Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Finns det något värde alls i att köra det här med bara tangentbord och mus? Är det ens värt att testa?

Det är värt att testa men jag kan nog rekommendera en joystick om du vill fortsätta flyga mer än bara i tutorialen. Dels är det oerhört svårt att få bra kontroll med mus och tangentbord men också svårt att få en bra känsla i flygningen. Du behöver bara en spak egentligen för att det ska bli stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

i squirrels video kör han på 500GB. Beror väl på vad man har för utrymme att spela med. Men då har du ett hum i alla fall.

Sweet jesus! Och jag som tyckte jag var generös som bjöd på 50GB. Men frågan är ju hur den används, kan den bli FÖR stor? Så den slöar ner istället.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Påverkar detta laddningstiderna? Jag har fått episkt långa laddningstider efter att ha ökat cachen vid uppstart. Alltså även efter jag skapat cachen.

Kör du på HDD eller SSD?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gimbal:

Sweet jesus! Och jag som tyckte jag var generös som bjöd på 50GB. Men frågan är ju hur den används, kan den bli FÖR stor? Så den slöar ner istället.

Klart spelet är värt en 1TB SSD så installationen får utrymme att växa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Sweet jesus! Och jag som tyckte jag var generös som bjöd på 50GB. Men frågan är ju hur den används, kan den bli FÖR stor? Så den slöar ner istället.

Bra fråga, man får nog laborera och prova. Men snabb m2.disk kanske är att föredra här, om man inte har superbra uppkoppling kanske.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Har testat, men fungerar endast på större plan verkar det som. Men går det att börja med planet avstängt?

Jag flög Ronneby - Malmö i går kväll i en Cessna 172. Startade från bränslestationen och då var allt avstängt och man hade en ficklampa igång eftersom det var mörkt ute.

Permalänk
Inaktiv

Jösses vilken tid de tar att installera, mitt i installationen av dom ca 90 gb som krävdes så hängde sig spelet och sedan stängdes de av, nu håller jag på att försöka installera igen men de står bara still, står Please Wait och inget händer.
För övrigt så låg hastigheten på ca 5mbit då de funkade att ladda ner, inte som på steam där jag brukar ligga på 70-80mbit. jag får fortsätta och vänta och se om de händer nått, suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Kör du på HDD eller SSD?

SSD för tillfället. Frågan är om man ska gå över till HDD och cacha mer data eller nöja sig med mindre data och SSD och slippa hålla på med allt dryga mappande. Nu har jag 100 mb lina så den streamar på rätt bra och märker inte av någon direkt skillnad i prestanda.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket tid den där youtubern lägger på att mappa sin cache? Han hade new york filer på 30 gigabyte. Jag behöver spendera en kvart för att rita upp cachefil i med high quality som tar 30 megabyte? Fick med det mesta av kalifornien tror jag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AntonKG:

Har testat, men fungerar endast på större plan verkar det som. Men går det att börja med planet avstängt?

Det ska fungera på alla plan. Jag har kört så i flertalet GA-plan, typ börja på en ramp/parking "GA SMALL" och starta från cold and dark.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Mycket som saknas bl.a Turning Torso, stadion både gamla och nya det finns ingenting alls där.
Känns som Sverige glömdes bort totalt.

Flög runt i Götlaborg och det kändes kul att följa r40 från Landvetter, in över Partille (Allum såg iaf inte så illa ut - men det var mest tur - eftersom det är som en grå fabrikslokal ändå). Flög mot utby upp via Mellbyleden, över Bergsjön, mot Kortedala ner mot Gamlestaden... Vidare via E20 och E4 söderut. Men ... inte ett landmärke, förutom Allum och tilll viss del Röde Orm, såg ut som nått jag kände igen. Liseberg var puts väck. Det var dock bebyggt.

Det tristaste dock är att vägarna var gröna gräs stråk, inte ens asfaltering fick vi.

Men ändå rätt kul att visuellt orientera sig så väl.

Får se vad som händer i fortsättningen. Kul att Flight Simulator finns igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spicebeast:

Det är värt att testa men jag kan nog rekommendera en joystick om du vill fortsätta flyga mer än bara i tutorialen. Dels är det oerhört svårt att få bra kontroll med mus och tangentbord men också svårt att få en bra känsla i flygningen. Du behöver bara en spak egentligen för att det ska bli stor skillnad.

Vilken spak stöds av sim 2020 för en billig peng? Har en gammal Sidewinder 2 men den stöds ej av spelet säger den.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Hört flera rekommendera Thrustmaster t.16000 , finns för 699:- på inet bla.

Visa signatur

Min: Ryzen 7 3700x, Asus prime B350 Plus, Gskill Ripjaws V 4x8 Gb 3200Mhz@cl14 , Samsung 960 EVO 500Gb + OCZ 512 Gb SSD , MSI Optix MAG27CQ + 24" Benq G2420HDBL , RX5700 8GB , FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Som default är det filtrerat på "assigned", se listan till vänster. Ganska dumt att den fortfarande kör så om det är tomt som standard.
Fast X52 bör den väl känna igen. Kolla om du kan byta profil eller något (där uppe där namnet står).

Aha, det var en luring, tackar!

Nu har jag fått in min X52 joystick men det finns ingen koppling till min X52 HOTAS throttle, det får bli +/- gas. (Men nu skall jag ju inte flyga Messerschmitt över Stalingrad med ett gäng arga L-5 efter mig

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Flög runt i Götlaborg och det kändes kul att följa r40 från Landvetter, in över Partille (Allum såg iaf inte så illa ut - men det var mest tur - eftersom det är som en grå fabrikslokal ändå). Flög mot utby upp via Mellbyleden, över Bergsjön, mot Kortedala ner mot Gamlestaden... Vidare via E20 och E4 söderut. Men ... inte ett landmärke, förutom Allum och tilll viss del Röde Orm, såg ut som nått jag kände igen. Liseberg var puts väck. Det var dock bebyggt.

Det tristaste dock är att vägarna var gröna gräs stråk, inte ens asfaltering fick vi.

Men ändå rätt kul att visuellt orientera sig så väl.

Får se vad som händer i fortsättningen. Kul att Flight Simulator finns igen.

Roligt inlägg, lät som en rolig rundflygning. Men vad menar du med att vägarna inte är asfalterad? Ärfe gröna vägarna?
Liseberg ja, nordens största nöjesfält, är det bebbygt med hus?

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Inaktiv

Tog en halv dag att installera, är lätt de spel som tagit längst tid att installera, GTA V som i princip är lika stort i Gb tar typ 15-20 min att installera, märkligt.
Kör med X-box one handkontroll och de går men en riktigt joystick lär de bli.

Permalänk

@Dax:

Det fungerar med Sidewinder 2. Jag kör med en sådan. Du får mappa upp den själv bara. Här finns en video på hur!

Edit: Om det inte finns flera versioner av den. Då vet jag ej.

Permalänk
Medlem

Någon som vill landa på ESMH och spela in skiten?! Är jätteintresserad av hur det ser ut däromkring.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara en komplott mellan Nvidia och Microsoft

"Om ni släpper ett riktigt tungt spel så släpper vi nya grafikkort som..."

Har någon lyckats mappa en X52 throttle på ett bra sätt?

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Har någon lyckats mappa en X52 throttle på ett bra sätt?

"Throttle 1 axis" går inte att mappa till trotteln? Det borde vara så enkelt, utifrån min erfarenhet (ej av X52 specifikt då, utan bara av att mappa en massa saker för hand.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@Don_Tool:

Det tycker jag vi kanske kan ta en sväng över australien och glida längs kusten för att sedan ta en tripp ut till tasmanien?

Permalänk
Medlem

Vilka inställningar är det som påverkar CPU mest? Min CPU flaskar lite mot mitt 1060 men vet inte vilken inställning jag ska sänka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Vilka inställningar är det som påverkar CPU mest? Min CPU flaskar lite mot mitt 1060 men vet inte vilken inställning jag ska sänka.

https://www.youtube.com/watch?v=1jwbzV6HL6E Tycker han går igenom bra. Och han kör med ett 1660. Utgå från hans så ändrar du lite därifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

https://www.youtube.com/watch?v=1jwbzV6HL6E Tycker han går igenom bra. Och han kör med ett 1660. Utgå från hans så ändrar du lite därifrån

Ska spana in det, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Orbx har skitit i det blå skåpet... Wow https://youtu.be/iIyZw39ZiX8

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

"Throttle 1 axis" går inte att mappa till trotteln? Det borde vara så enkelt, utifrån min erfarenhet (ej av X52 specifikt då, utan bara av att mappa en massa saker för hand.)

Jo, det går jätterbra nu när jag valde att se alla assignments och inte bara "Essentials", andra gången jag går i denna fälla

(Jag mappade Throttle Axis 1 - 4 till samma, blir nog bra sedan inför 747.)

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem

@oqvist:

Måste ju vara något fel med versionen de släppt, de måste ju vetat att folk kommer granska in i sömmarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon301768:

Tog en halv dag att installera, är lätt de spel som tagit längst tid att installera, GTA V som i princip är lika stort i Gb tar typ 15-20 min att installera, märkligt.
Kör med X-box one handkontroll och de går men en riktigt joystick lär de bli.

Tänk på att det är ett stort spelsläpp, både spelet som så men också hur mycket data som används.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dragnet:

Aha, det var en luring, tackar!

Nu har jag fått in min X52 joystick men det finns ingen koppling till min X52 HOTAS throttle, det får bli +/- gas. (Men nu skall jag ju inte flyga Messerschmitt över Stalingrad med ett gäng arga L-5 efter mig

Skrivet av Dragnet:

Detta måste vara en komplott mellan Nvidia och Microsoft

"Om ni släpper ett riktigt tungt spel så släpper vi nya grafikkort som..."

Har någon lyckats mappa en X52 throttle på ett bra sätt?

För mig fungerar det med instruktionerna jag tog med här: #18554321

Dvs throttle fungerar, och kontrollens alla funktioner verkar vara med. Har inte provat konfigurera om efter att jag fick det att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

@oqvist:

Måste ju vara något fel med versionen de släppt, de måste ju vetat att folk kommer granska in i sömmarna.

De håller på och tar bort sina landmärken så folk får använda asobos bättre versioner ialla fall vad jag förstått. Asobo har satt ribban högt så copy and paste från FSX kanske inte var så smart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x