Köpa ny mobil - men vilken?

Permalänk

Microsoft Duo om du vill testa något speciellt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Detta innebär att alla som älskade SD kanske inte kommer att köpa SD för att AMD teamar upp med Exonys.

SD har ju tyvärr monopol och tar en alltför häftig summa pengar i vilket drabbar i slutändan oss konsumenterna.

https://lmgtfy.com/?q=AMD+Exynos

Än så länge är detta bara rumors

Hittade att Samsung teamar upp med AMD på så sätt att AMD står för grafikdelen i soc, men detta kommer ske tidigast 2022 enligt vad jag läst nu.
Sen att AMD står för grafiken gör ju inte Exynos till en bättre SOC eftersom det i nuläget inte är den delen dom ligger efter på.

Får helt enkelt vänta ett par år och se vad det innebär, men som det är nu väljer jg hellre en SD än Exynos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Några förtydliganden:

  • Inga Kina-ägda företag. Ej tillverkad i Kina är svårt att lyckas med

  • Har bara hört skit om Samsungs S10 och S20 med mobiler som blir varma och slukar batteri. Verkar ha att göra med att de dumpar sina Exynos-lurar på den Europeiska marknaden.

Helt rätt att vi Exynos versionerna och att den är sämre än SD, men trotts det är S10 en bra lur och den kommer uppdateras t.o.m. Android 12.
Sen går det ju att köpa en SD modell via nätet som funkar utan problem även här i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Om man filtrerar bort dessa så är det de som jag kan komma på: LG, Nokia Asus, Google, Motorola (finns Sony men rekommenderar tyvärr inte det idag). Av de så skulle jag hoppa på en LG V60 eller en Pixel telefon. Vill du beställa utomlands eller här i Sverige?

Hej,

Jag vart lite sugen på en Sony Xperia 1 mark ii , vad är det som gör att du inte rekommonderar dem idag?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Hittade att Samsung teamar upp med AMD på så sätt att AMD står för grafikdelen i soc, men detta kommer ske tidigast 2022 enligt vad jag läst nu.
Sen att AMD står för grafiken gör ju inte Exynos till en bättre SOC eftersom det i nuläget inte är den delen dom ligger efter på.

Får helt enkelt vänta ett par år och se vad det innebär, men som det är nu väljer jg hellre en SD än Exynos.

Vi säger idag att SD är bättre än Exynos men vet vi VAD det är som gör de bättre? Baserat på speedtests som utförs?

CPUn ligger relativt nära Qualcomms och det är ju inte där som är problemet idag med SD vs Exynos. Problem har varit att ARM-grafikdelen(Mali-serien) inte har presterat lika energieffektiv eller presterat så värst bra i jämförelse med Qualcomms. GPU är inte som många kanske tror, helt obetydlig för att tex hålla animationer eller dylikt med 120fps+120hz samtidigt som energiförbrukningen behöver hållas nere.

Den största skillnaden mellan Exynos 990 och SD var ju att när man spelade en längre period så började Exynos att throttla som troligtvis hade med GPUn att göra.

Utöver så har ju även Qualcomm monopol och höjde avgifterna varje år markant som gjorde att Samsung fick höja priserna. NÄR kombon träder i kraft så kommer de antagligen att avsluta kontraktet med Qualcomm så man kommer väl antagligen inte att kunna få göra någon jämförelse och förhoppningsvis hålla priserna nere

Läste även någonstans om att de funderar på redan att köra Exynos globalt vid S21, det återstår att se i feb

Skrivet av rickie:

Hej,

Jag vart lite sugen på en Sony Xperia 1 mark ii , vad är det som gör att du inte rekommonderar dem idag?

Detta är subjektivt och min erfarenhet. Har alltid haft sony produkter sedan liten, skaffade en Sony experia XA1 och inom garantin började skärmen glappa och den kunde själv styra telefonen ibland. Vi bytte ut den och det var inga konstigheter. De lagade den istället för att byta ut den och det är förståeligt. Kort därefter samma problem igen och de lagade den. Självklart efter att garantin hade gått ut hände samma grej igen med skärmen. Det var sista gången gillt, tyvärr. De gör säkert bra telefoner och det är bra hårdvara inuti men priset motsvarar de andra konkurrenterna så det är ju lätt hänt att man väljer de före Sony. De blöder idag men väljer att inte ge upp än i vilket är bra. Läste någonstans om att Huawei säljer lika mycket telefoner på en dag som Sony säljer på ett kvartal. sen om det är sant eller ej låter jag vara osagd.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE