Till dig som är orolig över mängden grafikminne på RTX 3080, vad är du orolig över?

Permalänk
Medlem

Till dig som är orolig över mängden grafikminne på RTX 3080, vad är du orolig över?

Jag tycker mig se en hel del bekymrade röster över att RTX 3080 "bara" kommer att ha 10GB grafikminne.

Till er som är oroliga över att det inte kommer räcka till; vad använder ni eran dator till? Vad är det ni tror att 10GB inte räcker till?

Citat från Q&A på Reddit:

Q: Why only 10 GB of memory for RTX 3080? How was that determined to be a sufficient number, when it is stagnant from the previous generation?

A: [Justin Walker] We’re constantly analyzing memory requirements of the latest games and regularly review with game developers to understand their memory needs for current and upcoming games. The goal of 3080 is to give you great performance at up to 4k resolution with all the settings maxed out at the best possible price.

In order to do this, you need a very powerful GPU with high speed memory and enough memory to meet the needs of the games. A few examples - if you look at Shadow of the Tomb Raider, Assassin’s Creed Odyssey, Metro Exodus, Wolfenstein Youngblood, Gears of War 5, Borderlands 3 and Red Dead Redemption 2 running on a 3080 at 4k with Max settings (including any applicable high res texture packs) and RTX On, when the game supports it, you get in the range of 60-100fps and use anywhere from 4GB to 6GB of memory.

Extra memory is always nice to have but it would increase the price of the graphics card, so we need to find the right balance.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det finns ju folk som postat screenshots på straxt över 7GB mem usage på sina 2080super, så att det skulle räcka med 4-6GB krockar lite med den verkligheten.

Vad fan fick dom 4GB i 4K ultra allt ifrån? Mario kart?

Edit: La in lite screenshots som jag själv tog nedan, tog ju 20min att bevisa att 8GB är bristfälligt i 4K med alla grafikreglage så långt åt höger det går. Dom måste ha testat mariokart.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Därför att spel redan långt överstiger 10GB?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JackeShan:

Därför att spel redan långt överstiger 10GB?

Vilka spel? Känns som folk blandar VRAM och vanlig RAM.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Lagerlöf:

Vilka spel? Känns som folk blandar VRAM och vanlig RAM.

Startade Horizon Zero dawn bara för dig

Edit: Drog igång Forza Horizon 4 också, ett 2 år gammalt spel:

Edit2: Rise of the Tomb Raider:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte alls orolig. Det finns spel som allokerar så mycket minne de kan, men få som faktiskt behöver den mängden. Jag litar på att swec testar detta ordentligt så är man orolig är det bara att avvakta recension.

Permalänk
Medlem

Om man pungar ut för ett 3080 eller 3090 så lär man inte byta kort de närmaste åren, visst finns det sådana som avverkar grafikkort som mobiltelefoner, men jag hade min förra telefon i nästan 7 år och då var den toptelefonen. 2x7970 hade jag i många många år, sedan 2x1080.

Permalänk
Medlem

Vill minnas att jag regelbundet ligger över 8gb i VR.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Fast kan man jämföra två olika generationer och hur minnet används rakt upp och ner? Jag kan ha totalt fel nu och rätta mig gärna isåfall, men kan det inte vara så att Ampere använder grafikminne annorlunda? Jag har väldigt svårt att tänka mig att nvidia själva inte testat det här många, många gånger och lagt väldigt mycket tanke bakom det.

Och även om ett spel använder 8GB grafikminne så är det ju 2GB "till godo".

Jag är inte rädd för att ha fel eller så utan är mer genuint nyfiken då det i min erfarenhet sällan används så mycket grafikminne i spel. Och det vore totalt ologiskt om nvidia medvetet släpper ett grafikkort dem inte tror kommer räcka till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Klart att vissa spel använder mycket VRAM, när dom kan Texturer osv laddar fortare.
MEN, i och med RTX IO och DirectStorage så lär det inte behövas laddas in massa texturer osv så långt innan dom behövs.

Permalänk
Medlem

Men 3000-serien använder GDDR6X minnen. Kan det inte också vara så att dom snabbare minnen gör att man inte behöver mer än 10gb för spel?

Har hört folk skriva "Min gamla 1080 Ti har 11gb" men den använder GDDR5X. Har inte orkat kolla men skillnaden måste vara ganska stor när det kommer till hastighet (och kanske andra saker).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Vilka spel? Känns som folk blandar VRAM och vanlig RAM.

Control, Resident Evil 2 av vad jag kan komma på. Nu talar vi inte ens om kommande spel, där VRAM-användningen förmodligen kommer att ökas. I de flesta fall är det ju inga problem än så länge. Nej jag blandar så klart inte ihop VRAM och RAM.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av m4gnify:

Klart att vissa spel använder mycket VRAM, när dom kan Texturer osv laddar fortare.
MEN, i och med RTX IO och DirectStorage så lär det inte behövas laddas in massa texturer osv så långt innan dom behövs.

Grejen med DirecStorage är väl att det ska gå *fortare* att ladda in texturer och annat, inte att de tar mindre plats? Eller har jag missat något när jag snabbläste igenom swec-artikeln om det?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Grejen med DirecStorage är väl att det ska gå *fortare* att ladda in texturer och annat, inte att de tar mindre plats? Eller har jag missat något när jag snabbläste igenom swec-artikeln om det?

Fortare ja, dvs de kanske inte behöver lagras i VRAM lika länge som förut, så det behövs mindre VRAM för samma uppgifter.

Iaf så jag förstått det!

Permalänk
Medlem

När jag uppgraderar GPU/CPU är det oftast til det bättre.

Vem går och köper en CPU med samma klock hastighet?

Har 1080 8GB. Klart att jag vill ha mer när jag uppgraderar. Även om det är kanske är lite onödigt för mig som kör 1440p.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att vi kan ha ett fall av "använd lite mer minne för att det går".

För inte så många år sedan hade jag bara 8 GB RAM minne i min dator. Det var sällan ett problem med för lite minne. Idag kör jag samma operativsystem och samma program på 16 GB minne och använder konstant över 8 GB.

På jobbdatorn har jag 32 GB minne i Ubuntu 20.04. Där körs en VM som använder ca 15%, utöver detta 10 flikar Chrome, Slack och några terminalfönster och en enklare texteditor. Minnesanvändning 19 GB/32 GB.

Jag kan lova att det hade gått bra att göra samma saker på både 8 GB och 16 GB, men 32 GB är installerat för det är bra att ha vissa gånger. Just dessa idle processer kräver inte i närheten av 19 GB, men finns det så kan det nyttjas.

Misstänker, utan att ha gjort alltför mycket research att liknande system finns för moderna GPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

När jag uppgraderar GPU/CPU är det oftast til det bättre.

Vem går och köper en CPU med samma klock hastighet?

Har 1080 8GB. Klart att jag vill ha mer när jag uppgraderar. Även om det är kanske är lite onödigt för mig som kör 1440p.

Fast det var väl ingen bra jämförelse? Denna gpun är ju snabbare än din tidigare gpu. Det är som att köpa en snabbare cpu med samma mängd cache. Eller en snabbare cpu men behålla lika mycket ram minne. Mer grafikminne i sig gör inte kortet snabbare.

Dessutom ifrån 8GB som du har idag är ju detta 25% upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Fast det var väl ingen bra jämförelse? Denna gpun är ju snabbare än din tidigare gpu. Det är som att köpa en snabbare cpu med samma mängd cache. Eller en snabbare cpu med lika mycket ram minne. Mer grafikminne i sig gör inte kortet snabbare.

Dessutom ifrån 8GB som du har idag är ju detta 25% upp.

Nä, men mer framtidssäkert. Tex för 4K i framtiden eller när väl spel äter upp 8GB.
Men har själv svårt bestämma mig om jag ska välja 3070 eller köra på 3080 med 10GB för det känns mer framtids säkert för min del.
Uppgraderade från 1060 3gb till 1080 8gb för bytte till 2k skärm.
Jag kommer troligen i snar framtid köpa 4k skärm.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Nä, men mer framtidssäkert. Tex för 4K i framtiden eller när väl spel äter upp 8GB.

Visst är det så, men det kostar också. Alternativet hade vart 20GB vilket är onödigt mycket och hade ökat kostnaden rejält. Att nvidia håller nere priserna denna generation ser jag som något positivt. För den som vill ha det värsta finns ju 3090.

"Extra memory is always nice to have but it would increase the price of the graphics card, so we need to find the right balance."
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/ilgi6c/rtx_30serie...

Permalänk
Medlem

Jag hoppas ju att 10Gb ska räcka, men visst skulle jag inte tacka nej till 20 eller mer Gb för samma penning.

I framtiden är det möjligt att spel kan dra nytta av mer än 10Gb, men än så länge har mitt fjuttiga GTX 1070 8Gb inte gått på knä i 2560*1440. Så för de som lirar spel i 2560*1440 ser jag inga bekymmer i nuläget med 10Gb i vram.

Permalänk
Medlem

P3D v5 åt upp mina 11GB utan problem..., var tvungen att dra ner på inställningar för att slippa out-of-memory för gpu'n... så...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

12 GB hade varit perfekt på 3080 känner jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@m4gnify: nog kan man göra det lite effektivare med smarta algoritmer, men spel designas ofta efter långsamma kontorsdatorer och inte sådana med m2 disk samt PCIe 4.0. Delvis inladdning av texturer har funnits i jädrans många år men det verkar inte vara någon som använder det. I spelmotorn måste man dela in områden i voxlar/celler och sedan när man traverserar voxlarna så laddar man in texturer i samma riktning. Dock ser man ofta stora delar av en karta samtidigt, väldigt många objekt dessutom. Allt man ser på skärmen inkl diverse buffrar för posteffekter får aldrig överskrida 10GB.

Minnet begränsar kvaliten på texturer i form av antal unika objekt samt upplösningen på dessa. Nu med 4k så blir upplösningen allt viktigare. Bumpar man upp upplösningen på en LODnivå så fyrdubblas minnesmängden (förutsatt att man har samma antal materialkanaler), från 512x512 till 1024x1024 eller 2048 till 4096.

Snabbare grafikkort tillåter komplexare material, ofta har PBR shaders många texturer på nära håll, kanske 5 stycken, men vill man bevara kvaliten på något längre avstånd (som på större skärmar och 4k upplösning) så blir det fort kostsamt, riktigt kostsamt. Vill man ha en variation till på en tunna så blir även det kostsamt.

Mer minne tillåter också mer dynamiska effekter, exempelvis blendning där det blir repor eller rost träder fram på objekt i realtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Jag hoppas ju att 10Gb ska räcka, men visst skulle jag inte tacka nej till 20 eller mer Gb för samma penning.

Folk klagar om att Nvidia-korten har för lite minne, och folk klagar om att Nvidia-kort är dyra.

Alltihop är bara exempel på att you can please some of the people, some of the time.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk klagar om att Nvidia-korten har för lite minne, och folk klagar om att Nvidia-kort är dyra.

Alltihop är bara exempel på att you can please some of the people, some of the time.

Get up, stand up!

Permalänk
Medlem

har nu sålt mina kort men, jag är rätt säker på att jag kunde spela resident evil 2 med över 100 fps
men få shutter ifall jag inte ställde ner några grafikinställningar.
antagligen hade jag inte hade tillräckligt med grafik minne precis som grafik inställningarna på pekade i menyn.
detta var med rtx 2080ti 11gb.
måste säga att grafiken i det spelet var 10/10 i 4k hdr 10

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

För att ett spel allokerar 100GB VRAM betyder det inte att det kommer användas.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Förutom 4k så har vi ju vr som är betydligt mer krävande. Tyvärr är industrin helt kass på vr benchmark men det finns ju tester där 3080 totaldör i 8k med ingen annan rimlig förklaring än skillnad i videominne.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

För att ett spel allokerar 100GB VRAM betyder det inte att det kommer användas.

Både resident evil 2 och 3 kan du inte köra ultra pga 10gb inte räcker till.
någon sa control längre up i tråden så det finns säkert fler spel.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Men 3000-serien använder GDDR6X minnen. Kan det inte också vara så att dom snabbare minnen gör att man inte behöver mer än 10gb för spel?

Har hört folk skriva "Min gamla 1080 Ti har 11gb" men den använder GDDR5X. Har inte orkat kolla men skillnaden måste vara ganska stor när det kommer till hastighet (och kanske andra saker).

Mängden minne som krävs har inget med hastighet på minnet att göra. Sen är det ytterst få kommer använda över 8GB. Att ta med opolerade portar på consol-spel som beskrivts ovan känns inte heller relevant för PC. grafikminnet på 3080 räcker gott och väl än så länge. Jag tror att likt tidigare generationer att korten hänger med oavsett när man börjar närma sig 10GB. Det brukar ändå resultera i <60 FPS vilket bör vara minimum vad gäller FPS för en PC-spelare.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F