Till dig som är orolig över mängden grafikminne på RTX 3080, vad är du orolig över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Både resident evil 2 och 3 kan du inte köra ultra pga 10gb inte räcker till.
någon sa control längre up i tråden så det finns säkert fler spel.

då bör programmerarna göra om och göra rätt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara varför både nvidia och amd är så snåla med minnesbussarna numera?

Amd hawaii hade ju 512 bit och nvidia gtx 260 hade ju 448 bit. Detta var 2013 och 2008!

Varför inte fläska på nu också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Mängden minne som krävs har inget med hastighet på minnet att göra. Sen är det ytterst få kommer använda över 8GB. Att ta med opolerade portar på consol-spel som beskrivts ovan känns inte heller relevant för PC. grafikminnet på 3080 räcker gott och väl än så länge. Jag tror att likt tidigare generationer att korten hänger med oavsett när man börjar närma sig 10GB. Det brukar ändå resultera i <60 FPS vilket bör vara minimum vad gäller FPS för en PC-spelare.

Resident evil 2 är väll så långt ifrån opolerad som man kan komma.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Kan någon förklara varför både nvidia och amd är så snåla med minnesbussarna numera?

Amd hawaii hade ju 512 bit och nvidia gtx 260 hade ju 448 bit. Detta var 2013 och 2008!

Varför inte fläska på nu också?

När hastigheten på minnet ökar minskar också behovet av en större minnesbuss sen så gör
Säkert amd och nvidia olika komprimeringar
För att få plats med informationen.

Det senaste är AMD Infinity Cache patentet som du kan läsa om här på sweclockers https://www.sweclockers.com/nyhet/30535-amd-varumarkesskyddar...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

Resident evil 2 är väll så långt ifrån opolerad som man kan komma.

Möjligt, har ingen aning om det. Men portar generellt har en förmåga att prestera uselt på alla hörn och kanter.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar80:

När hastigheten på minnet ökar minskar också behovet av en större minnesbuss sen så gör
Säkert amd och nvidia olika komprimeringar
För att få plats med informationen.

Det senaste är AMD Infinity Cache patentet som du kan läsa om här på sweclockers https://www.sweclockers.com/nyhet/30535-amd-varumarkesskyddar...

Det där köper jag inte som förklaring eftersom gpuerna definitivt fortfarande begränsas av minnesbandbredd i vissa lägen. Jag har googlat fram att en bredare buss ökar energiförbrukning och att det eventuellt kan behövas kretskort med fler lager till en bredare buss, vilket är reella skäl att inte använda det.

Frågan kvarstår dock om det är därför. Någon måste veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Folk klagar om att Nvidia-korten har för lite minne, och folk klagar om att Nvidia-kort är dyra.

Alltihop är bara exempel på att you can please some of the people, some of the time.

Vilka tillfredsställer man genom att inte ha tillräckligt många kort och artificiellt driva upp priserna? Företag kan också göra fel.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Det där köper jag inte som förklaring eftersom gpuerna definitivt fortfarande begränsas av minnesbandbredd i vissa lägen. Jag har googlat fram att en bredare buss ökar energiförbrukning och att det eventuellt kan behövas kretskort med fler lager till en bredare buss, vilket är reella skäl att inte använda det.

Frågan kvarstår dock om det är därför. Någon måste veta.

AMD verkar tycka det är lönt ha 16 gigabyte på Navi21 trots begränsad bandbredd och infinite cache. Nu vet jag inte om det är 100 % spikat men det är vad ryktena säger

Finns ju många spel som inte är feldesignade som kräver mycket videominne på maxinställningar. Beror ju på vilken filosofi om alla ska kunna maxa på 1070 eller om liret ska kunna växa på 4080 också

Men nVidia löser det förhoppningsvis genom de beryktade 20 gb 3080s så då behöver de inte kritiseras längre. 3090 finns ju trots allt att tillgå också om man är tät.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x