Seasonic visar 12-pinskontakt för Nvidias "Ampere"-grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med max effekt för PCIe? Många kort historiskt har varit mycket högre än 300W. Det finns ingen sån gräns alls...

295X2 (500W)

Det finns en sådan gräns, och AMD var utanför den med 295x2, även med RX480

https://www.teckknow.com/amd-release-official-statement-pci-e...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Absolut inte några 150W extra.
Justerad för storleken på PCIe-kontakten är den inte lika överdrivet stor.
https://i.imgur.com/SI8HvE1.jpg
En annan bild med lite mått:
https://i.imgur.com/jpKLv6u.jpg

2080 är det de jämför med på bilderna för övrigt. Finns också andra tänkbara förklaringar till en stor kylare, t.ex. att den inte ska låta som ett startande jetplan, eller att den eventuellt behöver kyla båda sidor av kretskortet för att det sitter en processor på baksidan.

Den bilden är väl fejk på det sättet att personen förstorat 3090? Så egentligen är inte 3090 så extremt stor som bilden visar.

Mer info här : https://forums.guru3d.com/threads/photos-of-flagship-geforce-...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det finns en sådan gräns, och AMD var utanför den med 295x2, även med RX480

https://www.teckknow.com/amd-release-official-statement-pci-e...

RX480 var ett helt annat problem, har du ens läst artikeln?

RX480 drog ca 160W vid lansering och hade bara en PCIe 6-pin kontakt. Om man räknar slotten i moderkortet och extra kontakten får de bara leverera 150W tillsammans. Alltså tvingade RX480 moderkortet eller nätagget att leverera med ström än kontakterna tillät.

Detta är dock inte ens i närheten av 300W som skulle vara gränsen enligt inläggen ovan, så hur är det relevant här?

Varje kontakt har en specifikation och så länge du har tillräckligt många kan kortet dra hur mycket det vill. Ingen skillnad mot t.ex Nvidias gamla dubbelmackor som hade två fysiska kort på en slot vs att köra dem i SLI som ett exempel.

Edit: googlade upp ’felet’ med 295X2 också. Där hade de 2x8-pin på vissa kort. Då får kortet dra max 2x150W plus slotten på 75W, alltså 375W. Kortet peakade dock ofta upp till 500W och var alltså över vad kontakterna skulle klara. Hade de satt på 3x8-pin på alla kort hade det aldrig varit något problem alls...

Permalänk
Medlem

Kan det handla om att göra OEM datorer o-uppgraderbara i samarbete med OEM tillverkare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den bilden är väl fejk på det sättet att personen förstorat 3090? Så egentligen är inte 3090 så extremt stor som bilden visar.

Mer info här : https://forums.guru3d.com/threads/photos-of-flagship-geforce-...

Bilderna jag lagt upp i tråden är justerade på det sätt som din länk beskriver, med PCIe-kontakten som referens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det känns vansinnigt att leverera en produkt som inte funkar "out of the box", så jag förutsätter att adapter ingår, om det nu krävs.

Ja, man har ju fått med en adapter till varje g-kort tidigare (har en hel kartong med adapterkablage), så konstigt om de inte skickade med det nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan det handla om att göra OEM datorer o-uppgraderbara i samarbete med OEM tillverkare?

Där har du exakt min idé också. Denna nya kontakt är för systembyggare/OEM och till för datorer i större skala och med kanske ATX12VO och utan högsta effektklassen (’bara’ 375W totalt för korten eller mindre)

De ’vanliga’ korten till oss kommer med 2/3x8-pin som vanligt

Permalänk
Medlem

Om man går på specifikationerna på kontakterna så är de begränsade till:
Molex mini fit JR (den som kopplas till nätaggregatet) max 9A per anslutning
Molex Micro-fit 3.0 till grafikkortet, max 8,5 A per anslutning.

Så den nya 12 pins kontakten kan ju leverera runt 600W innan den går ur specifikationen om man verkligen vill, om man nu har 6 stycken 12 V pinnar och 6 return, men det finns väl en eller två sense också för säkerhets skull. Kontakterna på nätaggregaten är väl under vad de är godkända för helt enkelt.

Permalänk
Medlem

YIKES! Jag trodde toppen var nådd med GTX480 och GTX590

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Känns inte bra med adapter då det är en onödig risk för glappkontakt och spänningsfall, vill ha så få kontakter och korta kablar som möjligt

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det finns en sådan gräns, och AMD var utanför den med 295x2, även med RX480

https://www.teckknow.com/amd-release-official-statement-pci-e...

Det finns ingen gräns för maximalt totalt strömuttag.
Vad som finns är gränser för hur mycket ström man får ta ut från varje enskild kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

RX480 var ett helt annat problem, har du ens läst artikeln?

RX480 drog ca 160W vid lansering och hade bara en PCIe 6-pin kontakt. Om man räknar slotten i moderkortet och extra kontakten får de bara leverera 150W tillsammans. Alltså tvingade RX480 moderkortet eller nätagget att leverera med ström än kontakterna tillät.

Detta är dock inte ens i närheten av 300W som skulle vara gränsen enligt inläggen ovan, så hur är det relevant här?

Varje kontakt har en specifikation och så länge du har tillräckligt många kan kortet dra hur mycket det vill. Ingen skillnad mot t.ex Nvidias gamla dubbelmackor som hade två fysiska kort på en slot vs att köra dem i SLI som ett exempel.

Edit: googlade upp ’felet’ med 295X2 också. Där hade de 2x8-pin på vissa kort. Då får kortet dra max 2x150W plus slotten på 75W, alltså 375W. Kortet peakade dock ofta upp till 500W och var alltså över vad kontakterna skulle klara. Hade de satt på 3x8-pin på alla kort hade det aldrig varit något problem alls...

Ja jag inser nu att artikeln var irrelevant. Läste den för snabbt på telefonen. Men det jag hade för avsikt var att visa att det visst finns (eller fanns kanske? Eftersom det står 2018 nedan) en gräns. Från Wikipedia istället:

Optional connectors add 75 W (6-pin) or 150 W (8-pin) of +12 V power for up to 300 W total (2x75 W + 1x150 W).

There are cards that use two 8-pin connectors, but this has not been standardized yet as of 2018, therefore such cards must not carry the official PCI Express logo. This configuration allows 375 W total (1x75 W + 2x150 W) and will likely be standardized by PCI-SIG with the PCI Express 4.0 standard. The 8-pin PCI Express connector could be confused with the EPS12V connector, which is mainly used for powering SMP and multi-core systems.

Skrivet av Erik_T:

Det finns ingen gräns för maximalt totalt strömuttag.
Vad som finns är gränser för hur mycket ström man får ta ut från varje enskild kontakt.

Se ovan.

Helt öppen för att jag har tolkat det fel, men det här har jag läst om och om igen från diverse recensioner, artiklar osv.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du med max effekt för PCIe? Många kort historiskt har varit mycket högre än 300W. Det finns ingen sån gräns alls...

295X2 (500W)

Det är maxgränsen enligt PCIe-standarden, den tillåter endast en 6-pin och en 8-pin. En del kort använder två 8-pin eller mer ändå, men det är inte standardiserat och såna kort får t.ex. inte använda den officiella PCIe-loggan.

Permalänk
Medlem

Mycket ström och mycket dyrt.

What the hell händer??

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är maxgränsen enligt PCIe-standarden, den tillåter endast en 6-pin och en 8-pin. En del kort använder två 8-pin eller mer ändå, men det är inte standardiserat och såna kort får t.ex. inte använda den officiella PCIe-loggan.

Det var detta jag var inne på ovan. Men det är lite intressant. Ta mitt RTX 2080Ti Gaming X Tri från MSI, använder en 6-pin och två 8-pin. Kartongen ser dock ändå ut såhär:

Hittar inget om det i 3.1 heller dock.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det ska bli väldigt intressant att höra Nvidias resonemang kring den nya kontakten.

Jag är mest orolig för hur mycket effekt denna best kommer att sluka då värmeutveckling kommer bli problem i speciellt mindre chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

8-pin är max 150W (6-pin 75W), sen kan ett PCIe-kort dra 75W från PCIe-sockeln också. Om man bara räknar pinnar så blir det i så fall 150*1.5 + 75 = 300W, vilket råkar vara samma som högsta tillåtna strömförbrukning enligt PCIe 3.0-standarden (det var snack om att PCIe 4.0 skulle tillåta 375W, men jag vet inte hur det blev med det).

Men ja, det blir som sagt intressant att höra NVIDIAs motivation om detta stämmer. Förhoppningsvis får vi veta nästa vecka vad som faktiskt gäller.

Skrivet av medbor:

Ett grafikkort med en ensam 8-pin kan dra 225W, men inte från den kontakten. 8-pin ger bara 150W, resterande 75W dras då från PCIe porten på moderkortet.

Enligt Seasonic adaptern i artikeln kopplar man alltså 2x8-pin till denna 12-pin kontakt. Då bör den själv vara specad till minst 300W (annars hade inte 2x8-pin behövts). Dock skulle detta betyda mer ampere på varje pinne så frågan är hur de löst den frågan...

Den är speccad till 150W, alltså att grafikkortstillverkare "bara" får låta den dra 150W men du kan dra mycket mer än så.
Jag har dragit mycket mer än 12.5A på en 8 pinnars utan problem.
Många kort som du kan öka effektuttaget i bioset så den överskrider maxgränsen från tillverkaren av kortet.
150W är extremt snålt tilltaget, förmodligen för gamla skitagg inte ska brinna upp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag som tänkte, när jag såg artikeln, hur mycket kan man diskutera runt en elsladd?! men tydligen är det i full gång

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det var detta jag var inne på ovan. Men det är lite intressant. Ta mitt RTX 2080Ti Gaming X Tri från MSI, använder en 6-pin och två 8-pin. Kartongen ser dock ändå ut såhär:

https://i.imgur.com/K2xfeh7.png

Hittar inget om det i 3.1 heller dock.

I specifikationen för kortet står det dock att det drar 300W, så jag antar att man kan säga att det följer PCIe-standarden men har en extra 8-pin för överklockning. Tyvärr verkar det som att man måste vara medlem i PCI-SIG för att få tillgång till specificationen, så lite svårt att bekräfta vad som egentligen gäller. Men strunt samma, det var bara en observation och rätt ointressant att argumentera om eftersom tillverkarna ändå går utanför specifikationen om det passar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I specifikationen för kortet står det dock att det drar 300W, så jag antar att man kan säga att det följer PCIe-standarden men har en extra 8-pin för överklockning. Tyvärr verkar det som att man måste vara medlem i PCI-SIG för att få tillgång till specificationen, så lite svårt att bekräfta vad som egentligen gäller. Men strunt samma, det var bara en observation och rätt ointressant att argumentera om eftersom tillverkarna ändå går utanför specifikationen om det passar dem.

Kom på att det kan ha varit så att den extra 8-pin var överflödig, gjorde ingen skillnad. Så då är den väl inom spec antar jag(?)

Minns inte, men här går han igenom PCBn

https://www.youtube.com/watch?v=V70f1Kx0QTU

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I specifikationen för kortet står det dock att det drar 300W, så jag antar att man kan säga att det följer PCIe-standarden men har en extra 8-pin för överklockning. Tyvärr verkar det som att man måste vara medlem i PCI-SIG för att få tillgång till specificationen, så lite svårt att bekräfta vad som egentligen gäller. Men strunt samma, det var bara en observation och rätt ointressant att argumentera om eftersom tillverkarna ändå går utanför specifikationen om det passar dem.

Lite konstigt att argumentera så. Det måste ju vara väldigt många kort som kommit med mer än 6+8 pin som standard, men de är inte standard ändå? Ingen övre gräns per kort finns dock oavsett vad som officiellt stöds i det dokumentet. Det är väl samma som att säga att DDR4-4000 inte finns för att det inte är en JDEC standard eller något annat dumt.

Även om det bryter mot en specifikation så är det ju defakto-standard sedan 10+ år tillbaka att tillåta mer än 300W på ett grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Mycket ström och mycket dyrt.

What the hell händer??

personaligen skulle jag spekulera att Amper för gaming är en "katastrof". Vad jag mena med det är att när den pushas upp till vättig prestandsvinst för gaming så måste Nvidia strunta helt i energieffektivität och värmeutväckling. skulle även kunna tänka mig att det är den dedikerade ray tracing delen som har blivit så törstig.
skulle dem inte har gjord så här skulle prestansvinsten troligen vart mycket mindre, och då blir frågan om dem skulle kunna har höjd priserna till nya nivåer då eller skulle varit tvungen att "nöja" sig med samma pris nivå som förra generationen. Det är helt enkelt ett "toppkort till varje pris" för att kunna rättfärdiga prisökningen.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Adapter kommer säkert kosta över 500 kr

Skrivet av Thursday:

Det känns vansinnigt att leverera en produkt som inte funkar "out of the box", så jag förutsätter att adapter ingår, om det nu krävs.

Om dom ska dra så mycket ström då borde man få med en nätdel som klara av att driva den.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dock förutsatt att 3080/3090 är gjorda på TSMC 7nm som A100 PCIe är, annars blir det helt andra siffror som motsvarar vilken nod som används

Har du sett den gigantiska 3090-kylaren? 2080Ti ser ut som en dvärg i jämförelse.

Nej de är gjorda på Samsung 8 nm.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Justerad för storleken på PCIe-kontakten är den inte lika överdrivet stor.
https://i.imgur.com/SI8HvE1.jpg
En annan bild med lite mått:
https://i.imgur.com/jpKLv6u.jpg

2080 är det de jämför med på bilderna för övrigt. Finns också andra tänkbara förklaringar till en stor kylare, t.ex. att den inte ska låta som ett startande jetplan, eller att den eventuellt behöver kyla båda sidor av kretskortet för att det sitter en processor på baksidan.

Kanske inte större än ett typiskt 3e parts kort, men i officiella kort hamnar den högt på listan (och däräven i TDP troligtvis).

Ett litet collage med storlekar (baserat bl.a. på mått i den där bilden):

TDP för respektiva kort (iaf där vi vet):
- Radeon Pro Vega II Duo: 475W
- RTX 3090 (?): ???W
- TITAN Z: 375W
- TITAN RTX: 280W

Jag ser ingen omöjlighet att den drar uppåt 400W med tanke på att mängden kylfläns toppar ett titan z, det känns helt absurt om det bara skulle vara pga ljudnivån.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Hjälpsam

I och för sig bra att de ser till att han en rejäl strömförsörjning, vi vill inte ha något "poff" som vi fick med GTX590.

Får hoppas att de har en omkopplare för BIOS, så att man kan välja ett lite snålare läge, de där sista 10 procenten prestanda brukar kosta rejält med effekt, jag vet, jag kör AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte få mycket om teknik eller "business" men med sådan hög (förmodad) energiförbrukning och sådan (sannolikt) stor kyllösning känns det, för mig, som att Nvidia inte gjort så stora tekniska framsteg som man kunde hoppats utan löser "högst fps" med OC och några extra GB RAM. Nästan så att de är rädda för något? 🤔 Jag kommer definitivt ha is i magen och vänta in AMDs lansering.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Jo dom brukar överdriva ganska rejält . Det gör dom säkert här med fast detta kortet lär dra mer än innan mycket mer .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Kabeln bör vara ersättare för 4x8 pin pcie då den är direkt från nätaggregatet och man får väl ut 2x8 pin per kontakt ut ur nätaggregatet.

Skrivet av Bulan75:

Känns inte bra med adapter då det är en onödig risk för glappkontakt och spänningsfall, vill ha så få kontakter och korta kablar som möjligt

Som @BengaBang skrev så är detta inte en adapter så du behöver inte oroa dig för glappkontakt, denna kabel är inte från 2x 6+2pin pci-e utan är en ren strömkabel direkt från nätaggregatet som ansluts på nätaggregatets 8pin som mynnar ut i 2x 6+2pin pci-e per 8pin så denna 12pin pci-e kabel ersätter 4x 8pin pci-e alltså tillräckligt för 600w (150w x 4)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bilderna jag lagt upp i tråden är justerade på det sätt som din länk beskriver, med PCIe-kontakten som referens.

Oj okej, läste för fort, sorry

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9