MTBclockers

MTBclockers

Hittade precis tillbaks till MTB cykling, och jag måste säga, det är inte lätt vid 40 Nerver är inte det samma när man var 20, men jag gillar vara i naturen, och man behöver inte åka snabbt i nedförsbacke. Har cyklat mycket där jag bor, Hagatoppen, Järvafältet, om ni har några rekommendationer, så tar jag dom gärna, så länge det är inte många mil att köra. Bor i Sthlm förövrigt.

Köpte precis en begagnad Corratec Xvert 0.4 29" och jag är jättenöjd. Verkar bli enda en dyr hobby

Torsdagens lunchpass
https://www.youtube.com/watch?v=hQHp3PJBbe4

Det är skoj att cykla
Dessa två klipp är väl två år gamla men roligt var det

https://youtu.be/RLIJuGyJ_uk

https://youtu.be/k9O0QIJZAf0

Bästa forumet för ändamålet är happyride.se. Mina bästa turer har jag kört i nackareservatet, men det har även förekommit äventyr i Bogesundslandet, Fornstigen, Järvafältet och Nickspåret för att nämna några.

Jag brukar köra downhill på somrarna i Hafjell. Kanske inte räknas som MTB?

Skrivet av zeleni:

Hittade precis tillbaks till MTB cykling, och jag måste säga, det är inte lätt vid 40 Nerver är inte det samma när man var 20, men jag gillar vara i naturen, och man behöver inte åka snabbt i nedförsbacke. Har cyklat mycket där jag bor, Hagatoppen, Järvafältet, om ni har några rekommendationer, så tar jag dom gärna, så länge det är inte många mil att köra. Bor i Sthlm förövrigt.

Köpte precis en begagnad Corratec Xvert 0.4 29" och jag är jättenöjd. Verkar bli enda en dyr hobby

Torsdagens lunchpass
https://www.youtube.com/watch?v=hQHp3PJBbe4

Samma här! Hittat tillbaka till MTB/vägcykel vid 40. Och ja det är en dyr hobby säger mitt bankkonto... Man är absolut mer försiktigt nu, orkar inte skada sig Tur det är uppförsbackarna man gillar bäst!

Köpte en hardtail av en kompis, Cube Ltd 29" när han uppgraderat. Inte cyklat sen man var tonåring (30+ nu) men jag kom snabbt in i det. Vi kör tillsammans nån gång i veckan. Mest blivit bohusleden, kuststigen och lite andra stigar i skogarna.
Det är jäkla skoj och skön träning, kan rekommenderas till de som inte testat

Höll på lite och importerade kolfiberdelar och sålde dem under några år, men la ner den operationen vid årsskiftet. Cyklar lite blandat ute i skogarna, men nerför är inte speciellt spännande med hardtail.

Cykelbyggandet är lite som datorbyggande var en gång för länge sedan för mig. Skillnaden är att inget är standardiserat i cykelvärlden, och det är billigare att hålla på och bygga bil, men förutom det är det skoj.

Bra TS, denna tråden behövdes! Tycker MTB är enda konditionsträningen som är riktigt rolig, själv cyklar jag mest stigar och grusvägar kring Piteå på en Giant 29" hardtail. Misstänker att jag kommer lägga ner mer pengar i hobbyn nu när studierna är avklarade

Skrivet av glemmy:

Köpte en hardtail av en kompis, Cube Ltd 29" när han uppgraderat. Inte cyklat sen man var tonåring (30+ nu) men jag kom snabbt in i det. Vi kör tillsammans nån gång i veckan. Mest blivit bohusleden, kuststigen och lite andra stigar i skogarna.
Det är jäkla skoj och skön träning, kan rekommenderas till de som inte testat

Jasså man kan cykla kring gbg? Finns det några sköna spår kring hisingen?

Skrivet av BergHa:

Jasså man kan cykla kring gbg? Finns det några sköna spår kring hisingen?

Hisingen runt om du vill ha landsväg, annars är det väl bara att ta första bästa skog? Finns ju ganska mycket på Hisingen. Kolla Google Maps satellitbild. Stigar finns ju i alla skogar av djuren

Skrivet av talonmas:

Hisingen runt om du vill ha landsväg, annars är det väl bara att ta första bästa skog? Finns ju ganska mycket på Hisingen. Kolla Google Maps satellitbild. Stigar finns ju i alla skogar av djuren

Tänkte mer mtb spår som folk gjort men kommer helt klart utforska skogarna eftersom

Skrivet av frong:

Jag brukar köra downhill på somrarna i Hafjell. Kanske inte räknas som MTB?

Hafell är riktigt riktigt bra!

Skrivet av BergHa:

Tänkte mer mtb spår som folk gjort men kommer helt klart utforska skogarna eftersom

Änggårdsbergen har några feta trails, tror de heter happyride nu för tiden som brukar (?) organisera gruppcyklingar

Skrivet av femkantig:

Änggårdsbergen har några feta trails, tror de heter happyride nu för tiden som brukar (?) organisera gruppcyklingar

Tackar, ska kolla vid tillfälle

Vad har ni med er för reparationsgrejer på era cykelturer? Kört utan hittills, men känner att det skulle vara vettigt med reservslang åtminstone. Har ni väska under sadeln? Kolsyrepatroner eller minipump?

Skrivet av Vituraz:

Vad har ni med er för reparationsgrejer på era cykelturer? Kört utan hittills, men känner att det skulle vara vettigt med reservslang åtminstone. Har ni väska under sadeln? Kolsyrepatroner eller minipump?

Hade nog slutat köra slang så slipper du dra med en sån. Sen köra typ crush core och tubeless eller bara tubeless.
Det kommer bli min setup snart iaf sen ha med sig en liten pump, tejp, någon insexnyckel och verktyg för kedjan.

Skrivet av BergHa:

Hade nog slutat köra slang så slipper du dra med en sån. Sen köra typ crush core och tubeless eller bara tubeless.
Det kommer bli min setup snart iaf sen ha med sig en liten pump, tejp, någon insexnyckel och verktyg för kedjan.

Ah just det ja, inte funderat alls på slanglöst, men det kanske är vettigt. Tack för input!