Höga ljudnivåer och temperaturer med 8700k och Kraken x62

Permalänk
Medlem

Höga ljudnivåer och temperaturer med 8700k och Kraken x62

Halloj!

Söker lite råd angående min processor och kylare. Har haft grejorna ett par år men aldrig riktigt brytt mig om temperaturerna eller ljudnivån i mitt tidigare hem... Nu stör jag mig något ofantligt på det och har lagt märke till att jag får ovanligt höga temperaturer.

Processorn håller sig vanligtvis under 80C under load men undantag för prime95 då kan den gå upp till 84C. Detta är med 70-100% load på fläktarna som sitter med radiatorn fram på chassit som intake. Dessa temperaturer är i princip samma när jag kör i stock, som när jag kör i 4.7Ghz över alla kärnor på 1.27v med MCE av i bios.

Har testat byta kylpasta utan några framgångar.
Märkt att radiatorn knappt blir varm när processorn är i belastning.
Idle temps är också 38-45C.

Någon som har nån aning om det kan vara fel på kylaren eller CPU som måste deliddas?

Tacksam för alla råd och all hjälp!

Permalänk
Medlem

Blir slangarna varma ?
Känns dom inte alls varma brukar det vara dålig kontakt mellan block och cpu.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Blir slangarna varma ?
Känns dom inte alls varma brukar det vara dålig kontakt mellan block och cpu.

De är ungefär som radiatorn alltså inte så varma som t.ex. GPU eller själva pumpen. Tänkte inte så mycket på dom dock eftersom de är tygbeklädda! Ska försöka ominstallera hela kylaren med standoffs osv när jag får tag i lite rengöringssprit till kylpastan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farf4r:

De är ungefär som radiatorn alltså inte så varma som t.ex. GPU eller själva pumpen. Tänkte inte så mycket på dom dock eftersom de är tygbeklädda! Ska försöka ominstallera hela kylaren med standoffs osv när jag får tag i lite rengöringssprit till kylpastan.

Ok. Fast om dom är klädda kanske dom inte känns varma. Tänkte göra ett test själv och kolla, dock inte riktigt samma eftersom jag har 4st radiatorer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB