Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kyla ett 970 med externa fläktar

Permalänk
Inaktiv

Kyla ett 970 med externa fläktar

Fläktarna håller på att rasa på grabbens 970 och går det att kyla med tex 2 av dessa

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/chassifl...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

skit verkar ju vara slut överallt den ochså, har ju ingen lust att köpa fläktar för mer än grafikkortet är värt, ska kolla videon iaf, tack

Permalänk
Inaktiv
Permalänk

Jag kyler mitt gigabyte 970 med två noctua 120mm slim. Funkar hur bra som helst. Går tystare än originalfläktarna. De är dock lite dyrare men tror vilka 120mm fläktar som helst går bra.

Problemet sen är att du måste kunna styra fläktarnas hastighet efter grafikkortets temperatur. Har du tur så kan du koppla vilka fläktar som helst i ditt grafikkort med en vanlig 3pin connector. Men i mitt fall var jag tvungen att koppla dem i moderkortet för att mitt grafikkort hade någon mini variant av fläktconnector.

Jag använde programmet Argus Monitor för att kunna styra chassifläkten efter grafikkortstemperaturen. Du behöver dock köpa licens för typ 9 dollar för att använda programmet.

Permalänk
Inaktiv

Fick tag i 2st 120mm Fractal chassiefläktar, 3pin kontakt, har dok bara en 4pin ledig på moderkortet, hade tänkt koppla dom över molex på konstant 12v. Måste fläktarna styras av tempen?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Ja, det där såg ju nice ut, men då är det andra fläktar som gäller då antar jag, de jag fick tag i var 3 pin, som nödlösning kan jag då köra dom på molex nu? sådan adapter har jag liggandes.

Permalänk
Skrivet av anon910:

Fick tag i 2st 120mm Fractal chassiefläktar, 3pin kontakt, har dok bara en 4pin ledig på moderkortet, hade tänkt koppla dom över molex på konstant 12v. Måste fläktarna styras av tempen?

Du kan nog koppla 3pin i 4-pin porten. Den fjärde pinnen är för pwm-styrning, annars fungerar den som vanligt. Du måste inte låta temperaturen styra hastigheten men fläktarna lär låta mycket konstant om du kör via nätagget direkt utan hastighetsreglering.

Permalänk

Fläktarna som sitter på kortet idag måste väl ha ström? Bara att löda på de nya fläktarna på samma kablar och sättas fast dem med smältlim eller epoxy?

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Inaktiv

Jo, det klart, det går ju det med, vad dum jag är.

Permalänk
Inaktiv

Koppladein fläktarna direkt på 12 idag bara för att testa, och de lät ju mindre än chassifläktarna så det fick vara så.