Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

För mig fungerar det med instruktionerna jag tog med här: #18554321

Dvs throttle fungerar, och kontrollens alla funktioner verkar vara med. Har inte provat konfigurera om efter att jag fick det att fungera.

Jag har inte behövt att plugga in X52 efteråt, den dök upp direkt. Däremot så gick jag i fällan två gånger att inte välja "All" assigmnents och inte bara "Essentials". Throttle Axis är inte "Essential"...

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragnet:

Jag har inte behövt att plugga in X52 efteråt, den dök upp direkt. Däremot så gick jag i fällan två gånger att inte välja "All" assigmnents och inte bara "Essentials". Throttle Axis är inte "Essential"...

Ah! Bra att det överlag fungerade bättre. Behövde själv inte leta alltför länge innan jag hittade lösningen på morgonen men rätt drygt.

Hoppas du får ordning på throttle'n!

Permalänk

Fråga angående throttle quadrant. Kan man köra på Logitech's utan att ha deras Yoke?

Får hem min Honeycomb i veckan och funderar på att köpa deras bravo throttle när den finns på marknaden. Men tills det undrar jag om det är värt att lägga 800kr på logitech's, tills Bravo är tillgänglig

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Moderator
Moderator

Den tämligen kände streamaren DrDisrespect har en FS2020-stream på gång.
https://www.youtube.com/watch?v=DzEbfQI4TPQ

Edit: Han kan inte flyga.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Base_Camp2:

Fråga angående throttle quadrant. Kan man köra på Logitech's utan att ha deras Yoke?

Får hem min Honeycomb i veckan och funderar på att köpa deras bravo throttle när den finns på marknaden. Men tills det undrar jag om det är värt att lägga 800kr på logitech's, tills Bravo är tillgänglig

Jag kör med Honeycombs yoke + Logitech throttle. Den är platsig, ingen kvailtetskänsla överhuvudtaget. Haft lite problem att ställa in spannet på gasen, den vill inte gå lägre än 50% när den är helt tillbakadragen... men har inte pillat något i inställningarna heller, går säkert att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edvinnn:

Jag kör med Honeycombs yoke + Logitech throttle. Den är platsig, ingen kvailtetskänsla överhuvudtaget. Haft lite problem att ställa in spannet på gasen, den vill inte gå lägre än 50% när den är helt tillbakadragen... men har inte pillat något i inställningarna heller, går säkert att fixa.

Hade samma problem med logitech PRO 3d joystick, in och kalibrera den i kontrollpanelen > visa enheter och spelare > högerklicka på den > spelinhetsinställningar > egenskaper

Har du något logitech software inkopplat så håll in CTRL + SHIFT medans du trycker på egenskaper

Permalänk

Scenario: Jag installerar spelet för spel i Full HD 60Hz på min Ryzen 5 1600 i 3.8 och mitt GTX 1070-kort i sitt gulliga lilla "OC läge". 16Gb minne, Separat SSD för spelet. 100/100 fiber-lina.

Är jag i underkant?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ett litet trick som jag såg på det officiella forumet för oss som kör via Steam och vill komma in i spelet fortare:

Right-click on the game title under the Library in Steam and select Properties.
Under the General tab click the Set launch options button. Enter the following : ‘-FastLaunch’ (without the quotes)
Close the game’s Properties window and launch the game.

Permalänk
Medlem

@spacedebree:

Beror ju på vad du kör för inställningar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilrah:

Nä, trycker höger, vänster, upp, ner med joysticken. Får grön text och allt så den verkar ju fatta att jag gör det men efter det kommer det inget mer...

Samma problem här. Nån som löst det?
Kör med Logitech Extreme 3D Pro

EDIT: Kollade nån youtube-video och såg vad nästa steg var. Använd nån av piltangenterna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Samma problem här. Nån som löst det?
Kör med Logitech Extreme 3D Pro

EDIT: Kollade nån youtube-video och såg vad nästa steg var. Använd nån av piltangenterna bara.

Japp det stämmer, satt ochså fast på det förut. Höll på att bli knäpp! haha konstig bugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Flög runt i Götlaborg och det kändes kul att följa r40 från Landvetter, in över Partille (Allum såg iaf inte så illa ut - men det var mest tur - eftersom det är som en grå fabrikslokal ändå). Flög mot utby upp via Mellbyleden, över Bergsjön, mot Kortedala ner mot Gamlestaden... Vidare via E20 och E4 söderut. Men ... inte ett landmärke, förutom Allum och tilll viss del Röde Orm, såg ut som nått jag kände igen. Liseberg var puts väck. Det var dock bebyggt.

Det tristaste dock är att vägarna var gröna gräs stråk, inte ens asfaltering fick vi.

Men ändå rätt kul att visuellt orientera sig så väl.

Får se vad som händer i fortsättningen. Kul att Flight Simulator finns igen.

Första flygturen blev också från Landvetter med sightseeing över götet för att sen landa på Säve. Blev rätt så imponerad över hur jag ändå i det stora hela kände igen stan från luften. Men klart besviken hur Liseberg saknades och att Nya Ullevi till hälften är ett platt satellitfoto och resten bara grått fält.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@Don_Tool:

Det tycker jag vi kanske kan ta en sväng över australien och glida längs kusten för att sedan ta en tripp ut till tasmanien?

Jag kom hem sent så det blev inget för mig igår meeeen ikväll är jag sugen på den färdplanen du nämnde

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tjo.

Sitter o letar joystick till spelet och ska inhandla en logitech extreme 3d pro senare..
Vad tror ni om denna till en en början

https://www.gigantti.fi/product/gaming/peliohjaimet/THRTUSBJO...

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Samma problem här. Nån som löst det?
Kör med Logitech Extreme 3D Pro

EDIT: Kollade nån youtube-video och såg vad nästa steg var. Använd nån av piltangenterna bara.

Okej.. låter ju skitskumt, testade smart look igår, funkade ej. Hur menar ni med piltangenterna? Titta ut först med joysticken och sen trycka på nån av piltangenterna? För när jag sket i joysticken och bara tryckte på pil så hände inte ett skit.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Tjo.

Sitter o letar joystick till spelet och ska inhandla en logitech extreme 3d pro senare..
Vad tror ni om denna till en en början

https://www.gigantti.fi/product/gaming/peliohjaimet/THRTUSBJO...

Jag lurade på vad jag skulle skaffa rätt länge, efter mycket läsande av recensoner köpte jag en ThrustMaster T.16000M FCS HOTAS setup.
Det kändes som ett vettigt alternativ utan att tunna ut plånboken allt för mycket, men ändå få en vettig HOTAS med halleffekt-givare etc.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Lirar perfekt på min maxad pc (i9-10900K oc 5.1 GHz, 2080TI, 32 gig)
Så häftigt att flyga patern från lila Troslanda och känna igen sig.
Har nån fått igång radiokommunikation med ATC?
Förstår inte hur jag ska anropa tornet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fanch72:

Lirar perfekt på min maxad pc (i9-10900K oc 5.1 GHz, 2080TI, 32 gig)
Så häftigt att flyga patern från lila Troslanda och känna igen sig.
Har nån fått igång radiokommunikation med ATC?
Förstår inte hur jag ska anropa tornet.

Den vanliga atcn verkar rätt kass. Finns ju vatsim för den som verkligen vill satsa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fanch72:

Har nån fått igång radiokommunikation med ATC?
Förstår inte hur jag ska anropa tornet.

Hm, det borde vara ganska tydligt om allt funkar, så gissningsvis syns inte nåt?
Öppna ATC-fönstret (med menyn där uppe eller scroll lock), sen borde det finnas alternativ som typ "nearest airports" där du kan välja frekvens och begära landningstillstånd.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Har två frågor

Tror ni att spelet kommer att optimeras längre fram?
Hur får man bort hud indikationer när man flyger med extern kamera?

Tackar!

PS.
Måste säga att jag är imponerad av simulatorn, flög över de grekiska öarna och det kändes nästan som att man var där i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att spelet kommer att optimeras längre fram?

Jag är mer än 100% säker att spelet kommer optimeras och förbättras under sin livstid.

Permalänk
Medlem

Någon som vet varför mitt plan hela tiden drar åt höger? Nästan som att styrspaken alltid är aktiverad litegrann åt höger fast den gör inte det i andra spel.
Styr med Xbox Dosa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, det borde vara ganska tydligt om allt funkar, så gissningsvis syns inte nåt?
Öppna ATC-fönstret (med menyn där uppe eller scroll lock), sen borde det finnas alternativ som typ "nearest airports" där du kan välja frekvens och begära landningstillstånd.

Tack! Ska leta där om jag hittar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Någon som vet varför mitt plan hela tiden drar åt höger? Nästan som att styrspaken alltid är aktiverad litegrann åt höger fast den gör inte det i andra spel.
Styr med Xbox Dosa.

Kan vara kontrollern, testa leka runt med deadzone och kolla om det är det

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Tror ni att spelet kommer att optimeras längre fram?

Utvecklarna har nämnt planer på att byta till DX12 längre fram; med lite tur betyder det DLSS-stöd, vilket skulle kunna ge en rejäl prestandaökning för folk med RTX-kort.

Permalänk
Skrivet av fanch72:

Lirar perfekt på min maxad pc (i9-10900K oc 5.1 GHz, 2080TI, 32 gig)
Så häftigt att flyga patern från lila Troslanda och känna igen sig.
Har nån fått igång radiokommunikation med ATC?
Förstår inte hur jag ska anropa tornet.

Vad kör du för inställningar och upplösning? Samt vilken FPS får du ungefär? Sitter på typ samma spec och får ca 30fps i Ultra, 4K på LA international Airport.

Det märkliga är att jag i stort sett inte vinner några FPS alls på att gå från 4K till 1080p. Vi snackar några få FPS skillnad.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Vad kör du för inställningar och upplösning? Samt vilken FPS får du ungefär? Sitter på typ samma spec och får ca 30fps i Ultra, 4K på LA international Airport.

Det märkliga är att jag i stort sett inte vinner några FPS alls på att gå från 4K till 1080p. Vi snackar några få FPS skillnad.

Samma för mig när jag sänkte inställningarna. Flyter dock på bra på Ultra så jag stannade kvar där. Tror spelet är väldigt beroende av processorn.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Ett litet trick som jag såg på det officiella forumet för oss som kör via Steam och vill komma in i spelet fortare:

Right-click on the game title under the Library in Steam and select Properties.
Under the General tab click the Set launch options button. Enter the following : ‘-FastLaunch’ (without the quotes)
Close the game’s Properties window and launch the game.

Fan, man skulle ha köpt på Steam ändå. Verkar inte finnas något sätt att skicka startargument till Windows Store-appar.

Edit: Verkar som det går om man skapar en genväg (högerklick, new, shortcut) och klistrar in: cmd.exe /C start shell:AppsFolder\Microsoft.FlightSimulator_8wekyb3d8bbwe!App "-FastLaunch"

Det finns en speciell plats i helvetet för utvecklare som gör att man inte kan hoppa över intro logos. Spelet tar tillräckligt länge att ladda utan att man ska behöva genomlida det varje gång man startar det.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Vad kör du för inställningar och upplösning? Samt vilken FPS får du ungefär? Sitter på typ samma spec och får ca 30fps i Ultra, 4K på LA international Airport.

Det märkliga är att jag i stort sett inte vinner några FPS alls på att gå från 4K till 1080p. Vi snackar några få FPS skillnad.

Jag kör i Ultra på allt i 4k på en Acer x34 skärm. Har inte upplevt behovet att kolla på fps eftersom det flyttar så bra.

Permalänk
Skrivet av fanch72:

Jag kör i Ultra på allt i 4k på en Acer x34 skärm. Har inte upplevt behovet att kolla på fps eftersom det flyttar så bra.

Alright! Min CPU flaskar kraftigt i upplösningar under 4K. Men i 4K verkar det vara GPU:n som är den "svaga" länken

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4