Microsoft tar högpresterande lagring till PC-spelare med Directstorage

Permalänk
Melding Plague

Microsoft tar högpresterande lagring till PC-spelare med Directstorage

Lagringsgränssnittet i Xbox Series X letar sig över till Windows 10 framöver, och Microsoft går igenom fördelarna för PC-spelare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag måste ha sovit dåligt.. Behöver jag köpa nytt Mobo och SSD? Har en m2-ansluten Intel 660p

Permalänk
Medlem

Detta känns som nästa stora hopp som behöver hända! Asset-streaming är ju precis sånt som behövs för att avlasta CPU för att få mer prestanda tillgängligt!

Var det inte Rage som började med liknande redan för massor med år sedan, men lagringen var inte redo på det vis som idag. Skulle vara trevligt om man slipper cacha allt i ram i onödan

Permalänk
Medlem

Japp, det här är vad en del skrev i kommentarer redan igår - att NVidias ”uppfinning” med att grafikkortet hämtar direkt från SSDn bara är att de stödjer Microsoft API.

Men spela roll, kul att det går framåt. NVME är helt klart att se som ett minimikrav om man bygger en ny dator nu.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Rallemulle87: nej, du behöver ett moderkort som har stöd för NVME-ansluten lagring, och så en NVME-SSD så klart. Directstorage utnyttjar kommunikationsstrukturen i NVME-specifikationen, så det är ett krav för att kunna utnyttja Directstorage på Windows 10. Intel 660p är en NVME-enhet, så you're all good.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Jag måste ha sovit dåligt.. Behöver jag köpa nytt Mobo och SSD? Har en m2-ansluten Intel 660p

Jag läser det som att CPU ger GPU tillåtelse till direkt access till lagringen över PCIe för att läsa in resurser som texturer eller annat. Ska fungera med befintliga plattformar och enheter

Permalänk
Medlem

Hoppas detta används väl av spelutvecklare. Laddtider mellan områden borde kunna elimineras helt. Men kanske även möjligheten till större variation av t.ex. texturer inom ett område.

Utvecklingen av snabbare teknik och mer avancerade spelmotorer som sparar på "klassisk" utvecklartid gör att man kan lägga mer fokus på nya områden som man tidigare inte haft lika mycket tid för. Det känns som DirectStorage öppnar denna dörren mer.

Som exempel: En utvecklare försökte skapa en Diablo-ripp-off på en vecka i Unreal Engine utan att skriva en enda rad kod själv. Tycker det är ett av många exempel på hur långt spelutveckling kommit och det kommer bara fortsätta förbättras där AI tar över en del av arbetet också. På så sätt finns det mer tid att lägga på andra kritiska delar av spel.

Största önskan är dock att fler utgivare även hittar tillbaka till sina rötter där spelmekanik, speldesign, story m.m. är kritiska faktorer för att göra ett bra spel och värt att lägga mycket tid på just de aspekterna

Blev ju i alla fall halvt on topic

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Att PC var flaskhalsad med laddningstiderna från NVMe SSD:erna var det enda som fick mig att överväga en konsol denna generation. Men så glad att NVIDIA levererade på konferensen och presenterade RTX IO.

RIP konsoler 2020. Blir första gången i mitt liv då jag endast har en PC i hushållet. Dels på grund av RTX IO/Directstorage dels på grund av Xbox Game Pass. Känns lite surrealistiskt! Någon som är sugen på ett TV-köp?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rallemulle87:

Jag måste ha sovit dåligt.. Behöver jag köpa nytt Mobo och SSD? Har en m2-ansluten Intel 660p

du behöver NVMe för att dra nytta av detta, vilket du har. Jag tror inte att PCIe 4 kommer vara ett krav än på ett tag.

Permalänk
Medlem

Framtiden kanske blir en NVME plats direkt på grafikkortet för texturer? Låta spelet köras på processorn och vara installerat på systemhårdisken som vanligt men låta grafikkortet ha full kontroll över en separat NVME enbart fylld med texturer.
Det tycker jag låter ganska futuristiskt och man slipper köra fullt med grejer genom sydbryggan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Tack Nvidia för att ni levererade en variant av GPUDirect Storage till oss gamers! Skulle vara intressant att veta om Microsoft Direct Storage kommer från Nvidia, ungefär som DXR kom från Nvidia Volta.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt grejen. Är det ett api för NTFS som blir en mellanlagring?

Känns som alla dessa problem bör snarare lösas på filsystemnivå och inte i olika apier hos Nvidia eller DirectX.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Det går framåt

Tekniken har funnits på linux serverar och då i beräkningskluster som ex..

Avsaknaden i Windows var antagligen orsaken till att AMD släppte Radeon™ Pro SSG Graphics,

#18577449

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Förstår inte riktigt grejen. Är det ett api för NTFS som blir en mellanlagring?

Känns som alla dessa problem bör snarare lösas på filsystemnivå och inte i olika apier hos Nvidia eller DirectX.

I nedanstående länkar förklarar Nvidia funktionaliteten i GPUDirect respektive GPUDirect Storage som är teknologin RTX IO är utvecklad från:
https://developer.nvidia.com/gpudirect
https://developer.nvidia.com/blog/gpudirect-storage/

Det är ingenting som kan fixas med filsystemet eftersom problemet uppstår i CPU och systembuss.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Det är hämtat från linux.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Sveklockarn: Det är hämtat från linux.

Se länkarna till Nvidia jag postade ovan.

Permalänk
Medlem

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Rallemulle87: nej, du behöver ett moderkort som har stöd för NVME-ansluten lagring, och så en NVME-SSD så klart. Directstorage utnyttjar kommunikationsstrukturen i NVME-specifikationen, så det är ett krav för att kunna utnyttja Directstorage på Windows 10. Intel 660p är en NVME-enhet, så you're all good.

Tack för förtydligande! Tyckte inte heller det var uppenbart vad directstorage faktiskt var. Fick för mig det var ett nytt gränssnitt när artikeln refererade till "tidigare gränssnitt".

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Valfri SATA-SSD är typiskt ca 100 ggr snabbare än en hårddisk på det som spelar roll för att kunna strömma in resurser i spel, tiden det tar att hitta ett enskilt datablock och accessa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Att PC var flaskhalsad med laddningstiderna från NVMe SSD:erna var det enda som fick mig att överväga en konsol denna generation. Men så glad att NVIDIA levererade på konferensen och presenterade RTX IO.

RIP konsoler 2020. Blir första gången i mitt liv då jag endast har en PC i hushållet. Dels på grund av RTX IO/Directstorage dels på grund av Xbox Game Pass. Känns lite surrealistiskt! Någon som är sugen på ett TV-köp?

lite smolk i bägaren att du inte lär se detta i något spel de närmsta två åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

@Infiniti: Valfri SATA-SSD är typiskt ca 100 ggr snabbare än en hårddisk på det som spelar roll för att kunna strömma in resurser i spel, tiden det tar att hitta ett enskilt datablock och accessa det.

Det spelar ingen roll då DirectStorage använder nVME.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Det tror jag inte är ett problem. Många har ssd och det låter ju inte som om denna tekniken i sig själv gör det svårare för personer med hårddiskar. Det är väl nästa steg när man väl börjar behöva prestandan från denna implementation som det blir jobbigt för hårddiskar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

lite smolk i bägaren att du inte lär se detta i något spel de närmsta två åren.

Ungefär som hur det inte fanns några spel med raytracing när RTX-korten släpptes 2018?

Permalänk
Medlem

Glad att jag satsate på NVME vid datorbygget förra året trots att det gick mot bättre vetande!

Permalänk
Medlem

Tycker att Directstorage & att Nvidia kan utnyttja tekniken med sina kort var den största och viktigaste nyheten efter årets reveal.

Som någon annan skrev, där försvann mina tankar på att införskaffa konsoll denna generation med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Se länkarna till Nvidia jag postade ovan.

Har sett den

Lite från linux sidan
https://github.com/matsuu/ssd2gpu 5-år sedan

https://github.com/enfiskutensykkel/ssd-gpu-dma 2-år sedan
Saxat:
For using libnvm with your CUDA programs, you need the following:

  • An Nvidia GPU capable of GPUDirect RDMA and GPUDirect Async This means either a Quadro or Tesla workstation model using the Kepler architecture or newer.

  • An architecture that supports PCIe peer-to-peer, for example the Intel Xeon family of processors. This is strictly required if you are using SmartIO or plan on using RDMA.

  • The FindCUDA package for CMake.

  • GCC version 5.4.0 or newer. Compiler must be able to compile C++11 and POSIX threads.

  • CUDA 8.0 or newer with CUDA development toolkit.

  • Kernel module symbols and headers for your Nvidia driver.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infiniti:

Utvecklarna kommer nog inte rusa för att utnyttja detta i spel på PC med tanke på hur många som sitter på SATA SSD eller till och med HDD. Rena konsolspel kommer kunna utnyttja detta mycket tydligare. Som Ratchet and Clank på PS5.

Jag är inte helt övertygad om det.

Många spelutvecklare utvecklar för konsoll först och tänker på PC först i efterhand som en "port". Steget till att kräva en NVMe-SSD är ju inte särskilt stort. Väldigt många datorer idag har antingen redan en NVMe-SSD eller har en oanvänd M.2-plats med NVMe-stöd. För de få datorer som inte har det, finns sannolikt en ledig PCIe x4-plats som man kan använda billigt adapterkort för att montera en NVMe-SSD i. Kombinera det med en 500 GB Intel 660p (t.ex.) för 636 kr så är det inte en superdyr uppgradering att lägga till en speldisk med NVMe på en dator om ett spel skulle kräva det.

Mitt traditionella råd för den som köper en speldator är att man kan satsa på en 2,5" SATA-disk, eftersom det inte inverkar på spelprestandan. Det utesluter inte att man lägger på en M.2-enhet i framtiden för att lägga spel som kan dra nytta av det lagringsgränssnittet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sienar:

Glad att jag satsate på NVME vid datorbygget förra året trots att det gick mot bättre vetande!

Även om du hade satsat på 2,5" SATA så kostar det bara cirka 636 kr att lägga på en 500 GB NVMe-SSD som hade funkat bra för speldisk för de få titlar som kämmer kräva det.

Risken är ju att du satsat på NVMe för tidigt och den hunnit bli full av saker som inte behöver ligga på NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Har sett den

Lite från linux sidan
https://github.com/matsuu/ssd2gpu 5-år sedan

https://github.com/enfiskutensykkel/ssd-gpu-dma 2-år sedan
Saxat:
For using libnvm with your CUDA programs, you need the following:

  • An Nvidia GPU capable of GPUDirect RDMA and GPUDirect Async This means either a Quadro or Tesla workstation model using the Kepler architecture or newer.

  • An architecture that supports PCIe peer-to-peer, for example the Intel Xeon family of processors. This is strictly required if you are using SmartIO or plan on using RDMA.

  • The FindCUDA package for CMake.

  • GCC version 5.4.0 or newer. Compiler must be able to compile C++11 and POSIX threads.

  • CUDA 8.0 or newer with CUDA development toolkit.

  • Kernel module symbols and headers for your Nvidia driver.

Ja du menar som i att Nvidia implementerat det i Linux tidigare, trodde du menade att Nvidia inte uppfunnit sin egen teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

lite smolk i bägaren att du inte lär se detta i något spel de närmsta två åren.

Spel som portas över ifrån Next Gen konsollerna till PC har nog hög chans att de kommer använda tekniken. Renodlade PC spel däremot, ja det tar väll ett par år att utveckla ett spel ifrån scratch, sen får vi se, tekniken kan hända att den är jättelätt att implementera, så då finns det ju chans att befintliga något sånär modärna spel helt enkelt patchas upp för att kunna använda tekniken.

Det kommer gå fort, se bara på Blizzard & WoW, de kräver iom nästa expansion Shadowlands att man har en SSD som minimum, detta trots en spelarbas på millioner, folk får helt enkelt anpassa sig till den nya tekniken som kommer, och den anpassningen kommer gå fortare än vad man tror imo.