Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Jobb: Vill du bli Samsungs representant i SweClockers forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Det är ju inte direkt "Exynos" det är fel på utan deras custom cores M5 (mongoose). Dessa kommer bytas ut mot ARMs egna kärnor från och med nästa år (förhoppningsvis eller så blir Exynos 1000 Samsungs sista SoC med deras egna M6 kärnor). ARM har ju också publicerat information kring deras nya Cortex-X1 kärnor som är betydligt större än t.ex. A77 som varit deras tidigare flaggskepp och således kanske knappar in på Apples Bionic. Samsung har ju även tecknat avtal med AMD för att i framtiden kunna använda deras RDNA GPU i sina egna chipp och vi kanske ser dem redan nästa år.

Så personligen hoppas jag att vi fortfarande ser Exynos-chipp (förutsatt att Samsung använder sig av X1 istället för M6 och AMDs RDNA istället för ARMs Mali) på den svenska marknaden.

Det finns ju 2 val, och det är att antingen slopar dom Exynos, eller så blir Exynos lika bra eller bättre än Snapdragon-processorn som sitter i SAMMA MODELL AV TELEFON men i USA. Vilken eller gör mig glad. Grejen är ju att vi betalar lika mycket eller ofta mer än t.ex USA, men ändå får vi sämre hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det finns ju 2 val, och det är att antingen slopar dom Exynos, eller så blir Exynos lika bra eller bättre än Snapdragon-processorn som sitter i SAMMA MODELL AV TELEFON men i USA. Vilken eller gör mig glad. Grejen är ju att vi betalar lika mycket eller ofta mer än t.ex USA, men ändå får vi sämre hårdvara.

Håller med dig: Är ju inte rättvist nu att vi betalar lika mycket för en sämre telefon. Dock är det ju inte direkt Exynos som är problemet (bara namnet på deras egna SoCs) utan den underliggande arkitekturen. Som någon annan nämnde har ju exynos ibland faktiskt varit bättre än motsvarande Qualcomm. Håller i alla fall tummarna att Exynos 1000 kommer med X1 kärnor och RDNA gpu!

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det finns ju 2 val, och det är att antingen slopar dom Exynos, eller så blir Exynos lika bra eller bättre än Snapdragon-processorn

Eller så säljer dom mobilerna som 2 olika modeller och ger oss möjligheten att själv välja vilken vi vill ha.
Vilket betyder att den med sämre processor får anpassa priset där efter, annars kommer inga köpa den.
När man då ser reklam för modellen så vet man att det stämmer och att man inte får sämre grejer som inte orkar med alla special funktionerna i kameran mm. (Var S20 Ultra en testare sa vissa funktioner laggade lite med Exynos varianten som fungerade bra med Snapdragon.)
Sådant känns ju lättare att ta när man köpte den "billigare" med lägre modell nr.
Även om nuvarande affärs modell är bättre för Samsung då dom kan sälja sämre grejer till dumma européer till fullpris.
Dom valde ju till och med att byta till Snapdragon på hemmaplan i Sydkorea när S20 släpptes.
Fast Indien får ju till och med en sämre en oss men antar dom åtminstone kompenseras med ett lägre pris (tror det bland annat var mindre internminne och lagring).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Eller så säljer dom mobilerna som 2 olika modeller och ger oss möjligheten att själv välja vilken vi vill ha.
Vilket betyder att den med sämre processor får anpassa priset där efter, annars kommer inga köpa den.
När man då ser reklam för modellen så vet man att det stämmer och att man inte får sämre grejer som inte orkar med alla special funktionerna i kameran mm. (Var S20 Ultra en testare sa vissa funktioner laggade lite med Exynos varianten som fungerade bra med Snapdragon.)
Sådant känns ju lättare att ta när man köpte den "billigare" med lägre modell nr.
Även om nuvarande affärs modell är bättre för Samsung då dom kan sälja sämre grejer till dumma européer till fullpris.
Dom valde ju till och med att byta till Snapdragon på hemmaplan i Sydkorea när S20 släpptes.
Fast Indien får ju till och med en sämre en oss men antar dom åtminstone kompenseras med ett lägre pris (tror det bland annat var mindre internminne och lagring).

Det är val 3 då. Men jag tvivlar på att dom kommer göra det, tyvärr.

Permalänk
Skrivet av Syph1x:

Gissningsvis är det det sistnämnda. Kan även ha med GDPR att göra. Samtalsinspelningsfunktionen är så vitt jag vet låst till SKU och medföljande firmware (ex. Svensk modell=NEE, tysk=DBT, brittisk=BTU osv)

Ja, tidigare så ändrades CSC när man stoppade i t.ex. Thailändskt simkort och gjorde en återställning.

Kollade lite och verkar ju som att det är lagligt även i våra grannländer (Norge, Danmark, Finland) men om man inte heller gör det för andra större länder, som t.ex. Storbritannien så känns det som att man helt enkelt inte tror att det påverkar försäljningen.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Ho den som blir måste framföra att en bra mobil har baksida och skärm i polykarbonat, levererat med Glossy/matt skyddsglas, 3.5 hörlursutgång, löstagbart batteri som har bra kräm... med wifi 6, välfungerande blåtand 5..., Nya G5 nätet kan man skippa helt.

Lite mindre än alla andra så man kan ha den i jobbfickan och dammtät.Men för den sakens skull inte sämre prestanda och någotsånär vettig kamera !

Förövrigt välldigt bra initiativ av Samsung.

Visa signatur

Kraschfield

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Är på god väg att bli helt Samsung frälst... tv, telefon, lurar... fattas bara hushållsprodukter som tvättmaskin och datorkomponenter, det senare tillverkas inte av Samsung, men där kör jag Asus.

Samsung tvättmaskin har jag (mycket nöjd med den)
angående datorkomponenter så tillverkar dom ju RAM, jag har många datorer (och servrar) med just Samsung minen i (då inte bara kretsarna utan hela minnet) sen så är ju Samsung en favorit på just SSD

just idag äger jag inget Samsung kylskåp men det kan mycket väl bli ett sådant i framtiden, jag har till och med en Samsung värmepump

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cordinator:

angående datorkomponenter så tillverkar dom ju RAM, jag har många datorer (och servrar) med just Samsung minen i (då inte bara kretsarna utan hela minnet) sen så är ju Samsung en favorit på just SSD

just idag äger jag inget Samsung kylskåp men det kan mycket väl bli ett sådant i framtiden, jag har till och med en Samsung värmepump

Jepp SSD har jag ju, det glömde jag... och jag tror det sitter samsung die's i mina Kingston minnen... Värmepump är på listan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är man missnöjd med Samsungs mobiler så finns alternativ 4 (gäller alla produkter) Avstå köp och leta efter mobil som motsvarar dina krav... Betala överpris för märket när det finns bättre och billigare alternativ, hur smart är det? Lite yuppievarning på sånt tänk....

Alla klagar på priser, men priser bestäms bl a av efterfrågan. Sluta köpa överprisade produkter så tvingas de sänka priserna i Europa också. En orsak till lägre priser i USA är att där finns det en smärtgräns för vad folk är villiga att betala. Överstiger produkten det så säljer den sämre.
Här blir folk vilda som småungar i godisbutiken var gång det vankas en ny produkt.
Kollar in en flashig tillrätta lagd presentation, sväljer allt svammel, köper i blindo....