Permalänk
Medlem

Konstigt ljud på elscootern

Hej,

Jag har sedan några månader tillbaka en Xiaomi m365. Den har fungerat felfritt fram tills någon vecka sedan.
Det är något udda ljud som kommer från bakhjulet. Ett vanligt problem var att bromsskivan nudda och det gör den inte. Har justerat den.
Det låter mer som att hjulet inte riktigt är runt. Känner nästan hur den "guppar" till när man åker.
Jag har ett par Honeycomb punkteringsfria däck. Så tänker inte att det är en punktering men kan det vara så att däcket har spruckit och därför låter som den gör?
Jag vägen ca 85 kilo men har kört grabben ett par 100 meter några gånger och då är vi en liten bit över 100 kg.

Jag tänkte felsöka genom att byta tillbaka till ett par vanliga däck, men satan vad man inte får loss honeycombdäcken. Någon annan som har varit med om problemet? Eller på något sätt har tips på vad det kan vara?

Märker också att scootern måste jobba mer och batteriet är sämre än tidigare. Antatligen för däcket inte riktigt är helt.

Tack på förhand!

MVH

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att däcket gått sönder på något vis. Kanske komme in en grusbit i däcket?

Permalänk
Medlem

Inget hjullager som är dåligt? Låter som däcket dock men skadar ju inte o fråga!
För det är ett väldigt vanligt problem med kina skotrar/mopeder/mc särskilt om dom använts i salt väglag.
Dvs lagerna rostar, det gör givetvis all annan icke ädel metall nån/några få veckor efter man kört nån km i saltväglag en gång.

DET är varför man ej bör köpa kina skoter/moppe/mc om man bor i sverige för det blir i längden dyrare än att köpa nåt riktigt på en gång.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Bra tips. Den låter bara när det är tyngd på scootern. Så om man rullar hjulet utan mig på så låter den ingenting. Därav att jag tänker att de däcket som spruckit. Har inte kunnat felsöka problemet mer då jag inte får bort däcket. Har läst massa att den är svår att sätta dig. Så misstänker att den kanske är värrre att få bort då många till och med värmt däcket innan de sätter dit den.