Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ny dator eller är något värt att behålla?

Permalänk
Medlem

Ny dator eller är något värt att behålla?

Tjipp!

Köpte en dator för sex år sedan. Nu orkar jag inte med flaskhalsproblemen jag får p.g.a. moderkort och processor, men jag vet inte om det finns något kvar i burken som är värt att behålla. Absolut bäst vore det om det räckte med att byta ut någon enstaka komponent men jag är totalt lost när det gäller hårdvara.

Chassi: 1 x NZXT Phantom 410 - Black with White frame
Nätaggregat: 1 x Antec High Current Gamer 900W Power Supply
Moderkort: 1 x ASRock 970FX Extreme 4, DDR3, GBLAN, 7.1 HD-Audio, Socket AM3+
Processor: 1 x AMD FX-8350, 8x 4GHz, Socket AM3+
Processorkylning: 1 x NZXT T40 Cpu Cooler, Socket LGA 2011 / 1155 / AM3
Arbetsminne, DDR3: 2 x G.Skill 16GB Kit (2x8GB), DDR3, PC14900/1866MHz, Ripjaws X
Grafikkort: 1 x Radeon R9 290X (tror jag)
Hårddisk: 1 x Seagate 1TB, Barracuda ST1000DM003
SSD enhet: 1 x SSD 250GB Samsung 840 EVO

Någon som har tips?

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Köp nytt moderkort grafikkort minne och CPU och kylare

Permalänk
Medlem

CPU, moderkort, minne och grafikkort går ju bort om du ska ha något värt namnet gamingdator.

Chassi kan du ju behålla, lika med SSD och hårddisk. Nätagg borde du ju också kunna behålla. Kylaren också kanske beroende på hur mycket du kan modda fästanordningen för nästa CPU.

Vad har du för budget och vad har du för krav? Vilken upplösning?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

CPU, moderkort, minne och grafikkort går ju bort om du ska ha något värt namnet gamingdator.

Chassi kan du ju behålla, lika med SSD och hårddisk. Nätagg borde du ju också kunna behålla. Kylaren också kanske beroende på hur mycket du kan modda fästanordningen för nästa CPU.

Vad har du för budget och vad har du för krav? Vilken upplösning?

Grafikkortet skulle jag byta ut oavsett. Är RAM:en också för gamla?
Ptja, skulle kunna lägga ut runt 10k. Jag spelar mestadels MMO, så det funkar rätt bra att fortsätta med 1080 för tillfället. Är det stor skillnad om man ska upp till 1440?

Permalänk
Medlem

Vänta med grafikkortet ifall du inte har råd att göra allt samtidigt.
Men ja, ddr3 fungerar ej på nya moderkort. Det är ddr4 nu.
Köp B550, 3700x, 16GB 32000MHz ram så blir det en stor uppgradering. Jag skulle rekommendera en bättre kylare än den som kommer original, den låter en del men det är upp till dig o dina krav

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vänta med grafikkortet ifall du inte har råd att göra allt samtidigt.
Men ja, ddr3 fungerar ej på nya moderkort. Det är ddr4 nu.
Köp B550, 3700x, 16GB 3200MHz ram så blir det en stor uppgradering. Jag skulle rekommendera en bättre kylare än den som kommer original, den låter en del men det är upp till dig o dina krav

Som sagts tidigare: Chassi, SSD, hårddisk och nätagg kan du behålla. GPUn räcker ju till mycket även idag.

I övrigt håller jag med ovanstående (citerad) talare. Kanske att du kan ta en 3600 CPU istället om du vill spara pengar.
Ta även en ny M2 SSD och installera OS på men du kan ha spel m.m. på de gamla diskarna.

Det är ifs rätt skönt att montera delar i ett nytt fräscht chassie. Är det ett gammalt PSU? Vet inte hur länge de håller 10år? Då kanske du ska skaffa ett nytt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Vänta med grafikkortet ifall du inte har råd att göra allt samtidigt.
Men ja, ddr3 fungerar ej på nya moderkort. Det är ddr4 nu.
Köp B550, 3700x, 16GB 32000MHz ram så blir det en stor uppgradering. Jag skulle rekommendera en bättre kylare än den som kommer original, den låter en del men det är upp till dig o dina krav

Check. Funkar det med uppgraderingspaket eller vinner man på att kika runt på olika sidor för separata delar?
Sen en till lite dum fråga, men är alla mobos lika stora och passar i alla chassin?

Permalänk
Medlem

@fLESHeye

Detta vore det vettigaste för dig, möjligen ett 5600XT men du bör klara dig på ett 1660 Super. La till en ny kylare då jag inte vet om du kommer kunna montera den du har nu och ett nytt nätagg då ditt nuvarande inte har garanti sen 3 år tillbaka. Kylare och nätagg är dock valfritt men känns ju kanske värt det om du ändå var redo att lägga 10k.

Här har du ett index på grafikkort: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19217?key=0c2158c...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLESHeye:

Check. Funkar det med uppgraderingspaket eller vinner man på att kika runt på olika sidor för separata delar?
Sen en till lite dum fråga, men är alla mobos lika stora och passar i alla chassin?

Finns några olika storlekar ATX är standard, E-ATX (Extended) är större, sedan finns ju diverse mindre varianter.
Du får väl ta reda på vad ditt chassie klarar av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

@fLESHeye

Detta vore det vettigaste för dig, möjligen ett 5600XT men du bör klara dig på ett 1660 Super. La till en ny kylare då jag inte vet om du kommer kunna montera den du har nu och ett nytt nätagg då ditt nuvarande inte har garanti sen 3 år tillbaka. Kylare och nätagg är dock valfritt men känns ju kanske värt det om du ändå var redo att lägga 10k.

https://komponentkoll.se/bild/SHfYe.png

Här har du ett index på grafikkort: https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/19217?key=0c2158c...

Tackar! Ser finfint ut det där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLESHeye:

Tackar! Ser finfint ut det där!

Enligt userbenchmark så presterar ditt nuvarande graffe ungefär som ett gtx1060 3gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLESHeye:

Tackar! Ser finfint ut det där!

Det tycker inte jag
Bytte ut RAM och GPU, tog bort nätagg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14082385

Här får du ett grafikkort som presterar BETYDLIGT mycket bättre, RAM med mycket lägre timings (ju lägre ju bättre), och nätagg har du ju redan så det ska du inte behöva byta
Vill du byta några andra delar som du har i datorn idag så kan du alltid lägga till det senare om du verkligen känner att det behövs. Snåla inte på RAM och grafikkort, det får du ångra i längden

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Det tycker inte jag
Bytte ut RAM och GPU, tog bort nätagg.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14082385https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/14082385

Här får du ett grafikkort som presterar BETYDLIGT mycket bättre, RAM med mycket lägre timings (ju lägre ju bättre), och nätagg har du ju redan så det ska du inte behöva byta
Vill du byta några andra delar som du har i datorn idag så kan du alltid lägga till det senare om du verkligen känner att det behövs. Snåla inte på RAM och grafikkort, det får du ångra i längden

Först föreslog du 3700X med 3200MHz RAM och nu föreslår du något helt annat

Ja grafikkortet är bättre men TS snackar ju om att hen nästan klarar sig på sin nuvarande setup för sin MMO-gaming. 5700 XT känns ju som en enorm overkill för det syftet. Förövrigt är det inte värt för TS att lägga 600 kr extra på RAM för en LITEN skillnad i timings, speciellt inte med Ryzen, det viktiga är den höga frekvensen.

Att byta upp sig till ett 5600 XT däremot vore definitivt något att överväga.

När det kommer till nätagg så är jag alltid benägen att föreslå ett med hög kvalitet då det finns risk att denna komponent kan göra stor skada om den inte fungerar korrekt. TS nuvarande nätagg är nu ett 6 år gammalt(?) Bronze-cerifierat nätagg med 3 års garanti, tycker det är dags för ett byte där men som jag nämnde tidigare så är det frivilligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Först föreslog du 3700X med 3200MHz RAM och nu föreslår du något helt annat

Ja grafikkortet är bättre men TS snackar ju om att hen nästan klarar sig på sin nuvarande setup för sin MMO-gaming. 5700 XT känns ju som en enorm overkill för det syftet. Förövrigt är det inte värt för TS att lägga 600 kr extra på RAM för en LITEN skillnad i timings, speciellt inte med Ryzen, det viktiga är den höga frekvensen.

Att byta upp sig till ett 5600 XT däremot vore definitivt något att överväga.

När det kommer till nätagg så är jag alltid benägen att föreslå ett med hög kvalitet då det finns risk att denna komponent kan göra stor skada om den inte fungerar korrekt. TS nuvarande nätagg är nu ett 6 år gammalt(?) Bronze-cerifierat nätagg med 3 års garanti, tycker det är dags för ett byte där men som jag nämnde tidigare så är det frivilligt.

Finns hur många olika kombinationer som helst att leka med. 3600 eller 3700x gör inte stor skillnad alls i spel, GPUn däremot gör en jäkla skillnad i fps.

När det gäller RAM så har du faktiskt helt fel, ett 3200 MHz CL 14-14-14 presterar bättre än tidigare nämnda 3600 CL 18-22-22-22. Så höga timings bör man verkligen undvika. Timings gör mer för prestandan än MHz. Men man ska såklart sikta på så hög MHz och så låga timings som budgeten tillåter, SPECIELLT med Ryzen!

Visst är det inget superbra nätagg, men 6 år är inte mycket. Och han har även en hel del utrymme med sina 900w, komponenterna jag listade lär inte dra över 400w.
Märker man problem som tex mycket coilwhine eller instabilitet så bör man kolla på även nätagget.

När man köper komponenter så ska de gärna hålla ett tag, inte enbart för det man gör just nu. Om ett halvår kanske han vill testa ett nyanserat och krävande spel, då är 1660S ingen höjdare.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Jag tycker jag har fått många bra förslag. Nu är det visserligen så att jag måste ansamla lite mer pengar på kontot innan det är dags att köpa något alls. Två månader till kanske. Innan dess har väl läget kunnat slå om lite, så jag behåller båda era tipslådor och så kikar jag runt lite när det väl blir dags. Sen får jag kolla av, antingen här eller i en ny tråd om min dåvarande tanke duger eller om det finns något jag borde byta ut.

Tack igen för hjälpen!