Laga hål i vägg inför flytt - ev. målning?

Permalänk
Medlem

Laga hål i vägg inför flytt - ev. målning?

Det är så att jag och sambon ska flytta ut ur nuvarande lägenhet nu nästa månad och behöver lite tips på hur vi ska göra med väggarna.. Det är såklart ett antal hål efter diverse hyllor, TV-fäste och tavlor.

Enligt vaktmästaren på telefon så skulle det ses som "normalt slitage", men större hål eller om det är många på liten yta så ska detta spacklas. Detta är vi med på och kommer såklart åtgärda, men hur ska vi göra med färgen som lossnat vid borttagning av hyllor? Det är betongväggar med något mjukt lager utanpå som sedan målats, d.v.s. det lossnade väldigt lätt då hyllan liksom "klistrats fast" mot färgen.
Jag antar att det inte direkt blir så bra om vi spacklar igen dessa då det inte är några hål i sig, utan bara färg som dragits bort från betongen?

Nedan är en bild på det "värsta" som uppstod efter hyllan i vardagsrummet. Finns lite mindre märken kvar efter en stringhylla och eventuellt från hyllan i sovrummet som sitter kvar just nu.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

Det är alltid en bedömningsfråga från fastighetsägaren tyvärr. Får man en snäll och trevlig fastighetsskötare som besiktigar så kan den ha överseende med det mesta men har man otur kan man få betala för saker som man själv inte har haft något att göra med. Men har de målat väggen (eller stått för färgen) så får du försöka hävda att målningen var dåligt utförd, sannolikt på grund av att färgen inte passar sig som väggfärg, eller att den inte fick torka tillräckligt innan ni flyttade in.

Permalänk
Medlem

Jag skulle spackla och sandpappra. Om du målar på det där så kommer det se ojämnt ut.

Om det inte var alltför längesedan väggen målades sist kanske ni kan klarar er med att bara måla där ni spacklat.

Permalänk
Medlem

@Pamudas:

Jag hade tagit det som normalt slitage ..., men vem vet i värsta fall kan ju inte kostnaden bli så stor för att dutta på lite färg där.

Permalänk
Sötast

Huh, jag sitter i exakt samma situation, är i flytt och lämnat stora liknande märken på mina väggar!

Är er ytter"färg" som också lossnade helt värdelös och drar åt sig fläckar som.... inget annat?
Räcker man nuddade sin vägg så blev det stora märken. Råkade dra en stol mot väggen en gång och målade ett svart sträck över hela väggen >_<

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog puts som kanske har målats, att putsa är ganska likt att spackla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är så att jag och sambon ska flytta ut ur nuvarande lägenhet nu nästa månad och behöver lite tips på hur vi ska göra med väggarna.. Det är såklart ett antal hål efter diverse hyllor, TV-fäste och tavlor.

Enligt vaktmästaren på telefon så skulle det ses som "normalt slitage", men större hål eller om det är många på liten yta så ska detta spacklas. Detta är vi med på och kommer såklart åtgärda, men hur ska vi göra med färgen som lossnat vid borttagning av hyllor? Det är betongväggar med något mjukt lager utanpå som sedan målats, d.v.s. det lossnade väldigt lätt då hyllan liksom "klistrats fast" mot färgen.
Jag antar att det inte direkt blir så bra om vi spacklar igen dessa då det inte är några hål i sig, utan bara färg som dragits bort från betongen?

Nedan är en bild på det "värsta" som uppstod efter hyllan i vardagsrummet. Finns lite mindre märken kvar efter en stringhylla och eventuellt från hyllan i sovrummet som sitter kvar just nu.
https://i.imgur.com/JzeNzc3.jpg

Jag skulle spackla försiktigt, och sen sandpappra lite lätt. Det har funkat för mig tidigare, och det blir jämt och rätt bra i färgen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Ser ut som någon form av puts på betongen, generellt bör man vara försiktig med diy i lägenhet som utgångs punkt men av erfarenhet så vinner man mycket på att fixa små saker själv.

Beror helt och hållet sedan på hur mycket tid och pengar man är villig att lägga ner för att ändå riskera att dom tycker man skall ersätta men lite spackel till ex hål efter tavlor och här om man hittar en passande vit färg att försiktigt fylla i kan vara skillnaden mellan att hyresvärden försöker anmärka något som skulle kosta pengar och att dom bara noterar normalt slitage.

Ex, går man i rummet när det är tomt och man inte regerar direkt på något annat än det där så är det inte lika farligt som om man samtidigt ser hål från tavlor och dylikt på varje kvadratmeter vägg så helhets intrycket kan göra en hel del där men generellt så utgår jag att saker som är spackel bara är inte så farliga och kan utvärderas om skall göra det själv.

Ytterligare resonemang jag har är lite som är det något jag skulle spackla eller piffa till på kvällen efter jobbet om det var mitt egna hus och det faller under vardagligt underhåll så bara gör jag det.

Men oavsett så av det lilla jag målat med färg där man blandar i för att få ruggad yta så känns det där enkelt åtgärdat och att fastighetsvärden borde ha liknande väggar i många lägenheter och van vid att piffa till det där fort och enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Huh, jag sitter i exakt samma situation, är i flytt och lämnat stora liknande märken på mina väggar!

Är er ytter"färg" som också lossnade helt värdelös och drar åt sig fläckar som.... inget annat?
Räcker man nuddade sin vägg så blev det stora märken. Råkade dra en stol mot väggen en gång och målade ett svart sträck över hela väggen >_<

Det är bedrövligt... nageln lämnar ett märke 😅 Otroligt mjukt, nästan som silikon på väggen. Dammsugaren ramlade ner och hantaget kom åt väggen, nu är det ett svart streck längsmed väggen i sovrummet haha, men det tar nog sånt där "väggsudd" bort utan problem, om man är lite försiktig.

Skrivet av beejac:

Jag skulle spackla och sandpappra. Om du målar på det där så kommer det se ojämnt ut.

Om det inte var alltför längesedan väggen målades sist kanske ni kan klarar er med att bara måla där ni spacklat.

Skrivet av skyw00lker:

@Pamudas:

Jag hade tagit det som normalt slitage ..., men vem vet i värsta fall kan ju inte kostnaden bli så stor för att dutta på lite färg där.

Det var väl en sisådär 9-10 månader sedan väggarna målades. Det är en nyrenoverad lägenhet som såklart ska se lite "finare" ut. Vi är de enda hyresgästerna i den sen renovering dessvärre.

Efter alla skräckexempel på diverse sidor på nätet så känns det lite dumt att chansa.. siffror går allt från 5-10000 kronor bara för att åtgärda ett par hål.. Vaktmästaren/hyresvärden är inte direkt till hjälp heller då de knappt går att få tag på och den information man väl får är väldigt dålig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av psilobe:

Ser ut som någon form av puts på betongen, generellt bör man vara försiktig med diy i lägenhet som utgångs punkt men av erfarenhet så vinner man mycket på att fixa små saker själv.

Beror helt och hållet sedan på hur mycket tid och pengar man är villig att lägga ner för att ändå riskera att dom tycker man skall ersätta men lite spackel till ex hål efter tavlor och här om man hittar en passande vit färg att försiktigt fylla i kan vara skillnaden mellan att hyresvärden försöker anmärka något som skulle kosta pengar och att dom bara noterar normalt slitage.

Ex, går man i rummet när det är tomt och man inte regerar direkt på något annat än det där så är det inte lika farligt som om man samtidigt ser hål från tavlor och dylikt på varje kvadratmeter vägg så helhets intrycket kan göra en hel del där men generellt så utgår jag att saker som är spackel bara är inte så farliga och kan utvärderas om skall göra det själv.

Ytterligare resonemang jag har är lite som är det något jag skulle spackla eller piffa till på kvällen efter jobbet om det var mitt egna hus och det faller under vardagligt underhåll så bara gör jag det.

Men oavsett så av det lilla jag målat med färg där man blandar i för att få ruggad yta så känns det där enkelt åtgärdat och att fastighetsvärden borde ha liknande väggar i många lägenheter och van vid att piffa till det där fort och enkelt.

Just vit färg är så otroligt svårt att få bra också.. måste ju veta exakt vilken nyans de hade på väggen sedan tidigare?
Får nog kontakta vaktmästaren igen och få ett konkret svar ang. hur vi ska göra. Hålen åtgärdar vi utan problem efter en tripp till närmaste biltema, men detta känns lite 50/50 om det skulle bli bra eller ej.

Märket är mitt på långsidan i vardagsrummet, så det är ju det första som syns när man går in. Att sedan försöka dölja det på ett mindre lyckat sätt känner jag skulle kunna göra det värre?

Nu är det inte heller så många hål rent generellt då vi bara bott här i ca 8 månader. Två rum är helt orörda bortsett från hallen som då haft två tavlor uppsatta.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Det är bedrövligt... nageln lämnar ett märke 😅 Otroligt mjukt,

Gips går definitivt att göra märken i med en nagel men är det nygjort så fråga nån hos husägaren om det är gipsputs på väggen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skulle be vaktmästaren/hyresvärden om ett kostnadsförslag.

När jag flyttade ut ur min lägenhet var det märken efter bokhyllor, tapet som lossnat bakom en vägghylla (som din bild). Och stänk (rätt mycket) från köksbordet upp på väggen. Hade ett väggmonterat "barbord" som matbord i köket, så rejäla hål efter det. Fick ett totalpris omkring 800-900kr från min hyresvärd för att de skulle åtgärda.

Om det är något motsvarande för dig, blir det svårt att räkna hem resa till och från Biltema. Spatlar, spackel, färg, penslar, plast osv. Dessutom med risken att det inte är tillräckligt bra gjort, för att accepteras av hyresvärden. Lägg till din egen tid på det också.

Permalänk
Medlem

Borrhål är simpelt att maskera. Spruta in en klick vitt silikon eller snickerispackel och jämna av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Skulle be vaktmästaren/hyresvärden om ett kostnadsförslag.

När jag flyttade ut ur min lägenhet var det märken efter bokhyllor, tapet som lossnat bakom en vägghylla (som din bild). Och stänk (rätt mycket) från köksbordet upp på väggen. Hade ett väggmonterat "barbord" som matbord i köket, så rejäla hål efter det. Fick ett totalpris omkring 800-900kr från min hyresvärd för att de skulle åtgärda.

Om det är något motsvarande för dig, blir det svårt att räkna hem resa till och från Biltema. Spatlar, spackel, färg, penslar, plast osv. Dessutom med risken att det inte är tillräckligt bra gjort, för att accepteras av hyresvärden. Lägg till din egen tid på det också.

Mycket möjligt att det skulle vara ett alternativ.. nu har vi dock Biltema ca 2km från lägenheten så det är inte så farligt Kundvagnen skulle nog hamna på en ca 200kr totalt med spackel och verktyg.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Mycket möjligt att det skulle vara ett alternativ.. nu har vi dock Biltema ca 2km från lägenheten så det är inte så farligt Kundvagnen skulle nog hamna på en ca 200kr totalt med spackel och verktyg.

Ska du få det fint så köp riktiga grejer. Ska du köpa från Biltema och "fixa" till det lite ser det lätt sämre ut. Ska du fixa det, gör det rejält. Annars ta hellre och betala några kronor så det blir fint.

Nu kanske du gör det bra och har erfarenhet. Annars så brukar sådana här snabblagningar av privatpersoner inte se så bra ut.

Ska själv flytta in i en rätt ny lägenhet med bara en hyresgäst innan. Jag räknar med att göra om alla hål i den lägenheten🙂. Ser hellre man inte rör något om man inte är bra på det. Blir bara extrajobb att slipa/pilla bort från andras jobb.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Ska du få det fint så köp riktiga grejer. Ska du köpa från Biltema och "fixa" till det lite ser det lätt sämre ut. Ska du fixa det, gör det rejält. Annars ta hellre och betala några kronor så det blir fint.

Nu kanske du gör det bra och har erfarenhet. Annars så brukar sådana här snabblagningar av privatpersoner inte se så bra ut.

Ska själv flytta in i en rätt ny lägenhet med bara en hyresgäst innan. Jag räknar med att göra om alla hål i den lägenheten🙂. Ser hellre man inte rör något om man inte är bra på det. Blir bara extrajobb att slipa/pilla bort från andras jobb.

Skillnaden här är ju att det inte är för nästa hyresvärd, utan för att slippa komplikationer vid besiktningen
Då vi nu ska åtgärda hål m.m. så kan vi ju inte direkt skippa bara för att nästa hyresgäst ska kunna fixa det "ordentligt". Men jag är med på hur du menar!

Min far ska hjälpa oss åtgärda när vi flyttat ut allt så jag hoppas det blir bra. Färg tror jag vi skippar om nu vi inte får tag på rätt färg från vaktmästaren. Spackel (Lättspackel) och spade lär ju inte spela någon större roll?

Känns rätt onödigt att köpa dyra saker för typ 10 hål som sedan inte lär användas igen på en bra stund framöver.. hehe

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

När jag besiktigade lägenheter så hände det att avflyttande ibland inte hade spacklat.

Då var det oftast mitt humör som styrde och om städningen var bra.

Var det enstaka märken här och där så fyllde jag själv i med One Strike Filler. Blev väldigt bra.

https://www.bauhaus.se/one-strike-filler-rep-spackel-250ml

Bäst blir det med Slipning -> Spackel -> Slipning -> Spackel -> Slipning

Många gånger räckte det och stack inte i ögonen. Var det dock som en schweizerost så blev det påbackning direkt och ett samtal till avflyttande att antingen åtgärda eller betala målare. Var det dock på in/utflyttningsdag så beställdes målare direkt och avflyttande fick ett tråkigt samtal.

Ett tips om du har möjlighet är att boka besiktning några dagar innan kontraktet löper ut. Då har du möjlighet att åtgärda både städning och spackling om det blir påbackning.

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Medlem
Skrivet av [¿]Gangster:

När jag besiktigade lägenheter så hände det att avflyttande ibland inte hade spacklat.

Då var det oftast mitt humör som styrde och om städningen var bra.

Var det enstaka märken här och där så fyllde jag själv i med One Strike Filler. Blev väldigt bra.

https://www.bauhaus.se/one-strike-filler-rep-spackel-250ml

Bäst blir det med Slipning -> Spackel -> Slipning -> Spackel -> Slipning

Många gånger räckte det och stack inte i ögonen. Var det dock som en schweizerost så blev det påbackning direkt och ett samtal till avflyttande att antingen åtgärda eller betala målare. Var det dock på in/utflyttningsdag så beställdes målare direkt och avflyttande fick ett tråkigt samtal.

Ett tips om du har möjlighet är att boka besiktning några dagar innan kontraktet löper ut. Då har du möjlighet att åtgärda både städning och spackling om det blir påbackning.

Ah, smart! Nu är vi väldigt säkra på att ingen kommer flytta in direkt efter oss då den inte lagts ut på nätet ännu. Så att hinna åtgärda eventuella fel blir nog inga problem Men ringer vaktmästaren imorgon igen för att dubbelkolla så det inte blir galet!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB