Permalänk

Köpa dator åt farmor!

Köpte en stationär dator åt farmor för några år sen, hon håller mest på med mail men ändå har denna datorn lyckats bli seg. Så kan någon länka en stationär dator som kommer hålla längre tid utan man behöver byta var tredje år. Helt sjukt att en dator inte håller längre när man knappast pressar den någonting.

Så en sationär dator bara

Budget 5k

Permalänk

@adam12345: Kanske nåt sånt här om du vill bygga själv?

Lär hålla ganska många år. Kan tom vara lite overkill och en bit under budget. Tänker att Windows kan du köpa separat, finns ju licenser på blocket för en billig peng.

Visa signatur

1: Ryzen 5 5600x, ASRock b450 Pro4, 32GB 3.2GHZ RAM, Noctua D-15, 1TB & 500GB A2000 SSD, NVidia 3070 Founders Edition, Kolink Enclave 600W
2: Ryzen 5 3600, Asus ROG Strix B450F Gaming, 32GB 3.2GHz Ram, 1TB A2000 SSD, ASUS Radeon RX5700, Corsair 650W
3: Ryzen 5 3600, Gigabyte B450m DS3H, 32GB 3.2GHZ RAM, 1 TB Samsung QVO SSD, Asus GTX 1070 Dual, Corsair CV550

Tur att man har barn att bygga burkar åt. Funderar på att bygga en till ungarnas hamster med... :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam12345:

Köpte en stationär dator åt farmor för några år sen, hon håller mest på med mail men ändå har denna datorn lyckats bli seg. Så kan någon länka en stationär dator som kommer hålla längre tid utan man behöver byta var tredje år. Helt sjukt att en dator inte håller längre när man knappast pressar den någonting.

Så en sationär dator bara

Budget 5k

Vad år det för hårdvara i den dator hon har idag?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Vad har hon idag? Att en några år gammal dator är seg för mailande låter helt otroligt. Kanske räcker det med lite mjukvarurensning och en ssd (om hon inte redan har en).

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vad är det för dator farmor har nu?

Ser inte att en dator ska bli seg alls, min gamla i5-750 8GB ram från 2010 fungerar perfa än idag.

Bara kolla att du har minst 8GB i RAM och en SSD - möjligtvis blåsa om Windows, så bör allt snurra fint igen om du köpte dator senaste decenniet (stationär). Så längde du inte valde Celeron/atom/ budget cpu för 500 spänn

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam12345:

Köpte en stationär dator åt farmor för några år sen, hon håller mest på med mail men ändå har denna datorn lyckats bli seg. Så kan någon länka en stationär dator som kommer hålla längre tid utan man behöver byta var tredje år. Helt sjukt att en dator inte håller längre när man knappast pressar den någonting.

Så en sationär dator bara

Budget 5k

Vad har hon nu då? det räcker inte med en SSD eller nått?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

https://shop.inrego.se/stationara/lenovo-thinkcentre-m93p-7 + 250GB SSD så har hon en finfin kontorsdator som lär räcka till i många år.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Vad är det för dator farmor har nu?

Ser inte att en dator ska bli seg alls, min gamla i5-750 8GB ram från 2010 fungerar perfa än idag.

Bara kolla att du har minst 8GB i RAM och en SSD - möjligtvis blåsa om Windows, så bör allt snurra fint igen om du köpte dator senaste decenniet (stationär). Så längde du inte valde Celeron/atom/ budget cpu för 500 spänn

Som du är inne på är det en lite äldre celeron/atom eller AMDs motsvarighet tror det heter något i stil med E och lite siffror. De har även en del skitkassa 2 kärniga baserade på bulldozer. Så skulle jag sälja/skänka bort och skaffa nytt. De är det inte värt att fixa enligt mig.

Men är det en i3, i5, i7 så räcker det nog med fräsch installation av windows + ssd. AMD nyare än pheonom II med 4 eller mer kärnor kan också vara värda att fräsha upp.
Mina föräldrar kör en Athlon II x4 (phenom II utan l3 cache typ) och den börjar bli rätt slö i surf och sånt trots SSD.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den nuvarande bara har dammat igen? Har svårt att tro att många farmödrar plockar isär datorn och rengör fläktar och flänsar.

Permalänk
Avstängd

Min mamma 76 år som använder datorn på ungefär samma sätt som din farmor hade en gammal laptop som höll i iallafall 8 år med ett batteribyte. Den klarar fortfarande av det den var tänkt att göra men jag fick över henne till min gamla ipad air istället. Enklare att jobba med och kan om hon vill sitta i soffan och surfa eller läsa mail.
Min mamma är helt oteknisk men efter några veckor så fick hon koll på det mesta.

Kanske kan vara ett alternativ, köp ett trådlöst tangentbord om farmor nu skriver mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Jag kommer inte ihåg vad jag köpte det var på Elgiganten för 3-4 år sedan säkert 5000kr. Men kan ni skicka lite alternativ för hon vill ha en ny. Orkar tyvär inte bygga ihop något

Permalänk

Tänker denna borde väll bli bra

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

SSD känns viktigt för den förra var så seg på starta

Permalänk
Skrivet av adam12345:

Jag kommer inte ihåg vad jag köpte det var på Elgiganten för 3-4 år sedan säkert 5000kr. Men kan ni skicka lite alternativ för hon vill ha en ny. Orkar tyvär inte bygga ihop något

Risken finns att ni köper en likvärdig dator som den hon redan har, du har inte möjlighet att få fram modell om det är en märkesdator?

Visa signatur

[ASUS P9X79] [Corsair RM850i] [Corsair 32GB DDR3 1600mhz] [i7 3930K] [Noctua NH-D14] [Gainward GTX 1080 "GLH" Golden Sample 8GB GDDR5X][Sandisk 256GB][Fractal Design Define S]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adam12345:

Tänker denna borde väll bli bra

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

SSD känns viktigt för den förra var så seg på starta

Att köpa en 2-kärnig stationär 2020 känns ju inte helt okej i mina ögon, ens på budgetnivå. Isåfall skulle jag också rekommendera någon Ryzen 3xxxG (G för integrerad grafik).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nej tyvär kan jag inte få fram vilken det var men jag ställer om min fråga nu. Kan någon länka en dator som är bra och kommer hålla länge. Används endast för mail

budget 5k

Gärna hela stationära datorer kommer inte bygga ihop något

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam12345:

Nej tyvär kan jag inte få fram vilken det var men jag ställer om min fråga nu. Kan någon länka en dator som är bra och kommer hålla länge. Används endast för mail

budget 5k

Gärna hela stationära datorer kommer inte bygga ihop något

Ett ärligt svar utan diplomatifilter: Orkar du inte kolla vad det är för dator hon har idag orkar jag inte komma med några förslag.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Min mamma 76 år som använder datorn på ungefär samma sätt som din farmor hade en gammal laptop som höll i iallafall 8 år med ett batteribyte. Den klarar fortfarande av det den var tänkt att göra men jag fick över henne till min gamla ipad air istället. Enklare att jobba med och kan om hon vill sitta i soffan och surfa eller läsa mail.
Min mamma är helt oteknisk men efter några veckor så fick hon koll på det mesta.

Kanske kan vara ett alternativ, köp ett trådlöst tangentbord om farmor nu skriver mycket.

Samma här. Min mamma bytte till en ipad air som jag köpte beg för cirka 1000lappen och den funkar perfekt!

Permalänk

@Gustav-P: Jag orkar inte sätta mig i bilen i två timmar för det tyvärr. Och hur kan det ens vara relevant om jag inte nämnt att hon hade en dator innan hade du väll hjälpt till

Permalänk
Permalänk
Medlem

NUC?

Varför inte en liten NUC
Väldigt liten och färdigbyggd till 90%. Bara stoppa i minnet och SSD:n.

Väldigt mycket mer prestanda än vad som behövs för mail.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13928170

--Edit--
Glömde OS så blir lite dyrare om du vill köpa windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam12345:

@Gustav-P: Jag orkar inte sätta mig i bilen i två timmar för det tyvärr. Och hur kan det ens vara relevant om jag inte nämnt att hon hade en dator innan hade du väll hjälpt till

Kan hon navigera i Windows alls så be henne gå till:

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\System

Alt.

Kontrollpanelen\System och säkerhet\System

Där ser man vilken processor och hur mycket minne den har.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag tycker verkligen du bör överväga en ipad.
Möjligheterna att justera/anpassa läsbarheten när man får sämre syn samt att man inte kan "förstöra" OS eller applikationer är väldigt stora plus.

Så en ipad med så stor skärm som möjligt för pengarna skulle jag satsa på för alla ej datorvana människor.
Det finns bra skal med tangentbord också för att underlätta skrivandet.

Permalänk
Medlem

Om den förra datorn var köpt som en färdig enhet kan det finnas en hel del bloatware på den, rensade du/någon ur sånt innan den började användas?

För att slippa eventuell lång tur för att titta på datorn både nu och vid andra tillfällen rekommenderar jag teamviewer. Kör det mot svärföräldrarna, som bor 9 timmar bort, när något krånglar på deras dator.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Chromebook med både pekskärm och tangentbord för 4200 kr:

https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/lenovo/student-chromeboo...

Borde vara lättkört, användbart, helt fritt från support och hålla länge (garanterad uppdateringar i 8 år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Måste säga att jag tycker verkligen du bör överväga en ipad.
Möjligheterna att justera/anpassa läsbarheten när man får sämre syn samt att man inte kan "förstöra" OS eller applikationer är väldigt stora plus.

Så en ipad med så stor skärm som möjligt för pengarna skulle jag satsa på för alla ej datorvana människor.
Det finns bra skal med tangentbord också för att underlätta skrivandet.

Nu efterfrågas ju en stationär dator. Och personen har ju en dator sedan tidigare så datorvana verkar ju finnas blir bara extra jobb att lära om. Dessutom är ju skärmen pytteliten jämfört med vad man oftast kör på stationära är skärmen köpt på 2000 talet lär den i alla fall vara 17".
Ipad är överlag en smidig enhet speciellt för de som inte redan lärt sig använda en dator, men ergonomin blir skit.
Man bör dock se till att man kan koppla upp sig mot datorn och fjärrstyra ifall man är den i släkten som är "it support" speciellt om man inte bor nära.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Om din farmor kan hantera appar på en vanlig smartphone så är det definitivt en iPad hon ska ha. Som sista steg en Intel NUC. Allt annat prat kring eget bygge av stationär dator hit och dit är trams och helt fel väg att gå.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

@adam12345 lenovoburken du länkade sist verkar ha det jag kan tänka mig behövs. Försök få reda på vad det är för skärmanslutning hon har på skärmen enligt vad jag hittar har datorn dessa utgångar VGA, HDMI, DisplayPort så är det så att hon har en skärm med DVI behöver du se till att ha med en adapter från det till ex displayport.

Skrivet av YamahaDGX630:

Om din farmor kan hantera appar på en vanlig smartphone så är det definitivt en iPad hon ska ha. Som sista steg en Intel NUC. Allt annat prat kring eget bygge av stationär dator hit och dit är trams och helt fel väg att gå.

En stationär burk som har ex en modern i3 kommer ha bättre livslängd och är bättre att arbeta med om man bryr sig om att sitta ergonomiskt.
Har hon redan datorvana och allt som kopplas in runt en stationär tycker inte jag det är ett dumt alternativ, den kommer med stor sannolikhet fungera i över 10 år, det är ovanligt med surfplattor eller bärbara i den prisklassen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

En stationär burk som har ex en modern i3 kommer ha bättre livslängd och är bättre att arbeta med om man bryr sig om att sitta ergonomiskt.
Har hon redan datorvana och allt som kopplas in runt en stationär tycker inte jag det är ett dumt alternativ, den kommer med stor sannolikhet fungera i över 10 år, det är ovanligt med surfplattor eller bärbara i den prisklassen.

En stationär dator kräver mer underhåll och är i min mening ett sämre alternativ i detta fall. Du pratar om ergonomi, men ändamålet här är att kolla mejl och säkerligen aftonbladet och diverse sidor av intresse, inte att spela på i flera timmar i sträck.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

En stationär dator kräver mer underhåll och är i min mening ett sämre alternativ i detta fall. Du pratar om ergonomi, men ändamålet här är att kolla mejl och säkerligen aftonbladet och diverse sidor av intresse, inte att spela på i flera timmar i sträck.

Vi vet inget om hur länge hon sitter framför datorn. Släktforskning osv kan ta lång tid, nu gissar jag bara men ju äldre man blir desto värre är det att sitta illa. Så känner jag i alla fall och jag är bara 28.
Och underhåll bör inte behöva vara särskilt omfattande, som jag nämnde innan så bör man se till att kunna fjärrstyra men annars går det nog bra om hon klarar av att hantera en dator.
Har man redan ett ställe där datorn står med skärm osv redo är det enklaste att bara köpa något likadant men snabbare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vi vet inget om hur länge hon sitter framför datorn. Släktforskning osv kan ta lång tid, nu gissar jag bara men ju äldre man blir desto värre är det att sitta illa. Så känner jag i alla fall och jag är bara 28.
Och underhåll bör inte behöva vara särskilt omfattande, som jag nämnde innan så bör man se till att kunna fjärrstyra men annars går det nog bra om hon klarar av att hantera en dator.
Har man redan ett ställe där datorn står med skärm osv redo är det enklaste att bara köpa något likadant men snabbare.

- och då är en NUC den enda rätta vägen att gå tycker jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless