Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Byta från 5Ghz till 2,4?

Hej ,
Har nyligen köpt en smart ring klocka med inbyggd kamera till min ytterdörr .

Den ska kunna connecta till mobilen för att man ska kunna se vem som ringer på och att man ska kunna svara via klockans högtalare .

Dessvärre stödjer den endast 2,4 Ghz bandet.

För mig gick det dock bra att connecta då jag har en android som har både 2,4 och 5 Ghz.

Men min sambo kan bara se 5 Ghz i sin iPhone 8X och undrar därför om någon har ett tips på hur man kan få fram 2,4 bandet också ?

Och i så fall om någon vet om man kan välja 2,4 endast för ringklockan ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det bör ju redan var aktiverat i routern utan prefixte '-5G' eftersom du kan ansluta till båda, således bör ju klockan och din sambos telefon se/ansluta..

Vad är det för klocka och router du har?

Permalänk
Medlem

Känns ju som att något är lite galet, det spelar väl ingen roll vilket band som ringklockan kommunicerar med routern på? Du kan ju knappast behöva ansluta direkt mot ringklockan med mobilerna, det borde ju gå via WiFi och således vara oberoende av vilket band du ansluter på.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det bör ju redan var aktiverat i routern utan prefixte '-5G' eftersom du kan ansluta till båda, således bör ju klockan och din sambos telefon se/ansluta..

Vad är det för klocka och router du har?

Det stämmer, både 2,4 G och 5 G är aktiverade i routern och har samma upplägg med samma SSID namn.

Problemet är att jag kan välja 2,4 G från wifi listan i min android men min sambos iPhone verkar välja 5G automatiskt?

Hon kan inte se eller få fram 2,4 i sin wifi lista i sin mobil?

Routern är comhems senaste höghastighets router som heter C2

Den smarta dörr klockan HETER.B30 Smart Power WiFi Video Doorbell.

Och den stödjer som sagt endast enheter med 2,4 G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Känns ju som att något är lite galet, det spelar väl ingen roll vilket band som ringklockan kommunicerar med routern på? Du kan ju knappast behöva ansluta direkt mot ringklockan med mobilerna, det borde ju gå via WiFi och således vara oberoende av vilket band du ansluter på.

Håller med om att det låter konstigt men ring klockan stödjer dessvärre bara enheter som har 2,4 G

Jag kunde connecta utan problem med min android som använder 2,4 G

Men som sagt min sambo kunde inte connecta med sin iPhone då den väljer 5G automatiskt .

Permalänk
Medlem

Håller med om att det låter konstigt men ring klockan stödjer dessvärre bara enheter som har 2,4 G

Jag kunde connecta utan problem med min android som använder 2,4 G

Men som sagt min sambo kunde inte connecta med sin iPhone då den väljer 5G automatiskt .

Permalänk
Medlem

Håller med om att det låter konstigt men ring klockan stödjer dessvärre bara enheter som har 2,4 G

Jag kunde connecta utan problem med min android som använder 2,4 G

Men som sagt min sambo kunde inte connecta med sin iPhone då den väljer 5G automatiskt .

Permalänk
Hedersmedlem

Ge nätverken olika namn, då kommer din sambo kunna ansluta till 2.4 nätet. En del såna här prylar kräver att man är på samma nät som enheten när man konfigurerar appen, men fungerar sedan även om telefon och pryl är på olika.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

De bör inte ha samma namn, ett av dem "måste ha" ett tillägg, exempelvis 5G.

Permalänk
Medlem

Är det denna?
https://www.sunsky-online.com/product/default!view.do?subject...
står ju "3. Support WiFi connection, after simple setting on APP, you can view what happening in front of your door through mobile phone wherever you are. "
Så det låter ju som att den ansluter till internet och du kan logga in i appen vart du än är?
Så du ska konfigurera den på 2.4Ghz nätverket och den ligger där, sedan loggar du in med appen oavsett nätverk och får upp bild från den.

Låter ju drygt att ha en ringklocka där du måste byta wifi på mobilen för att kunna se bild

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Är det denna?
https://www.sunsky-online.com/product/default!view.do?subject...
står ju "3. Support WiFi connection, after simple setting on APP, you can view what happening in front of your door through mobile phone wherever you are. "
Så det låter ju som att den ansluter till internet och du kan logga in i appen vart du än är?
Så du ska konfigurera den på 2.4Ghz nätverket och den ligger där, sedan loggar du in med appen oavsett nätverk och får upp bild från den.

Låter ju drygt att ha en ringklocka där du måste byta wifi på mobilen för att kunna se bild

Ja, det låter oerhört märkligt. Det kan inte vara så att telefonen kopplar upp sig mot dörrklockan, för då skulle dörrklockan behöva själv agera router/accesspunkt. Om de sitter på samma LAN, så ska de se varandra genom att båda pratar med accesspunkt/router, så då _kan_ det inte spela någon som helst roll om telefonen kör 2.4GHz eller 5GHz. Det är omöjligt.

Så leta om det är någonting annat på dörrklockan/iPhone som spökar, för det ska omöjligen kunna vara det felet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Talisker00:

Ja, det låter oerhört märkligt. Det kan inte vara så att telefonen kopplar upp sig mot dörrklockan, för då skulle dörrklockan behöva själv agera router/accesspunkt. Om de sitter på samma LAN, så ska de se varandra genom att båda pratar med accesspunkt/router, så då _kan_ det inte spela någon som helst roll om telefonen kör 2.4GHz eller 5GHz. Det är omöjligt.

Så leta om det är någonting annat på dörrklockan/iPhone som spökar, för det ska omöjligen kunna vara det felet.

Det är ganska standard att kinaprylen öppnar en egen ap första gången man startar den som du ansluter till med telefonen, appen försöker härma telefonens wifi-inställningar och därefter ansluter prylen till din router. Är telefonen då konfigurerad på 5Ghz medan pryler bara stöder 2.4 fallerar det. Sen finns det säkert hundra usla varianter av den här setup-processen som skulle kunna ge TS de problem han beskriver, eller att han inte fullföljt den så att han fortfarande sitter och ansluter till den temporära ap:n.

Det kan ju också vara så att näten inte är bryggade på rätt sätt i routern, t ex att multicast inte passerar som det ska.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det är ganska standard att kinaprylen öppnar en egen ap första gången man startar den som du ansluter till med telefonen, appen försöker härma telefonens wifi-inställningar och därefter ansluter prylen till din router. Är telefonen då konfigurerad på 5Ghz medan pryler bara stöder 2.4 fallerar det. Sen finns det säkert hundra usla varianter av den här setup-processen som skulle kunna ge TS de problem han beskriver, eller att han inte fullföljt den så att han fortfarande sitter och ansluter till den temporära ap:n.

Det kan ju också vara så att näten inte är bryggade på rätt sätt i routern, t ex att multicast inte passerar som det ska.

Men, då borde det räcka med att en person "adopterar" enheten till rätt WIFI-nät. Det ska inte alla behöva.

Det är ju samma broadcast-domän (om det inte är två separerade nät, vilket låter oerhört udda).

Jag köper det helt enkelt inte.

Permalänk
Medlem

Så är det med alla prylar för home automation. Enklaste lösningen är annars att aktivera guestwifi i routern eftersom det så gott som alltid kör på 2,4.