Oculus inför Facebook-krav i oktober

Permalänk
Medlem

Ni som har Oculus idag, vad används kontot till? Är det något som behövs för att spela spel? Eller har tråden här gjort en höna av en fjäder?

Och jag förstår Facebook till viss del. Om man nu prompt ska ha ett konto (syftet oklart för mig) så vill man ju inte administrera två kontosystem? Ä ju en väldig overhead på kostnader.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Jaså? Det visste jag inte. Men försvinner inte alla sina "vänner" då? Ska man lägga till en efter en då? Usch va jobbigt

Nä posta bilder och inlägg gör jag heller aldrig. Har rensat bort nästan allting från min profil. Skulle behöva göra en rensning tilll dock.

Du "skapar" I princip ett messenger konto så du måste lägga till alla en efter en

Var längesen jag använde messenger utan ett Facebook konto. Kanske är enklare nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ni som har Oculus idag, vad används kontot till? Är det något som behövs för att spela spel? Eller har tråden här gjort en höna av en fjäder?

Och jag förstår Facebook till viss del. Om man nu prompt ska ha ett konto (syftet oklart för mig) så vill man ju inte administrera två kontosystem? Ä ju en väldig overhead på kostnader.

Man behöver idag ett oculus-konto eller facebook-konto för att öht starta Oculus Home. Vilket du måste ha för att spela både Oculus exklusiva spel från deras store, men även för att spela spel via tex SteamVR.
Det de nu gör är att alla nya devices kräver facebook-konto, och de existerande efter 2023 kommer inte kunna använda oculus storen förutom för de spel man nu köpt.

Så man skulle kunna säga att dagens enheter om man väljer att inte skaffa ett facebook-konto får samma spelutbud som alla andra VR-enheter som kör SteamVR. Oculus Rift kan idag och tidigare kunnat leva i båda världarna.

Värre är det nog för alla fristående enheter, de som inte kräver en PC. De blir i princip facebook-krav för att spela på.

Permalänk
Medlem

Är väl bara att skapa en hoax mail och slänga ihop ett FB konto? Behöver ju inte använda det.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Jag förstår inte den här nyhetsartikeln, det var ju tusentals människor som hela tiden sa att detta aldrig kommer hända när facebook köpte occulus? Hur kunde det här hända??

Permalänk
Medlem

Var ju bara en tidsfråga...

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ronnie60:

Är väl bara att skapa en hoax mail och slänga ihop ett FB konto? Behöver ju inte använda det.

Sant. Fixa dock även separat kontantkort då du måste verifiera med mobilnummer...

En sak jag tänkte på var att döda internet på min Oculus innan det hela träder i kraft då jag bara spelar spel via SteamVR via kabel.

Frågan är om Oculus kommer gnälla på att man har ett icke-fungerande WiFi då och inte låter en få fortsätta. Främst tänker jag mig för att den inte skall få uppdatera för att kunna kräva inloggningen helt plötsligt.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Var väntat redan då man köpte sitt HTC Vive, och här kom det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Mer förvånad att det inte hänt tidigare.

En sak jag undrar dock, är varför många är så emot att ha konton för tjänster? Ser detta både kring Facebook, Epic, EA/Activision och andra. Det är väl bara skapa ett konto som du endast använder för tillgång till tjänsten, du behöver inte använda din "riktiga" mail, och du behöver inte lägga upp din privata dagbok för allas beskådning för att kunna ha kontot.

Jag har konto både hos t.ex. nVidia, Steelseries, och Asus vilket kan kännas onödigt för att använda deras grafikkort, hörlurar och laptops. Men jag ser fortfarande inte problemet, tar 2 min att skapa och jag har en mailadress jag kan använda för sådana konton.

Eller är det något jag missat? Varför är det jobbigt att ha ett anonymt konto hos diverse tjänster?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Är väl bara att skapa en hoax mail och slänga ihop ett FB konto? Behöver ju inte använda det.

Du skapar ett falskt konto på fb, kopplar det till din oculus.

facebook upptäcker att du har skapat ett falskt konto och tar bort det.

Du skapar ett nytt falskt konto på fb, kopplar det till din oculus.

facebook ser att det nya kontot är kopplat till ett oculus som varit kopplat till ett falskt konto.

facebook tar bort ditt nya konto.

....

Profit.

Permalänk
Medlem

Har slutat handla i Oculus Store sedan långt tillbaka då jag haft på känn att detta skulle hända förr eller senare och planerar därför att byta till ett annat headset. Om 2 år har det förhoppningsvis kommit något intressant som gör att man byter vilket som.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Mer förvånad att det inte hänt tidigare.

En sak jag undrar dock, är varför många är så emot att ha konton för tjänster? Ser detta både kring Facebook, Epic, EA/Activision och andra. Det är väl bara skapa ett konto som du endast använder för tillgång till tjänsten, du behöver inte använda din "riktiga" mail, och du behöver inte lägga upp din privata dagbok för allas beskådning för att kunna ha kontot.

Jag har konto både hos t.ex. nVidia, Steelseries, och Asus vilket kan kännas onödigt för att använda deras grafikkort, hörlurar och laptops. Men jag ser fortfarande inte problemet, tar 2 min att skapa och jag har en mailadress jag kan använda för sådana konton.

Eller är det något jag missat? Varför är det jobbigt att ha ett anonymt konto hos diverse tjänster?

facebook är inte diversetjänst. facebook är datainsamling.

facebook ägnar sig att följa dig överallt, tex Asus gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

facebook är inte diversetjänst. facebook är datainsamling.
facebook ägnar sig att följa dig överallt, tex Asus gör det inte.

Absolut, Facebook lever på att samla in data. Men självklart använder Asus och alla dom andra också din data i många olika ändamål och är måltavlor för intrång etc.

Vad är det för data Facebook skulle kunna samla in om dig som du inte vill att dom ska ha om du har ett "anonymt" konto där? Menar inte att du har fel, men kan inte se vad det skulle vara för något.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Nej tack. Hoppas att facebook skjuter sig själv i foten den här gången. Blir att undvika oculus store nu och hoppas på bra trådlösa konkurrerande headsets om några år. Jag ångrar inte min quest men kommer välja en annan tillverkare om detta blir ett krav.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Absolut, Facebook lever på att samla in data. Men självklart använder Asus och alla dom andra också din data i många olika ändamål och är måltavlor för intrång etc.

Vad är det för data Facebook skulle kunna samla in om dig som du inte vill att dom ska ha om du har ett "anonymt" konto där? Menar inte att du har fel, men kan inte se vad det skulle vara för något.

Med en programvara installerad på din dator kan FB läsa allt...

Permalänk
Medlem

Här är ju ett tillfälle då produktsegmentering för omväxlings skull skulle gynna kunden.
Klart man inte låter det ske.
Slutsats: -Oculus är kundfientligt.
Personligen hade jag krävt pengarna tillbaks om jag hade ägt ett Oculus headset med garanti kvar.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Man behöver idag ett oculus-konto eller facebook-konto för att öht starta Oculus Home. Vilket du måste ha för att spela både Oculus exklusiva spel från deras store, men även för att spela spel via tex SteamVR.
Det de nu gör är att alla nya devices kräver facebook-konto, och de existerande efter 2023 kommer inte kunna använda oculus storen förutom för de spel man nu köpt.

Så man skulle kunna säga att dagens enheter om man väljer att inte skaffa ett facebook-konto får samma spelutbud som alla andra VR-enheter som kör SteamVR. Oculus Rift kan idag och tidigare kunnat leva i båda världarna.

Värre är det nog för alla fristående enheter, de som inte kräver en PC. De blir i princip facebook-krav för att spela på.

Men du kommer ändå kunna spela alla spel med SteamVR (köp på steam!) som jag förstår det även efter två år och oavsett om du länkar ditt facebook-konto eller inte. Det är ju nya grejer dom lägger till i programmet du inte kommer kunna dra nytta av i så fall. Men visst, slutar dom tilllåta utvecklare att lägga till oculusSDK på steam-versionen så får du ju sämre prestanda, men det hade du fått redan nu om du kör med steamVR istället för oculus. Men jag tvivlar på att dom kommer låsa in alla spel som stöder oculusSDK endast på sin egen store, det hade verkligen varit att skjuta sig själva i fötterna. Men vem fan vet...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Aldrig haft ett facebook-konto och kommer aldrig att ha det vilket betyder att oculus är ett headset jag aldrig kommer äga.

Undrar dock varför man behöver ett konto överhuvudtaget för att lira med det här? Det är väl som att jag skulle behöva ett skapa ett konto för att kunna spela med ett visst tangentbord eller handkontroll.

Jag trodde det har med app-butiken att göra likt att man har på en mobiltelefon, men känns onödigt att det ska låsa hela hårdvaran som du säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Men du kommer ändå kunna spela alla spel med SteamVR (köp på steam!) som jag förstår det även efter två år och oavsett om du länkar ditt facebook-konto eller inte. Det är ju nya grejer dom lägger till i programmet du inte kommer kunna dra nytta av i så fall. Men visst, slutar dom tilllåta utvecklare att lägga till oculusSDK på steam-versionen så får du ju sämre prestanda, men det hade du fått redan nu om du kör med steamVR istället för oculus. Men jag tvivlar på att dom kommer låsa in alla spel som stöder oculusSDK endast på sin egen store, det hade verkligen varit att skjuta sig själva i fötterna. Men vem fan vet...

Det är ju precis det jag skrev.
"Så man skulle kunna säga att dagens enheter om man väljer att inte skaffa ett facebook-konto får samma spelutbud som alla andra VR-enheter som kör SteamVR."

Permalänk
Avstängd

Är detta ett tidigt april skämt? Finns ingen anledning att köpa en occulus nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det är ju precis det jag skrev.

Jag ber om ursäkt, jag måste ha läst ditt inlägg helt vrickat.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vad skönt, då sparade jag 7000:- Funderade på att köpa en quest nu när semestern blev inställd i år men får väl fortsätta spara till nästa srmester resa

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det tog längre tid än jag trodde innan detta oundvikliga skulle ske. För min del ströks Oculus från alternativlistan direkt när Facebook klafsade in.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Vad skönt, då sparade jag 7000:- Funderade på att köpa en quest nu när semestern blev inställd i år men får väl fortsätta spara till nästa srmester resa

Ca 4600kr från oculus.com, 7000kr vore ett rån i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Förhoppningsvis hinner Half-Life: Barney VR släppas innan dess så man kan lira det på Quest och sedan byta ut den mot något bättre VR-headset i framtiden förutsatt att det också dyker upp fler häftiga VR-spel i klass med HL-VR-serien!

Av nyfikenhet, hur väl fungerar tracking av saker man håller bakom huvudet/ryggen med oculus quest?

Kör fortfarande original Vive som funkar sjukt bra, men är oundvikligt att lighthouses osv kommer dö förr eller senare och det är inte helt enkelt att uppgradera bara delar av kitet längre.

Har du kört climbey eller blade & sorcery eller dylikt, och fungerar saker som att svinga vapen bakom sig eller hålla saker i fast position nere bakom ryggen osv?

Mest obekväma jag vet i VR är när tracking fuckar ur i climbey och man liksom börjar fladdra runt handen som greppar en kant. Händer med mitt vive enbart om jag är väldigt nära golvet och blockar handkontrollen med hela kroppen liksom.

Med detta facebook-bullshit är nog oculus inte på tapeten för mig heller men många andra headset som verkar satsa på inside-out tracking.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Som tur är gick min Rift sönder och jag hade redan hört ryktena om Facebook konto krav så man har ju tittat på allt annat än Oculus sen dess. Nu väntar man på att HP ska prissätta Reverb G2 i Sverige så man vet vad den monetära skadan blir =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har funderat på det där i ca 5 år nu. Tyvärr skickar jag meddelande till alla mina vänner via Messenger vilket gör det svårare.

Jag tog bort mitt konto 2011, och efter det någong gång kunde man skaffa messenger via telefonnumret, och sen fick jag uppdatera till ett konto utan en profilsida. Visst, man blir lite svårsökt men det fungerar osäker på om det går att skaffa messenger idag utan att ha ett renodlat konto

Permalänk
Medlem

Har alltid velat ha ett trollkonto på facebook, ser ut som att detta får bli anledningen!

Jag vill inte ha mer riktad reklam, eller mer spårning över vad jag gör, vad jag har för dator osv. Vem vet hur mycket oculus klienten ser på min dator som de sedan kan koppla till mig.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Då är jag extra glad att jag sålde mitt

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Avstängd

Ditt konto är tyvärr spärrat eftersom du delat en video med "fel" åsikter.
Borde vara fullständigt uppenbart vad som är de övergripande målen med de här grejerna.
Nu är det upp till folk själva. Om dessa företag ska få den makten eller inte. De har fått för mkt av den redan.
Men jag måste ju spela mitt Oculus!... skit samma om resten av världen blir en fasciststat.. but.. but..I must watch my pooornoooos!