Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Mig veterligen säljs inga andra IC i 3200 cl14 och mitt kitt gör 3600 cl14 utan att svettas

Najs! Det gör rätt stora skillnader på en del titlar med tight och snabbt. Framför allt BR's som PUBG, Cod, Apex, Tarkov osv.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Uppdaterade min lista lite
Jag är så dålig med minnen. Är inte riktigt insatt på cl16-18 m.m och MHz , känns som om 3200 är en standard? Är ingen som kommer överklocka m.m utan vill ha jäkligt bra grejor från början utan o behöva klocka, iaf inte minnen. GK har man pillat med dock.

Permalänk
Medlem

Alla minnen kör väl 2666mhz som standard om jag inte missminnermig. Oavsett vad dom är specade till. Du kommer behöva gå in i bios och aktivera XMP för att minnena ska köra i sin specade hastighet. 1000w PSU är overkill anser jag, eftersom du skriver att du inte är så sugen på att överklocka och vill köra standard. Även med ett 2080ti så skulle du klara dig på ett 750w PSU.

Resten ser bra ut, skärmen är säkert jättebra. Ingen skärm jag har erfarenhet av, hade inte heller kört curved. Men det är en smaksak och inget någon på ett forum kan bestämma åt dig. Detsamma gäller chassi, för normalt bruk är chassi mer en smaksak.

Jag rekommenderar alltid AIO'n i toppen som utsug, och ett gäng fläktar i fronten som insug.
Push eller pull, spelar ingen som helst roll. Finns åtskilliga videos på youtube av bl.a jayz2cent som påvisar knappt mätbara skillnader.

Ta gärna en kik på denna video också gällande AIO placering.

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=1177s

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Alla minnen kör väl 2666mhz som standard om jag inte missminnermig. Oavsett vad dom är specade till. Du kommer behöva gå in i bios och aktivera XMP för att minnena ska köra i sin specade hastighet. 1000w PSU är overkill anser jag, eftersom du skriver att du inte är så sugen på att överklocka och vill köra standard. Även med ett 2080ti så skulle du klara dig på ett 750w PSU.

Jag tänkte att jag har ett 1000w i förberedande syfte för kanske en 3080 eller 3090 i framtiden. med tanke på vad man speccad dom korten till så vill jag vara på säkra sidan

Permalänk
Medlem

Själv har jag en i10900k, och valde denna gång att köra Noctuas D15 kylare (den svarta) istället för en AIO.

Väldigt imponerad av den, kör överklock på 5.0ghz på alla kärnor, och väldigt bra temperaturer.
Något du kan fundera på om du vill ha en tyst och fin dator.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Jag tänkte att jag har ett 1000w i förberedande syfte för kanske en 3080 eller 3090 i framtiden. med tanke på vad man speccad dom korten till så vill jag vara på säkra sidan

Inte ens 3090 kommer kräva 1000w PSU. Kanske på sin höjd ett 850w.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Inte ens 3090 kommer kräva 1000w PSU. Kanske på sin höjd ett 850w.

Om vi säger såhär, man har speccad dessa till 750-850W , är det då för enbart Gkortet eller hela datorn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Själv har jag en i10900k, och valde denna gång att köra Noctuas D15 kylare (den svarta) istället för en AIO.

Väldigt imponerad av den, kör överklock på 5.0ghz på alla kärnor, och väldigt bra temperaturer.
Något du kan fundera på om du vill ha en tyst och fin dator.

Ja jag förstår att dessa är bra men nånting estetiskt i mig bara vägrar med lyftkylare

Ni som bygger 360 rad i fronten hur ser era luftflöde ut?

360 i fram som blåser ut (exhaust)
2-3 fläktar uppifrån som blåser in ?
1 fläkt i bak som blåser in ?

har ju burken på skrivbordet, ser bara värme ösa ut mot mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Ja jag förstår att dessa är bra men nånting estetiskt i mig bara vägrar med lyftkylare

Ni som bygger 360 rad i fronten hur ser era luftflöde ut?

360 i fram som blåser ut (exhaust)
2-3 fläktar uppifrån som blåser in ?
1 fläkt i bak som blåser in ?

har ju burken på skrivbordet, ser bara värme ösa ut mot mig

Jag kör en 360 i fronten med pull config. Sedan 2st 120 fläktar i toppen och en 120 på baksidan som blåser ut.
Rekommenderar radiatorn i fronten av den enkla anledningen att övriga komponenter inte skall påverka värmen i lika hög utsträckning för radiatorn.
Pull config verkar vara aningen bättre än push också. Mycket p.g.a radiatorn hamnar längre ut, vilket ger aningen svalare omgivningstemperatur för radiatorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag kör en 360 i fronten med pull config. Sedan 2st 120 fläktar i toppen och en 120 på baksidan som blåser ut.
Rekommenderar radiatorn i fronten av den enkla anledningen att övriga komponenter inte skall påverka värmen i lika hög utsträckning för radiatorn.
Pull config verkar vara aningen bättre än push också. Mycket p.g.a radiatorn hamnar längre ut, vilket ger aningen svalare omgivningstemperatur för radiatorn.

Nu kommer dessa dumma frågor men kör du som så. chassi sen kör du fläkt o sen radiator, och dessa drar in luft ? eller kör du chassi,radiator och sen fläkt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Om vi säger såhär, man har speccad dessa till 750-850W , är det då för enbart Gkortet eller hela datorn ?

Gäller självklart hela datorn.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Gäller självklart hela datorn.

https://i.imgur.com/e4CMjQZ.png

Ja precis, tänkte gardera och ha lite dispans till 1000W, det är iof ovesäntligt , kommer köra 1000W ändå med bibehåll =D

Permalänk
Medlem

Jag personligen föredrar också AIO av några anledningar. Främst är det att fläktkurvor tycker jag är enklare att ställa in. Om fläktarna styrs av vattentemperaturen slipper man fläktar som varvar upp så jäkligt.
Sen ser det också mycket trevligare ut.
Du har en ganska stor budget så en bra 360mm AIO får du plats med.
Om chassit har en fläkt i bak som tar ut den värsta varmluften från grafikkortet så skulle jag sätta AIO'n i toppen. Sålänge det också finns bra inblås i fronten av chassit som ger frisk luft till både grafikkort och AIO'n i toppen.

Hade nog kört på något likt detta;

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Men ja, ditt paket är bra också. Kanske lite dyrt dock men det skiljer ju inte sååå mycket.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jag personligen föredrar också AIO av några anledningar. Främst är det att fläktkurvor tycker jag är enklare att ställa in. Om fläktarna styrs av vattentemperaturen slipper man fläktar som varvar upp så jäkligt.
Sen ser det också mycket trevligare ut.
Du har en ganska stor budget så en bra 360mm AIO får du plats med.
Om chassit har en fläkt i bak som tar ut den värsta varmluften från grafikkortet så skulle jag sätta AIO'n i toppen. Sålänge det också finns bra inblås i fronten av chassit som ger frisk luft till både grafikkort och AIO'n i toppen.

Hade nog kört på något likt detta;

https://komponentkoll.se/bild/TjqdU.png

Exakt min tanke.
Ja asså jag kanske är lite märkesbög men tidigare byggen har bara varit med Asus och Corsair prylar, varför vet jag inte, gillar märkena, aldrig haft strul. kostar mer för märket, absolut. Jag gillar hålla mig till få märken, t.ex chassi,moderkort,gkort,AIO från asus, minnen, psu och chassi från Corsair och sedan kanske HDD från samsung.

Men sån är jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Själv har jag en i10900k, och valde denna gång att köra Noctuas D15 kylare (den svarta) istället för en AIO.

Väldigt imponerad av den, kör överklock på 5.0ghz på alla kärnor, och väldigt bra temperaturer.
Något du kan fundera på om du vill ha en tyst och fin dator.

Kommer köra liknande setup bortsett från ett MSI MEG unify MOBO.
Vad har du för MOBO och vadfår du för temperatur i spel etc?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Nu kommer dessa dumma frågor men kör du som så. chassi sen kör du fläkt o sen radiator, och dessa drar in luft ? eller kör du chassi,radiator och sen fläkt ?

Inga frågor är dumma
Jag kör om vi börjar från utsidan; chassi, sen radiator och sen fläkt.
Fläktarna drar in luft utifrån och går sedan genom radiatorn. Varmluften stiger sedan och dras ut på ovansidan samt baksidan av chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Inga frågor är dumma
Jag kör om vi börjar från utsidan; chassi, sen radiator och sen fläkt.
Fläktarna drar in luft utifrån och går sedan genom radiatorn. Varmluften stiger sedan och dras ut på ovansidan samt baksidan av chassit.

Då är jag med
kollade på lite review på olika setups och det skulle spela mindre roll om man kör från utsidan, Chassi,fläkt,radiator, Fläktarna drar in luft utifrån, genom radiatorn och upp mot exhaust fläktarna i topp.
Några synpunkter ?

Sedan en fundering kring M2 hdd. Första gången jag bygger med M2, för 4-5år sen va det SSD som va behändigt.
men detta moderkort https://www.inet.se/produkt/1903182/asus-rog-strix-z490-e-gam...
Den har 2st M2 slots, dessa har båda heatsink på sig som jag ser det?

Samsung M2orna har inga heatsink på sig men Corsair har en modell som kommer med Heatsink. Jag antar att man kan köra corsair med sina egna heatsinks, alltså man tar bort dom redan förinstallerade av Asus?

Permalänk
Medlem

@griid: Kör ett Asus ROG Strix Z490-F, när jag spelar ligger CPU temperaturen mellan 60-85c (package, i Hw info pro).

85c är max temp som bara blir "ibland", så snittar runt 75-80c skulle jag gissa på. Har HW info igång hela tiden i bakgrunden för att mäta.
Har även RivaTuner igång där jag kan se CPU temp i realtid, där går tempen sällan över 75c.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Då är jag med
kollade på lite review på olika setups och det skulle spela mindre roll om man kör från utsidan, Chassi,fläkt,radiator, Fläktarna drar in luft utifrån, genom radiatorn och upp mot exhaust fläktarna i topp.
Några synpunkter ?

Sedan en fundering kring M2 hdd. Första gången jag bygger med M2, för 4-5år sen va det SSD som va behändigt.
men detta moderkort https://www.inet.se/produkt/1903182/asus-rog-strix-z490-e-gam...
Den har 2st M2 slots, dessa har båda heatsink på sig som jag ser det?

Samsung M2orna har inga heatsink på sig men Corsair har en modell som kommer med Heatsink. Jag antar att man kan köra corsair med sina egna heatsinks, alltså man tar bort dom redan förinstallerade av Asus?

Spelar nog inte så stor roll, men kändes mer logiskt att köra utifrån sett radiator före fläkt då man vill ha värmekällan så långt bort som möjligt. Oviktig detalj kanske, men det är även så det är konstruerat på bilar

Det går jättebra utan heatsink, men kan ju knappast bli sämre med såklart. Vad jag vill ha sagt med detta är att om du inte lyckas få till det med heatsink så går det bra ändå. 970 EVO har jag kört med över ett år utan heatsink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Spelar nog inte så stor roll, men kändes mer logiskt att köra utifrån sett radiator före fläkt då man vill ha värmekällan så långt bort som möjligt. Oviktig detalj kanske, men det är även så det är konstruerat på bilar

Det går jättebra utan heatsink, men kan ju knappast bli sämre med såklart. Vad jag vill ha sagt med detta är att om du inte lyckas få till det med heatsink så går det bra ändå. 970 EVO har jag kört med över ett år utan heatsink.

Ah okej förståeligt. För jag tänkte köra 3st led fläktar i fram och det blir väl kolsvart om man kör Chassi>radiator>fläktar, va väl det som jag funderade på

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

Exakt min tanke.
Ja asså jag kanske är lite märkesbög men tidigare byggen har bara varit med Asus och Corsair prylar, varför vet jag inte, gillar märkena, aldrig haft strul. kostar mer för märket, absolut. Jag gillar hålla mig till få märken, t.ex chassi,moderkort,gkort,AIO från asus, minnen, psu och chassi från Corsair och sedan kanske HDD från samsung.

Men sån är jag

Jag förstår Jag är exakt likadan!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

@griid: Kör ett Asus ROG Strix Z490-F, när jag spelar ligger CPU temperaturen mellan 60-85c (package, i Hw info pro).

85c är max temp som bara blir "ibland", så snittar runt 75-80c skulle jag gissa på. Har HW info igång hela tiden i bakgrunden för att mäta.
Har även RivaTuner igång där jag kan se CPU temp i realtid, där går tempen sällan över 75c.

Ok, för mig känns det högt. Men å andra sidan jag har en gammal CPU som sällan går över 60C
Kommer bli ett dyrt september, men det är det nog värt

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Jag har tänkt mig denna setup och med detta chassi. Är detta ett bra flöde, dock kommer jag köra med 360 rad

https://www.inet.se/produkt/6902906/corsair-obsidian-500d-rgb... chassi

Permalänk
Medlem

Har du funderat på open loop kylning?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geimvera:

Har du funderat på open loop kylning?

nu får du förklara lite mer för en oerfaren om vad det innebär

Permalänk
Medlem

"riktigt" vattenkylning, du verkar ha Corsair tema på datorn så deras loop delar borde ju passa som handen i handsken. Visst det är ju lite dyrare men klart värt det

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem
Skrivet av sushi84:

nu får du förklara lite mer för en oerfaren om vad det innebär

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14126105

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Ah asså jag körde riktigt vattenkylning på mina 580 kort engång i tiden, det va bökigt tycker jag =D
Vill ha slutet system för bara cpun. Men tanken är god o det är super snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

@griid: Kör ett Asus ROG Strix Z490-F, när jag spelar ligger CPU temperaturen mellan 60-85c (package, i Hw info pro).

85c är max temp som bara blir "ibland", så snittar runt 75-80c skulle jag gissa på. Har HW info igång hela tiden i bakgrunden för att mäta.
Har även RivaTuner igång där jag kan se CPU temp i realtid, där går tempen sällan över 75c.

kikade lite på den, men kommer köra på msi meg unify istället.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"