Permalänk
Medlem

Dator laggar vid uppstart

För ett par veckor sedan byggde jag ihop min nya dator av komponenter jag köpt, samtliga nya förutom SSDn. Anledningen till detta var att SSDn enbart var 6 månader gammal, och jag kasserade min gamla dator eftersom den plötsligt lade av (Fick blue screen med meddelandet "Critical Process Died" vid uppstart). Naivt nog antog jag att det var någon annan komponent än SSDn i och med att övriga delar hade 5-10 år på nacken. Hur som helst så var det SSDn som var problemet vilket jag insåg efter att ha byggt ihop den nya datorn. Jag gjorde därmed en Secure Erase på SSDn varpå den fungerade igen.

Jag är inte alls säker på att det är SSDn som orsakar detta lustiga problem som min dator nu verkar lida av dock, men nämnde ovanstående utifall. Problemet jag har uppstår när jag startar upp datorn för dagen, då den laggar en hel del. Detta pågår i cirka en timma varpå problemet helt försvinner. Bilden "hänger sig" i en halv sekund ungefär med några sekunder mellanrum hela tiden. Ljud som jag spelar övergår dessutom till ett statiskt brus med liknande intervaller. Jag spelade in ett ljudklipp för att ni ska förstå hur jag menar:
https://voca.ro/bRxHfpXMcug

Det spelar ingen roll vad jag gör. Datorn beter sig likadant vare sig jag har ett grafikkrävande program igång eller en webbläsare med en flik. Jag har kollat i aktivitetshanteraren och CPUn ligger allt som oftast mellan 5-10% belastning, och RAM ligger på ca 30%.

Är det någon som vet vad problemet skulle kunna vara här? Datorn fungerar fint i övrigt.

CPU: AMD Ryzen 5 3600
GPU: XFX Radeon RX 5600 THICC II PRO
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB 3600 MHz x 2 (Totalt 16GB RAM)
Moderkort: MSI B450-A PRO MAX
Nätaggregat: Corsair CV650
SSD: Crucial BX500 480GB 2,5'' SSD
OS: Windows 10 Home

Edit: Ljudet verkar av någon anledning "lösa sig" snabbare än displaydelen. Just nu fungerar ljudet felfritt, men bilden är fortfarande precis som vid uppstart.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic:

Jag hade 16x2gb 3200mhz ram tills nyligen och bytte till 8x4 3000mhz. De verkade fungera men vid uppstart fick jag felmeddelanden från windows. Jag har nu demonterat alla komponenter och kablar, de enda kablarna som jag kopplade igen efter monteringen är power sw och fläkt från chassit och moderkort-, CPU-, och GPUkabeln från PSU. Jag skulle utgå ifrån BIOSs default-inställningar i försök att kontrollera allt fungerar och sedan börja överklocka ram osv. Byta plats på ram-stickorna har fungerat för mig.

Det där ljudet låter som laptops under belastning.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Lite off-topic:

Jag hade 16x2gb 3200mhz ram tills nyligen och bytte till 8x4 3000mhz. De verkade fungera men vid uppstart fick jag felmeddelanden från windows. Jag har nu demonterat alla komponenter och kablar, de enda kablarna som jag kopplade igen efter monteringen är power sw och fläkt från chassit och moderkort-, CPU-, och GPUkabeln från PSU. Jag skulle utgå ifrån BIOSs default-inställningar i försök att kontrollera allt fungerar och sedan börja överklocka ram osv. Byta plats på ram-stickorna har fungerat för mig.

Det där ljudet låter som laptops under belastning.

Jag har pillat runt lite i BIOS-inställningarna tidigare, men nu är allt inställt på default. Menar du att jag ska försöka överklocka exempelvis RAM och se om det blir någon skillnad för att sedan kunna utesluta/verifiera att RAM är problemet? Med att byta plats, menar du att du bytte stickornas plats med varandra eller satte dem i de övriga 2 slots som finns tillgängliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hennil93:

Jag har pillat runt lite i BIOS-inställningarna tidigare, men nu är allt inställt på default. Menar du att jag ska försöka överklocka exempelvis RAM och se om det blir någon skillnad för att sedan kunna utesluta/verifiera att RAM är problemet? Med att byta plats, menar du att du bytte stickornas plats med varandra eller satte dem i de övriga 2 slots som finns tillgängliga?

Du har två ram-stickor och deras serie slutar med numren x och y:

Jag skulle prova x i a1 och y i b1 eller x i b1 och y i a1. Om det inte fungerar skulle jag utföra samma procedur på a2 och b2. För att kunna utesluta minnena så måste du köra dem var för sig också.

Var för sig bör utesluta dåliga minnen och kombinationen på moderkortet bör utesluta vissa konstiga problem som många möter.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Du har två ram-stickor och deras serie slutar med numren x och y:

Jag skulle prova x i a1 och y i b1 eller x i b1 och y i a1. Om det inte fungerar skulle jag utföra samma procedur på a2 och b2. För att kunna utesluta minnena så måste du köra dem var för sig också.

Var för sig bör utesluta dåliga minnen och kombinationen på moderkortet bör utesluta vissa konstiga problem som många möter.

Alright, provar samtliga kombinationer och ser om det gör någon skillnad! Tack, återkommer med resultat när jag provat så får vi se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

Du har två ram-stickor och deras serie slutar med numren x och y:

Jag skulle prova x i a1 och y i b1 eller x i b1 och y i a1. Om det inte fungerar skulle jag utföra samma procedur på a2 och b2. För att kunna utesluta minnena så måste du köra dem var för sig också.

Var för sig bör utesluta dåliga minnen och kombinationen på moderkortet bör utesluta vissa konstiga problem som många möter.

Jag har nu utfört lite morgontestning, och RAM-minnet verkar inte vara problemet. Jag skulle gärna felsöka GPUn, men är inte säker på hur jag bör gå tillväga då jag inte kan få någon bild om jag kopplar ur det (kan ej koppla in bild i moderkortet direkt pga CPUn). Finns det något annat sätt jag skulle kunna göra detta på, byta ut det mot mitt GTX 770 från den gamla datorn exempelvis?

Vad finns det annars som skulle kunna strula här? Tycker problemet i sig är så lustigt. För övrigt (antar att detta skulle kunna vara relaterat) så insåg jag nu efter ett gäng omstarter att ett problem som jag hade tidigare och trodde mig blivit av med fortfarande kvarstår. När jag stänger av datorn så står den fortfarande igång tills jag manuellt stänger av den på knappen, monitorn kopplar från efter att texten "Stänger av datorn..." kommer upp, men sen står datorn med fläktar och ljus på ändå.

Anledningen till att jag antar att detta kan vara relaterat är att det hänt varje gång jag försökt starta om nu under morgonen när datorn fortfarande varit "seg", men när den fungerar bra efter att ha varit igång ett tag så fungerar avstängning felfritt.

Edit: Någonting annat som jag funderat över skulle kunna indiktera något fel är att mitt chassi (Kolink Stronghold) blinkar rött i fronten. Har sökt på detta men hittar ingenting kring det, eller kring vad den indikatorn innebär. Någon som vet?
Det är den nedersta av "ljusen" som har röd färg och en liten cylinder bredvid som symbol på följande bild:
https://kolink.eu/____impro/1/onewebmedia/Cases/STRONGHOLD/Bl...

Permalänk
Medlem

@hennil93,

Den som ser ut som blixt indikterar ström och den som ser ut som batteri indikerar HDD(lagring). Så den lyser när hårddisken används - inga konstigheter. Jag har bara kopplat in power switch från chassi till moderkortet och det fungerar utan problem. Så lägg inte märke till det.

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av futhark14:

@hennil93,

Den som ser ut som blixt indikterar ström och den som ser ut som batteri indikerar HDD(lagring). Så den lyser när hårddisken används - inga konstigheter. Jag har bara kopplat in power switch från chassi till moderkortet och det fungerar utan problem. Så lägg inte märke till det.

Tack, då är det inget problem då! Man blir lätt lite orolig när någonting blinkar just rött bara..