Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En stationär dator kräver mer underhåll och är i min mening ett sämre alternativ i detta fall. Du pratar om ergonomi, men ändamålet här är att kolla mejl och säkerligen aftonbladet och diverse sidor av intresse, inte att spela på i flera timmar i sträck.

Vilket underhåll kräver en stationär dator där inställningarna för operativsystem och berörd programvara är satta till automatiska uppdateringar?

Har man djur eller datorn placerad på en dammig plats kanske man måste städa den rent fysiskt då och då, men merparten av det problemet kommer man undan med dammfilter - och även med detta i åtanke är det i mitt tycke bara en fördel för stationära datorer att de faktiskt kan rengöras fysiskt av lekmän.

Vilka fördelar har en surfplatta, och då specifikt av applefabrikat?

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

- och då är en NUC den enda rätta vägen att gå tycker jag.

Ja de är säkert bra om man får en vettig modell färdig med operativsystem för 5000kr. Sen är jag tveksam till U modeller i stationära datorer känns dumt att begränsa prestandan i onödan om man tänker på en lång livslängd. Men det var några generationer sedan jag testade en dator med U processor.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Det kommer bli den här om ingen har något förfärligt att säga om den

https://www.webhallen.com/se/product/312337-Lenovo-Ideacentre...

Hon har en krav lista som bara en stationär dator uppfyller så ingen laptop, padda eller nuc tyvärr

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adam12345:

Det kommer bli den här om ingen har något förfärligt att säga om den

https://www.webhallen.com/se/product/312337-Lenovo-Ideacentre...

Hon har en krav lista som bara en stationär dator uppfyller så ingen laptop, padda eller nuc tyvärr

Hm, vilka krav har hon som utesluter NUC? Det är ju i princip en stationär dator. Främsta nackdelen är väl brist av dedikerad grafik samt expansionsmöjligheter, men hon lär ju inte sakna något av dem.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1153171/datorer/datorer-stati...

Kanske kan vara ett alternativ om budgeten kan tänjas en gnutta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Vilket underhåll kräver en stationär dator där inställningarna för operativsystem och berörd programvara är satta till automatiska uppdateringar?

Har man djur eller datorn placerad på en dammig plats kanske man måste städa den rent fysiskt då och då, men merparten av det problemet kommer man undan med dammfilter - och även med detta i åtanke är det i mitt tycke bara en fördel för stationära datorer att de faktiskt kan rengöras fysiskt av lekmän.

Vilka fördelar har en surfplatta, och då specifikt av applefabrikat?

Får jag svara med en motfråga?

Vad plockar du helst fram när du ska läsa mejl, en dator eller en telefon? (Telefon och surfplatta är kind of samma sak idag)

Varför ska man lägga sina pengar på en burk som tar plats och låter, när en surfplatta eller telefon också för den delen gör samma jobb?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Får jag svara med en motfråga?

Vad plockar du helst fram när du ska läsa mejl, en dator eller en telefon? (Telefon och surfplatta är kind of samma sak idag)

Varför ska man lägga sina pengar på en burk som tar plats och låter, när en surfplatta eller telefon också för den delen gör samma jobb?

När jag är hemma, tar jag o läser mejl på en stor skärm dvs en dator

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

När jag är hemma, tar jag o läser mejl på en stor skärm dvs en dator

Då kan vi ju dels säga att vi lever i ett fritt land, och alla får självklart bestämma själva på vilken enhet de vill läsa sin mejl.

Däremot tycker jag inte att argumentet att vilja läsa sin mejl på en "stor skärm" håller. Du lär ha minst lika bra skärmomfång för ögonen av att sitta med en iPad upp i ansiktet som du har när du sitter vid din stora skärm på skrivbordet.

Dessutom kan vi dra det ytterligare och gissa att en iPad från senaste generation antagligen har en skarpare och bättre skärm än vad den här farmorn kanske har på sin datorskärm.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Får jag svara med en motfråga?

Vad plockar du helst fram när du ska läsa mejl, en dator eller en telefon? (Telefon och surfplatta är kind of samma sak idag)

Varför ska man lägga sina pengar på en burk som tar plats och låter, när en surfplatta eller telefon också för den delen gör samma jobb?

En surfplatta/telefon är en smidig lösning. Men jag tycker mycket blir mer omständligt när jag gör det på min ipad ex om jag ska skriva något längre inlägg på sweclockers brukar jag lägga ner min ipad och gå till datorn. Mina föräldrar (56 och 55 år) har surfplattor som aldrig används de är i stort sett alltid urladdade eftersom de används så lite att de inte tänker på att ladda dom de använder datorer främst.

Och man får ju anta att de redan har en bra plats för datorn där skärm osv redan står.

Surfplattan tycker jag är skitbra till att surfa på medan jag ser något som inte är superbra på tvn. När jag lagar mat har jag den stående på köksfläkten för recept eller youtube osv men så fort det är något som behöver mycket inmatning eller finlir så behöver jag en dator för att "trivas".

Skrivet av YamahaDGX630:

Då kan vi ju dels säga att vi lever i ett fritt land, och alla får självklart bestämma själva på vilken enhet de vill läsa sin mejl.

Däremot tycker jag inte att argumentet att vilja läsa sin mejl på en "stor skärm" håller. Du lär ha minst lika bra skärmomfång för ögonen av att sitta med en iPad upp i ansiktet som du har när du sitter vid din stora skärm på skrivbordet.

Det är två helt olika saker att sätta sig framför datorn och göra något och att sitta med en surfplatta. Och även om du kan hålla en ipad nära dina ögon så att den upplevs som står så blir det inte samma sak som att sätta sig bekvämt framför en dator.
Båda sätt fungerar folk föredrar det ena eller andra, du föredrar uppenbarligen surfplattan och jag datorn trots att den tar lite mer yta och väsnas (vilket den inte gör när jag mejlar ).

Citat:

Dessutom kan vi dra det ytterligare och gissa att en iPad från senaste generation antagligen har en skarpare och bättre skärm än vad den här farmorn kanske har på sin datorskärm.

Pixeltäthet borde väl spela mindre roll ju sämre synen blir? Men ja en Ipad har med stor sannolikhet högre ppi eftersom de redan har högre än en 4k 24" skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam12345:

Det kommer bli den här om ingen har något förfärligt att säga om den

https://www.webhallen.com/se/product/312337-Lenovo-Ideacentre...

Hon har en krav lista som bara en stationär dator uppfyller så ingen laptop, padda eller nuc tyvärr

Bara 8GB ram, tycker man ska nog ha 16 för att få det mera framtidssäkert, men har man inte för många flikar uppe i Firefox så duger det säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Får jag svara med en motfråga?

Vad plockar du helst fram när du ska läsa mejl, en dator eller en telefon? (Telefon och surfplatta är kind of samma sak idag)

Varför ska man lägga sina pengar på en burk som tar plats och låter, när en surfplatta eller telefon också för den delen gör samma jobb?

Jag går hellre till datorn än att prova läsa mail på telefonen.
Det är inte ens nära hur jävla mycket sämre det är att läsa mail på en telefon jämfört med en dator.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag går hellre till datorn än att prova läsa mail på telefonen.
Det är inte ens nära hur jävla mycket sämre det är att läsa mail på en telefon jämfört med en dator.

Som jag antytt tidigare, man gör precis som man vill. Men anledningen till att surfplattan slog igenom så ordentligt för några år sedan var ju dels för att folk fick upp ögonen för att man inte längre behövde en otymplig stationär dator eller en tung bärbar dator för att läsa mejl, titta på Aftonbladet eller betala räkningar. Man kunde istället göra detta med en smidig liten enhet direkt från soffan medan man tittade på TV. Å ena sidan är det väntat att Sweclockers läsare kanske förespråkar den stationära datorn, å andra sidan är jag dock förvånad över att fler inte delar den här bilden jag har fått av samhället, åtminstone där jag bor. Jag menar, man kan väl knappast förneka att intresset för datorer har sjunkit de senaste åren till fördel för telefoner och surfplattor?

För att inte sväva ut för mycket i tråden vill jag avsluta med att i slutändan är det bara farmor som bestämmer vad som är enklast, då jag dock förespråkar att prova båda lösningarna innan man dödförklarar den ena.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Får jag svara med en motfråga?

Vad plockar du helst fram när du ska läsa mejl, en dator eller en telefon? (Telefon och surfplatta är kind of samma sak idag)

Varför ska man lägga sina pengar på en burk som tar plats och låter, när en surfplatta eller telefon också för den delen gör samma jobb?

Jag tar mig också friheten att svara på motfrågan, eftersom den ursprungligen ställdes till mig: Läsa korta mail - visst, telefonen åker oftast upp eftersom den är närmast. Läsa längre mail, eller svara på mail, då sätter jag mig vid en stationär dator. Upplösning och pixeltäthet obeaktat är ytan större på skärmen och arbetsställningen bekvämare, plus att jag då har ett rimligt tangentbord också.

Skrivet av YamahaDGX630:

Som jag antytt tidigare, man gör precis som man vill. Men anledningen till att surfplattan slog igenom så ordentligt för några år sedan var ju dels för att folk fick upp ögonen för att man inte längre behövde en otymplig stationär dator eller en tung bärbar dator för att läsa mejl, titta på Aftonbladet eller betala räkningar. Man kunde istället göra detta med en smidig liten enhet direkt från soffan medan man tittade på TV. Å ena sidan är det väntat att Sweclockers läsare kanske förespråkar den stationära datorn, å andra sidan är jag dock förvånad över att fler inte delar den här bilden jag har fått av samhället, åtminstone där jag bor. Jag menar, man kan väl knappast förneka att intresset för datorer har sjunkit de senaste åren till fördel för telefoner och surfplattor?

För att inte sväva ut för mycket i tråden vill jag avsluta med att i slutändan är det bara farmor som bestämmer vad som är enklast, då jag dock förespråkar att prova båda lösningarna innan man dödförklarar den ena.

Slutsatsen här stödjer jag helt och fullt, och den är i mitt tycke ett bättre medskick till trådskaparen än dina ursprungliga ställningstaganden som var betydligt mer kategoriska. För tydlighetens skull uppfattar jag alltså att nedanstående besked till trådskaparen inte längre gäller.

Skrivet av YamahaDGX630:

Om din farmor kan hantera appar på en vanlig smartphone så är det definitivt en iPad hon ska ha. Som sista steg en Intel NUC. Allt annat prat kring eget bygge av stationär dator hit och dit är trams och helt fel väg att gå.

Skrivet av YamahaDGX630:

- och då är en NUC den enda rätta vägen att gå tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Som jag antytt tidigare, man gör precis som man vill. Men anledningen till att surfplattan slog igenom så ordentligt för några år sedan var ju dels för att folk fick upp ögonen för att man inte längre behövde en otymplig stationär dator eller en tung bärbar dator för att läsa mejl, titta på Aftonbladet eller betala räkningar. Man kunde istället göra detta med en smidig liten enhet direkt från soffan medan man tittade på TV. Å ena sidan är det väntat att Sweclockers läsare kanske förespråkar den stationära datorn, å andra sidan är jag dock förvånad över att fler inte delar den här bilden jag har fått av samhället, åtminstone där jag bor. Jag menar, man kan väl knappast förneka att intresset för datorer har sjunkit de senaste åren till fördel för telefoner och surfplattor?

För att inte sväva ut för mycket i tråden vill jag avsluta med att i slutändan är det bara farmor som bestämmer vad som är enklast, då jag dock förespråkar att prova båda lösningarna innan man dödförklarar den ena.

Känner till exakt 0 personer som använder en surfplatta, för fem år sen fanns det några men nu kör alla med en PC istället. Bara kolla på hur läget är med surfplattor nu, säljs knappt några nå mer. Känner flera som inte ens har en smartphone och en hel del som har smartphones som bara använda för samtal och sms. Dock har exakt varenda person jag känner personligen antingen en stationär eller bärbar dator som de använder nära dagligen.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.