Permalänk
Medlem

i7 9700k höga temps

Hej, jag har nyligen införskaffat en i7 9700k och installerade HPWMonitor och såg att den i idle ibland drar upp på runt 40-55C.
Men när jag alltid när jag kollar så ligger den runt 30 -+ så vet ej om det är något fel på programmet bara. Jag köpte en be quiet dark rock 4, eftersom noctua nh-d15 var alldeles för hög för mitt chassi. Stod mellan dark rock 4 och noctua nh-u12s. Jag har läst runt lite om i7 9700k och det verkar som att många av överhettningsproblemen beror på CPU VCore, har ingen aning om vad det innebär och vågar inte gå in i bios o pilla, därför jag ber om hjälp här. Jag har inte överklockat processorn eller i princip ändrat något, jag gick in i bios och ändrade fan curven för cpu fläkten, men vet som sagt inte vad som är optimalt att ställa in den på heller, höjde bara allt punkter lite mer så att fläkten går på lite högre RPM. Kom upp i runt 75-80C när jag lirade cod:mw i en halv timme, min cpu vcore toppade 1.360V är detta mycket eller helt okej?

Permalänk
Medlem

De du borde göra är att även gå in bios och aktivera xmp. När du ändå är inne kan du sätta en lägre vcore också, då 1.36v är alldeles för högt för en icke klockad cpu. Min 9900k går på 1.27V oc till 5.0ghz

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Du har väl ändå inga temperaturproblem? Sker samma sak på Ryzen processorer, temperaturen skjuter vid minsta lilla last 15-25C på någon sekund och sjunker snabbt igen. Har man en fläktkurva som rampar upp kraftigt är det irriterande ja.

Du kan nog sänka volten lite dock som Jaegr säger.

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Okej, vet du vad jag ska sätta den på? blir inte klokare när jag googlar det här med Vcore, har inte en blekaste vad det innebär. Sen vad är xmp? bifogar en screen på hpw nu efter cirka en timmes lirande av star wars fallen order på ultra HPWMONITOR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

@Jaegrlicious: Okej, vet du vad jag ska sätta den på? blir inte klokare när jag googlar det här med Vcore, har inte en blekaste vad det innebär. Sen vad är xmp?

Vad har du för moderkort? xmp är en minnesprofil som gör att dina minnen körs i specad hastighet mao det som stod på förpackningen när du köpte dom. Har du inte ändrat de så går dom förmodligen i 2133mhz, vilket du tappar ganska mycket prestanda på.

EDIT såg ju i printen vad du hade för moderkort.

I BIOS klickar du F7, så du kommer i advanced mode. Sen går du in i fliken OC, där inne ser du en rad där de står extreme memory profile (x.m.p) i parentes tror jag, de aktiverar du.

Längre ner sen så har du CPU vcore, sätt den på 1.25V. De borde vara tillräckligt. Får du stabilitetsproblem, öka till 1.26V och se om de blir bättre. Över 1.27 ska inte behövas i stock dock.

Prova detta, och återkom med temps.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@kevin230:
Spänningen som CPUn får är = Core voltage.

En första check: Det skiljer sig åt mellan olika moderkort/bios hur de är inställda från fabrik. En del vräker på med hög spänning och överklockar alla kärnor. Det sistnämnda heter exempelvis Asus multicore enhancement. Slå av den i så fall.

För att kunna jämföra så behöver vi testa på samma sätt. Även om det skiljer sig mellan exemplaren så ska det inte ligga så långt ifrån varandra. Jag förslår att du
1) installerar CPU-Z (https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html).
2) fliken Bench - Stress CPU (lastar alla 8 kärnor måttligt)
3) läs av Core Voltage på fliken CPU (första fliken) och Core Speed (ska vara 4600 MHz om det är stock-inställning)

På en i7-9700K här hemma blev Core Voltage 1,15 V (vid dokumenterade tester för något halvår sedan) utan överklockning och utan några justeringar i Bios, dvs autoläge för spänning / Vcore.

Om Core Speed = frekvensen är högre än 4600MHz så har moderkortet överklockat automatiskt, och då kan du slå av multicore enhancement (el.likn.)

Sätt inte fast spänning, använd auto för spänningen (Vcore, Core voltage), så den justeras efter behov.
Det är bara vid överklockning på kanske 5GHz och över som man behöver sätta fast spänning för att uppnå stabilitet.

XMP = Extreme Memory Profile (sätter minnesfrekvensen till det minnena är specade för, exempelvis 3200MHz)

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Tack jag får gå in i bios och kolla på det!

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: Test Det är vad jag fick, om jag sätter på xmp kommer volten att gå ner? Jag ska prova lira cod en snabbis och återkomma, det var då den gick upp som satan i C och Core volt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

@abc80piggyback: Test Det är vad jag fick, om jag sätter på xmp kommer volten att gå ner? Jag ska prova lira cod en snabbis och återkomma, det var då den gick upp som satan i C och Core volt.

OK, ca 4600 MHz, men Core voltage 1.304 = mycket högre än vad som ska behövas = det blir varmt.
Undrar varför. Kanske Game Boost ON?
Jag kan inte ditt bios tyvärr.
Men du vet nu i alla fall att spänningen ska kunna sänkas en hel del.

MSI Z370 Gaming Plus?
Är det det bios som visas i https://youtu.be/X26WU900IAQ?t=2621 ?

XMP har bara med minnena att göra, ingenting med cpuns Core voltage.
Aktivera XMP hur som helst så är det bra med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

OK, ca 4600 MHz, men Core voltage 1.304 = mycket högre än vad som ska behövas = det blir varmt.
Undrar varför. Kanske Game Boost ON?
Jag kan inte ditt bios tyvärr.
Men du vet nu i alla fall att spänningen ska kunna sänkas en hel del.

MSI Z370 Gaming Plus?
Är det det bios som visas i https://youtu.be/X26WU900IAQ?t=2621 ?

XMP har bara med minnena att göra, ingenting med cpuns Core voltage.
Aktivera XMP hur som helst så är det bra med den.

För att oftast skickar moderkortet på alldeles för mycket än vad som behövs när man inte sätter vcore själv. Fabriksinställningar på mitt Asus så skickar den 1.35V till cpun i load, hehe

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

För att oftast skickar moderkortet på alldeles för mycket än vad som behövs när man inte sätter vcore själv. Fabriksinställningar på mitt Asus så skickar den 1.35V till cpun i load, hehe

Ja så vad ska vi föreslå TS? Inaktivera Game Boost och slå av Overclocking - Misc Setting - Enhanced Turbo (men tror inte den är påslagen) ?
Och kolla att allt under Overclocking - Voltage Setting - CPU Core... är på Auto?

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: Yes exakt den biosen har jag

Permalänk
Medlem

Detta är efter ett game i cod mw https://gyazo.com/2dbc0f487d650b1fbea29b150491b4a9
Kan medge att just denna gång var det inte spec höga temps, var dock uppe i 80c tidigare idag, så det verkar ha gått ner nu när jag pulat med fläkt kurvorna, men vad gör man åt cvolt då? ska jag låta det vara eller försöka ställa in ett värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Ja så vad ska vi föreslå TS? Inaktivera Game Boost och slå av Overclocking - Misc Setting - Enhanced Turbo (men tror inte den är påslagen) ?

Sätt 1.25v vcore, testa och se hur tempsen beter sig och stabilitet. Blir de bättre, låt så vara för enkelhetens skull. (Börja där åtminstone imo)
Samt aktivera xmp

Edit, känns nästan som 1.25 känns lite högt ändå. 1.20-1.22v nånstans där borde räcka gott och väl

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@kevin230: Nej 70 grader är ju helt OK. Men det ska gå att få svalare än så på 4.6 Ghz.
Som i inlägget innan
Inaktivera Game Boost
Slå av Overclocking - Misc Setting - Enhanced Turbo (om den ev. skulle vara påslagen)
Och kolla att allt under Overclocking - Voltage Setting - CPU Core... är på Auto
Men som sagt, jag har inte riktigt koll på ditt bios.

Om du snurrar till inställningarna så börja om med fabriksinställning i Bios genom F6 och aktivera sedan XMP under Overclocking och testa igen.

Permalänk
Medlem

@abc80piggyback: Och som @Jaegrlicious så kan man ju sätta VCore fast på exempelvis 1.20V, ifall autoläget vräker på för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Sätt 1.25v vcore, testa och se hur tempsen beter sig och stabilitet. Blir de bättre, låt så vara för enkelhetens skull. (Börja där åtminstone imo)
Samt aktivera xmp

Edit, känns nästan som 1.25 känns lite högt ändå. 1.20-1.22v nånstans där borde räcka gott och väl

Skrivet av abc80piggyback:

@abc80piggyback: Och som @Jaegrlicious så kan man ju sätta VCore fast på exempelvis 1.20V, ifall autoläget vräker på för högt.

Var in i bios nu och kikade, och tog lite kort. https://gyazo.com/e914e74965f2d16a0e32d846b49055be och https://gyazo.com/e7f0088913347d27ec6b126f2df1e25d
Notera att game boost har inte vart igång överhuvudtaget. Satt dock på XMP nu men osäker på hur jag skulle göra med det andra, verkar ju som att det är satt på lägre men ändå nästan når 1.4V

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@kevin230: Nej 70 grader är ju helt OK. Men det ska gå att få svalare än så på 4.6 Ghz.
Som i inlägget innan
Inaktivera Game Boost
Slå av Overclocking - Misc Setting - Enhanced Turbo (om den ev. skulle vara påslagen)
Och kolla att allt under Overclocking - Voltage Setting - CPU Core... är på Auto
Men som sagt, jag har inte riktigt koll på ditt bios.

Kommer detta påverka prestandan på något vis? jag skulle ju vilja överklocka den till 5Ghz om det är möjligt utan att jag bränner ner hela datorn. Som sagt är inte kunnig på sånt här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Kommer detta påverka prestandan på något vis? jag skulle ju vilja överklocka den till 5Ghz om det är möjligt utan att jag bränner ner hela datorn. Som sagt är inte kunnig på sånt här.

Detta är för att den står på auto. När du spelar t.ex så säger cpun till moderkortet att ge mig mer, då skickar moderkortet på mer, och oftast som i detta fallet, alldeles för mycket. Sätter du en fast vcore undkommer du detta "problem" och cpun går svalare.

Ser att du fått på xmp, bra

För att klocka cpun, så lättaste sättet för dig att kolla in denna videon på YT, https://www.youtube.com/watch?v=X26WU900IAQ&t=2808s

Annat moderkort, men "samma" bios så de blir lätt att hänga med vad han pratar om och vad han ändrar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Ja det kanske är så att fast vcore behövs för att få ner spänningen som du säger. Men om nu TS vill överklocka till 5 GHz så blir det ju fast Vcore som gäller hur som helst

Jag kollade på videon, och tror att detta ska räcka:
CPU Ratio Apply Mode [All core] (fixed mode)
CPU Ratio 50
Loadline Calibration [Mode 4]
CPU Core Voltage 1.25V ( i videon https://youtu.be/X26WU900IAQ?t=2887 sätter han 1.32 V för att undvika krasch, men 1.25 borde räcka, kör på 1.21-1,22 stabilt på en här hemma sedan något år)
CPU SA Voltage 1.200
CPU IO Voltage 1.150 (ska räcka)
Han sätter även AVX Offset (CPU Ratio Offset When Running AVX) till -3, men med din kylare ska det inte behövas.
Intel C-State tycker jag man ska ha enabled så man sparar lite ström. Har inte haft några problem med C-States enabled vid måttlig överklockning.

@kevin230: Ser ut på bilden som att minnena kör på 2400 MHz (har du bootat om efter att ha aktiverat XMP?) annars ändra DRAM Frequency manuellt till det som minnena är specade för. För du har väl inte 2400Mhz minnen? Antar 3200MHz i alla fall?

För att röra till det lite extra, så är här lite testdata/protokoll från en överklockningssession:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/19lMb9BvpF0fHG6WUJR_JS...

Högsta frekvens som gav stabil OC var 5.3, se dokumentet, och även denna video med ett kort Fortnite-klipp.

God natt o lycka till!

Lade till länk till video.
Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

@Jaegrlicious: Ja det kanske är så att fast vcore behövs för att få ner spänningen som du säger. Men om nu TS vill överklocka till 5 GHz så blir det ju fast Vcore som gäller hur som helst

Jag kollade på videon, och tror att detta ska räcka:
CPU Ratio Apply Mode [All core] (fixed mode)
CPU Ratio 50
Loadline Calibration [Mode 4]
CPU Core Voltage 1.25V ( i videon https://youtu.be/X26WU900IAQ?t=2887 sätter han 1.32 V för att undvika krasch, men 1.25 borde räcka, kör på 1.21-1,22 stabilt på en här hemma sedan något år)
CPU SA Voltage 1.200
CPU IO Voltage 1.150 (ska räcka)
Han sätter även AVX Offset (CPU Ratio Offset When Running AVX) till -3, men med din kylare ska det inte behövas.
Intel C-State tycker jag man ska ha enabled så man sparar lite ström. Har inte haft några problem med C-States enabled vid måttlig överklockning.

@kevin230: Ser ut på bilden som att minnena kör på 2400 MHz (har du bootat om efter att ha aktiverat XMP?) annars ändra DRAM Frequency manuellt till det som minnena är specade för. För du har väl inte 2400Mhz minnen? Antar 3200MHz i alla fall?

För att röra till det lite extra, så är här lite testdata/protokoll från en överklockningssession:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/19lMb9BvpF0fHG6WUJR_JS...

God natt o lycka till!

Snyggt, tack. jag följde dina instruktioner och har nu överklockat till 5Ghz. Slog av intel turbo osv. Kollade upp mina ram minnen och tydligen är de bara 2400MHz Går det att överklocka dessa?
Ska testa köra en bench med CPU-Z nu och se. Jag lämnade intel C state på auto.

Fick detta efter att jag kört cpu bench två ggr. https://gyazo.com/7e18dbb267f0b357c18ed5a39e42859e
Ser det ok ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Snyggt, tack. jag följde dina instruktioner och har nu överklockat till 5Ghz. Slog av intel turbo osv. Kollade upp mina ram minnen och tydligen är de bara 2400MHz Går det att överklocka dessa?
Ska testa köra en bench med CPU-Z nu och se. Jag lämnade intel C state på auto.

Bara 2400? Brukar gå att få upp dem en del, men du borde ha 3200MHz minnen.
Vad har du för minnesstickor? Syns på fliken SPD i CPU-Z exempelvis. Lägg gärna upp en bild så får vi se. Man kan ju i vanlig ordning googla och se hur andra lyckats överklocka minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

Bara 2400? Brukar gå att få upp dem en del, men du borde ha 3200MHz minnen.
Vad har du för minnesstickor? Syns på fliken SPD i CPU-Z exempelvis. Lägg gärna upp en bild så får vi se.

Japp, jag var lite dum när jag köpte dem, De var på rea och jag brydde mig bara om storleken (16gb)
Det är dessa https://www.inet.se/produkt/6110136/crucial-16gb-2x8gb-ddr4-2...

https://gyazo.com/f2f821eface9993e8b389529e8e8d0ef

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Japp, jag var lite dum när jag köpte dem, De var på rea och jag brydde mig bara om storleken (16gb)
Det är dessa https://www.inet.se/produkt/6110136/crucial-16gb-2x8gb-ddr4-2...

https://gyazo.com/f2f821eface9993e8b389529e8e8d0ef

Sätt 1.35v på minnena, och testa skicka upp dom i 3000mhz. De ger ett ganska bra lyft faktiskt, om dom orkar med det dvs.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Sätt 1.35v på minnena, och testa skicka upp dom i 3000mhz. De ger ett ganska bra lyft faktiskt, om dom orkar med det dvs.

Vågar man göra det? kan jag ha sönder dem menar jag Står på sidan om ram minnena att de går på 1.2V men de kanske inte spelar någon roll? Måste jag pilla med timings osv? eller får jag ut bra prestanda av att bara öka mhz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Vågar man göra det? kan jag ha sönder dem menar jag Står på sidan om ram minnena att de går på 1.2V men de kanske inte spelar någon roll? Måste jag pilla med timings osv? eller får jag ut bra prestanda av att bara öka mhz?

DRam voltage 1.35V OK.
Timings: Testa med 3000MHz 19-19-19-40 (vilket är något lägre latens än 2400 16-16-16-31)
Om det fungerar så sänk första en i taget av de första tre, exempelvis 18-19-19-39. Låt sista hänga med ner.
Primary timings är tCL - tRCD - tRP - tRAS
Om det inte går med 3000 så testa 2666 17-17-17-35
Ungefär så. Inte expert på ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

DRam voltage 1.35V OK.
Timings: Testa med 3000MHz 19-19-19-40 (vilket är något lägre latens än 2400 16-16-16-31)
Om det fungerar så sänk första en i taget av de första tre, exempelvis 18-19-19-39. Låt sista hänga med ner.
Primary timings är tCL - tRCD - tRP - tRAS
Om det inte går med 3000 så testa 2666 17-17-17-35
Ungefär så. Inte expert på ämnet.

Hur vet man om det inte funkar? kör man något test eller ska man märka det prestandamässigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abc80piggyback:

DRam voltage 1.35V OK.
Timings: Testa med 3000MHz 19-19-19-40 (vilket är något lägre latens än 2400 16-16-16-31)
Om det fungerar så sänk första en i taget av de första tre, exempelvis 18-19-19-39. Låt sista hänga med ner.
Primary timings är tCL - tRCD - tRP - tRAS
Om det inte går med 3000 så testa 2666 17-17-17-35
Ungefär så. Inte expert på ämnet.

Fick nu bluescreen när jag körde aida64 på cpu:n. Alltså är det inte stabilt, vad kan detta bero på?
Jag följde alla värden längre upp, rörde inte Intel C utan lät det vara kvar på auto, samt stängde av intel turbo boost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevin230:

Fick nu bluescreen när jag körde aida64 på cpu:n. Alltså är det inte stabilt, vad kan detta bero på?
Jag följde alla värden längre upp, rörde inte Intel C utan lät det vara kvar på auto, samt stängde av intel turbo boost.

Vad ändra du och när? Funka de innan du pilla med minnena?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Vad ändra du och när? Funka de innan du pilla med minnena?

Nej har inte ändrat något med minnena ännu. Utan testade bara köra aida64 vilket jag aldrig gjorde igår, och fick bluescreen direkt. Nu har jag hållt på ett tag och ökat CoreV med 0.05 för varje misslyckat test, förr varje gång den kraschar och jag ökar kan jag köra lite längre i testet, rekordet är 3min nu :*D Hur länge ska man köra aida64 för att klassa cpun som stabil?