Permalänk
Medlem

DDR4 RAM problem - fast på 2133mhz

lyckas inte klura ut vad jag måste göra eller ifall det är proccessorn som sätter flaskhals...

Jag har då B550 aorus elite med corsair 32gb fördelat över två stickor på 16gb vardera på skilda kanaler (a1,b1?) som ska kunna nå 3200mhz. Proccesorn är då en liten fin AMD 3200G ^^

Jag har försökt med XMP, har försökt att manuellt sätta clocks och timings, höja volt... men den rör sig inte från 2133... den visar 990-1070mhz i windows.

Vad kan jag ha glömt? inte haft en amd proccessor sen 2600K serien kom ut så jag är inte så insatt när det gäller de röda laget.

har tänkt att uppgradera senare vid när allt fin fint släpps men blir lite mörkrädd nu när man inte ens kan få minnena att nå upp till det som står på pappret..

Permalänk
Medlem

När du skriver "i Windows", menar du med aktivitetshanteraren? Ladda ner ett riktigt program som HWiNFO. Det känns som att det är vanligare att aktivitetshanteraren har fel än att den har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har då B550 aorus elite med corsair 32gb fördelat över två stickor på 16gb vardera på skilda kanaler (a1,b1?) som ska kunna nå 3200mhz.

Då har du satt minnena på fel platser, rekommenderad placering är A2 och B2.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har då B550 aorus elite med corsair 32gb fördelat över två stickor på 16gb vardera på skilda kanaler (a1,b1?) som

jag kollade manualen...

A2 och B2 inte A1 och B1.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att 3200G inte är en processor som stöds av det moderkortet så är det imponerande att du fått det att fungera överhuvudtaget.

För övrigt så är det platserna A2 och B2 som skall användas när man har två minnesmoduler.

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Blev lite ställd, var ser du hastigheten på minnena i windows?
Är det något testprogram?

För det är inte CPU frekvensen du ser i programhanteraren?

B550 aorus elite och AMD 3200G är en rätt udda kombination då det är sagt att endast Matisse och Renoir ska fungera i dagsläget.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

När du skriver "i Windows", menar du med aktivitetshanteraren? Ladda ner ett riktigt program som HWiNFO. Det känns som att det är vanligare att aktivitetshanteraren har fel än att den har rätt.

Jag menar i Windows som i taskmanager, jag har hunnit bli ovan med windows, har suttit med linux ett långt tag nu.

Skrivet av Mayhem SWE:

Då har du satt minnena på fel platser, rekommenderad placering är A2 och B2.

Jag ska prova detta!

Skrivet av mrqaffe:

jag kollade manualen...
https://i.imgur.com/JABdu9Y.png
A2 och B2 inte A1 och B1.

Yess... borde läst manualen...

Skrivet av Erik_T:

Med tanke på att 3200G inte är en processor som stöds av det moderkortet så är det imponerande att du fått det att fungera överhuvudtaget.

För övrigt så är det platserna A2 och B2 som skall användas när man har två minnesmoduler.

Jag har läst lite om detta på nätet men jag vet inte själv hur det har gått till men det rullar på

Skrivet av Bengt-Arne:

@ATRmayo: Blev lite ställd, var ser du hastigheten på minnena i windows?
Är det något testprogram?

För det är inte CPU frekvensen du ser i programhanteraren?

B550 aorus elite och AMD 3200G är en rätt udda kombination då det är sagt att endast Matisse och Renoir ska fungera i dagsläget.

I taskmanager rapporteras det 2133 och cpuz säger 990-1060
https://imgur.com/a/eyfTnRe

Tack för alla svar ska prova med att byta plats på stickorna först!

Permalänk
Medlem

Det funkade inte men nu är de i dual channel iallafall
vill dock påpeka att det är skillnad på "supports" och "works" typ som vissa förhållanden, it "supports" men det "works" inte..

iallafall så är jag öppen för fler förslag, ifall någon har något, jag läste något om infinity membrane typ lät inte som att det skulle göra någon skillnad, inte heller gear down som mest var någon energisparfunktion :/

det kanske bara är så att "it works" men inte "supports" utlovade hastigheter, typ som amerikanska muskelbilar inte har nått fotfäste om marken

Permalänk
Medlem

@ATRmayo:

Med tanke på att minneskontrollern sitter i processorn, och med tanke på att den processorn inte har officiellt stöd av moderkortet, så är det inte alls osannolikt att BIOS helt enkelt inte vet hur man sätter minneshastigheten korrekt med en sådan processor.

Permalänk
Medlem

@ATRmayo: Kan mycket väl vara som Erik_T skriver.

Om det är AMD APU du vill köra så finns det nya kompatibla APU till kortet.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Erik_T:

Får se hur det blir när väll RDNA2 släpps

Skrivet av Bengt-Arne:

@ATRmayo: Kan mycket väl vara som Erik_T skriver.

Om det är AMD APU du vill köra så finns det nya kompatibla APU till kortet.

Den var intressant men jag kommer nog köra dedikerad senare