ca 7 ms så det är något snabbare överlag för skärmarna. Men det finns inget enkelt verktyg för att mäta topp, mitten, botten som jag gör här med Leo Bodnar. Utan där får man filma 1000 fps och få en relativ jämförelse med annan skärm. Det mesta pekar på att alla spelskärmar idag när de körs i 144 Hz och högre är under 10 ms latens.

Så man skulle behöva någon form av Leo Bodnar fast för Displayport och möjlighet till 144 Hz, 240 Hz etc. Det kan man uppnå med ljussensor och oscilloskop kopplad till PC. Men de testare som gör detta får ofta ganska olika siffror ändå, Kan variera flera hundra procent mellan testare. Men det är mycket låga siffror generellt, några millisekunder.

Detta ska då ställas mot den totala latensen från musklick och spelmotor till skärm som är en mycket större latens som beroende på spel kan vara så mycket som 50–100 ms. Jag tar upp det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30166-fran-mus-till-ljus-...

Spelskärmarna är i alla fall det minsta problemet idag. Det mesta av latensen vid rappa PC-spel kommer från övriga delar i systemet. Lite annat med TV-apparater där spellägen traditionellt har gett oss runt 40-60 ms latens. 100–200 ms utanför spelläge. Först senaste två-tre åren har alla ansträngt sig för att minska latensen. Men många nya TV-apparater är fortfarande på en nivå runt 20-30 ms vid 1080p/60 även i spelläget.

Tack för utförligt svar! Nu behöver man bra större skrivbord för att få plats med 48-tummaren..

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

Beroende på vad LG 48xc kostar på blackfriday så kan det bli ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Själv kör jag kombinationen av hög latens, låg frekvens och dåligt aim. Brukar resultera i att skotten sitter där dem ska.

https://youtu.be/xnqIwgN8fUs

Just CS GO är väl dock mer av spray & pray så där kvittar det nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Största problemet är väl snarare att typ alla spel på konsol är 30FPS. Bara att gå upp från 30 till 60 FPS och 60HZ gör en enorm skillnad. Även om man har alla motion plus grejer aktivt. Sen om man stänger av black frame osv så torskar man ju skärpa vid rörelse och får en suddigare bild för att vinna lite latens, jag vet inte om det är värt det om man inte spelar FPS på hög nivå på konsol. vilket man inte borde i alla fall (bomb dropped). Spelade precis Last of Us Remastered på PS4 Pro som har ett 60FPS läge och sen nya TLOU 2 som går i 30 fps direkt efter, är ju som dag och natt i responsivitet och klarhet vid rörelse, spelar ingen roll om jag kör game-mode eller inte, det går inte att rädda 30FPS, det ser för jäkligt ut vid rörelse.

Nu utgick jag lite från att alla spelar konsol på tvn, men det finns väl en liten andel som kör sin PC med mus och tangentbord mot tvn så kanske mer relevant för er.

Latens är ju inte allt. Personligen tycker jag motion resolution är viktigare, speciellt i single player spel. Latens vänjer sig hjärnan vid efter några minuter bara om det inte är något extremt.

Jag kör PC kopplad till TVn med en trådlös xbox kontroll. Fungerar ypperligt med steams big picture mode, och finns många bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Största problemet är väl snarare att typ alla spel på konsol är 30FPS. Bara att gå upp från 30 till 60 FPS och 60HZ gör en enorm skillnad. Även om man har alla motion plus grejer aktivt. Sen om man stänger av black frame osv så torskar man ju skärpa vid rörelse och får en suddigare bild för att vinna lite latens, jag vet inte om det är värt det om man inte spelar FPS på hög nivå på konsol. vilket man inte borde i alla fall (bomb dropped). Spelade precis Last of Us Remastered på PS4 Pro som har ett 60FPS läge och sen nya TLOU 2 som går i 30 fps direkt efter, är ju som dag och natt i responsivitet och klarhet vid rörelse, spelar ingen roll om jag kör game-mode eller inte, det går inte att rädda 30FPS, det ser för jäkligt ut vid rörelse.

Nu utgick jag lite från att alla spelar konsol på tvn, men det finns väl en liten andel som kör sin PC med mus och tangentbord mot tvn så kanske mer relevant för er.

Latens är ju inte allt. Personligen tycker jag motion resolution är viktigare, speciellt i single player spel. Latens vänjer sig hjärnan vid efter några minuter bara om det inte är något extremt.

K

Permalänk
Medlem

https://youtu.be/26DbJ3E4YKI Kan detta vara något att testa? Eller har jag fattat detta på fel sätt, det Linus Tech Tips gör? @Laxpudding

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Jag fick för mig att Samsung sade att Q80R skulle med mjukvara låsa upp 4K 120hz
Tydligen gällde det enbart Oneconnectbox-versionen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Bildexpert 📺

@Sh4d0wfi3nd: Ja tyvärr, för 2019-modellerna är det endast One Connect-modellerna som ger högre bandbredd över HDMI.

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant video!
Alltid kul att se hur du arbetar med skärmar och TV-apparater.

Har precis investerat i en 65" CX modell från LG och är supernöjd med responsen i skärmen samt svärtan.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Iochmed att tv:n blivit snabbare och även kommit ner i storlek börjar fler fundera kring att välja en tv som skärm. Har ju tidigare varit större skillnader mellan dem.

Då är egentligen frågan vad man får och vad man tappar om man väljer att ha en tv som skärm?
Visst ger storleken lägre punkttäthet (ppi) och därmed något mindre skärpa, men vad mer?

Det vore intressant med en artikel som jämför och klargör.
Då snackar vi inte bara om skillnaden i antalet Hz, utan i övrigt både för spel och arbete/kontorsanvändning.

Permalänk
Avstängd

@D.:
Det enda TV inte erbjuder (eller ja, extremt nishe) är ultrawideformat. Skärm är inte endast gaming idag utan även arbete etc. Många, inklusive jag, vill gärna ha en alltiallo skärm snarare än att köpa flera. Är dock inte kräsen nog att kräva 360Hz och grejer utan något högre än idag som fungerar för arbetet men även kickar igång bra för att köra några games när man vill det.

Har själv funderat på CX48 men den kanske blir aningen för stor + att de, vad jag vet, inte har avdelningsmöjligheter så det blir bra. Skulle vilja testa köra 4k och köra 4-delning på fönster för att sen jämföra med en ultrawide där man snappar på bredden istället. Detta endast för att få en känsla av hur arbete skulle fungera på de olika typerna.

I övrigt så är inga TV idag över 120Hz så är man väldigt kräsen och sitter med en 240Hz eller högre så kanske man inte vill "byta ner sig". Så där har du något vissa

Permalänk
Medlem

Om jag inte har fel så stänger Samsung av samtliga bild-förbättringar i spelläge.
Hur LG gör är mindre klart, man blir inte direkt klok av att läsa på deras hemsida heller.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Anthraxious:

@D.:
Det enda TV inte erbjuder (eller ja, extremt nishe) är ultrawideformat. Skärm är inte endast gaming idag utan även arbete etc. Många, inklusive jag, vill gärna ha en alltiallo skärm snarare än att köpa flera. Är dock inte kräsen nog att kräva 360Hz och grejer utan något högre än idag som fungerar för arbetet men även kickar igång bra för att köra några games när man vill det.

Har själv funderat på CX48 men den kanske blir aningen för stor + att de, vad jag vet, inte har avdelningsmöjligheter så det blir bra. Skulle vilja testa köra 4k och köra 4-delning på fönster för att sen jämföra med en ultrawide där man snappar på bredden istället. Detta endast för att få en känsla av hur arbete skulle fungera på de olika typerna.

I övrigt så är inga TV idag över 120Hz så är man väldigt kräsen och sitter med en 240Hz eller högre så kanske man inte vill "byta ner sig". Så där har du något vissa

Därför jag kommer köra båda
240 / 360Hz och en CX48 / 55
Kabel genom väggen till TV och Trådlös mus och tangentbord (kör jag redan idag så)

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant med CX48, hade den kostat runt 10k hade det lätt kunnat bli nästa datorskärm.
Hade dock gärna sett den böjd och lite mer funktioner som en "monitor" har men jaaa.. det är ju faktiskt en tv.
Hade gärna fått vara lite mindre med, visst hamnar 4k på 48" på samma PPI som 1080p 24"?
Hur mycket lider nyare OLED av inbränd bild?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

@D.:
Det enda TV inte erbjuder (eller ja, extremt nishe) är ultrawideformat. Skärm är inte endast gaming idag utan även arbete etc. Många, inklusive jag, vill gärna ha en alltiallo skärm snarare än att köpa flera. Är dock inte kräsen nog att kräva 360Hz och grejer utan något högre än idag som fungerar för arbetet men även kickar igång bra för att köra några games när man vill det.

Har själv funderat på CX48 men den kanske blir aningen för stor + att de, vad jag vet, inte har avdelningsmöjligheter så det blir bra. Skulle vilja testa köra 4k och köra 4-delning på fönster för att sen jämföra med en ultrawide där man snappar på bredden istället. Detta endast för att få en känsla av hur arbete skulle fungera på de olika typerna.

I övrigt så är inga TV idag över 120Hz så är man väldigt kräsen och sitter med en 240Hz eller högre så kanske man inte vill "byta ner sig". Så där har du något vissa

Formatet är en sak ja, som nog kan vara både och.
Antar att de flesta vill ha skärm som funkar någorlunda för det mesta, knappast någon som bara spelar på sin dator.

Sen det att dela upp bilden på något bra sätt är det väl något sämre med, man skulle ju vilja kunna få programmen att köras i "helskärm" på 1/4 el 1/2 (dvs motsvarande 1 el 2 1080p).

Jag provade lite på min skärm på jobbet som är en 32" UHD/4K, hur det skulle vara att köra i 3840x1600. Installerade även ett tillägg till Chrome för att kunna köra video i "helskärm" i fönstret, men eftersom det mesta av materialet är i 16:9-format blir det ju inte bra med mer höjd.

Har själv länge funderat på att skaffa en 38" 3840x1600, men alltmer börjat överväga 65-75" UHD/4K istället. I så fall skulle den placeras på separat bord/stativ en bit ifrån skrivbordet.

@Tvelander:
Körs något slags "lapboard" el hur löser du det med bord och ergonomi så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Just CS GO är väl dock mer av spray & pray så där kvittar det nog

Haha, sant. Är det inte dessutom så att man ändå blir begränsad till 64 bilder per sekund på valves servrar, även vid 144 hz, eller hur fungerar det i praktiken om tick-rate mot servern är 64 ticks per sekund jämfört med 128 som på t.ex. FACEIT?

Rent spontant tänker jag att man inte kan få data snabbare än vad servern hinner leverera och därför blir varje uppdaterad bild.. dubbletter? Eller tänker jag fel?