Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Nej har inte ändrat något med minnena ännu. Utan testade bara köra aida64 vilket jag aldrig gjorde igår, och fick bluescreen direkt. Nu har jag hållt på ett tag och ökat CoreV med 0.05 för varje misslyckat test, förr varje gång den kraschar och jag ökar kan jag köra lite längre i testet, rekordet är 3min nu :*D Hur länge ska man köra aida64 för att klassa cpun som stabil?

Personligen brukar jag köra runt 10-15 minuter. Händer det igen under normala förhållanden, brukar jag höja 0.5-0.1 och sen se ifall de händer igen, vilket de inte brukar göra.

Hur ser tempsen ut?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad ändra du och när? Funka de innan du pilla med minnena?

Märkte nu, att processorn inte ligger på 5Ghz konstant, den går mellan 4.7 till 5Ghz, och det är liksom inte alla kärnor som ligger på 5Ghz heller, utan ibland 3, ibland 5 osv osv. Är detta normalt? Jag fick för mig att alla kärnor skulle ligga på 5Ghz.
Fast det verkar bara som att den hoppar upp och ner mellan Ghz när jag kör testet. Nu i idle så ligger alla kärnor på 5Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Personligen brukar jag köra runt 10-15 minuter. Händer det igen under normala förhållanden, brukar jag höja 0.5-0.1 och sen se ifall de händer igen, vilket de inte brukar göra.

Hur ser tempsen ut?

Tempsen ser bra ut, de korta tiderna jag kört. Inte dragit över 71C

Permalänk
Medlem

Tog några ss på hur det ser ut i bios för mig nu, har inte lyckats få Vcore stabilt ännu. Fortf bluescreens efter 1-3min in i testet.
https://gyazo.com/f3a11c27a1b52b09c7eb63503fb61f28
https://gyazo.com/7d09318240a0d2974f91402c97d29f14

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Tempsen ser bra ut, de korta tiderna jag kört. Inte dragit över 71C

Ja då är de absolut ingen fara än

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Märkte nu, att processorn inte ligger på 5Ghz konstant, den går mellan 4.7 till 5Ghz, och det är liksom inte alla kärnor som ligger på 5Ghz heller, utan ibland 3, ibland 5 osv osv. Är detta normalt? Jag fick för mig att alla kärnor skulle ligga på 5Ghz.
Fast det verkar bara som att den hoppar upp och ner mellan Ghz när jag kör testet. Nu i idle så ligger alla kärnor på 5Ghz

Kolla att power limit inte begränsar, de ska sättas på max (inte 125W eller nåt). Power limit kan heta PL2, PL1 i bios.
Överskrids power limit sänker CPU frekvensen automatiskt.

Undrar vad "Auto" betyder för "CPU Ratio Offset When Running AVX" betyder.
Möjligen kan Auto innebära att Bios sätter en AVX offset som sänker frekvensen vid AVX-instruktioner.
Går den att sätta manuellt på 0 ?

Kanske blir systemet stabilt om du sätter den på -2 exempelvis.

Om inte, så får du först se att CPU blir stabil på 4.9 GHz och hitta lägsta spänning för stabilitet där.

Det skiljer sig åt mellan exemplaren. Man kan ha både tur och otur när det gäller potentialen för hög överklockning.

EDIT: Dessa ska sättas till max
Long Duration Power Limit (W) [Auto] (PL1)
Long Duration Maintained (s) [Auto]
Short Duration Power Limit (W) [Auto] (PL2)

...och om överklockning av RAM....
Att hoppa direkt från 2400 till 3000 kanske var väl optimistiskt. Men värt ett snabbtest förstås.
Försök hitta lägsta / tightaste timings för 2666 först, och sedan jobba dig uppåt.
Varje gång du höjer frekvensen så kör med lösa timings.

XMP för 2400 är 16-16-16-31.
16 klockcykler i 2400MHz är 13,33ns
18 klockcykler i 2666MHz är 13,50ns
19 klockcykler i 2933MHz är 12,96ns
20 klockcykler i 3000MHz är 13,33ns
Man behöver alltså höja timings för att få samma nivå på tider för högre frekvenser.

Så för 2666, börja med 18-18-18-36, sedan 2666 17-18-18-35, osv och se hur tight det går att få.
Sedan 2933 - 19-19- ...

Detta är lite av ett hantverk, testa och pröva och testa och pröva...

Stabilitetstest specifikt för RAM:
https://www.memtest86.com/

Permalänk
Medlem

Liten video på hur det ser ut när jag kör aida64 https://gyazo.com/6ec3a9755af0c4b9c8821193fd871510

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Kolla att power limit inte begränsar, de ska sättas på max (inte 125W eller nåt). Power limit kan heta PL2, PL1 i bios.
Överskrids power limit sänker CPU frekvensen automatiskt.

Undrar vad "Auto" betyder för "CPU Ratio Offset When Running AVX" betyder.
Möjligen kan Auto innebära att Bios sätter en AVX offset som sänker frekvensen vid AVX-instruktioner.
Går den att sätta manuellt på 0 ?

Kanske blir systemet stabilt om du sätter den på -2 exempelvis.

Om inte, så får du först se att CPU blir stabil på 4.9 GHz och hitta lägsta spänning för stabilitet där.

Det skiljer sig åt mellan exemplaren. Man kan ha både tur och otur när det gäller potentialen för hög överklockning.

EDIT: Dessa ska sättas till max
Long Duration Power Limit (W) [Auto] (PL1)
Long Duration Maintained (s) [Auto]
Short Duration Power Limit (W) [Auto] (PL2)

...och om överklockning av RAM....
Att hoppa direkt från 2400 till 3000 kanske var väl optimistiskt. Men värt ett snabbtest förstås.
Försök hitta lägsta / tightaste timings för 2666 först, och sedan jobba dig uppåt.
Varje gång du höjer frekvensen så kör med lösa timings.

XMP för 2400 är 16-16-16-31.
16 klockcykler i 2400MHz är 13,33ns
18 klockcykler i 2666MHz är 13,50ns
19 klockcykler i 2933MHz är 12,96ns
20 klockcykler i 3000MHz är 13,33ns
Man behöver alltså höja timings för att få samma nivå på tider för högre frekvenser.

Så för 2666, börja med 18-18-18-36, sedan 2666 17-18-18-35, osv och se hur tight det går att få.
Sedan 2933 - 19-19- ...

Detta är lite av ett hantverk, testa och pröva och testa och pröva...

Stabilitetstest specifikt för RAM:
https://www.memtest86.com/

https://gyazo.com/943df99f62cbc360895bd52e153b7170 Så ser det ut, vad menar du att jag ska ange i power limit? jag måste ange ett specifikt värde. Sen har jag nu lyckats köra aida64 i 16min utan krasch. Är dock uppe i 1.295V. Ska testa det igen, för att säkerställa. Spana in gifen jag länka tidigare så förstår du vad jag mena med att frekvensen går upp och ner på alla kärnor. Det konstiga är att i idle så ligger alla kärnor stabilt på 5Ghz. Ram minnena väntar jag lite med tills jag lyckats reda ut CPU:n eftersom det inte verkar gå som jag vill ännu haha

*EDIT
Kan det ha något med AVX att göra? läste detta i en kommentar. Är dock okunnig på sånt här så kan inte riktigt tolka det.
https://gyazo.com/53d8bd65ca237f50819fabb5bc662766

Permalänk
Medlem

@kevin230:
- Testa att knappa in 9999 på de två power limits så kommer bios sätta max själv tror jag. Då kommer CPU inte klocka ner sig för att begränsa effektutveckingen.
- Med AVX satt till 0 så ska CPU inte klocka ner en kärna som kör AVX-instruktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@kevin230:
- Testa att knappa in 9999 på de två power limits så kommer bios sätta max själv tror jag. Då kommer CPU inte klocka ner sig för att begränsa effektutveckingen.
- Med AVX satt till 0 så ska CPU inte klocka ner en kärna som kör AVX-instruktioner.

Yes, tack det löste problemet. Nu går alla kärnor på 5Ghz konstant. Gjorde dessa ändringar, rörde dock inte AVX, kanske kan låta den va på auto då? https://gyazo.com/3cfb36a56b099deb5afb3a18cb64dec9

Har CPU:n satt på 1.295Vcore och har kört aida64 cpu stress test i minst 15min utan problem, överstiger inte 73c en enda kärna. Kan man klassa detta som stabilt och OK nu?

*edit såg att jag inte fick med det, men ändrade även CPU Current limit(A) till max värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Yes, tack det löste problemet. Nu går alla kärnor på 5Ghz konstant. Gjorde dessa ändringar, rörde dock inte AVX, kanske kan låta den va på auto då? https://gyazo.com/3cfb36a56b099deb5afb3a18cb64dec9

Har CPU:n satt på 1.295Vcore och har kört aida64 cpu stress test i minst 15min utan problem, överstiger inte 73c en enda kärna. Kan man klassa detta som stabilt och OK nu?

*edit såg att jag inte fick med det, men ändrade även CPU Current limit(A) till max värde.

Kanon!
CPU Current limit(A) till max värde - bra!

AVX - funkar det med 5Ghz stabilt utan att kärnor klockar ner sig på auto så är det väl OK, ingen ko på isen. Hade väl själv skrivit in 0 för att veta exakt hur det är konfigurerat förstås. Men skulle du klocka högre än 5.0 så blir det för varmt med AVX, dvs skulle du klocka till 5.1 så kör med AVX offset 1 så en kärna kör på 5.0 med AVX-instruktioner. Eller kanske till och med 2 i offset. Max stabil frekvens avtar med högre temperatur.

Klassa som stabilt - strikt så behöver man förstås testa många timmar och flera olika sorts stresstester. När jag har en OC jag tror vill köra på så testar jag med Blender (belastar ungefär som Cinebench) några timmar, 3DMark Time Spy/Fire Strike x antal gånger, Intel(R) Extreme Tuning Utility's stress test några timmar. Med Blender så vill jag att temperaturen håller sig under ca 80 grader. Så klarar sig nog systemet även varma sommardagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Kanon!
CPU Current limit(A) till max värde - bra!

AVX - funkar det med 5Ghz stabilt utan att kärnor klockar ner sig på auto så är det väl OK, ingen ko på isen. Hade väl själv skrivit in 0 för att veta exakt hur det är konfigurerat förstås. Men skulle du klocka högre än 5.0 så blir det för varmt med AVX, dvs skulle du klocka till 5.1 så kör med AVX offset 1 så en kärna kör på 5.0 med AVX-instruktioner. Eller kanske till och med 2 i offset. Max stabil frekvens avtar med högre temperatur.

Klassa som stabilt - strikt så behöver man förstås testa många timmar och flera olika sorts stresstester. När jag har en OC jag tror vill köra på så testar jag med Blender (belastar ungefär som Cinebench) några timmar, 3DMark Time Spy/Fire Strike x antal gånger, Intel(R) Extreme Tuning Utility's stress test några timmar. Med Blender så vill jag att temperaturen håller sig under ca 80 grader. Så klarar sig nog systemet även varma sommardagar.

Okej, ja jag gör inte mycket mer krävande saker än att spela. Och så länge jag håller koll på temps är väl det värsta jag kan få en bluescreen va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Kanon!
CPU Current limit(A) till max värde - bra!

AVX - funkar det med 5Ghz stabilt utan att kärnor klockar ner sig på auto så är det väl OK, ingen ko på isen. Hade väl själv skrivit in 0 för att veta exakt hur det är konfigurerat förstås. Men skulle du klocka högre än 5.0 så blir det för varmt med AVX, dvs skulle du klocka till 5.1 så kör med AVX offset 1 så en kärna kör på 5.0 med AVX-instruktioner. Eller kanske till och med 2 i offset. Max stabil frekvens avtar med högre temperatur.

Klassa som stabilt - strikt så behöver man förstås testa många timmar och flera olika sorts stresstester. När jag har en OC jag tror vill köra på så testar jag med Blender (belastar ungefär som Cinebench) några timmar, 3DMark Time Spy/Fire Strike x antal gånger, Intel(R) Extreme Tuning Utility's stress test några timmar. Med Blender så vill jag att temperaturen håller sig under ca 80 grader. Så klarar sig nog systemet även varma sommardagar.

Påtal om ram, jag ändrade dem till 2666mhz och lät timingen va som den va. Dock så ska mina minnen vara 16-16-16-31, kör nu memtest och då står det 2400mhz sen att minnena går på 16-16-16-39, vet att de inte står på 39 i bios då jag kollade det innan jag körde igång testet.

Permalänk
Medlem

@kevin230

Jo Windows brukar klara sig, även om det kan stå och snurra ett tag innan det kommer igång igen. Har inte behövt installera om pga bluescreens. Men det är ju aldrig snällt för program som körs att bara tvärstoppa. Har man otur så... men med bra backup behöver man inte vara så orolig för att behöva ominstallera.
Hoppas du får fart på minnena. Att köra på 2400 är ju trist. Bara 2666 vore ju bättre. Jämför med exempelvis CPU-Z vad den säger om timingen och kolla en gång till i Bios så kommer du nog på det. Nu badsemester!

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@kevin230

Jo Windows brukar klara sig, även om det kan stå och snurra ett tag innan det kommer igång igen. Har inte behövt installera om pga bluescreens. Men det är ju aldrig snällt för program som körs att bara tvärstoppa. Har man otur så... men med bra backup behöver man inte vara så orolig för att behöva ominstallera.
Hoppas du får fart på minnena. Att köra på 2400 är ju trist. Bara 2666 vore ju bättre. Jämför med exempelvis CPU-Z vad den säger om timingen och kolla en gång till i Bios så kommer du nog på det. Nu badsemester!

Yes får klura, tack för all hjälp! Hare gött

Permalänk
Musikälskare

Monterade precis om min Noctua NH-D15, den sitter på en i9900ks (5ghz på alla kärnor) som gick extremt varmt tidigare (Spelade Firewatch och chassiet blev så varmt att jag knappt kunde röra det, skållhet!).

Såg att jag hade använt alldeles för lite kylarpasta så jag rengjorde med T-röd och monterade om med mera Thermal Grizzly Kryonaut pasta, speciellt ut på kanterna av CPUn. Nu går den 20+ grader svalare vid load, helt underbart! Från 80c+ till 60c.

Summan av summarum och gör inte samma misstag som mig, kolla hur kylaren är monterad.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?