Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft tar högpresterande lagring till PC-spelare med Directstorage

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du kör inte med intel cpu, så det skall nog inte vara några problem

Tänkte mer på säkerhetshål i grafikkortsdrivrutinerna, så malware kan smita runt utan att blanda in cpu:n överhuvudtaget, så det skulle funka med AMD också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

@houze: vore nice om de skulle komma till äldre kort med, ja läste om de skulle komma till 2000 serien men jag sitter på ett 1070...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Framtiden kanske blir en NVME plats direkt på grafikkortet för texturer? Låta spelet köras på processorn och vara installerat på systemhårdisken som vanligt men låta grafikkortet ha full kontroll över en separat NVME enbart fylld med texturer.
Det tycker jag låter ganska futuristiskt och man slipper köra fullt med grejer genom sydbryggan.

Det vinner man knappt inget på, med DirectStorage så skickas datan redan direct från SSD till grafikkort via PCIe-kontrollern, att implementera en PCIe-kontroller på grafikkortet för att ansluta en SSD är att gå över ån efter vatten.
Visst, kör du NVMe på de PCIe som finns på sydbryggan går det kanske vinna någon microsekund i latency men det uppväger knappast kostnanden.

Skrivet av Infiniti:

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Jag är nog mer optimistisk till att det kan går relativt snabbt, utvecklarna utvecklar redan för tekniken på konsolerna så när DirectStorage blir tillgängligt på Windows så går det enklare att porta spelen. Är det så att man inte har NVMe så kommer ju API't falla tillbaka på nuvarande metoder att hämta data och spelet fungera men med längre laddtider, stuttering och när det blir riktigt jobbigt bildspel ala Powerpoint. Systemkraven kommer för sådana spel ha NVMe som "recommended" likt hur idag det är rekommenderat t.ex. 8GB grafikminne men det går att starta det med 2GB men man får betydligt sämre upplevelse då.

Skrivet av Sveklockarn:

@Infiniti: Valfri SATA-SSD är typiskt ca 100 ggr snabbare än en hårddisk på det som spelar roll för att kunna strömma in resurser i spel, tiden det tar att hitta ett enskilt datablock och accessa det.

Med DirectStorage så kommer man inte strömma in resurser som idag vilket sker relativt sekventiellt och kräver CPU-resurser så det går långsamt även med snabba SSD:er, med DirectStorage kan man låta spel ladda om hela världar på bara några bildrutor så det öppnar för helt nya typer av spel.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Återstår att se hur stor inverkan läshastigheten har men även en SATA SSD bör kunna ge stor skillnad mot hur det funkar idag. Du får trots allt snabb accesstid och runt 400MB/s(?) läshastighet. Dessutom kan resurserna lagras med 2:1 komprimering där dekomprimeringen sker på GPU;n. Det skulle alltså gå att streama nästan 1GB/s (kanske lite högt räknat, men ändå) till VRAM. Nu är inte jag någon spelutvecklare men jag skulle tro att man kan göra rätt mycket en sån resurs.

Misstänker dock att utvecklare kommer vara tvungna att anpassa sig till olika hastigheter på PC. SSD lär bli ett krav framöver men sen bör de kunna jobba med allt från SATA till PCIe 4.0. De som har snabbare diskar kan slippa allt vad laddningstider heter medan SATA-plebejerna får stå ut med kortare avbrott på vissa ställen. Kanske. Det är vad jag tror i varje fall.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av LastNinjas:

Spel som portas över ifrån Next Gen konsollerna till PC har nog hög chans att de kommer använda tekniken. Renodlade PC spel däremot, ja det tar väll ett par år att utveckla ett spel ifrån scratch, sen får vi se, tekniken kan hända att den är jättelätt att implementera, så då finns det ju chans att befintliga något sånär modärna spel helt enkelt patchas upp för att kunna använda tekniken.

Det kommer gå fort, se bara på Blizzard & WoW, de kräver iom nästa expansion Shadowlands att man har en SSD som minimum, detta trots en spelarbas på millioner, folk får helt enkelt anpassa sig till den nya tekniken som kommer, och den anpassningen kommer gå fortare än vad man tror imo.

Men ssd är väl inget nytt så att kalla Blizzard för snabba på bollen i detta fallet är väl att ta i

Oavsett så ska det bli kul att se vad Directstorage kan göra för nytta för utvecklarna. Jag förhåller mig skeptiskt till någon snabb revolution dock. (Som vanligt)

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

Undrar lite varför de inte använder det grafik delade minnet mer, jag har 32 GB delat minne och det är nästan alltid oanvänt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Haha, all in där!
Jag tänkte ett 3080 FE eller Strix, 1TB NVMe, punkt. Skärm har jag redan i någorlunda rätt klass och 32GB RAM (kanske inte de snabbaste på marknaden, men 3200 får duga). Och chassit löser sig, Define R6.
CPUn oroar mig lite däremot...undrar hur mkt en i5 8600K kommer throttla 3000-serien i 1440 ultrawide...

Blir nog att prioritera hårt, viktigaste är nog ändå grafikkort och skärm. Men finns alltid sånt som går att förbättra.

Smakade på 240Hz med min Asus XG17 jag köpte till vårens hemarbete pga Corona så kommer vilja kosta på där det behövs för att gå från 144Hz till 240hz. Samtidigt rätt sugen på en snabb ultrawide med, min X34A tar stopp vid 90Hz.

Känns som det borde vara lugnt med CPU med tanke på upplösningen. GPU lär fortfarande pressas hårdast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har dock inte läst att det är begränsat NVMe-enheter, bara att det också klarar att utnyttja större ködjup? Läser ofta att folk tror att det är marginella skillnader i I/O-prestanda mellan en hårddisk och en SATA-SSD, som ett resultat av att dagens spel inte kunnat utnyttja I/O-prestandan hos vanliga SSDs p.g.a. begränsningar som nu upphävs med Direct Storage.

Det är begränsat till NVMe.
https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

SATA är ett oerhört dåligt protokoll för en SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Är väl detta du refererar till, är ju inte precis samma teknik.

Nu är det ju inte jag som har hittat på att GPUDirect Storage är utvecklad ur GPUDirect utan något Nvidia skriver i länkarna jag har gett dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Följer man länken till det som används för stöd för den åsikten så hamnar på nvidiasgameworks GitHub-sida.
Finns ju inget där som stödjer att det kom från eller initialt utvecklades med volta.

Skulle nog hävda att DXR utvecklades med stöd för ett flertal tekniker, inklusive nvidias.

Det är bara en av alla källor som säger samma sak, men jag känner inget behov av att vinna något argument om det eftersom ingen teknologi skulle vara meningsfull att implementera i DirectX om det inte fanns någon hårdvara till det. Att releasen av DXR sammanföll såpass nära med releasen av Nvidias RTX-serie är nog knappast en slump heller. Det är inte heller svårt att konstatera vilket företag som praktiskt taget ensamt drivit GPU-utvecklingen på PC det senaste decenniet eller så. Det är inget underkännande av Microsoft (eller AMD) på något sätt, tvärtom väldigt positivt att de lever upp till "developers, developers, developers, developers".

Det är också indikation på ett skifte hos Nvidia där de ser nyttan med att viss teknik sprids ut till marknaden istället för att ha proprietära stöd som i praktiken blir grisen i säcken för en hög andel av kunderna.

Permalänk
Medlem

@houze: Väldigt bra, det du skriver i #18580804.

Många underskattar vilken revolution för möjligheterna att utveckla spel detta är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Undrar lite varför de inte använder det grafik delade minnet mer, jag har 32 GB delat minne och det är nästan alltid oanvänt.

Antagligen för att oavsett hur snabbt RAM än är så måste det fyllas på någonstans ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Det är begränsat till NVMe.
https://devblogs.microsoft.com/directx/directstorage-is-comin...

SATA är ett oerhört dåligt protokoll för en SSD.

Hann tyvärr inte läsa det innan, men det är ju ändå positivt ur flera aspekter.

Dels för att de sätter ribban på en hög grundnivå samt att marknaden för PCIe-SSDs med NVMe kommer att bli mycket större. Idag är ju prisskillnaden mellan SATA- och PCIe-enheter väldigt liten, med flertalet fördelaktigt prissatta NVMe-enheter på marknaden från ett flertal leverantörer. 1200 spänn för en 1 TB M.2-ansluten PCIe-SSD är ju nästan overkligt billigt med tanke på att 1 TB SATA-enheter kostade det tredubbla för ca tre år sedan.

Permalänk
Hjälpsam

För den som har ont om NVMe platser, bör ju ett PCIe kort med plats för en eller flera passa bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Antagligen för att oavsett hur snabbt RAM än är så måste det fyllas på någonstans ifrån.

Förvisso, men skulle man inte kunna använda någon form av bakgrundsprosses, som läste in i förväg.
Sedan borde man kunna lägga ut texturer som inte längre används i delade minnet i stället för att slänga dem;
Lite på samma sätt som vissa spel fyller upp ett Titankort helt, men ändå funkar fint på ett med 4 GB grafikminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Det kommer gå fort, se bara på Blizzard & WoW, de kräver iom nästa expansion Shadowlands att man har en SSD som minimum, detta trots en spelarbas på millioner, folk får helt enkelt anpassa sig till den nya tekniken som kommer, och den anpassningen kommer gå fortare än vad man tror imo.

Man hade kunnat hoppats på det, men tyvärr var det en felskrivning från Blizzard. Wow har fortfarande HDD som minimum krav, och SSD som rekommenderad.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förvisso, men skulle man inte kunna använda någon form av bakgrundsprosses, som läste in i förväg.

Tyvärr är det väldigt svårt att förutse vad spelaren kommer göra, så det är risk att en sådan bakgrundsprocess snart skulle mättas av att skyffla data som i slutänden inte används. För ett spel vars samtliga resurser skulle gå att lagra i minnet skulle det säkert funka fint däremot, men annars kommer man nog bara tillbaka till att det är en viss radie runt spelaren som är en aktiv del av spelvärlden.

Permalänk
Avstängd

För mig så var det här den viktigaste nyheten, att prestanda skulle gå upp var väntat men vem vill vänta länge på att ladda ett spel? HL Alyx laddar t.ex. förbluffande segt även med 3GB/s m.2 SSD.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är det ju inte jag som har hittat på att GPUDirect Storage är utvecklad ur GPUDirect utan något Nvidia skriver i länkarna jag har gett dig.

Självfallet

Men bör man inte då även förstå skillnaden, då det från år 2010 inte är det samma som diskuteras nu.

Att det är en utveckling, självfallet...

Då kan man ju även säga att ATI X1650 jag hade ca:2005 redan hade det som diskuteras då även det kortet gjorde access till PC'ns ram minne.

bytt ut dett mot att
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@Mordekai: Du tror alltså inte att samtliga Microsoft Game Studios-spelen som utvecklas med Xbox Series X:s Directstorage primärt i åtanke kommer att utnyttja Directstorage på PC de kommande två åren?

Och varför skulle tredjepartsutvecklare dröja 2 år när de redan måste programmera spelet för Directstorage på XSX och liknande system på PS5:an redan från november 2020?

Om du läser Microsofts blogg i ämnet är det inte API som finns idag, dvs om några titlar använder det initialt på Series X är det troligen grogrunden till APIt och kan inte direkt översättas till en generell PC.

Citat:

"When can we expect more details?
For every DirectX family feature, Microsoft brings together the best of the PC gaming industry players to standardize new gaming features, make them available to game developers, and eventually get them into your gaming machines.

This process has already begun for DirectStorage and we’re working with our industry partners right now to finish designing/building the API and its supporting components. We’re targeting getting a development preview of DirectStorage into the hands of game developers next year."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

I nedanstående länkar förklarar Nvidia funktionaliteten i GPUDirect respektive GPUDirect Storage som är teknologin RTX IO är utvecklad från:
https://developer.nvidia.com/gpudirect
https://developer.nvidia.com/blog/gpudirect-storage/

Det är ingenting som kan fixas med filsystemet eftersom problemet uppstår i CPU och systembuss.

Skulle vara intressant att se vad för filsystem de körde testen på, antar EXT4 men men.
En sak jag inte riktigt förstår.

Är tanken att grafikkortet preloadar data till en NVME enhet för att cacha data. Eller att den kan läsa en NVME enhet med befintligt filsystem utan att behöva köra via CPU?

Om GPUn har direkt access till ett befintligt filsystem, vad händer med ACL och rättigheter överlag?. Känns att om den får R/W möjligheter under Root eller liknande som ganska stort säkerhetshål.

Hm

Vilket fall blir detta en feature set så lär detta säkert bli en extension i Vulkan, OpenGL, DirectX mm som enkelt kan fallbacka på tidigare sätt att hämta data. Lär bli en big win för att ladda texturer iaf.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Skulle vara intressant att se vad för filsystem de körde testen på, antar EXT4 men men.
En sak jag inte riktigt förstår.

Är tanken att grafikkortet preloadar data till en NVME enhet för att cacha data. Eller att den kan läsa en NVME enhet med befintligt filsystem utan att behöva köra via CPU?

Om GPUn har direkt access till ett befintligt filsystem, vad händer med ACL och rättigheter överlag?. Känns att om den får R/W möjligheter under Root eller liknande som ganska stort säkerhetshål.

Hm

Vilket fall blir detta en feature set så lär detta säkert bli en extension i Vulkan, OpenGL, DirectX mm som enkelt kan fallbacka på tidigare sätt att hämta data. Lär bli en big win för att ladda texturer iaf.

Det handlar om att skicka data till GPU direkt, inte att GPU kontrollerar SSD eller filsystem vilket skulle vara mycket komplicerat som du säger med ACL och annat.

Nerdummat exempel för jag förstår inte bättre och kan inte förklara bättre...

Som det är idag.

Spelet exekveras i CPU, behöver skicka textur 3,5,14 och 54 till GPU-minnet.
1. Gör en fopen(texture.file) detta steg kan vi nog hoppa över för den håller förmodligen filen redan öppen men är där ACL och annat kontrolleras.
2a. Filesystemet talar om vilka diskblock som filen har
Läser in de block där textur 3 lagrats i filen in i RAM.
2b. Avkomprimera datan i CPU.
3. Skicka datan till grafikkortet.
4. Återupprepa steg 2-3 för textur 5
5. Återupprepa steg 2-3 för textur 14
5. Återupprepa steg 2-3 för textur 54

Med DirectStorage så blir det
1. Gör en fopen(texture.file) detta steg kan vi nog hoppa över för den håller förmodligen filen redan öppen men är där ACL och annat kontrolleras.
2a. Filesystemet talar om vilka diskblock som filen har
2b. Säg till SSD att skicka diskblock som innehåller textur 3,5,14 och 54 parallellt till GPU (osäker här, kan vara att kommandona skicka till GPU med vilka diskblock den ska hämta).
3. GPU avkomprimerar data för textur 3,5,14 och 54 parallellt.

Prestandan fås genom färre steg samt ökad parallelism.

Detta fungera ju dock inte om man t.ex. krypterar filsystemet med något som kräver CPU för att avkryptera det, t.ex. Veracrypt. Bitlocker fungerar om det använder hårdvarukryptering i SSD-kontrollern men det har mig veterligen varit lite si och så med den saken förut så jag är lite frågande hur det fungerar i dagsläget.
Komprimerat filsystem borde också ställa till det misstänker jag, vet inte hur många som aktiverar NTFS compression på sin Steam-katalog men jag brukar göra det för att spara några procent, antar jag får sluta med det.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Tråkigt att det inte kommer i år, låter dock som att 2021 känns möjligt.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att PC var flaskhalsad med laddningstiderna från NVMe SSD:erna var det enda som fick mig att överväga en konsol denna generation. Men så glad att NVIDIA levererade på konferensen och presenterade RTX IO.

RIP konsoler 2020. Blir första gången i mitt liv då jag endast har en PC i hushållet. Dels på grund av RTX IO/Directstorage dels på grund av Xbox Game Pass. Känns lite surrealistiskt! Någon som är sugen på ett TV-köp?

Jag lutar näääästan dit jag med.. Men samtidigt läser man att en förhandsversion av Directstorage blir tillgänglig för utvecklare 2021... Vilket betyder att feta spel med stöd för det knappt lär dyka upp 2021 på PC :/ Inte på XB Series X heller förstås, eftersom de ska stödja original- Xbox One i ett par år.. PS5 är nog enda enheten som kommer att ha stöd för vidrigt snabb lagring och åtkomst från dag 1, om någon månad. Hyfsat försprång får de förstås. Iaf för alla de exklusiva titlarna.

Men ja.. jag svänger fram och tillbaka över hur fan man ska göra.. Är galet sugen på ett RTX 3080 (har 2080 nu), men samtidigt blir det minst 8000:-, plus att jag vill ha en ny skärm, större skärm. Och gärna ny CPU till 3080:t.. osv.. Fan, då är man uppe på rejäla summor... Köper jag PS5, t.ex, så klarar jag mig ett tag med min LG Oled B6 65" (men man vill ju förstås gärna ha en ny CX då, med HDMI 2.1). Suck.. man skulle varit rik. Haha 💥🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Självfallet

Men bör man inte då även förstå skillnaden, då det från år 2010 inte är det samma som diskuteras nu.

Att det är en utveckling, självfallet...

Då kan man ju även säga att ATI X1650 jag hade ca:2005 redan hade det som diskuteras då även det kortet gjorde access till PC'ns ram minne.

Jag har inte skrivit att det är samma, jag har skrivit att RTX IO är ett resultat av lång utveckling hos Nvidia. Den minst sagt toxiska Linux-kulturen är knappast något hem för innovationer heller.

När man tänker efter så känns det ändå ganska uppenbart att anledningen till att en slumpmässig hemmaknackare kan implementera en viss sak under Linux för Nvidia-hårdvara är att Nvidia gett förutsättningar med stöd för den funktionaliteten i hårdvaran.

RTX IO är en smal tårtbit av GPUDirect. Den här diskussionen om var RTX IO har sitt ursprung är som att Nvidia är världens främsta konditor som kommer och serverar den tårtbiten, men när du ser att det är hallonsylt i ett av lagren så säger du att ”jag ser att du tagit receptet på tårtan från min mamma, för hon har kokat hallonsylt hemma”.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

För den som har ont om NVMe platser, bör ju ett PCIe kort med plats för en eller flera passa bra.

Jag kör PCIe-adaptrar för M2 så alla mina PCIe är upptagna med NVME-SSD (förutom grafikkortet så klart).
Har försökt förklara för folk att så fort man installerar mer på M2/PCIe så sjunker bandbredden på PCIe för grafikkortet.

Undantag finns för de som har sån cpu + mammakort men överlag så är de flesta mammakort enbart 16x (GPU) om de andra platserna är lediga. Därför är PCIe-4 att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har inte skrivit att det är samma, jag har skrivit att RTX IO är ett resultat av lång utveckling hos Nvidia. Den minst sagt toxiska Linux-kulturen är knappast något hem för innovationer heller.

När man tänker efter så känns det ändå ganska uppenbart att anledningen till att en slumpmässig hemmaknackare kan implementera en viss sak under Linux för Nvidia-hårdvara är att Nvidia gett förutsättningar med stöd för den funktionaliteten i hårdvaran.

RTX IO är en smal tårtbit av GPUDirect. Den här diskussionen om var RTX IO har sitt ursprung är som att Nvidia är världens främsta konditor som kommer och serverar den tårtbiten, men när du ser att det är hallonsylt i ett av lagren så säger du att ”jag ser att du tagit receptet på tårtan från min mamma, för hon har kokat hallonsylt hemma”.

Linux är definitivt källan till mycket innovation, kolla bara på docker eller kubernetes eller massa annat... man kan vara bitter på Torvalds och desktop community hur mycket man vill men i många områden är det en helt annan värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Just Ratchet and Clank kanske inte är ett jättebra exempel på det. Titta på videona som släppts. Både laddtider och hickups där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Just Ratchet and Clank kanske inte är ett jättebra exempel på det. Titta på videona som släppts. Både laddtider och hickups där.

Senast jag kollade är väl inte det spelet eller ens konsolen släppt ännu?

Permalänk
Medlem

undrar om 10xx serien kommer få stöd för detta.