x570 aorus elite startar inte med fungernade 1070 men fungera med 960

Permalänk
Medlem

x570 aorus elite startar inte med fungernade 1070 men fungera med 960

Så jag köpte en ny gigabyte x570 aorus elite med ryzen 3600. Den startar inte med fungerande 1070 men när jag bytt ut den mot en gammal 960 så fungerar allt. Jag har kollat alla kabaler, kollat att ram minne sitter i, jag har satt om grafikkortet och testat att det fungerar. Restat cmos och uppdaterat och downgradat biosen. Vad kan jag försöka härnäst?

Permalänk
Medlem

Prova ändra från "Auto" till "PCI-E 3.0" inne i BIOS medans du har ditt 960 inkopplat och byt sedan grafikkort. Se länken nedan för mer info. Hoppas det hjälper!

https://amp.reddit.com/r/Amd/comments/cut59x/change_from_auto...

Permalänk
Medlem

@Zoul: Tyvärr hjälpte inte det

Permalänk
Medlem
Skrivet av xelance:

@Zoul: Tyvärr hjälpte inte det

Märkligt fel.. 🤔 Hittade en som verkar ha haft samma problem, men tyvärr ingen info om eventuell lösning.

https://forums.tomshardware.com/threads/msi-mpg-x570-will-not...

Ska kolla om jag hittar nån mer info!

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa kortet tillfälligt i en annan PCIE-slot?

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem

@Aiwi: tyvärr funkade inte det heller, 960 funkar dock i andra också... Blir mer och mer sugen på skicka tillbaka för om jag har redan nu har svår lösta problem vad kommer i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aiwi:

Testa att stoppa kortet tillfälligt i en annan PCIE-slot?

Tänkte precis detsamma 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av xelance:

Så jag köpte en ny gigabyte x570 aorus elite med ryzen 3600. Den startar inte med fungerande 1070 men när jag bytt ut den mot en gammal 960 så fungerar allt. Jag har kollat alla kabaler, kollat att ram minne sitter i, jag har satt om grafikkortet och testat att det fungerar. Restat cmos och uppdaterat och downgradat biosen. Vad kan jag försöka härnäst?

Denna var klurig, du får igång datorn med 960 men inte med ett fungerande 1070, du är säker på att de kortet funkar som det skall, dvs du har kört de tidigare i en annan dator eller liknande?
Det låter som om de är något med grafikkortet, då datorn uppenbarligen fungerar med 960 kortet.

Vad har du för nätagg, hur många watt? kan de vara något där som gör att de eventuellt inte levererar tillräckligt med ström till 1070, dock låter det även långsökt. Är du säker att själva pcie kabeln funkar, 960 kräver väl 6pins medans 1070 kräver 8pins? kan de vara något där?

Enda jag kan tänka mig är att kortet inte är som det skall eller att nätagget strular.

Edit: Du kan prova olika portar på kortet, hdmi, displayport etc. kan vara defekt port på 1070.

Ärlighetens namn de kan vara mkt men jag tror att om datorn fungerar med ett annat grafikkort, så bör de ha något med de nya kortet att göra eller nätagget.

Permalänk
Medlem

Du kan testa att köra med minimalt anslutna enheter: Endast en RAM-sticka, CPU med kylare, och gpu. Testa med HDMI resp. DisplayPort ansluten. (ingen nvme- eller sata-disk, ej heller usb-enheter anslutna)

Annars kan du starta den, och helt enkelt vänta 5min.

Min tar några minuter att över huvud taget visa POST om jag gjort en CMOS reset.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av xelance:

@Aiwi: tyvärr funkade inte det heller, 960 funkar dock i andra också... Blir mer och mer sugen på skicka tillbaka för om jag har redan nu har svår lösta problem vad kommer i framtiden?

Vill vagt minnas att jag läst tidigare om att vissa haft problem med Pascal GPUer i kombination med moderkort som lanserades efter Pascal. Kunde även vara Intel mobon. Nån annan som har nåt minne av detta?

Troligen något firmware relaterat i ditt GTX 1070. Har du garanti kvar på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoul:

Vill vagt minnas att jag läst tidigare om att vissa haft problem med Pascal GPUer i kombination med moderkort som lanserades efter Pascal. Kunde även vara Intel mobon. Nån annan som har nåt minne av detta?

Troligen något firmware relaterat i ditt GTX 1070. Har du garanti kvar på den?

Han skulle kanske ev kunna flasha till ett nyare bios till 1070 ifrån en annan dator, de kanske skulle kunna fungera.

Permalänk
Medlem

@Dyngsur:
Japp den kommer från min gamla dator, satte tillbaka 1070 i gamla moderkortet fungerar utan problem. Ny inköpt Corsair RM750 v2 är nätagget. Japp 960 kräver annan kabel men tog den nya gpu kabel och grafikkortet lyser. Kanske får montera isärr datorn och sätta nya nätagget på gammla datorn och se om det är det som strular.

Permalänk
Medlem

@Aiwi: Den startar inte ens med grafik kortet och händer.
Okej då testar jag det men känns inte det konstigt när min 960 fungerar med allt i?

Permalänk
Medlem

@Zoul: Tvärr inte har använt det i minst 2 år nu. Okej då ska jag testa det, det händer inte autmatisk när man uppdaterar grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@xelance vilket 1070 har du?

Permalänk
Medlem

@Zoul: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av xelance:

@Zoul: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC

Länk till firmware-fil:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/vga/app/GTX1070updatebios....

Prova uppdatera om du inte gjort det tidigare.

Permalänk
Medlem

@Zoul: Jag har hittat felet! Det är psu kabel till grafikkortet som är något fel på. jag hittade mitt gamla corsair modulära gpu kabel från gud vet när och nu fungerar det. nu ska jag bara hitta någon nyare kabel som inte är drygt 6 år gammal som fungerar.

Permalänk
Medlem

@Dyngsur: Du hade rätt det är något fel med gpu kabel från psu som är felet.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig! 👍

Permalänk
Medlem

@Zoul: Tack så mycket för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xelance:

@Dyngsur: Du hade rätt det är något fel med gpu kabel från psu som är felet.

Misstänkte detta, har hållit på ett tag med hårdvara osv 😉 så de var de enda logiska enligt mig! Kul att de löste sig!