Hur länge körs paket ut på vardagar?

Hur länge körs paket ut på vardagar?

Enligt bilden nedan kom följande paket till Lastbilsstation i Sundsvall i morse:

Jag har haft mobilen påslagen hela dagen och med möjlighet att även kunna svara dolda och utländska nummer, för vem vet...

Det konstiga är att det sår kollin 0/1 som om paketet inte lastades på men fraktsedeln lästes av eller vad?!

Nu är det för sent att ringa till terminalen vars lokal även brann ner (dock före mitt paket kom) i helgen.

Jag bara undrar: om de påbörjade utkörning vid 09:28, brukar de försöka köra ut alla paket de lastat på då eller kommer de upphöra med utkörningen efter kl.16-19:00 eller något dylikt?

De brukar alltid ringa först när de närmar sig men nu vettetusan vad som händer...

Får ringa terminalen imorrn hursomhaver. Tråkigt, hade sett framemot paketet redan idag!

Om ett paket levereras inom en vecka ska du skatta dig glad. Förstår inte hetsen med att allt måste vara framme nästa dag.

Är ju helt omöjligt för oss att svara på utan att veta vilket företag det är men om det är under-dagen-leverans levererar de troligtvis inte senare än 17.

Vad som helst kan ha hänt, exempelvis att de skannat paketet och glömt det på terminalen. Tro mig, det händer (har jobbat i branschen).

Det är alltså helt meningslöst att ställa frågan här, sitt lugnt och ring dem imorgon.

Skrivet av Ecfor:

Om ett paket levereras inom en vecka ska du skatta dig glad. Förstår inte hetsen med att allt måste vara framme nästa dag.

Det kom från Kina och anlände i Sundsvalls Lastbilsstations tillfälliga terminal (då förra brann ner i helgen som var) i morse så det borde kunna köras ut samma dag då de har avtal med TNT/Fedex att göra det.

Skrivet av Pelegrino:

Är ju helt omöjligt för oss att svara på utan att veta vilket företag det är men om det är under-dagen-leverans levererar de troligtvis inte senare än 17.

Vad som helst kan ha hänt, exempelvis att de skannat paketet och glömt det på terminalen. Tro mig, det händer (har jobbat i branschen).

Det är alltså helt meningslöst att ställa frågan här, sitt lugnt och ring dem imorgon.

Företaget är Lastbilsstation Sundsvall som är underleverantör åt TNT/Fedex i Sverige gällande paket skickade från Kina.

Mycket troligt då de har flyttat till tillfällig lokal vilket säkert rört om i deras gryta hur de sorterar paket och så vidare.

Jag var bara nyfiken på om det finns några bestämda regler för hur länge de får köra, hur många paket av alla paket de lastades på som skall vara utkörna under dagen även om det innebär övertid (om sånt är tillåtet osv).

Skrivet av AplAy:

Det kom från Kina och anlände i Sundsvalls Lastbilsstations tillfälliga terminal (då förra brann ner i helgen som var) i morse så det borde kunna köras ut samma dag då de har avtal med TNT/Fedex att göra det.

Företaget är Lastbilsstation Sundsvall som är underleverantör åt TNT/Fedex i Sverige gällande paket skickade från Kina.

Mycket troligt då de har flyttat till tillfällig lokal vilket säkert rört om i deras gryta hur de sorterar paket och så vidare.

Jag var bara nyfiken på om det finns några bestämda regler för hur länge de får köra, hur många paket av alla paket de lastades på som skall vara utkörna under dagen även om det innebär övertid (om sånt är tillåtet osv).

Trafikreglerna styr hur länge någon får köra ut paket så antagligen får man köra ut paket när som helst så länge man har väljer en lämplig metod, det kan ju tex vara förbud att köra med lastbil mellan olika tider i stadskärnor.

Nu kom den! 18:25. Chaffisen berätta att de var en bil kort idag och hade även behövt åka på sjukhuset för att hämta någon nyckel (vet ej varför han sa det så verkar vara jobbrelaterat och ej personligt).

Är man så kåt på saker TS som du verkar vara så ska man inte beställa från Kina där man aldrig vet när det kommer. Sitt lugnt i båten brukar vara det bästa. Går inte snabbare om man ringer "Lotta" på något kundcenter någonstans.

Skrivet av AplAy:

Jobbade faktiskt just för TNT. Deras regler är 17.00 men eventuellt kan lantbrevbärare samt vissa underleverantörer ha andra regler.

Skrivet av Ecfor:

Om man har betalat för express/1 dags frakt med hemleverans ska vara inom rimlig tid och inte 2veckor senare med avhämtning i på någon distrubitionsterminal 2mil bort där man själv får spendera massa tid att lösa avhämtning och eller sitta i telefonköer i timmar för att ta reda på vad som har hänt, och sen konka hem ett 20kilos paket i tropisk värme. Förseningar kan alltid hända men om det nu är rutin och dom inte kan uppfylla sina leveransvillkor ska dom inte erbjuda den tjänsten.

Hade du blivit glad om du beställer oxfile på nätet för 700kr/kg't och flintastek levereras och det händer om och om igen? eller tänker du kött som kött no big deal och accepterar leveranserna utan någon kompensation.

Senast redigerat 2020-08-06 23:50
Skrivet av lappen81:

Om man har betalat för express/1 dags frakt med hemleverans ska det f....... i mig vara inom rimlig tid och inte 2veckor senare med avhämtning i på någon distrubitionsterminal 2mil bort där man själv får spendera timmar att lösa avhämtning och eller sitta i telefonköer för att ta reda på vad som har hänt, och sen konka hem ett 20kilos paket i tropisk värme. Förseningar kan alltid hända men om det nu är rutin och dom inte kan uppfylla sina leveransvillkor ska dom inte erbjuda den tjänsten.

Hade du blivit glad om du beställer oxfile på nätet för 700kr/kg't och flintastek levereras?

Vem fasen beställer oxfilé på nätet; dessutom till ocker-priser? Åk till närmsta slaktare i stället.

Budbils-chaufförerna har ofta hektiskt schema och inte alltid man hinner med alla.
Två veckor är helt oacceptabelt; men förstår att om man har betalt för hemleverans och kanske jobbar hemifrån / har ledigt eller dylikt och planera in att det kan bli trist. Men att de skickar det till ett ombud tycker jag är fruktansvärt; bättre att de avvarar 15 minuter till att ringa upp folk de inte hann att köra ut till och i stället komma överens om ett annat datum / fråga om det passar bättre hos ett ombud.

Lastbilsstationen kör ut dygnet runt btw, men kanske inte till privatpersoner @AplAy:
Har dock själv fått ett paket av dem 01:00 (dvs tog emot det på jobbet).

Skrivet av JeanC:

Vem fasen beställer oxfilé på nätet; dessutom till ocker-priser? Åk till närmsta slaktare i stället.

Jag gör det. Sköter i princip alla matinköpsbehov (oxfilé inräknat) genom hemleverans eftersom det är smidigt och man slipper utsätta sig själv och andra för onödiga smittorisker.

Kan ju dock hålla med om att 700 kr/kg låter ju dock rätt saftigt för oxfilé. Oxfilé finns för 342 kr/kg just på Mathem om man kan leva med importerat kött, eller 570 kr/kg för svenskt.

Skrivet av JeanC:

Jag gör det

koppla bort vara och pris till -> om du har köpt en tjänst eller vara och får något billigare eller annat avtalat levererat på rutin utan kompensation. Ocker-priser förutsätter ju också ocker vill man handla från närmsta slaktare förutsätter det att det finns en slaktare i närheten och att man har tillgång till bil vilket inte alla har och det betyder inte att närmsta slaktare har det bästa köttet eller bakomliggande värden men ja man kan alltid hitta billigt kött om man vill det.

Om gården kör ekologiskt, grassfed, och går mycket längre än kravmärkningen "inte kör industrianpassning" gällande slakt och skötsel, som ett exempel ko'n kanske själv får bestämma när och om den ska ge mjölk eller inte vilket minskar marginaler. Det behöver alltså inte vara ockerpriser bara för att du inte håller med, det beror helt vilka förutsättningar gården har och hur långt dom vill gå. Ja det finns människor som vill betala för att djuren ska få ett ännu bättre liv

prispressad vit t-shirt blank med alla möjliga kemikalier/barnarbete dåliga arbetsförhållanden VS t-shirt GOTS certifiering som antagligen är mycket dyrare och mycket högre krav på kemikalier än övriga märkningar/certifieringar slutprodukten kanske ser likadan ut + att det ligger krav på hela kedjan anställningsförhållanden/transport etc. Det betyder inte att det är ocker-priser på den dyrare men man kanske kan fundera på prissättningen på den billiga.
Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK

Senast redigerat 2020-08-07 13:12
Skrivet av lappen81:

Jag gör det

koppla bort vara och pris till -> om du har köpt en tjänst eller vara och får något billigare eller annat avtalat levererat på rutin utan kompensation. Ocker-priser förutsätter ju också ocker vill man handla från närmsta slaktare förutsätter det att det finns en slaktare i närheten och att man har tillgång till bil vilket inte alla har och det betyder inte att närmsta slaktare har det bästa köttet eller bakomliggande värden men ja man kan alltid hitta billigt kött om man vill det.

Om gården kör ekologiskt, grassfed, och går mycket längre än kravmärkningen "inte kör industrianpassning" gällande slakt och skötsel, som ett exempel ko'n kanske själv får bestämma när och om den ska ge mjölk eller inte vilket minskar marginaler. Det behöver alltså inte vara ockerpriser bara för att du inte håller med, det beror helt vilka förutsättningar gården har och hur långt dom vill gå. Ja det finns människor som vill betala för att djuren ska få ett ännu bättre liv

prispressad vit t-shirt blank med alla möjliga kemikalier/barnarbete dåliga arbetsförhållanden VS t-shirt GOTS certifiering som antagligen är mycket dyrare och mycket högre krav på kemikalier än övriga märkningar/certifieringar slutprodukten kanske ser likadan ut + att det ligger krav på hela kedjan anställningsförhållanden/transport etc. Det betyder inte att det är ocker-priser på den dyrare men man kanske kan fundera på prissättningen på den billiga.
Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK

Angående första frasen; det var mer ett skämt då du hittar Oxfilé från bondgårdar med trevligare djurhållning för 500-550 SEK och speciellt om du beställer några fler kg i taget. Sedan brukar man inte direkt mjölka en Oxe. (ännu ett skämt) Att industrianpassa är inte alltid till fördel varken för miljön eller djuret. Det finns ofta lokala bönder man kan fråga om de har något att slakta. Visst man kan få vänta lite; men då slaktar de efter förfrågan och tills dess lever djuret ett drägligt liv som den annars skulle ha gjort. Såklart inte för några 1-2 kg, men köper man några kg och kanske till och med ett större sällskap så brukar det gå ann. Överskottet brukar lokala ICA ta hand om.

"Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK"

Angående märkeskläder som är "fina" skiter jag fullständigt i; köper helst second-hand för att slit-och-släng mentaliteten är rätt krass för miljön. Dessutom så vet jag (jobbat för ett av företagen) att kläder som kostar 1000 kr många gånger har en INKÖPSKOSTNAD på 80 kr och tillverkningskostnaden är betydligt lägre än så.

Skor och kläder som "returneras" bränns i stället upp för är alldeles för "kostsamt" att hanteras.

Senast redigerat 2020-08-07 18:46
Skrivet av JeanC:

Sedan brukar man inte direkt mjölka en Oxe.

Jag kan gå iväg till grannens hage och karva ut en file om det är en mörk natt men jag jag låter nog bli att tjuvmjölka oxar

Hahaha beställde en traktörpanna för 2 dagar sen och den ligger redan på utlämningsstället, tyvärr är jag i stugan så jag hämtar den på måndag eller tisdag.

Sen beställde jag ett nytt back cover med tätningar till min gamla Galaxy S6 från Ebay från jag vet inte var, såg ut som Storbritannien men 8 dagar och det står att det är skickat men finns fortfarande i ursprungslandet.

Ok jag klarar mig utan S6:an eftersom jag köpte ny A71 men ändå? Storbritannien brukar ju gå snabbare än postgången i Sverige i normala fall, kan det vara det här EU utträdet?

-EDIT-

Ahhh just det för Svenska myndigheter, ett Galaxy S6 back cover motsvarar minst 50 ton trotyl, med tätningar innehåller det också hasch och kokain och heroin som kan korrumpera ungdomen och en kryptoomodul som dekryptera FRA's starkaste krypto

-UPPDAT-

Min sambo hittade just min saknade öl, den stod på eldringen

Senast redigerat 2020-08-07 21:32