Sony lanserar WH-1000XM4 – fjärde generationens brusreducerande hörlurar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag var alldeles i dagarna på väg att beställa xm3orna så nu blev det ännu svårare att välja. Frågan är om den framtida prisskillnaden kommer motivera prestandanskillnaden.

Jag köpte xm3orna i helgen och faktiskt så är jag helt överraskad av ljudet. Verkligen otroligt bra. Hur xm4orna skulle åstakomma ännu bättre ljud är för mig en gåta.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Daumier:

Det jag är mest intresserad att se är om Sony har åtgärdat problemen med att touch-kontrollerna slutar fungera i kallt väder vilket många användare rapporterade var fallet på sina XM3. Det och att jag vill se Bluetooth 5.1 innan jag uppgraderar från mina XM2 som fungerar utmärkt, förutom den i tråden tidigare nämnda fullkomligt värdelösa mikrofonen.

Enligt Sony har de Bluetooth 5.0, vilket är lite märkligt, men de har i alla fall bytt upp sig från 4,2 som föregångaren hade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Även lite segt att den saknar aptx, speciellt när det är en premielur.

Jag trodde aptx var ganska standard, vad använder dom istället och finns det också på "alla" telefoner?

Permalänk
Medlem

Hur är ljudet för musik om en jämför med trådade i samma prisklass? Eller överlag för den delen.

Någon som spelar med sina?

En fråga till er som har föregående modeller eller efter ni skaffat dessa.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Det verkar lovande, men hade inte 3:orna många problem med de yttre sensorerna, dvs. att ljudet kunde höja och sänkas vid exempelvis hård vind? Det låter inte så bra.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Jag trodde aptx var ganska standard, vad använder dom istället och finns det också på "alla" telefoner?

Sony använder LDAC som i teorin är mer högupplöst än aptX. LDAC ska kunna stödjas av alla Android-telefoner som kör Android 8.0 eller senare, då det är en del av OS:et sedan dess. Men tillverkaren måste ha valt att inkludera det, som jag förstår det, så finns säkert undantag.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Använt mina qc35 i 4 år nu. Dagligen i minst 8 timmar. Tycker inte batteriet har tagit märkbar skada. Bytte dock kuddarna vilket gjorde att de kändes nya igen, väldigt trevligt för 300kr.

Kan sen inte förstå hur Sony kunde ta 4 generationer på sig att införa anslutning till två enheter, nått som funkat felfritt på mina bose i 4 år.

Har fått byta mina kuddar också. Hade precis samma upplevelse, de kändes som nya
Låter som du använt dina mer men jag misstänker att jag kanske misskött mitt batteri mer... gillar att ha mina prylar fulladdade och redo när som helst så det har laddats typ 80 -> 100% hur många gånger som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Hur är ljudet för musik om en jämför med trådade i samma prisklass? Eller överlag för den delen.

Någon som spelar med sina?

En fråga till er som har föregående modeller eller efter ni skaffat dessa.

I och med att du betalar för både trådlöst och NC-teknik blir det självförklarande att det är sämre ljudkvalitet än på ett par trådade lurar utan NC (tyvärr). Jämför jag mina B&W P7 med t.ex. Sonys XM2 är det stor skillnad i ljudet.

Permalänk
Medlem

Inga förbättringar eller ändring på kontrollerna alltså? Okej, så poop då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det verkar lovande, men hade inte 3:orna många problem med de yttre sensorerna, dvs. att ljudet kunde höja och sänkas vid exempelvis hård vind? Det låter inte så bra.

Har knappt hänt på mina Xm3 som köptes strax efter release men när det hände så ska man starta om dem då de ”anpassar sig” till miljön vid uppstart. Man kan dessutom stänga av touch-funktionen om man vill så det är inte ett problem längre

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Synd att de är så full, i ett vakuum hade de fungerat men nu finns ju B&O och B&W. Kanske dags för Sony att anställ lite industridesigners och inte bara ingenjörer.

Antar att du menar fula och inte full(a)?

Permalänk
Medlem

Har de löst problemet med Bluetooth i Windows när man använder lurarna som headset, eller är det fortfarande typ monoljud från 80-talet?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Använt mina qc35 i 4 år nu. Dagligen i minst 8 timmar. Tycker inte batteriet har tagit märkbar skada. Bytte dock kuddarna vilket gjorde att de kändes nya igen, väldigt trevligt för 300kr.

Kan sen inte förstå hur Sony kunde ta 4 generationer på sig att införa anslutning till två enheter, nått som funkat felfritt på mina bose i 4 år.

Kul att Sony jobbar vidare på dessa! Dock fortfarande väldigt tjocka och klumpiga i jämförelse med Bose, även mina QC35 får allt sitta kvar på huvudet ett tag till! Touch är inte heller något jag efterfrågar på hörlurar tyvärr.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Har de löst problemet med Bluetooth i Windows när man använder lurarna som headset, eller är det fortfarande typ monoljud från 80-talet?

Handlar det inte om att välja rätt ljudenhet för att få bättre ljud, dvs det reggas två oiika?

Permalänk
Medlem

4000kr är väldigt mycket pengar. Men nästan värt det för dessa lurar. Jag har version ett och är väldigt nöjd med dom. Förutom att dom inte går att samtala med. Jag som pratar väldigt tyst i telefon hörs inte på andra sidan. Då får jag skrika för hela stan om jag ska höras.
Ska bli intressant om de nya är bättre på detta.

Jag förlitar mig hårt på att man får dessa som premie när man förbeställer Xperia 7/9 (nya compact-versionen, som det ryktats om ett tag nu).

Permalänk
Medlem

Fjärde generationen och de har fortfarande inte fixat bygeln som spricker för alltför många användare av dessa lurar (mig själv inkluderad).

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

4000kr är väldigt mycket pengar. Men nästan värt det för dessa lurar. Jag har version ett och är väldigt nöjd med dom. Förutom att dom inte går att samtala med. Jag som pratar väldigt tyst i telefon hörs inte på andra sidan. Då får jag skrika för hela stan om jag ska höras.
Ska bli intressant om de nya är bättre på detta.

Jag förlitar mig hårt på att man får dessa som premie när man förbeställer Xperia 7/9 (nya compact-versionen, som det ryktats om ett tag nu).

4k lurar som premie? De kan du nog fetglömma 😂

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Lite OT - men har funderat på om det finns funktion för att stänga av allt ljud, dvs inte bara dämpa buller utan göra lurarna knäpptysta så de typ fungerar som hörselkåpor istället? Har inte den funktionen på mina brusreducerande lurar iaf.

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Handlar det inte om att välja rätt ljudenhet för att få bättre ljud, dvs det reggas två oiika?

Nej, tyvärr inte. Antingen kör du Headphones-profilen, högsta möjliga ljudkvalietet men då kan du inte använda mikrofonen, eller så kör du det med Headset-profilen med skräpkvalitet men då kan man använda mikrofonen också.

Svaren jag har fått i olika forum är begränsningarna i Bluetooth, men kopplar jag lurarna till min Androidtelefon så fungerar dom klockrent med hög ljudkvalitet. Jag tolkar det som att Sony är lata och orkar inte ta fram riktiga drivrutiner till Windows.

För mig personligen är det skräp. Jag köpte mina MX3 enbart för datoranvändning.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig köpa NC-lurar igen, testat 4 olika och alla har haft nåt sorts bakgrundsljud.
Fullständigt oanvändbara om man är känslig, orka lämna tillbaka 10 för att få ett fungerande headset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Lite OT - men har funderat på om det finns funktion för att stänga av allt ljud, dvs inte bara dämpa buller utan göra lurarna knäpptysta så de typ fungerar som hörselkåpor istället? Har inte den funktionen på mina brusreducerande lurar iaf.

Funkar på mina XM3. Bara sätt på dem så sätts NC på automatiskt. Sen om du inte kopplar upp dig till nån enhet så stängs de av efter ett tag, men om det är ett problem (man kan ju starta om dem) så koppla upp till telefonen utan att spela upp något ljud.

Permalänk
Medlem

Prisskillnaden kan motiveras av en faktor och det är den enda enskilda faktorn som är avgörande i min mening: fungerar mikrofonen på x4 eller icke.
Tyvärr är jag rädd att Sony har inte lyckats göra en mikrofon som fångar upp ljudet bättre än tex airpods/galaxy buds eller dylikt. Eller Bose QC35 för den delen.

Nya QC35 för 2000kr
Nya X3 för 2500kr
Nya x4 för 4000kr. Vad får du för 1500-2000kr extra?

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

dessa lurar med peltors mic hade varit en oslagbar kombo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Prisskillnaden kan motiveras av en faktor och det är den enda enskilda faktorn som är avgörande i min mening: fungerar mikrofonen på x4 eller icke.
Tyvärr är jag rädd att Sony har inte lyckats göra en mikrofon som fångar upp ljudet bättre än tex airpods/galaxy buds eller dylikt. Eller Bose QC35 för den delen.

Nya QC35 för 2000kr
Nya X3 för 2500kr
Nya x4 för 4000kr. Vad får du för 1500-2000kr extra?

Vilken bullshit om att mikrofonen skulle vara den enda faktor som är avgörande för priset.

Detta är NC hörlurar vars huvudsakliga uppgift är att lyssna på musik i miljöer med mycket bakgrundsljud.

Ljudkvalitet, hur bra NC fungerar, och ergonomi/bekvämlighet är alla mycket viktigare faktorer än hur bra mikrofonen är.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Inget test mot Bose?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

4k lurar som premie? De kan du nog fetglömma 😂

Sony (eller är det återförsäljaren) brukar skicka med XM-lurarna med förbokningar på sina flaggskepp.
Nu senast hade Xperia 1¹¹ XM3 som premie. Vissa marknader hade in ear varianten.
Jag fick mina XM1 när jag köpte XZ1 compact. Jag köpte en lur för 5900 och fick hörlurar värda 3000kr på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Funkar på mina XM3. Bara sätt på dem så sätts NC på automatiskt. Sen om du inte kopplar upp dig till nån enhet så stängs de av efter ett tag, men om det är ett problem (man kan ju starta om dem) så koppla upp till telefonen utan att spela upp något ljud.

Ok - men då är det alltså knäpptyst - inga ljud alls utifrån?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Tycker det är trist ett man bara kan ha två enhere uppkopplade samtidigt till ett par lurar med en prislapp på va 4k.
Mina sennheiser HD 150 eller va dom nu heter, har några år på nacken och kostar runt 1500 kan jag iaf ha iaf 3 enheter samtidigt. Skönt när man sitter och pluggar och slippa reconnecta om man använda en annan enhet lite kvickt.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

Har WF-1000XM3 (in ear) som jag är helnöjd med, förutom mikrofon som suger apa. Ingen hör vad man säger vid samtal om man inte skriker.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]