Permalänk
Medlem

Behovet av 3080/3090

Tjena Swec!
3000 serien börjar närma sig, och hypen svävar framför ögonen. Men jag undrar bara om det verkligen är nödvändigt denna gången. Generellt så vill man alltid ha det "bästa" och är därmed villig att bränna tusentals kronor. Jag brukar vara en av dom som ska ha flaggskeppet varje generation.

Men tanken slog mig denna gången.
I det långa loppet så handlar allt om skärmstorlek + (upplösning)
I mitt fall så sitter jag på en 32" med 2560x1440 i upplösning och landar på 92 ppi. Jag är mer än nöjd med denna kvalite och skärpa.
Någon större skärm är inget alternativ då den är uppskruvad på väggen. Jag får alltså ett avstånd på ca 55 cm, så ögonmarathon kan uppstå, och imellannåt så brukar jag fösa bak stolen en bit.
Hur som helst har jag ju spikat min gräns där jag känner "perfection" när det kommer till storlek.

Skärmen supportar 144hz, och med mitt 2080ti så brukar det (oftast alltid pumpa ut till den gränsen i alla spel) jag gillar inte tearing så jag sätter gränsen där med vsync.

Och därmed så skulle ju resultatet mellan ett 2080ti kort och ett 3090ti blivit exakt samma, båda hade pumpat ut 144 fps för där efter blir skärmen flaskhalsen. Då tekniken bara verkar satsa på högre upplösning så är det väl lungt att säga, hitta din och stanna där, om du är nöjd med dess kvalite och storlek på skärmen?

Jag känner mig för första gången bara inte motiverad eller exalterad att vilja ha bättre GPU då jag redan är på min maximala gräns rent mentalt.

Ska jag känna ett behov av att snöa in mig på denna vågen eller?
Hur ska jag tänka?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 9700k 1.290v @ 5 GHz
GPU : MSI Geforce RTX 2080TI Gaming X Trio
RAM : Corsair Vengeance 16GB CL16 DDR4 @ 3.2 GHz
Monitor : LG 32" 32GK850G 1440p G-Sync @ 165 Hz
MOBO : ASUS ROG Strix Z390-F Gaming

Permalänk
Inaktiv

Känn lugnet, köp aktier istället.
Självinsikt om behov och icke behov är din bästa vän. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arccai:

Tjena Swec!
3000 serien börjar närma sig, och hypen svävar framför ögonen. Men jag undrar bara om det verkligen är nödvändigt denna gången. Generellt så vill man alltid ha det "bästa" och är därmed villig att bränna tusentals kronor. Jag brukar vara en av dom som ska ha flaggskeppet varje generation.

Men tanken slog mig denna gången.
I det långa loppet så handlar allt om skärmstorlek + (upplösning)
I mitt fall så sitter jag på en 32" med 2560x1440 i upplösning och landar på 92 ppi. Jag är mer än nöjd med denna kvalite och skärpa.
Någon större skärm är inget alternativ då den är uppskruvad på väggen. Jag får alltså ett avstånd på ca 55 cm, så ögonmarathon kan uppstå, och imellannåt så brukar jag fösa bak stolen en bit.
Hur som helst har jag ju spikat min gräns där jag känner "perfection" när det kommer till storlek.

Skärmen supportar 144hz, och med mitt 2080ti så brukar det (oftast alltid pumpa ut till den gränsen i alla spel) jag gillar inte tearing så jag sätter gränsen där med vsync.

Och därmed så skulle ju resultatet mellan ett 2080ti kort och ett 3090ti blivit exakt samma, båda hade pumpat ut 144 fps för där efter blir skärmen flaskhalsen. Då tekniken bara verkar satsa på högre upplösning så är det väl lungt att säga, hitta din och stanna där, om du är nöjd med dess kvalite och storlek på skärmen?

Jag känner mig för första gången bara inte motiverad eller exalterad att vilja ha bättre GPU då jag redan är på min maximala gräns rent mentalt.

Ska jag känna ett behov av att snöa in mig på denna vågen eller?
Hur ska jag tänka?

Köp inte, det är kapitalförstöring Köp något annat kul eller spara pengarna.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

@Arccai: Vänta med köp är min åsikt. Köp nytt när du behöver.
Fördelarna med det är många. Billigare, du vet vilka kort som är bra, finns flera olika modeller och då olika kylare, fel och brister är kända.
Och inte minst bättre drivrutiner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Det finns väl egentligen ingen anledning att någonsin vara först med någonting, om man ska vara sådan. Att köpa den vassaste tekniken på lanseringsdagen är ju inte värt mer än egenvärdet i att stå längst fram i teknikevolutionen och flåsa. Det kan ju vara nog så roligt om man gillar det, men i övrigt är det ju alltid bäst att vänta.

Det som du snarare behöver göra är väl svårt det också, i och för sig - sitta snällt och titta när alla orerar, skryter över och diskuterar sina nya 3XXX-kort.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Sitter du på ett 2080Ti ser jag inget direkt behov av att uppgradera, så länge det inte är för att du vill och har råd med det. 2080Ti är faktiskt vad, det näst bästa kortet som existerar i nuläget?
Vill du ha det bästa så är det också otroligt dumt att uppgradera nu när de nya korten släpps, då det kommer komma nya "bästa" kort relativt snart efter släppet. 3090Ti eller vad?

Permalänk
Medlem

Enda anledningen att köpa nytt är väl om du vill köra med med samma setup du har nu fast maxa grafikinställningar och RTX, då kanske ett 3070/80 kan vara värt det.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Grafikkort är lyx-produkter, det har ALDRIG funnits behov av att uppgradera om man inte har suttit på så pass gammal/svag hårdvara att man inte ens kan köra de senaste spelen i de absolut lägsta inställningarna.

Bara personer som använder grafikkort till sitt arbete kan ha behov av att uppgradera och då endast om de nya produkterna kan påvisa att de kommer spara tid eller ger dem möjligheten att göra mer än vad de kunde göra innan.

För alla andra så ska man uppgradera om man kan svara ja på följande: Finns det något att uppgradera till? Vill man uppgradera? Har man råd?

Permalänk
Medlem

@Arccai: behov för starkare prestanda finns alltid, om inte hos gamers så hos krypto-miners

Permalänk
Medlem

Eftersom din nuvarande rigg uppfyller dina behov ser jag ingen anledning till att köpa nytt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@Arccai: Om din nuvarande setup klarar dina krav (144fps i 1440p) i de spel du kör finns det väl ingen anledning att uppgradera. Sen är väl nästa fråga, kommer den klara det i kommande spel som t ex Cyberpunk med raytracing och allt godis igång?

Permalänk
Medlem

Jag är i samma båt.
Har en Alienware skärm med 3440x1440 120hz och mitt 2080Ti måste cappas då de flesta titlar slår i taket på vad skärmen klarar. MEN, sen finns det en å annan titel som tex RDR2 där jag, med ultra settings hamnar mellan 50 - 80 fps. Klart man skulle vilja med säkerhet ligga på skärmens max på precis alla titlar, men är det värt det? Jag har inte bestämt mig än...

Då jag endast vill ha vit hårdvara kommer det oavsätt dröja ett tag innan vita 2090 kort släpps så jag har nog tid på mig att fundera.