Geforce RTX 3080 "Ampere" når högsta hastigheter om 2,1 GHz

Permalänk
Medlem

Kliar i fingrarna efter en uppgradering, mitt gamla har hängt med länge nog nu tycker jag!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Väldigt imponerande men lär kosta lika mycket som en helt okej fungerande bil i Sverige

Eventuellt 2st
Jag sålde en fullt fungerande, besiktigad bil för 7000:-

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så kan det mycket väl vara, i så fall bara en reflektion att 3070Ti når vid maxfrekvens samma kapacitet som 2080Ti har enligt specifikation.

Det säger inget konkret om faktiskt prestanda i t.ex. spel då detta beror på eventuell förändring i "IPC", på tillgänglig VRAM-bandbredd etc. Men man kan väl i.o.f.s. också notera att 2080S följd av 2070S är de kretsar idag med högst officiell frekvens, så möjligheten finns att 3080 och 3070Ti också klockas högt.

Få högt klockade kärnor -> bäst prestanda
Många lägre klockade kärnor -> bäst perf/W

Själv vill jag primärt se hur pass mycket man skruvat upp kapaciteten hos RT-kärnorna. Precis som väntat var Turing en krets som visade vad som kommer vara möjligt, men likt de flesta v1.0 försök räckte inte kraften till i praktiken. Får se om v2.0 gör det användbart eller om det behövs ännu en generation, tror ändå Nvidia är rätt sugna på att spel ska börja stoppa in ray-tracing så finns hopp för Ampere.

Ryktena gör ju gällande att det är rätt rejäla prestandaökningar just hos RT-delen, >100 % för motsvarande modell.

Det låter ungefär som jag trodde alltså, vad bra att man inte blivit senil ännu...

RT ryktas väl till och med 3060 ha mer prestanda än 2080ti så där hoppas jag verkligen på stora lyft! Undrar dock om spelutvecklare själva kommer vilja bygga in det denna generation och inte bara titlar där nvidia hjälper till

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Oneone:

ser man på specs nu så oroar jag mig över pris, säkert 15k pluss för värstingen...

Också det faktum att det är en enorm grafikprocessor, på en erkänt dyr nod.

Jag räknar iskallt med att 3080 Ti/3090 kommer nosa upp mot 20k, om 3080 är ~20% snabbare än 2080 Ti så kommer nog Nvidia ta lika mycket betalt.

Det jag hoppas på är att AMD drar en kanin ur hatten med Big Navi men jag tror inte det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Också det faktum att det är en enorm grafikprocessor, på en erkänt dyr nod.

Jag räknar iskallt med att 3080 Ti/3090 kommer nosa upp mot 20k, om 3080 är ~20% snabbare än 2080 Ti så kommer nog Nvidia ta lika mycket betalt.

Det jag hoppas på är att AMD drar en kanin ur hatten med Big Navi men jag tror inte det.

Troligtvis blir det snarare en sköldpadda som dras ur hatten!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Väldigt imponerande men lär kosta lika mycket som en helt okej fungerande bil i Sverige

Eller lika mycket som att köpa 2 årskort till kollektivt i Göteborg.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Också det faktum att det är en enorm grafikprocessor, på en erkänt dyr nod.

De rykten jag läst säger att det är en mindre processor än förra gången, på en billig nod.

Techpowerup listar storleken som:
2080 Ti: Die Size: 754 mm²
3090: Die Size: 627 mm²

Och det finns många rykten om att de kommer använda Samsungs 8nm i stället för TSMC 7 nm, och att den förra är billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser man på specs nu så oroar jag mig över pris, säkert 15k pluss för värstingen...

Om du oroar dej för priset har du nog inte råd.

(typ begrepp inom lyxkonsumtionen)

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

De rykten jag läst säger att det är en mindre processor än förra gången, på en billig nod.

Techpowerup listar storleken som:
2080 Ti: Die Size: 754 mm²
3090: Die Size: 627 mm²

Och det finns många rykten om att de kommer använda Samsungs 8nm i stället för TSMC 7 nm, och att den förra är billigare.

Mer än bara rykten vid detta laget. Det är inte TSMC 7nm de kommer använda, det är i stort sett 100% säkert nu, och har varit ett tag. Samsung 8nm är vad som är förväntat (även om några har spekulerat Samsung 5nm(7nm))

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ureet:

De rykten jag läst säger att det är en mindre processor än förra gången, på en billig nod.

Techpowerup listar storleken som:
2080 Ti: Die Size: 754 mm²
3090: Die Size: 627 mm²

Och det finns många rykten om att de kommer använda Samsungs 8nm i stället för TSMC 7 nm, och att den förra är billigare.

7 nm är billigare per transistor inte per area. Sedan kommer det yields, alltså hur många enheter per kisel som inte är defekt. Vilket är ett exponentiellt större problem ju större enheten är, mindre kretsar har alltid mycket bättre yields t.ex.

Jag vet inte hur bra yields TSMC har på deras 12 nm specialare för Nvidia kontra nuvarande 7 nm eller Samsungs 8 nm men de är garanterat bättre. Sedan läste jag att just toppkorten kommer vara TSMC 7 nm och inte Samsung 8 nm, då det verkar vara förbehållet lägre presterande modeller, minns inte var jag läste detta dock.

Jag är ingen expert på ämnet men jag har svårt att tro att 627 mm² 7 nm chipp i början av produktionscykeln skulle vara billigare än 754 mm² 14/12 nm chipp i mitten av sin produktionscykel, taget yields i åtanke.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Datavetare
Skrivet av oceanic:

Om du oroar dej för priset har du nog inte råd.

(typ begrepp inom lyxkonsumtionen)

Är inte begreppet "Det ska vara dyrt och dåligt, så det syns att man har råd"?

Skrivet av Dinoman:

7 nm är billigare per transistor inte per area. Sedan kommer det yields, alltså hur många enheter per kisel som inte är defekt. Vilket är ett exponentiellt större problem ju större enheten är, mindre kretsar har alltid mycket bättre yields t.ex.

Jag vet inte hur bra yields TSMC har på deras 12 nm specialare för Nvidia kontra nuvarande 7 nm eller Samsungs 8 nm men de är garanterat bättre. Sedan läste jag att just toppkorten kommer vara TSMC 7 nm och inte Samsung 8 nm, då det verkar vara förbehållet lägre presterande modeller, minns inte var jag läste detta dock.

Jag är ingen expert på ämnet men jag har svårt att tro att 627 mm² 7 nm chipp i början av produktionscykeln skulle vara billigare än 754 mm² 14/12 nm chipp i mitten av sin produktionscykel, taget yields i åtanke.

Var inte spekulationen kring eventuell Samsung 5/7 nm (samma process som använder EUV, 5 är typ 7++ i Intel-lingo) att Samsung har sagt att man letar efter en strategisk partner runt deras EUV-satsning?

I detta fall betyder det: vi vill ha en större kund som test-docka, Samsung står för majoriteten av fiolerna. Är en del risk om Nvidia gått den vägen, men fördelen skulle vara att de då har en billigare nod jämfört med TSMC 7 nm samtidig som, ignorerat uselt utbyte på Samsungs EUV-nodeer, den är tekniskt likvärdig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Yoshman:

Är inte begreppet "Det ska vara dyrt och dåligt, så det syns att man har råd"?

Var inte spekulationen kring eventuell Samsung 5/7 nm (samma process som använder EUV, 5 är typ 7++ i Intel-lingo) att Samsung har sagt att man letar efter en strategisk partner runt deras EUV-satsning?

I detta fall betyder det: vi vill ha en större kund som test-docka, Samsung står för majoriteten av fiolerna. Är en del risk om Nvidia gått den vägen, men fördelen skulle vara att de då har en billigare nod jämfört med TSMC 7 nm samtidig som, ignorerat uselt utbyte på Samsungs EUV-nodeer, den är tekniskt likvärdig.

Det har varit mycket spekulation men det jag hittar är att det är baserat på Samsung 8LPP (8 nm). Minns inte var jag läste att det skulle vara en mix men det är kanske inte särskilt troligt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Sedan läste jag att just toppkorten kommer vara TSMC 7 nm och inte Samsung 8 nm, då det verkar vara förbehållet lägre presterande modeller, minns inte var jag läste detta dock.

Det var vad man trodde i början, men i sommar kom det rykten om att gamingkorten skulle bli 100% Samsung. (Nvidia A100, som kom i våras, tillverkades däremot på TSMC 7 nm).

Skrivet av Dinoman:

Jag är ingen expert på ämnet men jag har svårt att tro att 627 mm² 7 nm chipp i början av produktionscykeln skulle vara billigare än 754 mm² 14/12 nm chipp i mitten av sin produktionscykel, taget yields i åtanke.

Det är inte 627 mm² 7 nm utan 627 mm² 8 nm, och många kallar processen "10 nm+" i och med att den är mycket lik deras 10 nm-process och därmed borde ha höga yields. Men jag har inga siffror och allt det här är spekulation. Vi får se om två veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Var inte spekulationen kring eventuell Samsung 5/7 nm (samma process som använder EUV, 5 är typ 7++ i Intel-lingo) att Samsung har sagt att man letar efter en strategisk partner runt deras EUV-satsning?

I detta fall betyder det: vi vill ha en större kund som test-docka, Samsung står för majoriteten av fiolerna. Är en del risk om Nvidia gått den vägen, men fördelen skulle vara att de då har en billigare nod jämfört med TSMC 7 nm samtidig som, ignorerat uselt utbyte på Samsungs EUV-nodeer, den är tekniskt likvärdig.

Senaste är att Samsung 8nm används genomgående (borträknat GA100 som redan tillverkas hos TSMC). Rapporterades av mängder av sidor för en månad sedan, dock hänvisar alla till en twittrare, så ska väl tas med en nypa salt, men hen har haft en del korrekta läckor förrut.

Då är det 8LPP på 61 MTr/mm² eller 8LPU (+10%?) utan EUV.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Ureet:

Det var vad man trodde i början, men i sommar kom det rykten om att gamingkorten skulle bli 100% Samsung. (Nvidia A100, som kom i våras, tillverkades däremot på TSMC 7 nm).

Det är inte 627 mm² 7 nm utan 627 mm² 8 nm, och många kallar processen "10 nm+" i och med att den är mycket lik deras 10 nm-process och därmed borde ha höga yields. Men jag har inga siffror och allt det här är spekulation. Vi får se om två veckor.

Ja i så fall bör det bli bättre prisbilder och mycket watt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv

Shut up and take my money! Älskar Nvidia.

Bra produkter, skön VD/grundare (fatta hur han tagit företaget från ingenting 1993 tills idag!), man expanderar, nöjer sig inte med att sälja lite grafikkort utan är aggressiva som med datacenter & AI.

What's not to like?

Det är dyrt att ligga på topp, men så är det ju med Apple också. Ändå köper folk. Tesla är också svindyra bilar men folk älskar dem ändå. Vill man spara pengar (så att man har råd att köpa fler Nvidia-aktier...) lär man ju kunna plocka upp beg. 1080 ti riktigt billigt nu när nya serien kommer ut, fortfarande grymt bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Om du oroar dej för priset har du nog inte råd.

(typ begrepp inom lyxkonsumtionen)

haha, det har jag, men det suger endå att lägga så mkt på en GPU.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

3080Ti kommer bara ha 1gb mer vram än 2080Ti? Äh avvaktar tills 4000 serien släpps isåfall.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

3080Ti kommer bara ha 1gb mer vram än 2080Ti? Äh avvaktar tills 4000 serien släpps isåfall.

Vad spelar du på för upplösning som tar nytta av de "11" giggen? Jag personligen skulle inte uppgraderat om det helt gällde VRAM om jag spelar under 4K.

Skrivet av SpeedRebirth:

Om 3080 bara skulle få samma eller några % högre prestanda än 2080 Ti så är det ett totalt misslyckande.

Ja, vill inte se liknande Turring arkitektur prestanda från sin föregångare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Det har varit mycket spekulation men det jag hittar är att det är baserat på Samsung 8LPP (8 nm). Minns inte var jag läste att det skulle vara en mix men det är kanske inte särskilt troligt.

Jag tror att AdoredTV enklast förklarar varför det inte kan vara Samsung 8LPP.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

Senaste är att Samsung 8nm används genomgående (borträknat GA100 som redan tillverkas hos TSMC). Rapporterades av mängder av sidor för en månad sedan, dock hänvisar alla till en twittrare, så ska väl tas med en nypa salt, men hen har haft en del korrekta läckor förrut.

Då är det 8LPP på 61 MTr/mm² eller 8LPU (+10%?) utan EUV.

Gissar att spekulationerna om 5 nm kommer av att Samsung rapporterade att man startat massproduktion under sommaren, det sade man ett par veckor efter att man varnande för lågt utbyte på sina EUV-noder (vilka är 7, 6 och 5 nm som alla egentligen är samma nod).

Vidare skulle nog detta kunna spä på spekulationerna

"The new facility is responsible for making AI-powered (artificial intelligence), high-end smartphones, and HPC (high-performing computing) chips. Samsung’s plan is to diversify applications into HPC and consumer products to improve profitability."

Det är så klart spekulation, kan mycket väl bli Samsungs 8 nm process (som egentligen är en 10 nm++). Det som lite talar för att man kör på Samsungs 5 nm (7 nm++) är att den rimligen leder till en mindre skillnad mellan de kretsar som tillverkas på TSMC 7 nm och Samsung 5 nm (i alla fall väldigt snarlik transistordensitet) samt just att Samsung letar efter någon större partner. Samsungs mål är ju att bli #1 inom kretstillverkning och man satsar enorma summor, man behöver någon likt Nvidia, Qualcomm eller Apple om det riktigt ska kunna gå hem.

Fördelen för den som nappar lär vara rätt trevliga priser. Risken är ju att Samsung har problem med utbytet på alla EUV-noder...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Hade en kompis på högstadiet som räknade pengar i antal spel man kan köpa för dem, antaget runt 500kr/spel (vi pratar slutet på 90-talet). Det var typ allt han gjorde med sina pengar, så det var väl rimligt för honom antar jag.

Jag väntar på listningarna på svenska ÅF innan jag får skrämselhicka, men jag försöker stålsätta mig för att priserna kommer vara så skeva att den "uppgradering" jag kommer ha råd med inte riktigt är relevant för att ersätta mitt 1080.

Va?! KÖPTE han spel på 90-talet??? 😂

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Samsungs mål är ju att bli #1 inom kretstillverkning och man satsar enorma summor, man behöver någon likt Nvidia, Qualcomm eller Apple om det riktigt ska kunna gå hem.

Fördelen för den som nappar lär vara rätt trevliga priser. Risken är ju att Samsung har problem med utbytet på alla EUV-noder...

Det är nog så att de måste bita i det sura äpplet och reda ut sina dåliga yields om de ska nå det målet.

Man kan nog förvänta sig att deras process raffineras om de behöver tillverka en stor och komplicerad krets, så oavsett att de kanske får dåligt betalt på kort sikt så borde det ju vara ett gyllene tillfälle för dem att komma framåt med utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Lika mycket som en pizza varje dag i tre månader?

Billys pan pizza 10kr x30dagar =300kr månaden i 3 månader = 900 kronor. Nice price för en sprillans gpu

Permalänk
Skrivet av Ase:

Är roligt att folk blir besvikna tycker det e skit när en ny generation inte motsvarar deras förhoppningar . Enligt min erfarenhet så har Nvidia nästan alltid haft ,att den näst högst presterande gtx kortet presterat som den förra generationens högst presterade kort & som jag minns detta så har det varit så de sista 5-6 generationerna så om nu 3080 presterar (kanske) 20% bättre än ett 2080ti så måste jag säga att det är en betydligt större ökning än vanligt. (men kan ju hänga ihop med att de gått upp till en xx2 krets istället för 1/2 krets som de haft förut xx4)
Men vi vet fakta någon gång efter den 1a september.

Minnet sviker lätt.. Gtx 1080 är inte så många generationer sedan 😉

Permalänk
Medlem

Ge mig kraften Gråskull!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xelfeir:

Billys pan pizza 10kr x30dagar =300kr månaden i 3 månader = 900 kronor. Nice price för en sprillans gpu

Men snälla någon, det här är en sådan där självklar sak.
Kex uttalas med hårt K, man har inte gympaskor till kostym, och en pizza är rund och har åtminstone en underarmslängds diameter.

Precis som att vi finns för att någon annan valde att det skulle vara så.

Skrivet av Pillertrillaren:

Minnet sviker lätt.. Gtx 1080 är inte så många generationer sedan 😉 https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11130?key=42b1e6d5e66f058c1fe5a8fbf3d03653

Var 390X verkligen lika rejält som ett 980?

Plötsligt känns det inte lika jobbigt att jag schabblade bort en månadshyra på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vad spelar du på för upplösning som tar nytta av de "11" giggen? Jag personligen skulle inte uppgraderat om det helt gällde VRAM om jag spelar under 4K.

Ja, vill inte se liknande Turring arkitektur prestanda från sin föregångare.

4K texturer och 1440p. Går garanterat upp till 11gb vram usage.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

4K texturer och 1440p. Går garanterat upp till 11gb vram usage.

I vilket spel då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

7 nm är billigare per transistor inte per area. Sedan kommer det yields, alltså hur många enheter per kisel som inte är defekt. Vilket är ett exponentiellt större problem ju större enheten är, mindre kretsar har alltid mycket bättre yields t.ex.

Jag vet inte hur bra yields TSMC har på deras 12 nm specialare för Nvidia kontra nuvarande 7 nm eller Samsungs 8 nm men de är garanterat bättre. Sedan läste jag att just toppkorten kommer vara TSMC 7 nm och inte Samsung 8 nm, då det verkar vara förbehållet lägre presterande modeller, minns inte var jag läste detta dock.

Jag är ingen expert på ämnet men jag har svårt att tro att 627 mm² 7 nm chipp i början av produktionscykeln skulle vara billigare än 754 mm² 14/12 nm chipp i mitten av sin produktionscykel, taget yields i åtanke.

Inte för att medvetet vara dryg eller för att rikta kommentaren specifikt mot dig, men som upplysning finns det ett vedertaget svenskt ord för yield: utbyte. Detta ord används även inom till exempel kemi. Har aldrig riktigt förstått varför utbyte inte används i nyhetsartiklarna på Sweclockers, men det kanske finns en bra förklaring. Nackdelen med yield är att det i stort sett alltid behöver följas av en förklaring av vad ordet innebär.