Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Såg bara att ASUS TUF-modellen som WH hade i prisspannet fick lite kritik vad gäller bl.a. byggkvalitet (CPU-kritiken kan ju hoppas över med tanke på hur stor förbättring 4xxx-serien inneburit över tidigare generationer), men får man tag i en sådan för 12k så ser det onekligen ut som ett riktigt bra köp. Inte omöjligt att det var ett måndagsex. heller, en risk man får ta.

Och att hålla ljudnivå, klockfrekvenser och/eller temps i schack på en 15.6" med en dGPU i mellansegmentet, i det prisspannet... det är en utmaning.

Byggkvaliten är det inget fel på. Är ju till och med metall-ovansida på den.
Som du säger temp/ljudnivå lämnar ju något att önska, men några hörn kapas ju när den är så billig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Byggkvaliten är det inget fel på. Är ju till och med metall-ovansida på den.
Som du säger temp/ljudnivå lämnar ju något att önska, men några hörn kapas ju när den är så billig.

Jag dömer inte ut den (förutom att jag personligen tycker den är ful, men det är inte riktigt relevant i diskussionen ^^) på något sätt, för 12kkr har jag svårt att säga annat än att den verkar vara ett kap. Och precis som du säger, det blir ofta kompromisser som görs i prisklassen.
På min Lenovo (i prisklassen 10kkr - en L340 med 9300H+1650Ti) är det tangentbordet som är akilleshälen - har varit inne på service ett par gånger för det (första gången en tangent som sonika lossnade, och andra gången lade backlighten av).

I övrigt är jag riktigt nöjd med den, och de har skött serviceärendena mycket bra. En tangent som är på väg att ge upp igen, så får väl se om de lyckas fixa till tangentbordet ordentligt den här gången.

Har lite blandad erfarenhet av ASUS, MSI, Acer, HP och Dell vad gäller laptops (var förvisso några år sedan jag jobbade i branschen), och det enda märket jag inte känner att jag kan rekommendera där är Acer - byggkvaliteten på allt under ~15kkr var verkligen inget vidare.
Men det kanske har ändrats de senaste åren.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@EvilPuppy: Det är det, är 2-3000 kr rabatt på nya bärbara gamingdatorer, min sambo köpte en ny studie och jobbdator för 3000 kr mindre än vad den kostar i butik.

Hp har också bra back 2 school rea nu som inte syns på prisjakt, så kika in där också!

Får du något problem med lenovosidan att ett pris inte syns när du klickar på köplänken även fast det står på första sidan eller i reklamen så kontakta supporten, jag fick en custom länk till en rabattkod för min sambo.

Permalänk
Medlem

@Networker: Din användning av ordet budget!

Citat:

Skrivet av Networker:

12 papp är budget. Ska man ha "något vettigt" snackar vi betydligt mer pengar än 12 papp.
Dvs. en laptop som börjar likna en desktop i prestanda.

Exempel på "inte Budget"-laptop.

Vad kan missuppfattas?

Så snälla plocka upp skräpet du slängt omkring dig!

I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Networker: Din användning av ordet budget!

Citat:
Vad kan missuppfattas?

Så snälla plocka upp skräpet du slängt omkring dig!

I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Misstänkte detta. "Budget" betyder inte alls "dåligt" utan motsvarande att man har en budget på 12000:-. Alltså pengarna man har att röra sig med. I "modernare språk bland unga" misstänkte jag missuppfattningen. "Budget" innebär inte samma som "dåligt". Men de flesta tror det nuförtiden, verkar det som.

Kul och bra att det var så enkelt att lösa! (Trodde nästan att folk blivit förbannade på mig för att jag rekommenderade AMD:s nya laptops..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det känns som du missar poängen rätt många gånger här.
Att få en prisvärd laptop med godkänd spelprestanda i den ungefärliga prisklassen TS nämner är absolut inte omöjligt - en i5 10300H eller 4600H (vilket är de rimliga, modernaste, konkurrenterna i prisklassen - finns alternativ från tidigare generationer också) kombinerat med ett GTX1660Ti eller RTX2060 ger i alla fall möjligheten till spelande.

Det ger en *långt* mycket bättre spelupplevelse än om fördelningen av pengar går enbart till CPU(/APU). Att du dessutom länkar till en laptop med sämre grafiklösning (1650Ti) än flera alternativ som nämnts i tråden är också något bakvänt, inte minst då CPUn (10300H) är densamma som konkurrerande alternativ. Sen verkar våra åsikter gå isär vad gäller märkesrekommendation också, har inte haft någon särskilt positiv erfarenhet av Acers laptops genom åren.

Visst kommer kompromisser få göras i de allra flesta moderna spel vad gäller upplösning och/eller detaljer, men det är inte något som TS specificerat är ett problem. Hade kraven på absolut prestanda funnits hade det varit enklare att säga "det är omöjligt".

Men att gå full-on PCMR och säga att det minsann måste till ett 2080S för en godkänd spelupplevelse... well, det är din personliga standard och åsikt som dikterar, inget annat.

Problemet är att det är snålt med 4800H-laptops som har godkända grafiklösningar hos svenska ÅF, specifikt i det prisspannet.
Om man ser tidigare länkade prisjakt-jämförelser finns i princip inga, den enda med 4xxx-serie i prisspannet har en RX5500-GPU, och den halkar efter nVidias konkurrenter som nämnts.

Om man vill spela är kombon 10300H och 1660Ti/2060 bland de mer prisvärda man kan få idag runt 10 000kr-strecket, och jag personligen kan rekommendera Lenovo vad gäller prisvärdhet och i alla fall hyfsad kvalitet - och jag har själv fått överraskande bra support från dem när jag haft problem.

MSI GF65 Thin @ Webhallen ser personligen rätt lockande ut, i övre änden av prisspannet men vettiga spec. för pengarna. (Får några hundralappar medlemsrabatt, mileage may vary.)
Ser inte ut att vara någon 120+hz panel, men från en som själv spelar mycket RTS, RPG och stundtals MMO är det inget jag personligen lägger större vikt vid. Vill du köra mer FPS, och framförallt i multiplayer, så kan det vara värt att kika på alternativ med snabbare paneler och/eller G-Sync. Då brukar också priset gå upp, dock.

Inom TS budget blir man tyvärr rätt begränsad i urvalet av laptops man också kan spela bra med. Med bra /"bra" FPS. Många här i tråden missuppfattade mig som oförskämd/tyken, något jag alls inte är. Ber om ursäkt om jag skrev lite slarvigt då ni missuppfattade.

Förväntar man sig "bästa bang för bucken" motsvarande cirka 12.000 kronor för en "bärbar" har jag gett några exempel på vad jag anser är hyfsade burkar som klarar det TS frågade efter.

Men att "exeptera" (swenglish som betyder "förvänta sig") en jättebra spelburk för runt 12.000 "svenska pesetas" kan bli knepigt. Skulle tippa på att man i runda slängar kan hitta något som jag tidigare gett exempel på.

Den här verkar också vara bra inom budget, men har RADEON-kort, vilka jag inte är så "kompis med": https://www.webhallen.com/se/product/303309-ASUS-ROG-GA502DU-...

Ett annat bra alternativ är, om man har möjlighet, att skaffa två burkar: En laptop man "bär med sig", med så bra egenskaper som möjligt för så billigt/lågt pris som möjligt, och ha en stationär burk "hemma" med mer "UMPH!", dvs bättre/snabbare hårdvara. Så har jag gjort under många år, typ sedan 1990-talet. Stationär hårdvara är ofta multiplar billigare än bärbar. Och håller längre/lättare att uppgradera också!

Men som sagt, har gett flera exempel på bra laptops. (Sedan må vi tycka olika vad som är "bra", men det kanske är en annan femma?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inom TS budget blir man tyvärr rätt begränsad i urvalet av laptops man också kan spela bra med. Med bra /"bra" FPS. Många här i tråden missuppfattade mig som oförskämd/tyken, något jag alls inte är. Ber om ursäkt om jag skrev lite slarvigt då ni missuppfattade.

Förväntar man sig "bästa bang för bucken" motsvarande cirka 12.000 kronor för en "bärbar" har jag gett några exempel på vad jag anser är hyfsade burkar som klarar det TS frågade efter.

Men att "exeptera" (swenglish som betyder "förvänta sig") en jättebra spelburk för runt 12.000 "svenska pesetas" kan bli knepigt. Skulle tippa på att man i runda slängar kan hitta något som jag tidigare gett exempel på.

Den här verkar också vara bra inom budget, men har RADEON-kort, vilka jag inte är så "kompis med": https://www.webhallen.com/se/product/303309-ASUS-ROG-GA502DU-...

Ett annat bra alternativ är, om man har möjlighet, att skaffa två burkar: En laptop man "bär med sig", med så bra egenskaper som möjligt för så billigt/lågt pris som möjligt, och ha en stationär burk "hemma" med mer "UMPH!", dvs bättre/snabbare hårdvara. Så har jag gjort under många år, typ sedan 1990-talet. Stationär hårdvara är ofta multiplar billigare än bärbar. Och håller längre/lättare att uppgradera också!

Men som sagt, har gett flera exempel på bra laptops. (Sedan må vi tycka olika vad som är "bra", men det kanske är en annan femma?)

Jag måste ha missat dom exemplen, förutom då AMD Renoir APU som någon trollar om att den spöar "skiten" ur intelbaserade laptops. Räcker bra med CPU:s integrerade grafik.

Förutom då en länk till en laptop på 40k.

Hjälp mig!
Var hittar jag övriga exempel i tråden?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Jag måste ha missat dom exemplen, förutom då AMD Renoir APU som någon trollar om att den spöar "skiten" ur intelbaserade laptops. Räcker bra med CPU:s integrerade grafik.

Förutom då en länk till en laptop på 40k.

Hjälp mig!
Var hittar jag övriga exempel i tråden?

Om du letar efter bra exempel, finns dessa i tråden.
Den som "trollar" rent magiskt, förutom AMD, är Linus:
https://www.youtube.com/watch?v=4V3uB12mRrU

Observera att det var 12 papp som var budgeten.

AMD trollar rent magiskt, ärligt talat!
Så om man vill ha en laptop som "snurrar på bra", så ska man nog titta på en AMD-baserad.

Men visst finns det intelbaserade också, men som sagt inte riktigt lika bra "bang för bucken"!

Kolla gärna länken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Om du letar efter bra exempel, finns dessa i tråden.
Den som "trollar" rent magiskt, förutom AMD, är Linus:
https://www.youtube.com/watch?v=4V3uB12mRrU

Observera att det var 12 papp som var budgeten.

AMD trollar rent magiskt, ärligt talat!
Så om man vill ha en laptop som "snurrar på bra", så ska man nog titta på en AMD-baserad.

Men visst finns det intelbaserade också, men som sagt inte riktigt lika bra "bang för bucken"!

Kolla gärna länken!

Å då länkar du ännu en gång till en video med en laptop som kostar över 25k, suck...

Förutom HP x360 som saknar diskret grafikkort...
Gaming laptop? Knappast...
För samma pris så kan du få denna!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Å då länkar du ännu en gång till en video med en laptop som kostar över 25k, suck...
https://i.imgur.com/FB5TkJ1.png

Förutom HP x360 som saknar diskret grafikkort...
Gaming laptop? Knappast...
För samma pris så kan du få denna!

Runt $800-$1000 är inte 25000 kronor, såvida inte svenska överpriser blivit totalt galna.
Tror du har klickat rejält galet.

Länkade till denna:
https://www.webhallen.com/se/product/303309-ASUS-ROG-GA502DU-...

Edit: (Med flera).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Inom TS budget blir man tyvärr rätt begränsad i urvalet av laptops man också kan spela bra med. Med bra /"bra" FPS. Många här i tråden missuppfattade mig som oförskämd/tyken, något jag alls inte är. Ber om ursäkt om jag skrev lite slarvigt då ni missuppfattade.

Förväntar man sig "bästa bang för bucken" motsvarande cirka 12.000 kronor för en "bärbar" har jag gett några exempel på vad jag anser är hyfsade burkar som klarar det TS frågade efter.

Men att "exeptera" (swenglish som betyder "förvänta sig") en jättebra spelburk för runt 12.000 "svenska pesetas" kan bli knepigt. Skulle tippa på att man i runda slängar kan hitta något som jag tidigare gett exempel på.

Den här verkar också vara bra inom budget, men har RADEON-kort, vilka jag inte är så "kompis med": https://www.webhallen.com/se/product/303309-ASUS-ROG-GA502DU-...

Ett annat bra alternativ är, om man har möjlighet, att skaffa två burkar: En laptop man "bär med sig", med så bra egenskaper som möjligt för så billigt/lågt pris som möjligt, och ha en stationär burk "hemma" med mer "UMPH!", dvs bättre/snabbare hårdvara. Så har jag gjort under många år, typ sedan 1990-talet. Stationär hårdvara är ofta multiplar billigare än bärbar. Och håller längre/lättare att uppgradera också!

Men som sagt, har gett flera exempel på bra laptops. (Sedan må vi tycka olika vad som är "bra", men det kanske är en annan femma?)

Fast nu kör du igen din personliga definition av "spela bra". På PCn som spelplattform finns så gott som alltid inställningar för att justera grafiska detaljer och features så att bättre prestanda (objektivt - FPS och upplösning, primärt) kan uppnås. Vilka kompromisser som är värda att göra, och vilken nivå av FPS och/eller upplösning som är att anse som bra är subjektivt. Du kan helt enkelt inte säga annat.

Jag ser ingenstans att någon använt formuleringen "jättebra spelburk" utom du, och återigen är det inte du som definierar vad TS anser vara en bra eller dålig spelupplevelse på ungefär något sätt alls. Att du har en viss standard vad gäller grafisk rendering i någon form är egentligen tämligen irrelevant för diskussionen.

Att spåra iväg på diskussionen om flera riggar för olika syften är också lite irrelevant i en sådan här tråd - det är köpråd för laptop som önskas, där syftet och budgeten är någorlunda tydliga framställda. Tillräckligt tydliga för att ge godkända alternativ, men inte övertydliga så tillvida att de innebär en omöjlighet.

Den datorn länkar har ett nVidia GeForce-kort, dock en AMD-CPU. Tyvärr av 3xxx-serien, och denna har fått lite kritik för att inte riktigt vara konkurrenskraftig så som AMD lyckats vara med 4xxx-serien. 3750H är märkbart trögare än en 4600H som ligger i samma prisklass, till exempel.

Och vi kommer också tillbaka till att alternativ med lösningar som är bättre i de flesta speltillämpningar (RTX2060-baserade datorer, primärt) redan har länkats. Förutsatt att man inte behöver en 120hz-panel då kanske, men då kommer vi tillbaka till att det är TS behov och smak som styr, inte vår.

Exeptera, för övrigt? Expektera? En av de mer udda svengelska ord jag sett, och jag brukar ändå integrera engelska rätt friskt i mitt språkbruk. ^^

Jag vill inte heller framstå som alltför fientlig mot dig, däremot vill jag vara en motvikt till att du verkar väldigt säker på din sak - något jag inte känner är direkt konstruktivt.
TL;DR: det går att få en bra spelupplevelse på en laptop för 12 000SEK - beroende på hur man definierar bra spelupplevelse.
Och det är bara TS som kan definiera det när denne köper dator, inte du eller jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Fast nu kör du igen din personliga definition av "spela bra". På PCn som spelplattform finns så gott som alltid inställningar för att justera grafiska detaljer och features så att bättre prestanda (objektivt - FPS och upplösning, primärt) kan uppnås. Vilka kompromisser som är värda att göra, och vilken nivå av FPS och/eller upplösning som är att anse som bra är subjektivt. Du kan helt enkelt inte säga annat.

Jag ser ingenstans att någon använt formuleringen "jättebra spelburk" utom du, och återigen är det inte du som definierar vad TS anser vara en bra eller dålig spelupplevelse på ungefär något sätt alls. Att du har en viss standard vad gäller grafisk rendering i någon form är egentligen tämligen irrelevant för diskussionen.

Att spåra iväg på diskussionen om flera riggar för olika syften är också lite irrelevant i en sådan här tråd - det är köpråd för laptop som önskas, där syftet och budgeten är någorlunda tydliga framställda. Tillräckligt tydliga för att ge godkända alternativ, men inte övertydliga så tillvida att de innebär en omöjlighet.

Den datorn länkar har ett nVidia GeForce-kort, dock en AMD-CPU. Tyvärr av 3xxx-serien, och denna har fått lite kritik för att inte riktigt vara konkurrenskraftig så som AMD lyckats vara med 4xxx-serien. 3750H är märkbart trögare än en 4600H som ligger i samma prisklass, till exempel.

Och vi kommer också tillbaka till att alternativ med lösningar som är bättre i de flesta speltillämpningar (RTX2060-baserade datorer, primärt) redan har länkats. Förutsatt att man inte behöver en 120hz-panel då kanske, men då kommer vi tillbaka till att det är TS behov och smak som styr, inte vår.

Exeptera, för övrigt? Expektera? En av de mer udda svengelska ord jag sett, och jag brukar ändå integrera engelska rätt friskt i mitt språkbruk. ^^

Jag vill inte heller framstå som alltför fientlig mot dig, däremot vill jag vara en motvikt till att du verkar väldigt säker på din sak - något jag inte känner är direkt konstruktivt.
TL;DR: det går att få en bra spelupplevelse på en laptop för 12 000SEK - beroende på hur man definierar bra spelupplevelse.
Och det är bara TS som kan definiera det när denne köper dator, inte du eller jag.

Givetvis är det väldigt subjektivt vad man anser är en bra spelupplevelse/bra speldator.
Det som dock verkar vara objektivt är 12.000 kronor.
Ska man också ha en bärbar, är man begränsad till vad som finns att köpa. (Lite knepigt att bygga laptops själv, vid desktops har man betydligt större valmöjligheter när man skruvar själv).

Javisst är "det som är bra" en definitionsfråga. Men det finns en hel del som torde funka hyfsat väl/mycket väl för TS behov. Jag rekommenderar senaste generationen Ryzen, speciellt om TS ska spela "på batteri". Batteriet räcker bra länge. Ska TS mest spela med "kontakten i väggen" kanske TS ska överväga en stationär burk.. Fast det är nog en annan fråga.

Nyare datorer (senare generationer) är givetvis bättre än tidigare. Dock kan de tidigare fås för bättre pris. (Senaste senaste säljs sällan på rea). I alla fall inte med bra dedikerade grafikkort.
Men givetvis är det upp till TS själv att välja sin dator.

120Hz är för övrigt väldigt nice på en laptop till det priset. Samt ett GTX1660TI och en Ryzen 7.
Enda nackdelen är minnet som bara körs på en kanal, verkar det som. (Kripplar en del).

Permalänk
Medlem

@Networker:
Knappast!
12 sekunder in i din eminenta länk som min bild visar, eller du vet inte ens vad du själv länkar till?

När blev en Ryzen 9 4900HS (för 25'000) en Ryzen 7 3750H (för 13'000) ? Som du nu länkade till, suck...

Får verkligen berömma dig för den enorma stenkoll du har... Obs! Ironi...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Givetvis är det väldigt subjektivt vad man anser är en bra spelupplevelse/bra speldator.
Det som dock verkar vara objektivt är 12.000 kronor.
Ska man också ha en bärbar, är man begränsad till vad som finns att köpa. (Lite knepigt att bygga laptops själv, vid desktops har man betydligt större valmöjligheter när man skruvar själv).

Javisst är "det som är bra" en definitionsfråga. Men det finns en hel del som torde funka hyfsat väl/mycket väl för TS behov. Jag rekommenderar senaste generationen Ryzen, speciellt om TS ska spela "på batteri". Batteriet räcker bra länge. Ska TS mest spela med "kontakten i väggen" kanske TS ska överväga en stationär burk.. Fast det är nog en annan fråga.

Nyare datorer (senare generationer) är givetvis bättre än tidigare. Dock kan de tidigare fås för bättre pris. (Senaste senaste säljs sällan på rea). I alla fall inte med bra dedikerade grafikkort.
Men givetvis är det upp till TS själv att välja sin dator.

120Hz är för övrigt väldigt nice på en laptop till det priset. Samt ett GTX1660TI och en Ryzen 7.
Enda nackdelen är minnet som bara körs på en kanal, verkar det som. (Kripplar en del).

Ja, prisnivån är ju inte direkt subjektiv.
Däremot är det TS som ska ställa kraven, och som definierar vad denne vill ha sin dator till. Inte någon av oss.

"Speciellt om TS ska spela på batteri" - en förutsättning du gör baserat på... vad?
"Ska TS mest spela med "kontakten i väggen" kanske TS ska överväga en stationär burk" - detta är inget som TS efterfrågat överhuvudtaget, och något som du uttolkar helt själv.
"120Hz är för övrigt väldigt nice" - givetvis. 144hz är ännu mer nice. Men är det värt en kompromiss? Då panelen är dyrare går mindre pengar till andra komponenter, och det är inte din sak att värdera den kompromissen.
Det ser inte ut som ASUS-datorn du länkade har enkelkanalsminne, det ser ut som att 8GB är fastlött och ytterligare 8GB är installerat i en SO-DIMM-plats. (Då maxkapaciteten är specificerad till 24GB.) Däremot är minneshastigheten 2400MHz i kontrast till alternativet jag länkar nedan, med sina 2933MHz.

Och återigen har 3750H fått ganska negativ kritik (i ex. ASUS TUF-laptops) för att den inte håller konkurrenskraftig prestanda jämfört med Intel-konkurrenter i samma prisklass - till skillnad från 4000-serien, som på många sätt helt klart kan mäta sig med, och i en hel del fall utklassa, Intels alternativ.
Den står sig knappt mot en 10300H, som är i samma prisklass. (Källa 1, Källa 2, Källa 3)

Personligen vill jag också gärna se att AMD ger Intel mer konkurrens, men det får ju vara rimligt. Att rekommendera en laptop för spel när specs och pris i övrigt är likvärdiga och det är CPU som skiljer mellan en 3750H och en 10300H är det verkligen inte rimligt att rekommendera en 3750H.

TS uttrycker att denne vill ha en laptop för runt 12k, som denne skall spela på. Det är det du har att gå på när du gör dina rekommendationer, och jag upplever det som att du lägger till alldeles för mycket bedömningsvariabler helt själv. Visst är det okej att ha personliga preferenser, och att dessa i viss mån färgar ens rekommendationer, men det är TS som ska ha en dator, inte du.

Webhallen har en hyfsad deal på en Lenovo atm (@PuMaH länkade den även tidigare i tråden). Bättre pris och prestanda än ASUS-alternativet du länkade.
Är en 10300H lika bra som en 4800H? Nej. Gör det dealen dålig? Also, nej. Går det att spela på datorn? Jadå.

Till TS: hoppas vi inte dränker din tråd i skit, och att du hittar någon dator du blir nöjd med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Networker:
Knappast!
12 sekunder in i din eminenta länk som min bild visar, eller du vet inte ens vad du själv länkar till?

När blev en Ryzen 9 4900HS (för 25'000) en Ryzen 7 3750H (för 13'000) ? Som du nu länkade till, suck...

Får verkligen berömma dig för den enorma stenkoll du har... Obs! Ironi...

Jag vet ärligt inte om du är allvarlig eller bara skojar. Linus tar förvisso upp en dator i början av filmen, vilken du verkar fastnat för, pausat och tagit skärmdump på.. Men han (Linus) säger också, om du släpper "paus-knappen" ungefär motsvarande fast på kanadensisk engelska: "Kolla här". Sedan visar han AMD-datorn med Ryzen4 för cirka $800 (799 dollars och 99 cents) som slår den datorn du har fått ögonen/fastnat på.

Ryzen-datorn jag länkade till i inlägg efteråt är en bra burk som säljs i Sverige, för 12.990 kronor.

Tyvärr har vi varken samma utbud eller priser på datorer här i Sverige som de har i Nordamerika.
Just laptops är knepiga att importera, om man bryr sig om "ÅÄÖ" på tangentbordet.

Har du själv några bra/bättre förslag på bra dator TS kan fundera på att skaffa?
Alltså någorlunda inom budget.

Tycker du ska föreslå några, kan vara intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Jag vet ärligt inte om du är allvarlig eller bara skojar. Linus tar förvisso upp en dator i början av filmen, vilken du verkar fastnat för, pausat och tagit skärmdump på.. Men han (Linus) säger också, om du släpper "paus-knappen" ungefär motsvarande fast på kanadensisk engelska: "Kolla här". Sedan visar han AMD-datorn med Ryzen4 för cirka $800 (799 dollars och 99 cents) som slår den datorn du har fått ögonen/fastnat på.

Ryzen-datorn jag länkade till i inlägg efteråt är en bra burk som säljs i Sverige, för 12.990 kronor.

Tyvärr har vi varken samma utbud eller priser på datorer här i Sverige som de har i Nordamerika.
Just laptops är knepiga att importera, om man bryr sig om "ÅÄÖ" på tangentbordet.

Har du själv några bra/bättre förslag på bra dator TS kan fundera på att skaffa?
Alltså någorlunda inom budget.

Tycker du ska föreslå några, kan vara intressant!

Fast den datorn du länkade hade integrerat grafikkort?

There is no way den datorn kan slå en annan med 1660ti dedikerat grafikkort.... Och dessutom kostar de båda runt 12 000 kr.

Jag ser att du är väldigt besatt med att få till så bra CPU som möjligt men det är grafikkortet som är huvudfokus för TS som är ute efter GAMING-laptop.

Skrivet av Pettson88:

Webhallen har en hyfsad deal på en Lenovo atm. Bättre pris och prestanda än ASUS-alternativet du länkade.
Är en 10300H lika bra som en 4800H? Nej. Gör det dealen dålig? Also, nej. Går det att spela på datorn? Jadå.

Till TS: hoppas vi inte dränker din tråd i skit, och att du hittar någon dator du blir nöjd med.

Den här datorn hade varit helt perfekt om man hade kunnat utöka RAM i framtiden. Nu står det max RAM 16 GB vilket är OK nu i dagsläget men jag tror 32GB RAM som max hade varit mer framtidsäker.

Annars mycket bra pris! 11k är ju fantastiskt! Hade personligen lagt till 1000 kr för att få max RAM 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asterion:

Den här datorn hade varit helt perfekt om man hade kunnat utöka RAM i framtiden. Nu står det max RAM 16 GB vilket är OK nu i dagsläget men jag tror 32GB RAM som max hade varit mer framtidsäker.

Annars mycket bra pris! 11k är ju fantastiskt! Hade personligen lagt till 1000 kr för att få max RAM 32GB.

Ser ut som det kan fungera trots brist på officiellt stöd, men det är en chansning. Samtidigt räcker 16GB ett ganska hyfsat tag till, och övriga datorn lär nog börja kännas lite trött när 16GB börjar bli märkbart snålt också - men samtidigt är jag också av tanken att man inte kan få för mycket RAM. ^^

Och för den prislappen är det onekligen lockande - hade min egen inte varit såpass ny hade jag varit väldigt sugen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Pettson88:

Till TS: hoppas vi inte dränker din tråd i skit, och att du hittar någon dator du blir nöjd med.

Jag njuter i fulla drag, spännande diskussion må jag säga!

Permalänk

Tack för alla råd och rekommendationer, har fått en hel del mer kött på benen nu.

En fråga bara, är det stor skillnad på ett 1660Ti och ett 2060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Tack för alla råd och rekommendationer, har fått en hel del mer kött på benen nu.

En fråga bara, är det stor skillnad på ett 1660Ti och ett 2060?

Finns en kort tråd som handlar om desktop korten här på swec:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568671-skillnaden-mel...

På Notebookcheck så finns en beslrivning som även ger lite av skillnaden till desktop:
https://www.notebookcheck.net/GeForce-RTX-2060-Laptop-vs-GeFo...

Edit: Förenklat...
Båda är baserade på Turing arkitekturen, skillnaden är:
RTX har även RT (Ray Tracing) och Tensor kärnor och stödjer med det ray tracing och DLSS processing.
GTX är endast en ren Turing och har med det inte stöd för ray tracing och DLSS processing.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilPuppy:

Jag njuter i fulla drag, spännande diskussion må jag säga!

Du e gooo...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tycker du ska föreslå några, kan vara intressant!

Superkoll som vanligt Ironi

Ett antal...
#18554137
Ett antal...
#18554870
En!
#18559526
En!
#18566023

Är det några?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/153797...
Denna känns väldigt prisvärd, man köper ett separat 8g ram och slänger in.

Jag vill dock ha en så tyst bärbar som möjligt av olika orsaker.
Då har jag läst att AMD ryzen drar mindre ström än intel motsvarighet = mindre värme = mindre fläktljud?
Samma med RTX vs GTX på GPU fronten, tänkte 1660ti är rätt nära prestandamässigt 2060. Dock verkar 2060 dra mer ström = mer värme = mer fläktljud?

Mina funderingar, söker likt OP något i denna prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/153797...
Denna känns väldigt prisvärd, man köper ett separat 8g ram och slänger in.

Jag vill dock ha en så tyst bärbar som möjligt av olika orsaker.
Då har jag läst att AMD ryzen drar mindre ström än intel motsvarighet = mindre värme = mindre fläktljud?
Samma med RTX vs GTX på GPU fronten, tänkte 1660ti är rätt nära prestandamässigt 2060. Dock verkar 2060 dra mer ström = mer värme = mer fläktljud?

Mina funderingar, söker likt OP något i denna prisklass.

Riktigt bra pris, ser ut att vara en bättre deal än att köpa 16GB-varianten på Webhallen.

Jag tror att ljudnivån och temperaturen blir en utmaning att hålla i schack (som nämnt tidigare i tråden) på en hyfsat tunn 15.6" laptop, när CPU och/eller GPU börjar röra sig upp mot midrange, eller högre. Beror givetvis på hur hårt man väljer att belasta datorn, dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Väldigt mycket OT i den här tråden stackars TS
Jag skulle rekommendera MSI om prisklassen är runt 10-12.000 då det är lite deras "sweetspot".
Lycka till TS

Permalänk
Medlem

Svårt att se vilka produkter som har rekommenderats hittills i tråden ...

Men ett förslag är https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/188389...

Hade själv lutat åt en Legion 5, men den har sämre grafikkort men bättre CPU för samma peng.
HPn verkar vara ett bra val, har lite flex som kanske inte gör den till bästa val om man skall springa runt med den varje dag, annars har jag inte sett någon review med något direkt negativt.

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=wM7Qgxnfu04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skiiren:

Svårt att se vilka produkter som har rekommenderats hittills i tråden ...

Men ett förslag är https://www.elgiganten.se/product/gaming/laptop-gaming/188389...

Hade själv lutat åt en Legion 5, men den har sämre grafikkort men bättre CPU för samma peng.
HPn verkar vara ett bra val, har lite flex som kanske inte gör den till bästa val om man skall springa runt med den varje dag, annars har jag inte sett någon review med något direkt negativt.

T.ex. https://www.youtube.com/watch?v=wM7Qgxnfu04

https://www.webhallen.com/se/product/320814-Lenovo-Legion-5-1...

Både HP och Lenovon har väl 1660ti till samma peng
Vad menar du med flex?
Känns som lenovon har bäst design för bra luftflöde men kanske blir lurad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Finns en kort tråd som handlar om desktop korten här på swec:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1568671-skillnaden-mel...

På Notebookcheck så finns en beslrivning som även ger lite av skillnaden till desktop:
https://www.notebookcheck.net/GeForce-RTX-2060-Laptop-vs-GeFo...

Edit: Förenklat...
Båda är baserade på Turing arkitekturen, skillnaden är:
RTX har även RT (Ray Tracing) och Tensor kärnor och stödjer med det ray tracing och DLSS processing.
GTX är endast en ren Turing och har med det inte stöd för ray tracing och DLSS processing.

Mycket bra svar!
Jag skulle gärna vilja tillägga att "mobila" grafikkort, dvs. sådana som sitter i laptops är klassiskt sett en hel del kripplade. Dvs. presterar betydligt sämre än "stationära kort med samma namn". Samma sak med CPU, exempelvis en "mobil" CPU som heter i5 är inte alls samma CPU som man normalt installerar i sin desktop. Handlar framförallt om att laptop har begränsad energi i och med att de går på batteri, samt att det blir svårt med kylningen i en "millimetertunn laptop". Finns liksom inte plats mes stora kylfläktar i en "papperstunn laptop/notebook"..

Förutom färre kärnor (främst CPU) så är grafikkortet och RAM "nerslöat" jämfört med desktop, framförallt desktops man skruvar ihop själv och överklockar..

För den som är intresserad att gräva ner sig djupare, finns det en massa att ta del av på nätet.
CPU och GPU (samt minnen) för laptops har alltid varit "slöare" än samma generation som man "kopplar in i väggen", dvs. desktops.

TS har fått flera goda råd i tråden, hoppas han/hon hittar rätt i "IT-djunglen".
Någon sa med väldigt stor precision (vill nästan inte erkänna, hehe) att jag är mer CPU-orienterad än GPU-orienterad gällande vilken/vilka datorer som är "bra". Har inte funderat på det själv, men under 30 år (förutom Commodore 64) är jag nog mer CPU än GPU-centrerad. Dock har jag alltid eftersträvat en "balans". Dvs. att inget ska "bottlenecka".

Sedan (till mitt "försvar") har det "alltid" varit enklare att byta GPU "efter ngra år" än att byta CPU, då CPU-byte betyder nytt mobo.

Strunt samma:
TS bör (om jag år sammanfatta tråden) till att antingen titta på AMD med dedikerat grafikkort, alternativt en i5 av serien 10xxx med dedikerat grafikkort.

Ska TS enbart spela, "surfa lite" etc, så är nog en i5 bäst för honom eller henne. Ska TS, förutom att spela, köra lite "content creation", rekommenderar jag AMD med dedikerat grafikkort.

Vill TS göra en bra deal, tycker jag TS ska titta på nya Ryzen4G med integrerad grafik, fast då ligger väl FPS på cirka 100. (Räcker för mig (stationär 3700x med 1660super) som är en "casual gamer", men kanske inte om man spelar 24/7)..