Permalänk
Medlem

MTBclockers

Hittade precis tillbaks till MTB cykling, och jag måste säga, det är inte lätt vid 40 Nerver är inte det samma när man var 20, men jag gillar vara i naturen, och man behöver inte åka snabbt i nedförsbacke. Har cyklat mycket där jag bor, Hagatoppen, Järvafältet, om ni har några rekommendationer, så tar jag dom gärna, så länge det är inte många mil att köra. Bor i Sthlm förövrigt.

Köpte precis en begagnad Corratec Xvert 0.4 29" och jag är jättenöjd. Verkar bli enda en dyr hobby

Torsdagens lunchpass
https://www.youtube.com/watch?v=hQHp3PJBbe4

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Det är skoj att cykla
Dessa två klipp är väl två år gamla men roligt var det

https://youtu.be/RLIJuGyJ_uk

https://youtu.be/k9O0QIJZAf0

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Bästa forumet för ändamålet är happyride.se. Mina bästa turer har jag kört i nackareservatet, men det har även förekommit äventyr i Bogesundslandet, Fornstigen, Järvafältet och Nickspåret för att nämna några.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra downhill på somrarna i Hafjell. Kanske inte räknas som MTB?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hittade precis tillbaks till MTB cykling, och jag måste säga, det är inte lätt vid 40 Nerver är inte det samma när man var 20, men jag gillar vara i naturen, och man behöver inte åka snabbt i nedförsbacke. Har cyklat mycket där jag bor, Hagatoppen, Järvafältet, om ni har några rekommendationer, så tar jag dom gärna, så länge det är inte många mil att köra. Bor i Sthlm förövrigt.

Köpte precis en begagnad Corratec Xvert 0.4 29" och jag är jättenöjd. Verkar bli enda en dyr hobby

Torsdagens lunchpass
https://www.youtube.com/watch?v=hQHp3PJBbe4

Samma här! Hittat tillbaka till MTB/vägcykel vid 40. Och ja det är en dyr hobby säger mitt bankkonto... Man är absolut mer försiktigt nu, orkar inte skada sig Tur det är uppförsbackarna man gillar bäst!

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem

Köpte en hardtail av en kompis, Cube Ltd 29" när han uppgraderat. Inte cyklat sen man var tonåring (30+ nu) men jag kom snabbt in i det. Vi kör tillsammans nån gång i veckan. Mest blivit bohusleden, kuststigen och lite andra stigar i skogarna.
Det är jäkla skoj och skön träning, kan rekommenderas till de som inte testat

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Föredetting

Höll på lite och importerade kolfiberdelar och sålde dem under några år, men la ner den operationen vid årsskiftet. Cyklar lite blandat ute i skogarna, men nerför är inte speciellt spännande med hardtail.

Cykelbyggandet är lite som datorbyggande var en gång för länge sedan för mig. Skillnaden är att inget är standardiserat i cykelvärlden, och det är billigare att hålla på och bygga bil, men förutom det är det skoj.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Bra TS, denna tråden behövdes! Tycker MTB är enda konditionsträningen som är riktigt rolig, själv cyklar jag mest stigar och grusvägar kring Piteå på en Giant 29" hardtail. Misstänker att jag kommer lägga ner mer pengar i hobbyn nu när studierna är avklarade

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Köpte en hardtail av en kompis, Cube Ltd 29" när han uppgraderat. Inte cyklat sen man var tonåring (30+ nu) men jag kom snabbt in i det. Vi kör tillsammans nån gång i veckan. Mest blivit bohusleden, kuststigen och lite andra stigar i skogarna.
Det är jäkla skoj och skön träning, kan rekommenderas till de som inte testat

Jasså man kan cykla kring gbg? Finns det några sköna spår kring hisingen?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jasså man kan cykla kring gbg? Finns det några sköna spår kring hisingen?

Hisingen runt om du vill ha landsväg, annars är det väl bara att ta första bästa skog? Finns ju ganska mycket på Hisingen. Kolla Google Maps satellitbild. Stigar finns ju i alla skogar av djuren

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hisingen runt om du vill ha landsväg, annars är det väl bara att ta första bästa skog? Finns ju ganska mycket på Hisingen. Kolla Google Maps satellitbild. Stigar finns ju i alla skogar av djuren

Tänkte mer mtb spår som folk gjort men kommer helt klart utforska skogarna eftersom

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag brukar köra downhill på somrarna i Hafjell. Kanske inte räknas som MTB?

Hafell är riktigt riktigt bra!

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tänkte mer mtb spår som folk gjort men kommer helt klart utforska skogarna eftersom

Änggårdsbergen har några feta trails, tror de heter happyride nu för tiden som brukar (?) organisera gruppcyklingar

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

Änggårdsbergen har några feta trails, tror de heter happyride nu för tiden som brukar (?) organisera gruppcyklingar

Tackar, ska kolla vid tillfälle

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Vad har ni med er för reparationsgrejer på era cykelturer? Kört utan hittills, men känner att det skulle vara vettigt med reservslang åtminstone. Har ni väska under sadeln? Kolsyrepatroner eller minipump?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vituraz:

Vad har ni med er för reparationsgrejer på era cykelturer? Kört utan hittills, men känner att det skulle vara vettigt med reservslang åtminstone. Har ni väska under sadeln? Kolsyrepatroner eller minipump?

Hade nog slutat köra slang så slipper du dra med en sån. Sen köra typ crush core och tubeless eller bara tubeless.
Det kommer bli min setup snart iaf sen ha med sig en liten pump, tejp, någon insexnyckel och verktyg för kedjan.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hade nog slutat köra slang så slipper du dra med en sån. Sen köra typ crush core och tubeless eller bara tubeless.
Det kommer bli min setup snart iaf sen ha med sig en liten pump, tejp, någon insexnyckel och verktyg för kedjan.

Ah just det ja, inte funderat alls på slanglöst, men det kanske är vettigt. Tack för input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Hittade precis tillbaks till MTB cykling, och jag måste säga, det är inte lätt vid 40 Nerver är inte det samma när man var 20, men jag gillar vara i naturen, och man behöver inte åka snabbt i nedförsbacke. Har cyklat mycket där jag bor, Hagatoppen, Järvafältet, om ni har några rekommendationer, så tar jag dom gärna, så länge det är inte många mil att köra. Bor i Sthlm förövrigt.

Köpte precis en begagnad Corratec Xvert 0.4 29" och jag är jättenöjd. Verkar bli enda en dyr hobby

Torsdagens lunchpass
https://www.youtube.com/watch?v=hQHp3PJBbe4

Lyfter tråden!
Kanske redan finns en bättre tråd? (dålig på att söka) sorry.

Precis skaffat mig en 29" "instegshoj" (hardtail).
Med insteg menar jag <<10k. Enkla drev, enkelt växlingssystem. Shimano.
Suntour 100mm.

Behöver tips på följande;
* Kedjeolja; har hört att WD-40 o liknande är rena döden för en kedja.
Fungerar den här ok för kedja och dämpgaffel?
https://www.clasohlson.com/se/Sonax-cykelolja-special,-50-ml/...

MucOff C3 ceramic eller dylika tips på svindyra oljor undanbedes. Tack.

* Hjälm. Ska fungera som en hjälm samt se bra ut.

Förutsättningarna är grus/damm med ibland enklare stigar med rötter.
Cykeln kommer inte framföras i lervälling, dock kommer den stå ute.

Tacksam för all feedback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

* Hjälm. Ska fungera som en hjälm samt se bra ut.

Förutsättningarna är grus/damm med ibland enklare stigar med rötter.
Cykeln kommer inte framföras i lervälling, dock kommer den stå "ute".

Tacksam för all feedback.

Hjälm beror ju enormt på det du tänkt cykla. Låter som att du främst ska cykla på vägar? Då blir ju en XC hjälm bäst, bara ta en sån som har MIPS (eller liknande teknik) som passar din smak

Själv har jag en https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-groove-plus-...

Några videos om olja.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Hjälm beror ju enormt på det du tänkt cykla. Låter som att du främst ska cykla på vägar? Då blir ju en XC hjälm bäst, bara ta en sån som har MIPS (eller liknande teknik) som passar din smak

Själv har jag en https://www.scott-sports.com/us/en/product/scott-groove-plus-...

https://www.youtube.com/watch?v=z_rnyvJcxX8

Några videos om olja.
https://www.youtube.com/watch?v=HL9xMR3NR2Q

https://www.youtube.com/watch?v=NBtNYLX362w

Berg verkar ha koll Tack för YT-länkarna, ska kolla. <3
Gött, MIPS ?
Sonax oljan som jag länkade, skulle den fungera?

Cykla på vägar/asfalt är inte tanken, utan grus/dammiga löpar/springspår gäller.
Dock inga tekniska eller snabba stigar.

Permalänk
Medlem

Härligt med fler nördar i skogen!
Köpte min i höstas så är ingen expert.

Vad jag förstått så är problemet med WD-40 inte att det förstör kedjan utan att den är för lättflytande och sitter därför inte fast på kedjan speciellt länge. Ska fungera bra bara du smörjer ofta. Vettigare att köpa specifik kedjeolja för blött väder. Kom ihåg att torka av överflödig olja med en trasa efter att du smort in kedjan.

https://www.xxl.se/muc-off-muc-off-kedjeolja-wet-lube-120-ml-...
Sett till volym så är den billigare än den du länkade.

Dämparen tror jag inte att du ska behöva smörja.

Hjälm köper du något som sitter bra, det är det absolut viktigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaphood:

Härligt med fler nördar i skogen!
Köpte min i höstas så är ingen expert.

Vad jag förstått så är problemet med WD-40 inte att det förstör kedjan utan att den är för lättflytande och sitter därför inte fast på kedjan speciellt länge. Ska fungera bra bara du smörjer ofta. Vettigare att köpa specifik kedjeolja för blött väder. Kom ihåg att torka av överflödig olja med en trasa efter att du smort in kedjan.

https://www.xxl.se/muc-off-muc-off-kedjeolja-wet-lube-120-ml-...
Sett till volym så är den billigare än den du länkade.

Dämparen tror jag inte att du ska behöva smörja.

Hjälm köper du något som sitter bra, det är det absolut viktigaste.

Av det lilla jag läst, så för mitt ändamål, borde Dry vara det bättre valet?
Fetare kedja drar till sig mer skit men tål väta(wet) bättre, ska inte köra i eller ens under våta förhållanden som sagt.

Den "torra" drar till sig mindre damm men antagligen får man tvätta/smörja oftare?

Permalänk
Medlem

Du har en poäng där. Jag försöker undvika lervällingen men ibland hittar den mig ändå :).

Underhåll är så klart det viktigaste.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt kedjeolja hos lokala cykelhandlaren oftast utan att tänka på märke och det funkar bra. Undvik WD-40, 5-56 etc... Föredrar tunnare olja (inte wet lube) för det är lättare att hålla kedjan ren men då får man se till att torka och smörja oftare.
Skulle säga att låta hojen stå ute skapar större slitage än att köra i lerhål etc. Förutsätter såklart att man tvättar av cykeln efter avslutad tur.

Som ett litet tips så undvik gärna anlagda motionsspår så långt det går. Det finns många som ogillar cyklister överlag ändå. Kommer man på ett sånt spår, där det är lätt att hålla farten uppe, och bränner förbi löpare eller folk som rastar hundar blir inte överseendet mot oss cyklister bättre... Bara ett tips i all välmening

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Kan nån tipsa om en bra MTB som inte kostar skjortan? Har letat dom senaste veckorna men jag vet inte vad man ska köpa. Det är så stort spektrum på priserna för nått som ser likadant ut. Jag vill att den ska vara framdämpad och om möjligt ha riserbar (byter själv annars).
Ska använda den för att cykla med barnen normalt, inte nödvändigtvis offroad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kan nån tipsa om en bra MTB som inte kostar skjortan? Har letat dom senaste veckorna men jag vet inte vad man ska köpa. Det är så stort spektrum på priserna för nått som ser likadant ut. Jag vill att den ska vara framdämpad och om möjligt ha riserbar (byter själv annars).
Ska använda den för att cykla med barnen normalt, inte nödvändigtvis offroad.

Alltså de flesta stora märkena tillverkar samma "skit" med samma komponenter, annat än ramen. Nu pratar jag Specialized,trek, scott, yt, canyon etc. Inte xxl's egna märke eller biltema.

Ivarjefall, du kan fritt välja bland de stora märkena och få en bra cykel, finns ingen cykel bland dessa som är bättre. Jag skulle själv rekommendera att du letar begagnat ivarjefall då du kan betala summan du får betala för en xxl/biltema men du får en oerhört mycket bättre cykel.

Jag kan inte rekommendera en cykel åt dig då jag inte vet vad du har för budget, men ska du bara cykla till affären med ungarna så funkar mer eller mindre vad som helst.

Permalänk
Medlem

Blir en liten dubbelpost här men mods älskar mig ändå.

Är själv en avid cyklist och är speciellt kär i nerförsåkande. Kör på en yeti sb165 i bikeparks och endurorace och har en Specialized Levo för att kränga runt hemma på.
Förövrigt så vill jag starkt rekommendera att köra med wax, exempelvis squirt lube's wax. Fungerar ypperligt med bibehållen växling. Med fördelen förstås att kedjan inte blir smutsig öht. Kör INTE med wd-40 annat än möjligtvis för att hjälpa mot en rostig kedja(som borde bytas). Gå sedan över till wax eller dry-lube. Wet-lube kan man använda på dagarna där det är så blött så det sprutar vatten från alla håll och kanter.

mina cyklar:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Berg verkar ha koll Tack för YT-länkarna, ska kolla. <3
Gött, MIPS ?
Sonax oljan som jag länkade, skulle den fungera?

Cykla på vägar/asfalt är inte tanken, utan grus/dammiga löpar/springspår gäller.
Dock inga tekniska eller snabba stigar.

MIPS är en teknik i hjälmen, gör så att skallen kan snurra lite när du ramlar.

Kan ej svara om oljan, kör själv en från muc-off. Jag är dock inte så nitisk att jag oljar min kedja varje tur som vissa rekommenderar. Körde nog tyvärr 500 mil innan jag oljade min första gången :7

Räknar löparspår som vägar, skillnaden i hjälm beror typ på vad du kan ramla på vad jag vet. Så kör du på typ väg, bark, lera utan att några ojämna farliga saker finns nära behöver du mindre. Börjar det finnas stenar, rötter osv så vill du skydda mer eftersom marken du ramlar på inte är helt slät

Skrivet av Zaphood:

Kom ihåg att torka av överflödig olja med en trasa efter att du smort in kedjan.

Kom också ihåg att oljan ska sitta på flera timmar för att verkligen leta sig in i kedjan. Så du tvättar, oljar och ställer bort cykeln sen torkar du snabbt före nästa tur

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Som ett litet tips så undvik gärna anlagda motionsspår så långt det går. Det finns många som ogillar cyklister överlag ändå. Kommer man på ett sånt spår, där det är lätt att hålla farten uppe, och bränner förbi löpare eller folk som rastar hundar blir inte överseendet mot oss cyklister bättre... Bara ett tips i all välmening

Motionspår som motionspår, står det inget om cykel förbjuden så.

Skrivet av Wasp:

Alltså de flesta stora märkena tillverkar samma "skit" med samma komponenter, annat än ramen. Nu pratar jag Specialized,trek, scott, yt, canyon etc. Inte xxl's egna märke eller biltema.

Länkar med fakta om var och hur ramar tillverkas vore uppskattat. Vore lätt för dig att hitta då du verkar veta.
Ser TIG-svetsen bra ut så lär det hålla, åtminstone för vardagsbruket.
Svårt att se hur ett ALU-rör från ett annat skulle skilja så mycket, det är mer hur allt är uppbyggt.
Måste finnas en tanke bakom bygget, vad får inte brista osv.

Hur skiljer sig en XXL/Biltema från en Scott/Cannondale i uppbyggnaden?(givet samma prisklass och användningsområde)

Begagnat håller jag med om!

Skrivet av BergEr:

MIPS är en teknik i hjälmen, gör så att skallen kan snurra lite när du ramlar.

Kan ej svara om oljan, kör själv en från muc-off. Jag är dock inte så nitisk att jag oljar min kedja varje tur som vissa rekommenderar. Körde nog tyvärr 500 mil innan jag oljade min första gången :7

Räknar löparspår som vägar, skillnaden i hjälm beror typ på vad du kan ramla på vad jag vet. Så kör du på typ väg, bark, lera utan att några ojämna farliga saker finns nära behöver du mindre. Börjar det finnas stenar, rötter osv så vill du skydda mer eftersom marken du ramlar på inte är helt slät

Kom också ihåg att oljan ska sitta på flera timmar för att verkligen leta sig in i kedjan. Så du tvättar, oljar och ställer bort cykeln sen torkar du snabbt före nästa tur

Tackar!

Permalänk
Medlem

@Falcon

En biltemahöj är tillverkad till billigast möjliga pris, hållbarheten i ramen skulle jag inte oroa mig för men däremot är dom väldigt tunga, samt en väldig massa no-name komponenter som du inte ens hittar om du söker efter dom på nätet. Lyckligtvis så brukar cyklarna följa samma gamla cykelstandarder. Så du kan reparera din bilteamhöj med samma grejer som används på alla cyklar.
ivarjefall så är det inget fel med en biltema cykel på samma sätt som det inte är något fel med en fiat panda. Den fungerar men är inte bäst på något.

Utöver det så när du blir lite mer inbiten så inser du snabbt att geometri är en eftertanke i bästa fall på de billigaste cyklarna, men det är förstås inte gemene man som bryr sig om vad det är för vinkel på sadelstolpen eller hur lång rake:n är.
Jag försöker inte säga att man måste köpa en värstingcykel, men om man frågar vilken cykel man ska köpa så förmodar jag att det är pga personen vill ha tag i den bästa cykeln för en rimlig budget, då är det dom rena cykelmärkerna som ger resultat