Permalänk
Medlem

Ljud laggar efter bild

Hej!

På senare tid har ljudet helt plötsligt börjat lagga efter bilden. Fenomenet uppstår ca 20-30 sekunder in efter att man startar klipp, skulle jag pausa 10-15 sekunder, och sen startar igen - så är ljudet ok i 20-30 sekunder igen innan det hamnar efter.

Samma gäller när jag felsöker i Windows eller installerar om ljuddrivrutinerna. Då funkar det ett tag, innan det laggar igen.

Någon som vet vad felet kan vara, och hur jag åtgärdar det?

Permalänk
Medlem

Tja, kan du ge mer info.

Windows version?
Vilket moderkort/ljudkort?
Hur är högtalarna/hörlurarna kopplade till datorn? (dvs: USB, HDMI, AUX.)

3 saker som du kan testa nu är:
- Ladda ner senaste drivrutiner från ljudkortstillverkaren.
- Ladda ner äldre ljuddrivrutiner från moderkortstillverkaren.
- Avinstallera nuvarande och låt Windows 10 installera drivrutinerna.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

@Aizu:

Tja! Stort tack för svar, och sorry för den bristfälliga infon (helt okunnig här).

Windows 10 (alla uppdateringar installerade etc)
Moderkort: Asus Z170 Maximus VIII HERO
Högtalare inkopplad via AUX

Testade nyss att köra ljud via trådlöst headset (dongel i USB), och där verkar ljudet funka.

Testar att ladda ner drivrutiner via Asus hemsida och hoppas det löser problemet, stort tack för tipset!!

Permalänk
Medlem

Jisses, moderkortet har haft över 20 BIOS/firmware uppdateringar... Kan vara bra att uppdatera dem också för stabilitetens skull.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Jisses, moderkortet har haft över 20 BIOS/firmware uppdateringar... Kan vara bra att uppdatera dem också för stabilitetens skull.

Damn! Är det nu att jag ska erkänna att jag inte uppdaterat BIOS en enda gång sen jag byggde ihop datorn för 4 år sedan? 😂

Jag tar reda på hur man gör och testar det där, återigen - tusen tack för tipset!