"Gaming-Center", hur göra med profiler/sparningar

Permalänk
Medlem

"Gaming-Center", hur göra med profiler/sparningar

Hej!

Jobbar inom Daglig Verksamhet och vi har ett "spelrum" med 5 datorer, och vi är ca 10-15 pers som använder dagligen. Problemet är att jag tidigare haft lokala konton där var och en har haft sina saves på just den datorn, men då var vi bara 5-6 personer. Nu har vi fått in fler deltagare och om tex 5 personer sparat på samma dator så vill alla komma åt just den datorn det blir problem.

Har provat ansluta alla datorer till domän och gett alla varsin inloggning med roaming-profiles. Det har fungerat ganska bra dock bara haft det såhär en vecka nu.

Problemet är att det känns inte optimalt. Vi sitter på en 100/100 lina och när allas spel ska uppdateras via steam/epic games samtidigt så blir nätet som sirap.

Problem 2 är att vissa har sina egna steam-konto, går det att göra så att vissa konton har auto-inloggning på steam medans dom andra kan logga in och ut mellan konton?

Eller har ni någon annan idé på hur jag kan få detta att fungera smidigt. Målet är att dom ska vara så självständiga som möjligt, men just nu blir det en massa spring fram och tillbaka för mig med inloggningar till olika konton, konton som loggar in på temporär profil, sparningar som försvinner i tomma intet.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Inaktiv

1, domän (du har redan det)
2, lägg användarprofilerna på en storageserver.

Detta är smidigt och bra.

Kolla om ev. Steam kan ladda ner uppdateringarna till en dator och sedan uppdaterar dom andra från den likt Windows update. Ingen aning om de fungerar så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför skulle inte Steam kunna uppdatera klienterna direkt?

Sätt upp bibliotek över nätverket med tillgängliga spel och få klienter att hämta spel/uppdateringar därifrån för att minska belastning på WAN.

Permalänk
Medlem

Googla "Steam cache".

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Justja, så heter det.. Funkar bäst/enbart på Linux om jag inte kommer ihåg fel?