Permalänk
Medlem

Dator till arkitektstudent

Hej!

Söker dator till en kompis som är arkitektstudent. Det ska va en laptop, och användas främst för t.ex AutoCAD och Rhino. Hon vet inte riktigt vad hon behöver, och jag är med lite lost. Krav är 15,6" skärm, minst 16 gig ram, gärna minst 500gb SSD lagring. Budget är 15-20.000, ju mindre dästå bättre såklart (fattig student...). Ska hälst inte vara massa RGB och annat "gamer krafs".

Har kollat en del på Asus Zephyrus serie, kan det va något? Deras nya snygga 14" går ju tyvärr bort, då hon vill ha 15,6". Tips mottages!

Tack!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Är 15.6" kravet baserat på att den ska användas i studiegrupper på campus eller att hon vill ha stor skärmyta vid jobb hemifrån? I det senare fallet kanske en mindre dator med extern skärm kan vara ett alternativ?

När jag studerade så satt arkitektstudenterna mestadels i datorsalarna på campus eftersom de hade "lite" roligare hårdvara än den absoluta majoriteten av studenterna och därför dög en mindre dator till föreläsningar och liknande. Det var dock ett tag sedan så kanske ger man bara ut licenser idag istället?

Med tanke på programvaran hade jag nog rekommenderat att du/ni tittar på extern skärm med tangentbord och mus+eventuell ritplatta oavsett, kommer göra underverk för ergonomin vid hemstudier.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Sortera prisjakt efter ryzen 4000 serie cpu'er och 15.6" skärmar så hittar du nog det du söker däri.
Sen ja, stort IO med anslutningsmöjligheter för att kunna docka är nog ingen dum idé. Men borde inte vara något krav, går att dongla..

Googla de intressanta modellerna och läs/kolla recensioner.

Permalänk
Medlem

Rhino can nyttja GPU för rendering så det lönar sig med en bra Nvidia GPU om man vill spara tid.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata