Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunel:

Vilken CPU skulle ni rekommendera? och vad har dessa CPU för -och nackdelar med varandra om man jämför?
Skulle ni rekommendera vänta på nästa gen av AMD?

Jag skulle personligen gå AMD, har kört Intel i många år men bytte vid årsskiftet till en Threadripper 3960X och det passar betydligt bättre för mig som, när jag jobbar, sitter med många virtuella maskiner igång samtidigt.

Med det sagt så ligger ju Intel, i alla fall just nu, lite bättre till i spel, vi får dock se hur det blir när AMD släpper nästa gänget prollar.

Så jag hade nog i alla fall väntat tills AMD visar vad de har att komma med!

Skrivet av tecfreak:

Hittills har jag haft tydligt bättre erfarenheter med Intel än med AMD.

Din erfarenhet betyder egentligen inget, så länge du inte kan förklara varför det ena har varit bättre för dig än det andra känns det onödigt att ens svara på forum tråden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Gunel:

Hej allihop,

Jag funderar på köpa ny CPU och moderkort då min moderkort har dött (LGA1150).

Jag är osäker på vilken märke jag vill köpa.
När det gäller Intel så har jag kollat på i7-10700k och i9-10900k och AMD Ryzen 7 3800X. Har även varit lite inne på Ryzen 9 3900X också.

Datorn kommer jag använda till 90% gaming och 10% övriga saker så som skrivande (Office) och C# programmering.

Vilken CPU skulle ni rekommendera? och vad har dessa CPU för -och nackdelar med varandra om man jämför?
Skulle ni rekommendera vänta på nästa gen av AMD?

Tack på förhand!

Mellan de två AMD du nämnt, känns inte 3800x speciellt prisvärd, hellre gå upp till en 3900x i det fallet.
Som många andra påpekat är Intel något starkare i enkeltrådat, men AMD i flertrådat, jag tror att du kommer bli nöjd med vilket som.
Väljer du AMD finns det numera ett antal trevliga B550 brädor att välja på X570 ger inte så mycket mervärde.
Valet mellan i7-10700k och i9-10900k, handlar väl om hur mycket dessa extra kärnor är värda, en tumregel är att man ofta inte tänker på merkostnaden efter ett tag, så finns pengarna för det, ta i9-10900k, speciellt med tanke på att du tänkt behålla den ett bra tag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Mellan de två AMD du nämnt, känns inte 3800x speciellt prisvärd, hellre gå upp till en 3900x i det fallet.

Det är samma slutsats som Gamers Nexus drog nyligen, det skiljer alldeles för lite mellan 3700X och 3800X för att motivera merkostnaden.

Skrivet av Ratatosk:

Väljer du AMD finns det numera ett antal trevliga B550 brädor att välja på X570 ger inte så mycket mervärde.

Nja, X570 är den enda plattformen som erbjuder PCIe 4.0 på ett meningsfullt sätt i dagsläget så den känns definitivt som den vettigaste att köpa om man ska gå på AMD idag. Bättre att lägga pengarna där som man sparade på att ta en 3700X istället för en 3800X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta kan du slå ur hågen tyvärr. Om fem år kommer grejerna att ha ett väldigt marginellt övertag i förhållande till billigare prylar, bättre att byta prylar oftare för samma pengar istället.

Jag brukar oftast inte hålla med Sveklockarn, men detta är jättebra och viktigt, att försöka "framtidssäkra" sig genom att ut välja de dyrast grafikkorten vilket man får, säg 15% mer prestanda för 30% högre pris är mycket sämre än att köpa midrangekorten och uppgradera/sälja varje generation.
Såvida du verkligen inte "behöver" den högsta prestandan nu idag, så är det det bästa man kan göra för att framtidssäkra sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunel:

Hej allihop,

Jag funderar på köpa ny CPU och moderkort då min moderkort har dött (LGA1150).

Jag är osäker på vilken märke jag vill köpa.
När det gäller Intel så har jag kollat på i7-10700k och i9-10900k och AMD Ryzen 7 3800X. Har även varit lite inne på Ryzen 9 3900X också.

Datorn kommer jag använda till 90% gaming och 10% övriga saker så som skrivande (Office) och C# programmering.

Vilken CPU skulle ni rekommendera? och vad har dessa CPU för -och nackdelar med varandra om man jämför?
Skulle ni rekommendera vänta på nästa gen av AMD?

Tack på förhand!

Eftersom du ska endast spela och har budgeten så blir tyvärr svaret Intel. Skulle dock säga att det är smartare att köpa en i7 och sätta resten av krutet på en GPU istället för att köpa en i9.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, X570 är den enda plattformen som erbjuder PCIe 4.0 på ett meningsfullt sätt i dagsläget så den känns definitivt som den vettigaste att köpa om man ska gå på AMD idag. Bättre att lägga pengarna där som man sparade på att ta en 3700X istället för en 3800X.

Huh? B550 moderkorten ger dig PCI-E 4.0 till moderkortet och till (vanligtvis) en M.2 slot. Det räcker väldigt långt för de flesta.
Själv anser jag att B550 generellt är det bättre valet än X570, om man inte har någon specifik anledning att välja X570.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Eftersom du ska endast spela och har budgeten så blir tyvärr svaret Intel. Skulle dock säga att det är smartare att köpa en i7 och sätta resten av krutet på en GPU istället för att köpa en i9.

i7 är inte heller riktigt värt pengarna. Sweet spot för gaming är snarare en i5-10600K (gärna något överklockad) och, som sagt var, investera i en snabb GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Huh? B550 moderkorten ger dig PCI-E 4.0 till moderkortet och till (vanligtvis) en M.2 slot. Det räcker väldigt långt för de flesta.
Själv anser jag att B550 generellt är det bättre valet än X570, om man inte har någon specifik anledning att välja X570.

Om jag tolkar blockdiagrammen rätt så är det dock fortfarande PCIe 3.0 till resten av systemet, känns väl onödigt att låsa sig på det hösten 2020? Hur många hundra skiljer det mellan moderkort med motsvarande funktioner i övrigt för att få X570?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om jag tolkar blockdiagrammen rätt så är det dock fortfarande PCIe 3.0 till resten av systemet, känns väl onödigt att låsa sig på det hösten 2020? Hur många hundra skiljer det mellan moderkort med motsvarande funktioner i övrigt för att få X570?

B550 chipsetet i sig har inget stöd alls för PCI-E 4.0, utan PCI-E 4.0 platserna på moderkorten är kopplade direkt till CPUn.

Resten av systemet är mycket riktigt PCI-E 3.0, men förutom några enstaka NVME SSDer så finns det just ingenting som använder sig av PCI-E 4.0 i dagsläget. Det kommer säkert, men jag tror det dröjer åtskilliga år innan PCI-E 3.0 börjar bli en allvarlig flaskhals.

Ett X570 moderkort verkar vara sisådär runt 500kr dyrare än motsvarande B550 kort - men det är inte så där alldeles självklart vad som skall anses vara motsvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

B550 chipsetet i sig har inget stöd alls för PCI-E 4.0, utan PCI-E 4.0 platserna på moderkorten är kopplade direkt till CPUn.

Resten av systemet är mycket riktigt PCI-E 3.0, men förutom några enstaka NVME SSDer så finns det just ingenting som använder sig av PCI-E 4.0 i dagsläget. Det kommer säkert, men jag tror det dröjer åtskilliga år innan PCI-E 3.0 börjar bli en allvarlig flaskhals.

Ett X570 moderkort verkar vara sisådär runt 500kr dyrare än motsvarande B550 kort - men det är inte så där alldeles självklart vad som skall anses vara motsvarande.

Men en PCIE4 SSD är väl nära på dubbelt så dyr som en PCIE3, så har man råd med ena kan man väl köpa X570 också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men en PCIE4 SSD är väl nära på dubbelt så dyr som en PCIE3, så har man råd med ena kan man väl köpa X570 också?

Det kan man alldeles säkert, men som sagt var - B550 moderkorten brukar ha plats för en PCI-E 4 SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det kan man alldeles säkert, men som sagt var - B550 moderkorten brukar ha plats för en PCI-E 4 SSD.

Jag menade bara om man inte köper en PCIE4 NVME idag så kan man lika gärna köra MSI B450 MAX för de har utlovat stöd för Zen3 som med största sannolikhet är sista gen för AM4.

Annars om man vet med säkerhet att man vill lägga många tusen på snabb lagring så har man x570. B550 är onödigt dyr och pcie4 känns helt onödigt tycker jag (för grafik och övrigt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGS:

Jag brukar oftast inte hålla med Sveklockarn, men detta är jättebra och viktigt, att försöka "framtidssäkra" sig genom att ut välja de dyrast grafikkorten vilket man får, säg 15% mer prestanda för 30% högre pris är mycket sämre än att köpa midrangekorten och uppgradera/sälja varje generation.
Såvida du verkligen inte "behöver" den högsta prestandan nu idag, så är det det bästa man kan göra för att framtidssäkra sig.

Så var inte fallet med 1080 TI, riktigt jävla bra value visade det sig i efterhand.

Visa signatur

Mobo: ASUS MAXIMUS VII RANGER | RAM: 16GB 2400Mhz | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti | CPU: Intel Core i7 4790k | Kylning: Noctua NH-DH15 | Skärm 1: Acer Predator XB271HU 27" | Skärm 2: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Skärm 3: Philips BDM3270QP 32" 1440p | Tangentbord: Steelseries 6gv2 cherry | Mus: Razer Deathadder Chroma | Headset: Logitech G933 Artemis Spectrum | SSD: 240GB | HDD: 4.5TB | PSU: Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design R5 | OS: Windows 10 | Internet: Fiberoptik 100/100Mbt/s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

i7 är inte heller riktigt värt pengarna. Sweet spot för gaming är snarare en i5-10600K (gärna något överklockad) och, som sagt var, investera i en snabb GPU.

Jag håller inte med. 8c/16t är definitivt att föredra över 6c/12t.

Samma diskussion hade jag, exakt på detta forum, när det var 2500K vs 2600K som begav sig. Samma argument fick jag höra då som du och andra kommer med nu. Det är bättre att spara pengarna och uppgradera senare, de extra kärnorna ger ingen specifik prestandaboost, bättre att köpa uppgradering senare och ofta etc. etc. etc.

Ändå vet alla som satt med 2600K efter 3-4 år att det var det smartaste draget vi gjort. Just precis och exakt för att jag satsade en tusing mer för att få en 2600K istället, kunde jag låta bli att uppgradera den på flera år och istället satsa uppgraderingarna på grafikkortet. Det P67-baserade systemet höll sig utmärkt från 2011 till 2019 i 1440p, och det kunde den omöjligt ha gjort på det billigare alternativet.

Samma sak kommer troligen gälla 10700K. Den kommer att fortsätta vara relevant och dra lasset långt efter att en 10600K har blivit passé. Det kommer vara otroligt värt att lägga en extra tusing idag för att kunna hålla systemet levande i åratal till och bara se till att uppgradera grafikkortet varannat år.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |