Permalänk
Medlem

AIO Orientering på Portar i radiatorn

Hej!
Jag har en Corsair Hydro H150i till min 9900k och har fundering gällande orienteringen på till/från portarna på radiatorn.
Jag har experimenterat lite med att ha radiatorn i fram kontra upptill och även om jag inte märkt jätteskillnad på CPU tempen (ca 5 c max peak eller så i cinebench fortfarande under 90c) så är det ändå en 5-6c skillnad i vattentemp vid full load (maxar runt 38c vattentemp enligt Corsair link) , vilket inte stör mig jättemycket förutom att fläktarna går på högre varv och låter lite mer, dock inte så att jag direkt märker mycket ändå men iaf.

Min fråga är, anledningen till att jag flyttade den från front till topp är att slangarna inte är långa nog för att ha portarna nedåt när de sitter i fronten och det enligt intzorwebbz kan blir problem med att nivån på kylmediet sjunker över tid och att det till slut blir så att pumpen bara snurrar luft mer eller mindre. Så då är frågan, hur lång tid kan det ta innan det eventuellt blir ett problem? och ska jag bara strunta i det så länge och ändå köra radiatorn i fronten?

Temperaturen på övriga komponenter verkar inte bry sig nämnvärt oavsett var jag sätter radiatorn.

Tack!

Mvh
Dödaråttan

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus säger att man ska ha slangarna neråt men många har dem uppåt inklusive officiella bilder och guider så jag tror inte det kan vara så illa. Jag har en H115i Pro RGB beställd och ska försöka ha slangarna neråt men får bli uppåt om det inte får plats. Har bara möjlighet att sätta den i fronten.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

@dagas: Är fler som pratat om att ha dem nedåt men som du säger så är det inte superlätt att hitta case där det faktiskt orsakat problem. Jag kan som sagt inte ha slangarna nedåt i fronten då de inte är långa nog men blir nog att sätta den i fronten igen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deadrat:

@dagas: Är fler som pratat om att ha dem nedåt men som du säger så är det inte superlätt att hitta case där det faktiskt orsakat problem. Jag kan som sagt inte ha slangarna nedåt i fronten då de inte är långa nog men blir nog att sätta den i fronten igen iaf.

Jag satte in en H115i Pro RGB i min NZXT H500 och det gick inte att ha slangen neråt för då passar radiatorn inte. Men jag är nöjd ändå. Datorn är väldigt tyst mot hur den var innan och CPUn blev ca 10 grader svalare.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har nu gjort en video om detta

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk