Permalänk
Medlem

Andrahandsvärde på C49HG90?

Tja!

Är på jakt efter en 49", helst beg. Någon som är insatt i eftermarknadspriser på dessa? Skärmen i fråga är under ett år gammal och har enligt ägare inga döda pixlar eller påtaglig blb.

Har givetvis kikat blocket etc men det är mycket drömpriser som cirkulerar där som vanligt. Vad anser ni är en rimlig summa? Vad ska man förvänta sig att betala? Den är ju lite nischad då det inte är alla som vill ha en så pass stor skärm, det kanske påverkar värdet jämfört med en vanlig gamingmontior?

Mvh

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Jag köpte en från Blocket för 5 500 kr. Sannolikt finns det folk här på Sweclockers som anser att det är en hutlös summa. Skärmen är dock fantastisk till min simracing-rig istället för 3x skärmar. Jag är helnöjd med pris och skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag köpte en från Blocket för 5 500 kr. Sannolikt finns det folk här på Sweclockers som anser att det är en hutlös summa. Skärmen är dock fantastisk till min simracing-rig istället för 3x skärmar. Jag är helnöjd med pris och skärm

Okej, tycker inte det låter helt orimligt förutsatt att den är utan fel såklart. Precis börjat lira F1 2020 med polare, precis köpt mig ratt och länge varit sugen på 49" av andra anledningar/spel också, man blev ju inte mindre sugen när man började köra f1 direkt..

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Okej, tycker inte det låter helt orimligt förutsatt att den är utan fel såklart. Precis börjat lira F1 2020 med polare, precis köpt mig ratt och länge varit sugen på 49" av andra anledningar/spel också, man blev ju inte mindre sugen när man började köra f1 direkt..

Kul med fler som fastnar för simracing! Kan skriva ned mina tankar inför mitt köp:

Enligt mig är C49HG90 perfekt i några år tills VR går att driva i 144 HZ med bra upplösning. 3x skärmar tar mycket plats och det är jobbigt att fixa inställningar.

Jag funderade över C49RG90 men det blir lite väl mycket pixlar att driva i hög refresh rate. Jag spelar mest ACC och sitter alltid med problemet att välja pixlig bild med 144 fps eller runt 80 fps men bra bild (9700K + 1080).

C49HG90 blir absolut pixlig (jag har den 54-65 cm från mina ögon beroende på hur jag ställer in min rig/stol). Men när jag kör ACC/AC eller F1 2020 är det ingenting jag tänker på.

Om du endast ska ha 1 skärm är C49HG90 klockren! Du får bra FOV och en maffig upplevelse.

Permalänk
Medlem

@Flipper:
Tack för din input, matnyttigt!
Har gått lite i samma tankar, driva en typ CRG9 eller en G9 odyssey kräver så otroligt mycket prestanda, försvisso har jag planerat att byta GPU när nvidia släpper 3000serien men hade ju inte tänkt att köpa det absolut dyraste vilket lär krävas om man ska driva typ g9 odyssey i ens närheten av 200fps i de flesta spelen. Ett par år framöver kan man ju alltid uppgradera om man vill.

Skrivbordet jag kör med är 80cm djupt så då får man ju bak skärmen en hel del. Tycker inte alls 1080p på 24" känns pixligt så tror inte jag är galet känslig mot motsvarande 27" 1080p. Har en polare med gammal gamingskärm som är 27" 144hz och den tänkte jag inget märkvärdigt på. Mycket vanesak där tror jag också.

Kanske blir ett köp då, känns ju onekligen rätt

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Jag köpte en från Blocket för 5 500 kr. Sannolikt finns det folk här på Sweclockers som anser att det är en hutlös summa. Skärmen är dock fantastisk till min simracing-rig istället för 3x skärmar. Jag är helnöjd med pris och skärm

Kan tycka att 5500kr är ett väldigt bra pris på en skärm som är endast ett år gammal ändå.
Det är ändå runt halva nypriset i butik i dagsläget, så enligt mig gjorde du en bra affär.
Sedan är ju också huvudsaken vad man själv värdesätter saker man köper om de är värda summan eller inte.

On Topic: Jag skulle säga att upp till 6000 är väl rimligt att betala för en skärm av denna kalibern

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::