Bluffakturor från FS Data!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Han hade ett konto som kostade, han avslutade det. Nu finns bara avtal om gratis tjänster kvar mellan avtalsparterna, om någon av parterna vill börja ta betalt av den andre måste ett nytt avtal förhandlas fram.

Skrivet av Lofen:

En faktura innebär automatiskt inte en skuld. Om du vill förstå ska du studera lagen jag länkade till tidigare.

Skrivet av Lofen:

Vill bara förtydliga att en faktura inte automatiskt kan bli en skuld vilket @MsSmith: verkar tro... Det är tydligt reglerat i avtalslagen.

Skrivet av Lofen:

I det här fallet gällde avtalet gratistjänster vilka inte kan kosta något. Vill näringsidkaren ta betalt måste ett nytt avtal upprättas.

Vad är ditt råd till TS

Jag ser en faktura som en skuld, oavsett om den är förfallen eller ej. Wikipedia håller med mig.

Citat:

En skuld är i ekonomi en legal förbindelse att gäldenär betala en summa pengar till borgenär som äger fordran, ofta inom visst datum, förfallodagen.

Edit: Upptäckte nu att tråden var gammal och att båda fakturorna blivit makulerade.
Däremot vill jag lägga fram att FS Data verkar ha gjort ett annat fel: De sa att de hade tagit bort all information om TS som kund - vilket de inte får då all ekonomisk information ska sparas i minst sju år. I och med att verifikatet bokförts så måste det också sparas även om summan är 0kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Men kan du ens ha en domän utan ett webbhotell?
Jag använder Webbsupport (gamla Binero) och betalar 79kr i månaden för kontot och sedan vilka domäner och andra tjänster jag har ovanpå det. (...)

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar. Bara första meningen du skriver pekar starkt mot det. För det är självklart att man kan ha domäner utan någon sorts webbhotell anslutet till.

De 79 kronor som du betalar per månad är nog för funktionaliteten att hantera DNS-tjänster för domänerna du har. Men företag som tar betalt för det brukar jag undvika. Jag använder nu för det mesta namecheap.com där det är gratis att ha konto, ofta billiga domäner, samt ger gratis "WhoisGuard" för alltid (!) för de domäner man köper, dvs att folk som kollar upp en domän inte får min personliga information. Många andra tar extra betalt för sådana tjänster.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Du verkar inte riktigt förstå hur det fungerar. Bara första meningen du skriver pekar starkt mot det. För det är självklart att man kan ha domäner utan någon sorts webbhotell anslutet till.

De 79 kronor som du betalar per månad är nog för funktionaliteten att hantera DNS-tjänster för domänerna du har. Men företag som tar betalt för det brukar jag undvika. Jag använder nu för det mesta namecheap.com där det är gratis att ha konto, ofta billiga domäner, samt ger gratis "WhoisGuard" för alltid (!) för de domäner man köper, dvs att folk som kollar upp en domän inte får min personliga information. Många andra tar extra betalt för sådana tjänster.

Stämmer nog väldigt bra att jag inte förstår. Det ligger inte i mitt intresse att inneha sådan kunskap. Men tack för tipset om name cheap!

Permalänk
Medlem

Lyckades se denna nya review på trustpilot. Mer eller mindre exakt samma som hände mig.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Samma hände mig!

@Daavido: Hej! Hittade precis den här tråden via google eftersom jag försöker se om det finns fler som råkat ut för samma som jag, vilket det verkar som om du har. Jag pratade med Konsumentverket idag för att få lite vägledning kring det här dom hävdar - att gratis blivit till kostnad - och dom berättade i samband med det att FS Data har 27 anmälningar mot sig där. Så ju fler som anmäler desto bättre - då kan dom komma att driva fallet själva. Så jag anmäler där nu och kommer att fortsätta bestrida fakturorna hela vägen till tingsrätten om det behövs, bara för att jag blir galen på den här typen av företagande. Har du lyckats få dina fakturor avskrivna eller säger dom fortfarande att du ska betala?

Permalänk
Medlem

Fler missnöjda kunder

@Daavido: Här hittar du ännu fler som råkat ut för samma sak: https://hittawebbhotellet.se/fsdata

Permalänk
Medlem
Skrivet av borgen32:

@Daavido: Hej! Hittade precis den här tråden via google eftersom jag försöker se om det finns fler som råkat ut för samma som jag, vilket det verkar som om du har. Jag pratade med Konsumentverket idag för att få lite vägledning kring det här dom hävdar - att gratis blivit till kostnad - och dom berättade i samband med det att FS Data har 27 anmälningar mot sig där. Så ju fler som anmäler desto bättre - då kan dom komma att driva fallet själva. Så jag anmäler där nu och kommer att fortsätta bestrida fakturorna hela vägen till tingsrätten om det behövs, bara för att jag blir galen på den här typen av företagande. Har du lyckats få dina fakturor avskrivna eller säger dom fortfarande att du ska betala?

Underbart härligt att du hittade hit!

Ja, efter mycket tjaffs så har de tagit bort mina 2 fakturor. Du hittar e-post konverationen i ett av mina tidigare inlägg.

Förmodligen, precis som du, så har FS data hittat hit. Skicka PM till mig om du vill prata utan att FS data ser. (Discord/skype går också bra om du har det).

Jag tar också och anmäler till Konsumentverket, bra idé!

Edit: Ta och anmäl till trust pilot också, de håller på att ta bort nagativa reviews och de får in nya bra som ser ut att vara fake.
https://support.trustpilot.com/hc/sv/requests/new

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Råkade också ut för skojarna. De tog bort fakturan för i år men de hävdade att jag var tvungen att betala för 2019, vilket jag till slut gjorde.

Skulle ha sett tråden när jag tjafsade med dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokeyn:

Råkade också ut för skojarna. De tog bort fakturan för i år men de hävdade att jag var tvungen att betala för 2019, vilket jag till slut gjorde.

Skulle ha sett tråden när jag tjafsade med dem

Synd, men jag förstår dig. Man blir lite rädd för vad de kan göra, och de utnyttjar självklart detta. Det är just detta de självklart hoppas på. Om de bara får in 100 pers som betalar så blir det ~50-100K. Och det är bara för de som de hävdar har 1 Epost konto. Har sett reviews där någon har haft fler och fått fakturor för 6000+ kr.
Och de har säkert skickat krav till många många fler än 100 pers.

Edit:

Företaget köptes upp av miss group och börjar med dessa bluffar 2019.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Skönt att höra att man inte är ensam! De skickade inte detta vidare till inkasso?

Nej det gick inte vidare till inkasso, som tur tog de bort fakturan.

Jag har nu försökt byta från FS Data, men eftersom det fanns felaktiga uppgifter i registry så måste dessa uppdateras. Problemen fortsätter även när man försöker lämna företaget.

Permalänk
Skrivet av Daavido:

Underbart härligt att du hittade hit!

Ja, efter mycket tjaffs så har de tagit bort mina 2 fakturor. Du hittar e-post konverationen i ett av mina tidigare inlägg.

Förmodligen, precis som du, så har FS data hittat hit. Skicka PM till mig om du vill prata utan att FS data ser. (Discord/skype går också bra om du har det).

Jag tar också och anmäler till Konsumentverket, bra idé!

Edit: Ta och anmäl till trust pilot också, de håller på att ta bort nagativa reviews och de får in nya bra som ser ut att vara fake.
https://support.trustpilot.com/hc/sv/requests/new

Anmäl till datainspektionen också, har de kvar information och skickar ut fakturor till föredetta kunder är det gdpr brott. Bra sanktionsavgifter på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Synd, men jag förstår dig. Man blir lite rädd för vad de kan göra, och de utnyttjar självklart detta. Det är just detta de självklart hoppas på. Om de bara får in 100 pers som betalar så blir det ~50-100K. Och det är bara för de som de hävdar har 1 Epost konto. Har sett reviews där någon har haft fler och fått fakturor för 6000+ kr.
Och de har säkert skickat krav till många många fler än 100 pers.

Edit:

Företaget köptes upp av miss group och börjar med dessa bluffar 2019.

https://i.imgur.com/I1t1kHe.png

Jaha, då är det bäst att undvika dessa företag uppköpta av Miss Group och FS Data finns med.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av yrfhar:

Jaha, då är det bäst att undvika dessa företag uppköpta av Miss Group och FS Data finns med.
https://i.postimg.cc/9FtTQs0c/2020-07-23-074428.jpg

Ja de verkar MISSkötas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Edit: jaha, det var visst redan korrigerat med fakturorna.

Permalänk
Hedersmedlem

Har åkt på liknande. Jag såg dock meddelanden om uppdaterade villkor och tillhörande faktura. Det finns fler grejer i den här storyn.

De skickar ut nya villkor att eposten ska börja kosta pengar samt instruktioner om att man ska ta bort sina mailadresser om man vill slippa kostnaden. Så gör jag, men ändå kommer det en faktura efter ett tag. Jag bestrider denna och FSData tar bort den. Jag flyttar min domän till en annan host. Detta är alltså 2019. Men det fortsätter komma fakturor från FSData på 0kr. Jag har inga tjänster kvar hos dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har åkt på liknande. Jag såg dock meddelanden om uppdaterade villkor och tillhörande faktura. Det finns fler grejer i den här storyn.

De skickar ut nya villkor att eposten ska börja kosta pengar samt instruktioner om att man ska ta bort sina mailadresser om man vill slippa kostnaden. Så gör jag, men ändå kommer det en faktura efter ett tag. Jag bestrider denna och FSData tar bort den. Jag flyttar min domän till en annan host. Detta är alltså 2019. Men det fortsätter komma fakturor från FSData på 0kr. Jag har inga tjänster kvar hos dem.

Det verkar då som att de behåller kunders gamla info i systemet och bara skjuter hej vilt med fakturor för att hoppas på att få napp.
Så inte ens om man gjorde rätt som du gjorde så åker du bluffen iallafall, med andra ord struntar de i det och tar förgivet att folk ska missa att agera.

Jag pratade även med en medlem via PM där samma bluff skedde mot han/hon för ca ett år sedan, man bestred den och den togs bort, men nu efter ett år kommer det fler fakturor.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Anmäl till datainspektionen också, har de kvar information och skickar ut fakturor till föredetta kunder är det gdpr brott. Bra sanktionsavgifter på det.

Det är inte ett GDPR- brott då finansiell information måste lagras i sju år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är inte ett GDPR- brott då finansiell information måste lagras i sju år.

Att spara mer persondata än vad som krävs enligt bokföringslagen och rekommenderas enligt god bokföringssed är ett brott mot GDPR.

Det finns förmodligen andra undantag också men att hänvisa till bokföring och sen spara allt man har helt obegränsat om en kund är olagligt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Det är inte ett GDPR- brott då finansiell information måste lagras i sju år.

Ja men det innebär att arkivera det som behövts för bokföringen, det är ganska stor skillnad på det och att spara ett aktivt kundregister och skylla på bokföring.
Om de verkligen skulle plocka uppgifterna ur vad som borde vara arkiverad bokföring så är det snarast dålig bokföringssed.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det innebär att arkivera det som behövts för bokföringen, det är ganska stor skillnad på det och att spara ett aktivt kundregister och skylla på bokföring.
Om de verkligen skulle plocka uppgifterna ur vad som borde vara arkiverad bokföring så är det snarast dålig bokföringssed.

Normala, lite större, företag har ett CRM-system där allt sparas. Finns inget behov av arkivering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Att spara mer persondata än vad som krävs enligt bokföringslagen och rekommenderas enligt god bokföringssed är ett brott mot GDPR.

Det finns förmodligen andra undantag också men att hänvisa till bokföring och sen spara allt man har helt obegränsat om en kund är olagligt.

Det finns ännu inga definitioner av vad som är "obegränsat" så tyvärr. Förhoppningsvis kommer det i en GDPR 2.0.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MsSmith:

Normala, lite större, företag har ett CRM-system där allt sparas. Finns inget behov av arkivering.

Men man har väl inte bokföringen i ett CRM system, jag kan tänka mig att man kan importera uppgifter till bokföringen från CRM men har svårt att se hur de fullständigt kan integreras.
Och med arkivera så innefattas även digitala arkiv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men man har väl inte bokföringen i ett CRM system, jag kan tänka mig att man kan importera uppgifter till bokföringen från CRM men har svårt att se hur de fullständigt kan integreras.
Och med arkivera så innefattas även digitala arkiv.

Mjae genom tvåvägs-integration med ekonomisystem och andra system blir det lite att man hämtar all information på ett ställe. Fortnox som är stora här i Sverige kan exempelvis skräddarsy GDPR klara lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det finns ännu inga definitioner av vad som är "obegränsat" så tyvärr. Förhoppningsvis kommer det i en GDPR 2.0.

Att det inte är definierat betyder inte att du får spara vad du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Att det inte är definierat betyder inte att du får spara vad du vill.

Det är precis vad det betyder, i praktiken åtminstone. Kan företaget motivera det, spara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Det är precis vad det betyder, i praktiken åtminstone. Kan företaget motivera det, spara det.

Tills det prövas i rätten, GDPR är menat som en väldigt stark lagstiftning så man bör vara restriktiv när man sparar persondata. Men visst spara vad du vill. I det här fallet är det värt en anmälan för att få det testat rättsligt även om jag själv inte tror att den relevanta lagvårdande instansen i det här fallet kommer bry sig alls varför jag säger spara vad du vill. Det gör det inte lagligt, det blir bara ett brott utan straff. Det finns många sådana i Sverige. En halvdålig jämförelse ju att gå mot rött. Det är olagligt men du blir bara åtalad om du orsakar en olycka när du går mot rött, om ens då.

Permalänk
Medlem

@Lofen: Det förutsätter att du har rätt, vilket jag till 100% är säker på att du inte har (med vissa undantagsfall). Tar vi en normal faktura från Telia eller Tele2 står kundens namn, epost och telefonnummer på fakturan. Detta får man inte ta bort i bokföringen, arkiveringen eller någon annanstans. Samma teori appliceras även på FS Data, förutsatt att fakturan innehåller sådan information (vilket den bör göra eftersom har skickats ut), som tyvärr nu verkar missbruka uppgifterna. Ett undantag är när man handlar på ICA och knyter sitt ICA-kort till transaktionen, som då blir två olika moment men där kvittot nödvändigtvis inte innehåller personuppgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

@Lofen: Det förutsätter att du har rätt, vilket jag till 100% är säker på att du inte har (med vissa undantagsfall). Tar vi en normal faktura från Telia eller Tele2 står kundens namn, epost och telefonnummer på fakturan. Detta får man inte ta bort i bokföringen, arkiveringen eller någon annanstans. Samma teori appliceras även på FS Data, förutsatt att fakturan innehåller sådan information (vilket den bör göra eftersom har skickats ut), som tyvärr nu verkar missbruka uppgifterna. Ett undantag är när man handlar på ICA och knyter sitt ICA-kort till transaktionen, som då blir två olika moment men där kvittot nödvändigtvis inte innehåller personuppgifter.

Den information du räknar upp räcker inte som grund för att ställa ut nya fakturor. Jag har rätt vad du än tycker och skriver. Snipp snapp slut.

Permalänk
Medlem

@Lofen: som vanligt missade du väsentligt text, om du läser en gång till så skrev jag "verkar missbruka uppgifterna". Lagrade uppgifter och hur man använder uppgifter - är för de allra flesta skilda saker.

Permalänk
Keeper of Traditions

Tur att man lyckades ta sig ur FS Data då, efter att ha testat på ett av deras erbjudanden. Hoppas på att inte jag också får några bluffakturor i framtiden

Deras supportpersonal verkade ha extremt dålig koll när jag mejlade fram och tillbaks med dem om min faktura, men (jag tror) det löste sig till slut.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.