Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt problem är namnen och anledningarna. Vad används kemikalieskatten till? Planteras det extra träd? Kinesiska diplomater för att reducera mängden kemikalier dom släpper ut? Privatkopieringen är ju ännu värre. Kulturarbetarna får redan bidrag för att utföra sitt jobb. Jag tycker dom borde ta bättre betalt istället som alla andra. Förstår inte varför dom ska få specialbehandling.

Jag har en teori om att de har börjat hitta på en massa nya skatter för att täcka förlusterna när de avvecklar fossila drivmedel. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mitt problem är namnen och anledningarna. Vad används kemikalieskatten till? Planteras det extra träd? Kinesiska diplomater för att reducera mängden kemikalier dom släpper ut? Privatkopieringen är ju ännu värre. Kulturarbetarna får redan bidrag för att utföra sitt jobb. Jag tycker dom borde ta bättre betalt istället som alla andra. Förstår inte varför dom ska få specialbehandling.

Så då är det socialdemokraterna som får specialbehandling?

Om man betänker att mitt svar var på detta:

Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

I princip så ser jag inget fel i kemikalieskatten, men ser däremot att Copyswede är förlegat.

Felet jag ser är att olika skatter snedvrider den gemensamma innre marknaden i EU och skulle vilja se en mer gemensamt styrd skatt som ger en mer rättvis situation.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Då menar jag mer lokalt. Intressant dock är att du inte svarade på frågan.

Japp tror definitivt megaföretag lär täcka jorden förr eller senare, blir lite som i Mirror's Edge
They make their own rules

Permalänk
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

Håller med dig fullständigt.
Dock, det finns ett problem. En liten "dirty secret".

Det står regeringen helt fritt att leva över sina tillgångar. Bara att ta upp lån i ditt, mitt och alla andra svenskar namn helt utan att inhämta någon form av samtycke. Vi kan inte göra något annat åt det än att knyta handen i fickan.

Kallas för att öka på statsskulden.

Mitt opolitiska inlägg...

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att EU borde få beskattningsrätt men det finns ju många som inte vill utöka samarbeten inom EU och det utnyttjar multinationella företag likt Amazon så mycket de kan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av catamaran:

Håller med dig fullständigt.
Dock, det finns ett problem. En liten "dirty secret".

Det står regeringen helt fritt att leva över sina tillgångar. Bara att ta upp lån i ditt, mitt och alla andra svenskar namn helt utan att inhämta någon form av samtycke. Vi kan inte göra något annat åt det än att knyta handen i fickan.

Kallas för att öka på statsskulden.

Mitt opolitiska inlägg...

Om man slopar överskottsmålet
https://www.ekonomifakta.se/fakta/offentlig-ekonomi/statsbudg...

"Syftet med överskottsmålet är att bygga upp en buffert som kan användas om konjunkturen försämras, samt att finnas till för framtida generationer då allt fler kommer att utnyttja offentliga sektorns välfärdstjänster. Som medlem i EU måste Sverige dessutom följa den så kallade Stabilitets- och tillväxtpakten, som bland annat innebär att det offentliga underskottet inte får överstiga 3 procent av BNP."

Denna har kommit till nytta nu under coronatider eftersom man har betalat av på statsskulden rätt rejält tidigare
För snabbinfo kan nämnas att det har lett till att Sverige har haft en mycket låg statskuld i internationella jämförelser.
(ok, lämnar off topic i ämnet)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

När det gäller kemikalieskatten så borde Amazon ha känt till den långt tidigare:
Införsel av varor från annat EU-land

Om inte så är det ett erkännande att dom undanhållit skatt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Hej, uttalar mig som småföretagare som då och då säljer IT-produkter.
Jag tycker att kemikalieskatten är problematisk. För mig försämrar det konkurrensen jämfört med om min kund köper från någon annanstans inom EU då de då slipper kemikalieskatten.
Den drabbar kunder som köper från svenska återförsäljare och det snedvrider konkurrensen jämfört med EU (eller utanför EU om man vill betala tull, beroende på avtal)

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem

Seriöst, spela med samma regler som alla andra eller dra åt helvete är min åsikt. Det är inte så att dom inte har råd att betala dessa avgifter liksom, nej fy fan jag kommer inte handla ifrån Amazon Sverige pga detta, betalar hellre mer till ett annat företag än till detta företag.

Permalänk
Medlem

Frågan är vad Skatteverket säger om Amazon låter alla varor med "elektronikskatt" (det är en elektronikskatt, inte en kemikalieskatt) levereras direkt via något av Amazons andra europeiska bolag? Denna skatt finns inte i ex. Danmark eller Tyskland och man borde i princip kunna sälja varorna direkt via dessa bolag istället. Amazons lager i Sverige är väl inte ens Amazons eget utan deras logistikpartners, dvs de varor som ligger där kan anses vara under leverans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Likadana regler för dem som för andra.
Jag är dock inte förtjust i vare sig kemikalieskatten eller avgiften till Copyswede.
Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

Av vilken anledning skall ersättningen finnas kvar?

Är det inte bättre Copyswede förhandlar med Spotify, Tidal etc då dessa är kommersiella bolag som helt lever på artisters verk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tempel:

Av vilken anledning skall ersättningen finnas kvar?

Är det inte bättre Copyswede förhandlar med Spotify, Tidal etc då dessa är kommersiella bolag som helt lever på artisters verk.

Jag tror inte de företagen nått samröre med Copyswede utan de borde väl hamna hos STIM.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Cad_edis: https://skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punk...

Den sidan bör klara upp eventuella oklarheter. Det spelar ingen roll om de säljer direkt eller "förmedlar" försäljningen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

När det gäller kemikalieskatten så borde Amazon ha känt till den långt tidigare:
Införsel av varor från annat EU-land

Om inte så är det ett erkännande att dom undanhållit skatt.

Njae, det där gäller för svenska bolag.
Så t.ex. ett danskt bolag kan ju skeppa till svenska adresser och behöver inte lägga på någon kemikalieskatt. Vilket också var ett av elektronikbranchens stora argument mot den när den infördes.

Så hittills har Amazon inte behövt betala, men om de öppnar en svensk filial måste de göra det.
Eller begära uppskov/anstånd men det är ganska oklart vad som skulle motivera ett sådant. Vissa fick uppskov vid införandet av skatten med hänvisning till tekniska eller administrativa anledningar som gjorde att man behövde mer tid på sig innan man kunde börja redovisa och betala skatten. Ett uppskov av de anledningarna känns ju inte aktuella för amazon (om de missat att skatten existerar är det ju för att de försummat due diligence bara, tänker jag iaf).

Hittills har vi ju inte sett några tecken på vilka grunder de skulle kräva uppskov, så det återstår ju att se.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Naturligtvis ska lagen vara lika för alla.
Copyswede irriterar mig konstant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Garanterat anledningen till varför regeringen nu helt plötsligt utreder alternativ till Copyswede.

Jag tror inte det har med Amazon att göra. Det har med med Corona att göra i så fall, men egentligen inte ens det. Regeringen vi har nu måste se till att kulturarbetare får mer pengar av skattebetalarna. Det innan de byts ut i nästa val. Ja alltså det är valfiske, de kommer lova mer pengar till kulturarbetarna och stödja sig på den här nya korrupta utredningen. Utredningen är betalad att visa att man måste ge mer pengar, samt förslag på hur man kan göra det. Utredningen är inte alls för att göra något bättre för oss som betalar, den är för att göra det bättre för dem som tar emot pengarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Kort och gott.. Nej. Svenska lagar ska gälla alla företag som har verksamhet inom svenska gränser. Inget undantag.

Sedan vad är det för jävla amatörer som inte håller koll på svensk lagstiftning?

De hade koll. Jag lovar. Det här är ett politiskt, ett förhandlingstrick de kör från Amazons sida. Att vara nästan klar med etableringen och i sista stund komma med ett sådant krav för att stressa andra sidan att göra ett icke genomtänkt och ta ett snabbt, dumt beslut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aloysius:

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

What? Har du tillåtna politiska åsikter här?? Det har inte jag. Hur mycket har du betalat för att få ha det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lambdan:

Hoppas de lyckas med att slippa kemikalieskatten och privatkopieringen m.m.. Är bara svammel att vi har det i Sverige.

Nej, alltså ursäkta, men tänk lite längre nu här. Vad händer med de helsvenska företagen som jobbat hårt här i många många år på att bygga upp lönsam verksamhet. Ta nån av dina favoriter..Webhallen är mångas favorit, kanske inte din, men ett bra exempel. Hur ska de kunna konkurrera med Amazon om de inte har lika villkor på marknaden? Då blir det ju till sluta bara Amazon kvar. Vad tror du Amazon gör om de har monopol? Höjer priserna kanske? Mmm väldigt troligt att de gör det eller hur!?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Absolut, skatterna och avgifterna bör försvinna omgående.

Ja, många småföretagare som konkurrera med varandra är absolut bättre än ett fåtal stora, gigantiska företag. Så är det. Man är ju nyfiken på vad Amazon kommer göra här...samtidigt som jag med önskar att de inte kom hit. Jag trivs väldigt bra med vad vi har nu och gärna att det kommer in fler småföretagare som har möjlighet att expandera.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lastninja:

Fult gjort av Amazon.
Är det nån här som vet om Amazon är "woke"? Har senaste året sett allehanda företag och tidningar som utger sig för att stötta social rättvisa och gått till kamp för detta, osv, men när sanningen väl kommit fram har det visat sig att de själva motarbetat facklig verksamhet på egen front, minimilöner, och haft ett järnstyre. Så hur ligger det till med Amazon kring detta? Det skulle ju verkligen vara pricken över i-et om dom profilerar sig som samhällsrätts/miljökämpar, m.m.

Amazon har mig veterligen stannat borta från att profilera sig som woke eller anti-woke. Smart. Väldigt smart. De kommer inte ge sig in i det där och det tycker jag inte vinstdrivande företag ska göra. Det är dumt, speciellt på lång sikt. Men visst,.folk glömmer lätt och förlåter snabbt. Bara ge ut nästa reklamvideo som är motsatsen till reklamvideon för fem år sen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Varför anger du ingen källa?

Googla.själv om du inte tror på det. Försök så gått det går hitta both sides of the story själv. Inte bara första bästa googleresultat som konfirmerar vad du själv tycker

Permalänk
Medlem

Rent krasst vore det ju dumt av dem att inte försöka. Vem hade brytt sig om det var en småföretagare i Vimmerby eller i Boden som klagade? Det skall sannolikt världens största e-handlare till för att det ens skall bli rubriker utanför fackpressen. Nu kommer ju stora stygga vargen från USA med sina advokater och pr-folk och försöker snurra upp den svenska regeringen på läktaren, klart det skrivs om det.

Kom ihåg, all pr är bra pr. De som inte vill ha hit Amazon kommer inte bli gladare av att Amazon betalar dessa hittepåskatter, de som vill ha hit dem för att pressa priserna tycker de gör rätt som gnäller och försöker få till en ändring. Resten av Sveriges befolkning vill sannolikt bara handla så billigt som möjligt och vet inte vad varken det ena eller det andra är, om inte annat framstår ju Amazon nu som räddaren i nöden som vill bespara svenskarna detta.

Jag tror personligen inte att Amazon kommer undan, speciellt inte kemikalieskatten eftersom det är en så viktig sak för MP, och PKE skall ju (ändå) utredas nu. Av vilken anledning det görs just nu låter jag vara osagt. Det som intresserar mig mer är om vi svenskar fortfarande kommer kunna handla från tex amazon.de utan att behöva betala de här påhitten. Per Gessle har tillräckligt, han behöver inte få flera hundra kronor av mig varje gång jag byter mobil.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Njae, det där gäller för svenska bolag.
Så t.ex. ett danskt bolag kan ju skeppa till svenska adresser och behöver inte lägga på någon kemikalieskatt. Vilket också var ett av elektronikbranchens stora argument mot den när den infördes.

Så hittills har Amazon inte behövt betala, men om de öppnar en svensk filial måste de göra det.
Eller begära uppskov/anstånd men det är ganska oklart vad som skulle motivera ett sådant. Vissa fick uppskov vid införandet av skatten med hänvisning till tekniska eller administrativa anledningar som gjorde att man behövde mer tid på sig innan man kunde börja redovisa och betala skatten. Ett uppskov av de anledningarna känns ju inte aktuella för amazon (om de missat att skatten existerar är det ju för att de försummat due diligence bara, tänker jag iaf).

Hittills har vi ju inte sett några tecken på vilka grunder de skulle kräva uppskov, så det återstår ju att se.

OK!

Ögnade förbi en rubrik tidigare i år Efter kritiken: Ny kemikalieskatt för utländska e-handlare

Fick tyvärr inte läst mer, vilket sen föll i glömska tills nu.

Är bara att konstatera, att man inte alltid lever som man lär, tusan...

Att Amazon skulle missat har jag svårt att tro!
Misstänker att Amazon försöker med en form av lobby verksamhet (mutor är ännu inte utrotat) i form av någon snygg gentjänst, har ju skett förr i vårt system.
Man är ju redan lite förvånad att dom får skriva och använda citat i politikers namn gällande marknadsföringsmaterial.

Den som lever den lär....

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vad är poängen med att va i Sverige? Funkar ju ypperligt att handla från tyskland och man får grejerna fort. Kan dom inte fortsätta att skicka allt från tyskland bara?
Förstår inte poängen att ha lager och finnas fysiskt i Sverige. Men jag är ju inte så insatt heller.

Om de skapar en svensk webbplats gjord för svenska kunder kommer de sannolikt att börja omfattas av svenska lagar oavsett (riktar sig till svenska konsumenter). Då är det lika bra att ha lager i Sverige. Mycket kommer säkert att skickas från Tyskland i alla fall.

Skrivet av Allexz:

Hahaha, varför skulle de inte få undantag?

Nejdå, inga undantag alls!
Skattereduktion på 97% och 140 miljoner kronor etableringsbidrag för ett företag som är värt mer pengar än mindre länder.

97% skattereducering är då datacenter numera räknas som elintensiv industri. Facebook betalade elskatt i flera år innan de etablerade sig. Att de får 140 miljoner bidrag för ca 50 heltidstjänster är dock helt åt helvete när de inte betalar skatt för deras intäkter.

Skrivet av Mindfighter:

Varför blir folk så upprörda över sådana här ”nyheter”? Amazon ber om undantag från ologiska skatter, de kommer inte att få undantag, det är bara click-bait rubriker.

Så varför är så många upprörda?

1. De kommer inte att få undantag. (spelreglerna gäller alla)
2. Amazon är ett kommersiellt förtag, vore tjänstefel om de inte försökte påverka lagar/regler som är till nackdel för dom.

...så ni som är upprörda, kan ni förklara varför ni är upprörda? (genuint nyfiken). Är det så att ni brinner för kemikalieskatten och önskar innerligt att den blir kvar och kanske utökas för att ni tror att världen blir en bättre plats av den eller? Personligen vill jag bli av med meningslös beskattning utan vettigt syfte, men det är min personliga politiska agenda.

Du säger lite emot dig själv där. De skulle inte försöka få något undantag om de inte trodde att chansen finns. När du har ett företag med samma intäkter(revenue) som svenska staten så är det naivt att tro att risken inte finns att Amazon får specialbehandling.

I övrigt har jag inte mycket för dessa två skatter så om Amazon lyckas ta bort dem universellt har jag inte mycket att klaga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Frågan är vad Skatteverket säger om Amazon låter alla varor med "elektronikskatt" (det är en elektronikskatt, inte en kemikalieskatt) levereras direkt via något av Amazons andra europeiska bolag? Denna skatt finns inte i ex. Danmark eller Tyskland och man borde i princip kunna sälja varorna direkt via dessa bolag istället. Amazons lager i Sverige är väl inte ens Amazons eget utan deras logistikpartners, dvs de varor som ligger där kan anses vara under leverans.

Tänkte detsamma (så kallad transiting), vad ska de med ett lager till här egentligen? Och det är ju inte bekräftat att så kommer bli fallet? Datahallar, visst men lager vettetusan... De har mer att tjäna på att optimera tyska lagret och bättra på lev-tiden därifrån.

Edit: kan dock se att de inte "känt till" eller nyss (i mars eller strax därefter) blivit varse om att kemikalieskatten även ska tas ut på EU-handlare från Oktober och framåt i år.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och varför tala om t.ex. att sänka skatter nu när t.ex. det är tydligt att vården behöver in mer pengar snarare än att sparka massa sjuksköterskor som har fått jobba halvt ihjäl sig under året.

Problemet är inte att skatterna är för låga, utan vart fan alla pengar tar vägen. Bevisligen är det ju inte till där dom behövs mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför blir folk så upprörda över sådana här ”nyheter”? Amazon ber om undantag från ologiska skatter, de kommer inte att få undantag, det är bara click-bait rubriker.

Så varför är så många upprörda?

1. De kommer inte att få undantag. (spelreglerna gäller alla)
2. Amazon är ett kommersiellt förtag, vore tjänstefel om de inte försökte påverka lagar/regler som är till nackdel för dom.

...så ni som är upprörda, kan ni förklara varför ni är upprörda? (genuint nyfiken). Är det så att ni brinner för kemikalieskatten och önskar innerligt att den blir kvar och kanske utökas för att ni tror att världen blir en bättre plats av den eller? Personligen vill jag bli av med meningslös beskattning utan vettigt syfte, men det är min personliga politiska agenda.

Jag tror man blir upprörd av att det nyligen i en stor granskning kommit till allmänhetens kännedom att Amazon, Facebook och Google fått stora subventioneringar av svenska medborgares skattepengar, utan att återbetala detta i form av skatt eller nya jobb. Detta har de lyckats med genom lobbyism och påtryckningar. Troligtvis ser många detta som
1. Ett fult spel av bolagen
2. Svaga politiker
Folk är besvikna på bägge dessa parter. Både den som bedrar och den som låter sig bedras.

Nu avslöjas det att de kör samma spel i frågan om kemikalieskatt och privatkopieringsavgift. Till svenska småföretagare och skattebetalares nackdel. Då det nyligen tillsats en utredning om privatkopieringsavgiften misstänker man (på rimliga grunder) att Amazon verkar ha fortsatt framgång i sina påtryckningar.

Därför blir folk troligtvis förbannade och besvikna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Problemet är inte att skatterna är för låga, utan vart fan alla pengar tar vägen. Bevisligen är det ju inte till där dom behövs mest.

Kikar man vart de mesta pengarna har gått de senaste 10 åren så är det till toppen av samhället, dvs de som behöver det minst.
Samma sak gäller Amazon, Jeff Bezos har en förmögenhet på 196 miljarder USD, varför ska då både tidigare Reinfeldt regering samt nuvarande Löfven regering hjälpa Amazon?

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Kikar man vart de mesta pengarna har gått de senaste 10 åren så är det till toppen av samhället, dvs de som behöver det minst.
Samma sak gäller Amazon, Jeff Bezos har en förmögenhet på 196 miljarder USD, varför ska då både tidigare Reinfeldt regering samt nuvarande Löfven regering hjälpa Amazon?

Tjah Bezos kanske tar en golfrunda med Trump och säger.

- Jo förklara för den där Svenska fackpampen Stefan Loven att jag skall bygga rymdskepp till ditt Spaceforce och måste kunna fortsätta tjäna fett med stålar för att kunna göra det så be dom sluta upp med handelshinder genom påhittade avgifter och skatter.
Lägg ut en tweet om Sweden's trade restrictions, not fair.

Under tiden anställer Bezos hundratals lobbyister i gucciskor att smöra upp massa folk i bryssel att ta Sverige i örat om de kommer och klagar till EU så kommer tjänstemännen minsan annars i framtiden tyvärr gå miste om deras trevliga luncher med gåsfett.