Hur länge körs paket ut på vardagar?

Permalänk
Avstängd

Hur länge körs paket ut på vardagar?

Enligt bilden nedan kom följande paket till Lastbilsstation i Sundsvall i morse:

Jag har haft mobilen påslagen hela dagen och med möjlighet att även kunna svara dolda och utländska nummer, för vem vet...

Det konstiga är att det sår kollin 0/1 som om paketet inte lastades på men fraktsedeln lästes av eller vad?!

Nu är det för sent att ringa till terminalen vars lokal även brann ner (dock före mitt paket kom) i helgen.

Jag bara undrar: om de påbörjade utkörning vid 09:28, brukar de försöka köra ut alla paket de lastat på då eller kommer de upphöra med utkörningen efter kl.16-19:00 eller något dylikt?

De brukar alltid ringa först när de närmar sig men nu vettetusan vad som händer...

Får ringa terminalen imorrn hursomhaver. Tråkigt, hade sett framemot paketet redan idag!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Om ett paket levereras inom en vecka ska du skatta dig glad. Förstår inte hetsen med att allt måste vara framme nästa dag.

Permalänk
Medlem

Är ju helt omöjligt för oss att svara på utan att veta vilket företag det är men om det är under-dagen-leverans levererar de troligtvis inte senare än 17.

Vad som helst kan ha hänt, exempelvis att de skannat paketet och glömt det på terminalen. Tro mig, det händer (har jobbat i branschen).

Det är alltså helt meningslöst att ställa frågan här, sitt lugnt och ring dem imorgon.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Navicula:

Om ett paket levereras inom en vecka ska du skatta dig glad. Förstår inte hetsen med att allt måste vara framme nästa dag.

Det kom från Kina och anlände i Sundsvalls Lastbilsstations tillfälliga terminal (då förra brann ner i helgen som var) i morse så det borde kunna köras ut samma dag då de har avtal med TNT/Fedex att göra det.

Skrivet av Pelegrino:

Är ju helt omöjligt för oss att svara på utan att veta vilket företag det är men om det är under-dagen-leverans levererar de troligtvis inte senare än 17.

Vad som helst kan ha hänt, exempelvis att de skannat paketet och glömt det på terminalen. Tro mig, det händer (har jobbat i branschen).

Det är alltså helt meningslöst att ställa frågan här, sitt lugnt och ring dem imorgon.

Företaget är Lastbilsstation Sundsvall som är underleverantör åt TNT/Fedex i Sverige gällande paket skickade från Kina.

Mycket troligt då de har flyttat till tillfällig lokal vilket säkert rört om i deras gryta hur de sorterar paket och så vidare.

Jag var bara nyfiken på om det finns några bestämda regler för hur länge de får köra, hur många paket av alla paket de lastades på som skall vara utkörna under dagen även om det innebär övertid (om sånt är tillåtet osv).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Det kom från Kina och anlände i Sundsvalls Lastbilsstations tillfälliga terminal (då förra brann ner i helgen som var) i morse så det borde kunna köras ut samma dag då de har avtal med TNT/Fedex att göra det.

Företaget är Lastbilsstation Sundsvall som är underleverantör åt TNT/Fedex i Sverige gällande paket skickade från Kina.

Mycket troligt då de har flyttat till tillfällig lokal vilket säkert rört om i deras gryta hur de sorterar paket och så vidare.

Jag var bara nyfiken på om det finns några bestämda regler för hur länge de får köra, hur många paket av alla paket de lastades på som skall vara utkörna under dagen även om det innebär övertid (om sånt är tillåtet osv).

Trafikreglerna styr hur länge någon får köra ut paket så antagligen får man köra ut paket när som helst så länge man har väljer en lämplig metod, det kan ju tex vara förbud att köra med lastbil mellan olika tider i stadskärnor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Nu kom den! 18:25. Chaffisen berätta att de var en bil kort idag och hade även behövt åka på sjukhuset för att hämta någon nyckel (vet ej varför han sa det så verkar vara jobbrelaterat och ej personligt).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är man så kåt på saker TS som du verkar vara så ska man inte beställa från Kina där man aldrig vet när det kommer. Sitt lugnt i båten brukar vara det bästa. Går inte snabbare om man ringer "Lotta" på något kundcenter någonstans.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det kom från Kina och anlände i Sundsvalls Lastbilsstations tillfälliga terminal (då förra brann ner i helgen som var) i morse så det borde kunna köras ut samma dag då de har avtal med TNT/Fedex att göra det.

Företaget är Lastbilsstation Sundsvall som är underleverantör åt TNT/Fedex i Sverige gällande paket skickade från Kina.

Mycket troligt då de har flyttat till tillfällig lokal vilket säkert rört om i deras gryta hur de sorterar paket och så vidare.

Jag var bara nyfiken på om det finns några bestämda regler för hur länge de får köra, hur många paket av alla paket de lastades på som skall vara utkörna under dagen även om det innebär övertid (om sånt är tillåtet osv).

Jobbade faktiskt just för TNT. Deras regler är 17.00 men eventuellt kan lantbrevbärare samt vissa underleverantörer ha andra regler.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Om ett paket levereras inom en vecka ska du skatta dig glad. Förstår inte hetsen med att allt måste vara framme nästa dag.

Om man har betalat för express/1 dags frakt med hemleverans ska vara inom rimlig tid och inte 2veckor senare med avhämtning i på någon distrubitionsterminal 2mil bort där man själv får spendera massa tid att lösa avhämtning och eller sitta i telefonköer i timmar för att ta reda på vad som har hänt, och sen konka hem ett 20kilos paket i tropisk värme. Förseningar kan alltid hända men om det nu är rutin och dom inte kan uppfylla sina leveransvillkor ska dom inte erbjuda den tjänsten.

Hade du blivit glad om du beställer oxfile på nätet för 700kr/kg't och flintastek levereras och det händer om och om igen? eller tänker du kött som kött no big deal och accepterar leveranserna utan någon kompensation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Om man har betalat för express/1 dags frakt med hemleverans ska det f....... i mig vara inom rimlig tid och inte 2veckor senare med avhämtning i på någon distrubitionsterminal 2mil bort där man själv får spendera timmar att lösa avhämtning och eller sitta i telefonköer för att ta reda på vad som har hänt, och sen konka hem ett 20kilos paket i tropisk värme. Förseningar kan alltid hända men om det nu är rutin och dom inte kan uppfylla sina leveransvillkor ska dom inte erbjuda den tjänsten.

Hade du blivit glad om du beställer oxfile på nätet för 700kr/kg't och flintastek levereras?

Vem fasen beställer oxfilé på nätet; dessutom till ocker-priser? Åk till närmsta slaktare i stället.

Budbils-chaufförerna har ofta hektiskt schema och inte alltid man hinner med alla.
Två veckor är helt oacceptabelt; men förstår att om man har betalt för hemleverans och kanske jobbar hemifrån / har ledigt eller dylikt och planera in att det kan bli trist. Men att de skickar det till ett ombud tycker jag är fruktansvärt; bättre att de avvarar 15 minuter till att ringa upp folk de inte hann att köra ut till och i stället komma överens om ett annat datum / fråga om det passar bättre hos ett ombud.

Permalänk
Medlem

Lastbilsstationen kör ut dygnet runt btw, men kanske inte till privatpersoner @AplAy:
Har dock själv fått ett paket av dem 01:00 (dvs tog emot det på jobbet).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JeanC:

Vem fasen beställer oxfilé på nätet; dessutom till ocker-priser? Åk till närmsta slaktare i stället.

Jag gör det. Sköter i princip alla matinköpsbehov (oxfilé inräknat) genom hemleverans eftersom det är smidigt och man slipper utsätta sig själv och andra för onödiga smittorisker.

Kan ju dock hålla med om att 700 kr/kg låter ju dock rätt saftigt för oxfilé. Oxfilé finns för 342 kr/kg just på Mathem om man kan leva med importerat kött, eller 570 kr/kg för svenskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Vem fasen beställer oxfilé på nätet; dessutom till ocker-priser? Åk till närmsta slaktare i stället.

Jag gör det

koppla bort vara och pris till -> om du har köpt en tjänst eller vara och får något billigare eller annat avtalat levererat på rutin utan kompensation. Ocker-priser förutsätter ju också ocker vill man handla från närmsta slaktare förutsätter det att det finns en slaktare i närheten och att man har tillgång till bil vilket inte alla har och det betyder inte att närmsta slaktare har det bästa köttet eller bakomliggande värden men ja man kan alltid hitta billigt kött om man vill det.

Om gården kör ekologiskt, grassfed, och går mycket längre än kravmärkningen "inte kör industrianpassning" gällande slakt och skötsel, som ett exempel ko'n kanske själv får bestämma när och om den ska ge mjölk eller inte vilket minskar marginaler. Det behöver alltså inte vara ockerpriser bara för att du inte håller med, det beror helt vilka förutsättningar gården har och hur långt dom vill gå. Ja det finns människor som vill betala för att djuren ska få ett ännu bättre liv

prispressad vit t-shirt blank med alla möjliga kemikalier/barnarbete dåliga arbetsförhållanden VS t-shirt GOTS certifiering som antagligen är mycket dyrare och mycket högre krav på kemikalier än övriga märkningar/certifieringar slutprodukten kanske ser likadan ut + att det ligger krav på hela kedjan anställningsförhållanden/transport etc. Det betyder inte att det är ocker-priser på den dyrare men man kanske kan fundera på prissättningen på den billiga.
Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Jag gör det

koppla bort vara och pris till -> om du har köpt en tjänst eller vara och får något billigare eller annat avtalat levererat på rutin utan kompensation. Ocker-priser förutsätter ju också ocker vill man handla från närmsta slaktare förutsätter det att det finns en slaktare i närheten och att man har tillgång till bil vilket inte alla har och det betyder inte att närmsta slaktare har det bästa köttet eller bakomliggande värden men ja man kan alltid hitta billigt kött om man vill det.

Om gården kör ekologiskt, grassfed, och går mycket längre än kravmärkningen "inte kör industrianpassning" gällande slakt och skötsel, som ett exempel ko'n kanske själv får bestämma när och om den ska ge mjölk eller inte vilket minskar marginaler. Det behöver alltså inte vara ockerpriser bara för att du inte håller med, det beror helt vilka förutsättningar gården har och hur långt dom vill gå. Ja det finns människor som vill betala för att djuren ska få ett ännu bättre liv

prispressad vit t-shirt blank med alla möjliga kemikalier/barnarbete dåliga arbetsförhållanden VS t-shirt GOTS certifiering som antagligen är mycket dyrare och mycket högre krav på kemikalier än övriga märkningar/certifieringar slutprodukten kanske ser likadan ut + att det ligger krav på hela kedjan anställningsförhållanden/transport etc. Det betyder inte att det är ocker-priser på den dyrare men man kanske kan fundera på prissättningen på den billiga.
Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK

Angående första frasen; det var mer ett skämt då du hittar Oxfilé från bondgårdar med trevligare djurhållning för 500-550 SEK och speciellt om du beställer några fler kg i taget. Sedan brukar man inte direkt mjölka en Oxe. (ännu ett skämt) Att industrianpassa är inte alltid till fördel varken för miljön eller djuret. Det finns ofta lokala bönder man kan fråga om de har något att slakta. Visst man kan få vänta lite; men då slaktar de efter förfrågan och tills dess lever djuret ett drägligt liv som den annars skulle ha gjort. Såklart inte för några 1-2 kg, men köper man några kg och kanske till och med ett större sällskap så brukar det gå ann. Överskottet brukar lokala ICA ta hand om.

"Om vi nu skiter i GOTS certifiering, Hoodie noname vs Hoodie ditt favoritmärke samma kvalitet prispåslag 1000SEK"

Angående märkeskläder som är "fina" skiter jag fullständigt i; köper helst second-hand för att slit-och-släng mentaliteten är rätt krass för miljön. Dessutom så vet jag (jobbat för ett av företagen) att kläder som kostar 1000 kr många gånger har en INKÖPSKOSTNAD på 80 kr och tillverkningskostnaden är betydligt lägre än så.

Skor och kläder som "returneras" bränns i stället upp för är alldeles för "kostsamt" att hanteras.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeanC:

Sedan brukar man inte direkt mjölka en Oxe.

Jag kan gå iväg till grannens hage och karva ut en file om det är en mörk natt men jag jag låter nog bli att tjuvmjölka oxar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hahaha beställde en traktörpanna för 2 dagar sen och den ligger redan på utlämningsstället, tyvärr är jag i stugan så jag hämtar den på måndag eller tisdag.

Sen beställde jag ett nytt back cover med tätningar till min gamla Galaxy S6 från Ebay från jag vet inte var, såg ut som Storbritannien men 8 dagar och det står att det är skickat men finns fortfarande i ursprungslandet.

Ok jag klarar mig utan S6:an eftersom jag köpte ny A71 men ändå? Storbritannien brukar ju gå snabbare än postgången i Sverige i normala fall, kan det vara det här EU utträdet?

-EDIT-

Ahhh just det för Svenska myndigheter, ett Galaxy S6 back cover motsvarar minst 50 ton trotyl, med tätningar innehåller det också hasch och kokain och heroin som kan korrumpera ungdomen och en kryptoomodul som dekryptera FRA's starkaste krypto

-UPPDAT-

Min sambo hittade just min saknade öl, den stod på eldringen

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Nu kom den! 18:25. Chaffisen berätta att de var en bil kort idag och hade även behövt åka på sjukhuset för att hämta någon nyckel (vet ej varför han sa det så verkar vara jobbrelaterat och ej personligt).

BUMP! Då jag återigen väntar på paket men denna gång mycket större (ca 50 kg otymligt paket på 1,5 m längd cirka).

Var i h* är paketet?! Ingen uppdatering om att de skjutit upp det ännu. Hur länge kan de köra sin rutt om de började kl.10:00???

Håller på att smälla av. Men mest för att jag klev upp 04:00 så nu börjar man bli allt lite trött!

Jag hade som sagt var väntat mig nånstans mellan 16-18 men nu är det redan snart halv åtta och inte fanimig tror jag att de kör hela vägen tills att de fått allt utkört som de lastat på? Jag är så less på världen nu... Ingenting fungerar...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

BUMP! Då jag återigen väntar på paket men denna gång mycket större (ca 50 kg otymligt paket på 1,5 m längd cirka).

Var i h* är paketet?! Ingen uppdatering om att de skjutit upp det ännu. Hur länge kan de köra sin rutt om de började kl.10:00???

Håller på att smälla av. Men mest för att jag klev upp 04:00 så nu börjar man bli allt lite trött!

Jag hade som sagt var väntat mig nånstans mellan 16-18 men nu är det redan snart halv åtta och inte fanimig tror jag att de kör hela vägen tills att de fått allt utkört som de lastat på? Jag är så less på världen nu... Ingenting fungerar...

Här är det väldigt olika med det där, det svåra här är att det inte finns nån portkod och porten är låst 24h.
Allt beror på vilken chaufför det är många skiter i att följa instruktionerna och lämnar paketet direkt till utlämningsstället, vilket är väldigt frustrerande då jag valt hemleverans för att jag inte får hem större paket.

Nu är ju väglaget som det är i alla fall hos mig och då får man väl räkna med sena leveranser, det senaste jag fått är 20:00.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Här är det väldigt olika med det där, det svåra här är att det inte finns nån portkod och porten är låst 24h.
Allt beror på vilken chaufför det är många skiter i att följa instruktionerna och lämnar paketet direkt till utlämningsstället, vilket är väldigt frustrerande då jag valt hemleverans för att jag inte får hem större paket.

Nu är ju väglaget som det är i alla fall hos mig och då får man väl räkna med sena leveranser, det senaste jag fått är 20:00.

Är det underleverantör åt UPS som kört ut då i ditt fall? (Lastbilsstation i detta fall)

Jovars, väglaget gör garanterat skillnad. Idag har det varit -10 hela dagen. Ingen snöstorm dock dagen innan så det är plogat och skottat som det ska vara.

Förra gången ser jag nu var i augusti som jag gnällde och då var det normalt väglag och tog fram till 18:25. Jag tror fanimig att personen som kör ut inte pallar att lasta av 50 kg och kmr nog strunta i det hela... T_T

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är det underleverantör åt UPS som kört ut då i ditt fall? (Lastbilsstation i detta fall)

Jovars, väglaget gör garanterat skillnad. Idag har det varit -10 hela dagen. Ingen snöstorm dock dagen innan så det är plogat och skottat som det ska vara.

Förra gången ser jag nu var i augusti som jag gnällde och då var det normalt väglag och tog fram till 18:25. Jag tror fanimig att personen som kör ut inte pallar att lasta av 50 kg och kmr nog strunta i det hela... T_T

Har haft dom flesta budfirmor här, det finns väl nån klausul som föraren kan fylla i typ "paketet kunde inte levereras" så får man sitta med supporten i flera timmar och förklara att man själv inte får hem paketet.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Har haft dom flesta budfirmor här, det finns väl nån klausul som föraren kan fylla i typ "paketet kunde inte levereras" så får man sitta med supporten i flera timmar och förklara att man själv inte får hem paketet.

Ja, den klausulen brukar PostNord köra med. Nu är klockan snart 20:30 och snart 21:00 och jag är osäker på om Lastbilsstation kör ut så sent till privatpersoner. Tvivlar på det. Dock har inget uppdaterats i spårningsnumret om att paketet ej levererats.

Får helt enkelt gå å lägga mig i "redo-kläder" kl219:00 och antingen så ringer dem helt j**** plötsligt eller så inte. Jag har haft mobilen redo att kunna ta emot samtal från alla håll så jag har haft min samling telefonförsäljare pga. det.

Jag har svarat på alla samtal. Endast telefonförsäljare. Lyssnar tills de säger företagsnamn.

Jag har varit och kikat utanför lägenhetsporten för att se om de var helt sjuka i huvve och bara slängde av paketet pga. vikten vilket de ej har gjort...

Mest orolig är jag över att paketets innehåll skadas av att vara i ett icke-varmt fordon i minusgrader i över 10 timmar i och med de dramatiska temperaturförändringarna.

Återigen: ingen kan sköta sitt jobb tillräckligt utan alltid ska man behöva bli allt här i världen (känns det som)...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Återigen: ingen kan sköta sitt jobb tillräckligt utan alltid ska man behöva bli allt här i världen (känns det som)...

Bara att starta en budfirma och konkurrera bort dem. Är de så dåliga finns det säkert bra pengar att tjäna. Det är lätt att säga så tills man provar det själv.

Har du provat att ringa dem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Meathim:

Bara att starta en budfirma och konkurrera bort dem. Är de så dåliga finns det säkert bra pengar att tjäna. Det är lätt att säga så tills man provar det själv.

Har du provat att ringa dem?

För majoriteten av paketen så går det säkert bra vilket gör att de går runt. Men så fort det blir lite tungt då skall slutkunden drabbas, som jag i detta fall.

Det är samma problem med andra budfirmor eftersom ingen hålls ansvarig när ett paket slarvas med så det bara fortsätter. Ungefär som den där personen hos PostNord som struntade i vissa paket eller till och med förstörde egendom hos slutkunder (företag) vid utkörning.

Kontorstiden är mellan 8-17 så går som sagt var inte längre. Men får pröva imorgon bitti. Har tyvärr inte kvar något nummer till en av förarna som jag hade för länge sedan innan.

Får köra en militärövning där jag går och lägger mig och vaknar kanske kl00:00 av ett plötsligt telefonsamtal från Lastbilsstations navelkliande chaufför. Bättre nån gång än aldrig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

BUMP! Då jag återigen väntar på paket men denna gång mycket större (ca 50 kg otymligt paket på 1,5 m längd cirka).

Var i h* är paketet?! Ingen uppdatering om att de skjutit upp det ännu. Hur länge kan de köra sin rutt om de började kl.10:00???

Håller på att smälla av. Men mest för att jag klev upp 04:00 så nu börjar man bli allt lite trött!

Jag hade som sagt var väntat mig nånstans mellan 16-18 men nu är det redan snart halv åtta och inte fanimig tror jag att de kör hela vägen tills att de fått allt utkört som de lastat på? Jag är så less på världen nu... Ingenting fungerar...

Har du/står det något om att det är lastat för utkörning då? Bara för att det har kommit till en central så innebär ju inte det att det körs ut till slutkund.

Sedan så förstår jag inte vad när du gick upp har med saken att göra? Ska de som kör ut ditt paket ha någon koll på det och anpassa sig efter det menar du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Har du/står det något om att det är lastat för utkörning då? Bara för att det har kommit till en central så innebär ju inte det att det körs ut till slutkund.

Sedan så förstår jag inte vad när du gick upp har med saken att göra? Ska de som kör ut ditt paket ha någon koll på det och anpassa sig efter det menar du?

Det står att det är lastat på utkörning. (Exakt första bilden som i första inlägget fast dagens datum och tid 10:02 för "lastad på distributionsbil"). Tanken är väl att paket åtminstone skall köras ut under tider då folk är vakna? Alla privatpersoner är väl inte nödvändigtvis vakna efter 21-22 pga. jobb och dylikt? Annan sak för olika företag. Paketet är köpt som privatperson.

Visst finns möjligheten att fraktsedeln lästes in men inget paket lastades på. Kanske ej fick plats som upptäcktes i efterhand efter fraktsedelns inläsning. Förhoppningsvis är det så så paketet inte har varit och körts ute i kyla som kan ha påverkat innehållet. Samtidigt är det beundransvärt att missa ett 1,5m långt 50 kg paket i terminalen!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av crew seven:

Allt beror på vilken chaufför det är många skiter i att följa instruktionerna och lämnar paketet direkt till utlämningsstället, vilket är väldigt frustrerande då jag valt hemleverans för att jag inte får hem större paket.

Observera dock att de flesta (alla?) speditörerna sätter en viktgräns för paket till ombud på 20-30 kg, med krav på att tyngre paket levereras till dörren (eller hämtas på terminalen om man föredrar det). Eftersom detta paket påstås väga 50 kg bör det alltså inte gå till ett ombud.

Permalänk
Avstängd

Först stod det "Leverans Scan" och då höll jag på att explodera (jag trodde de hade levererat till någon annan utav misstag), sen en minut senare står det så här:

Vad kan "MF" stå för tro? "Misslyckad frakt?", "Misslyckat försök?". Jag valde nämligen INTE att få utkört till ombud utan att jag var hemma och kunde ta emot. Nu arbetar jag hemifrån så inga problem. Ponera om det var nån som hoppade över en dag arbete bara för att kunna ta emot tom luft...

Det står inget fordon utanför mig. Klickar man på "VISA KARTA" för båda fallen så visar den Lastbilsstation i Sundsvall så tydligen har valt att INTE köra ut paketet idag av någon outgrundlig anledning trots att de lastat på. Jag hoppas inte paketet har legat inne i -10 grader och på så vis förstört innehållet.

Varför ens då lasta på om de visste att de inte skulle hinna med? Eller är det jag som skall göra det logistikplaneringsarbetet åt dem och planera deras rutt i rådande tider eller vadå?! Eller vad det någon navelkliare som körde? Lätt för Er andra nu att gäspa över saken för att ni får betalt om ni skulle "sjukskriva" er medan jag som enskild företagare inte får en skvätt snyftpengar vare sig det är corona eller en lätt förkylning med i dramat.

Därför ställer jag högre krav på andra så kallade "företag" och så kallade "anställda". Nåja, får ringa imorgon bitti. Och nej, jag kmr inte skrika i telefon. Jag har själv arbetat som kundsupport så jag vet vad som fungerar bäst i praktiken. Därför jag vädrar och fläktar av mig mitt vulkanutbrott här istället!

Nu blir det sova och ringa imorgon bitti 08.00 och reda ut vad som står på. Dessutom vill jag bekräfta att paketet är det jag antar att det är: långt och tungt. Det har nämligen visat sig på andra forumet att vissa kinaförsäljare försökt komma undan billig UPS-frakt genom att skicka två olika paket i samma spårningsnummer där en är en knapp vikt i hopp om att få det billigare. Men åtminstone i Tyskland fungerade inte det knepet. Dessa ***** *******! (självcensur)

EDIT: Såg nu även att de skapat ny order igen exakt samma tid som "MF - Levererat till ombud" inträffade. Kan det vara för att de skall "försöka" köra ut igen imorgon? Hursomhaver, blir ringa imorrn och få det rätt gjort. Får helt enkelt agera logistikplanerare åt dem. Alltid ska man behöva göra alla andras arbeten utan att få betalt!.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Observera dock att de flesta (alla?) speditörerna sätter en viktgräns för paket till ombud på 20-30 kg, med krav på att tyngre paket levereras till dörren (eller hämtas på terminalen om man föredrar det). Eftersom detta paket påstås väga 50 kg bör det alltså inte gå till ett ombud.

TS har så kallad Lastbilsstation, om nu varan skulle va för stor för att beställa hem så skulle man nekas det redan vid köp, dock erbjuder de flesta butiker egna lösningar mot en liten större avgift.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Lastbilstation här i Gävle är generellt sett helt hopplösa att ha och göra med, har haft paket som legat i 10 dagar utan att de kört ut det.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

Sen en fråga är förstås vad avtalet säger om tjänsten som är bokad. Var det bokat så att du garanterat skulle få paketet utkört igår? När gjordes bokningen i så fall, när paketet kom till Sverige?

Och av ren nyfikenhet undrar jag vad som är en och en halv meter långt och väger 50 kg och som inte tål kyla, och varför det inte är skickat som pallgods.