Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Som det är nu kan man uppenbarligen åka varken buss, tåg, eller flyg på ett acceptabelt sätt. Tidigare hade åtminstone SJ vad jag tyckte var en bra kompromiss där bara fönsterplatser var bokningsbara, vilket gjorde att man slapp sitta direkt bredvid en främling. Att låta sällskap som bokar samtidigt sitta bredvid varandra är väl också en vettig idé, men att endast begränsa till 75% av kapaciteten och låta främlingar sitta bredvid varandra är ju så uppenbart i strid med FHMs rekommendationer att det inte borde behöva några förtydliganden.

Det finns väl en enkel lösning på ditt problem - boka två säten så vet du säkert att ingen främling kommer sätta sig bredvid dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det finns väl en enkel lösning på ditt problem - boka två säten så vet du säkert att ingen främling kommer sätta sig bredvid dig.

Sant, vore jag främst orolig för min personliga hälsa skulle det absolut vara ett alternativ. Men nu tänker jag i det större perspektivet folkhälsa, och då tycker jag det är orimligt högt ställda förväntningar på ansvarstagandet hos resenärer att de alla ska köpa två biljetter.

Eftersom varje resenär som blir smittad inte bara är ett problem för resenären själv, så borde valet att resa osäkert heller inte vila enbart hos resenären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

SAS påstår sig ha en magisk ventilation som tar bort smittrisken.

Precis som @Dahle86 skrev så är det inte speciellt magiskt. Jag skrev ett kort inlägg om just ventilationen i flygplan tidigare i tråden. Du hittar länkar till mer information i det inlägget.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Precis som @ Dahle86 skrev så är det inte speciellt magiskt. Jag skrev ett kort inlägg om just ventilationen i flygplan tidigare i tråden. Du hittar länkar till mer information i det inlägget.

Hade jag haft kvar länken till artikeln där det framstod som att de säger att det var så bra att det inte är smittrisk på ett fullsatt plan hade jag länkat.
Spelar liksom ingen roll hur bra det är rent tekniskt om passageraren bredvid dig nyser dig i ansiktet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Spelar liksom ingen roll hur bra det är rent tekniskt om passageraren bredvid dig nyser dig i ansiktet.

Jag påstod inte att det var riskfritt. Jag gav dig en länk till mitt tidigare inlägg där du hittar information om hur det funkar rent tekniskt med friskluften på flygplan.

Dock tror jag att risken är lägre än på t.ex. tåg eller buss, speciellt om man slår på luftventilen som blåser ovanifrån ner över ens plats.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag skrev i början att det skulle hålla i sig 18 månader men börjar tröttna redan efter 5 månader. Ändå är jag inte drabbad men rätt orolig när arbetet börjar igen (ca 500 pers). Man vet ju inte vad folk har sysslat med på sin semester. Har verkligen alla tänkt sig för? Hur känner ni?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Sant, vore jag främst orolig för min personliga hälsa skulle det absolut vara ett alternativ. Men nu tänker jag i det större perspektivet folkhälsa, och då tycker jag det är orimligt högt ställda förväntningar på ansvarstagandet hos resenärer att de alla ska köpa två biljetter.

Eftersom varje resenär som blir smittad inte bara är ett problem för resenären själv, så borde valet att resa osäkert heller inte vila enbart hos resenären.

Åter till min ursprungliga fråga – vad är en ”lagom” nivå av passagerare? Uppenbarligen har du och jag olika uppfattning där, och frågar man någon mer så är risken överhängande att man får ett tredje svarsalternativ om vad som anses vara lagom. Det är också därför jag tycker frågan är svår för resebolagen att själva avgöra. När det gäller SJ och tåg så är de redan från början betydligt luftigare än ett flygplan. Det i kombination med att SJ nu inte säljer alla platser gör att jag tycker de tagit sitt ansvar mer än väl.

Just nu är vi inne i period av minskat antal smittade, färre i intensivvård och färre avlidna per dag. Då tycker jag inte tidpunkten är rätt att kräva hårdare restriktioner, utan snarare tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag skrev i början att det skulle hålla i sig 18 månader men börjar tröttna redan efter 5 månader. Ändå är jag inte drabbad men rätt orolig när arbetet börjar igen (ca 500 pers). Man vet ju inte vad folk har sysslat med på sin semester. Har verkligen alla tänkt sig för? Hur känner ni?

Inte för att jag ska tillbaka till att jobba på kontoret igen efter sommaren. Men hade nog vart mindre orolig, som Stockholmare så tänker jag att folk kanske håller sig mer på landet under semestern än att flänga runt i stan.

Sen har jag personligen slutat oroa mig för Corona, nu är det endast ett mög för att det är problematiskt för den äldre generationen i familjen, både för deras hälsa och att inte kunna träffa dom, eller behöva träffa dom under jobbiga omständigheter.

Kan förövrigt meddela att nu när det börjar testat en del att väldigt många jag känner som inte vart speciellt isolerade som rört sig på stan har åkt på det. Är iaf hälften av dom som fortfarande åkt kollektiv etc, ingen allvarligt sjuk, någon enstaka som en vanlig influensa, de flesta lite hallsobehag/inte märkt av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Inte för att jag ska tillbaka till att jobba på kontoret igen efter sommaren. Men hade nog vart mindre orolig, som Stockholmare så tänker jag att folk kanske håller sig mer på landet under semestern än att flänga runt i stan.

Sen har jag personligen slutat oroa mig för Corona, nu är det endast ett mög för att det är problematiskt för den äldre generationen i familjen, både för deras hälsa och att inte kunna träffa dom, eller behöva träffa dom under jobbiga omständigheter.

Kan förövrigt meddela att nu när det börjar testat en del att väldigt många jag känner som inte vart speciellt isolerade som rört sig på stan har åkt på det. Är iaf hälften av dom som fortfarande åkt kollektiv etc, ingen allvarligt sjuk, någon enstaka som en vanlig influensa, de flesta lite hallsobehag/inte märkt av det.

Vad är ett mög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vad är ett mög?

Mög, något som är knöligt/omständigt/jobbigt/bökigt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag skrev i början att det skulle hålla i sig 18 månader men börjar tröttna redan efter 5 månader. Ändå är jag inte drabbad men rätt orolig när arbetet börjar igen (ca 500 pers). Man vet ju inte vad folk har sysslat med på sin semester. Har verkligen alla tänkt sig för? Hur känner ni?

Det enda man kan räkna med är att folk inte har tänkt sig för... (folk som grupp tenderar att vara idioter) Jag fortsätter och hålla det avstånd som går och är noga med att tvätta händerna när jag varit i publika utrymmen. (det vet vi var effektivt när alla typer av smittor minskade när svininfluensan drog över landet och man tvättade händerna hela tiden). Har nog lite fatalistiskt tänk, man kan inte skydda sig mot allt (även om man självklart gör det man kan utan att gå till överdrift) och dör man så dör man, så försöker undvika att slösa energi på att oroa mig i förväg.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Kan förövrigt meddela att nu när det börjar testat en del att väldigt många jag känner som inte vart speciellt isolerade som rört sig på stan har åkt på det. Är iaf hälften av dom som fortfarande åkt kollektiv etc, ingen allvarligt sjuk, någon enstaka som en vanlig influensa, de flesta lite hallsobehag/inte märkt av det.

Också stockholmare, angående testningen tycker det är intressant att rätt många (50+%) av de som har varit bergsäkra på att de haft corona inte har antikropppar när de väl testat sig... (urvalet är då de jag på ett eller annat sätt känner, så inte statistiskt säkerställt ) ...och nu är ju testerna slut i stockholm.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Något hoppfullt (och lite nördigt coolt om de som överlevt SARS):

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2550-z

Citat:

We then showed that SARS-recovered patients (n=23) still possess long-lasting memory T cells reactive to SARS-NP 17 years after the 2003 outbreak, which displayed robust cross-reactivity to SARS-CoV-2 NP. Surprisingly, we also frequently detected SARS-CoV-2 specific T cells in individuals with no history of SARS, COVID-19 or contact with SARS/COVID-19 patients (n=37).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Åter till min ursprungliga fråga – vad är en ”lagom” nivå av passagerare? Uppenbarligen har du och jag olika uppfattning där, och frågar man någon mer så är risken överhängande att man får ett tredje svarsalternativ om vad som anses vara lagom.

Det är inte särskilt svårt, enligt min mening. Du får det att låta som att eftersom vi inte vet om passagerare får sitta närmare än en precis gräns (som 67,15 cm), så är allting helt subjektivt och alla avstånd är lika OK eftersom ingen vet något. Så är det naturligtvis inte. Det finns inte exakta gränser och FHMs rekommendationer är utformade för att man ska använda sunt förnuft och anpassa sig till rådande situation - därav "minst en armlängds avstånd" som rekommendation.

Om vi tar SJ som exempel, så är det inte så olikt andra miljöer där man sitter bland främlingar under längre stunder, t.ex. som restauranger. Sitter man direkt bredvid en främling på ett tåg så sitter man kanske 20 cm ifrån denna, inte mer - klart mindre än en armlängds avstånd. För att uppfylla FHMs rekommendation så ska man alltså som minimum inte behöva sitta direkt bredvid någon. Om man sitter direkt framför / bakom någon då? Ja, då är man nog på ungefär en armlängds avstånd, så där är det nog mer upp till transportörens ambitionsnivå.

Tillägg:Tydligen ska SJ efter kritik av bl.a. FHM minska på beläggningen:

Skrivet av DN:

Efter kritik om trängsel ombord på tågen väljer nu SJ att sänka antalet bokningsbara platser på tågen, från 75 procent till 65 procent.

Bra, SJ! Med 65% och med tanke på många som reser i sällskap, så kanske ingen behöver sitta bredvid främling. Hoppas buss- och flygbolagen gör något liknande, men det kanske är för mycket önsketänkandet.

Skrivet av josi:

Just nu är vi inne i period av minskat antal smittade, färre i intensivvård och färre avlidna per dag. Då tycker jag inte tidpunkten är rätt att kräva hårdare restriktioner, utan snarare tvärtom.

Vi talar inte om att införa hårdare restriktioner nu, men FHM har vid varje pressträff de senaste månaderna upprepat vikten av att vi ska hålla ut och hålla i de restriktioner/rekommendationer som redan finns - till exempel de om fysisk distansering. Vi har fortfarande en bred samhällsspridning som vi måste trycka ned till mycket lägre nivåer innan vi kan lätta upp. Antalet bekräftat smittade sjunker snabbt och ju bättre vi är på att sköta oss, desto snabbare sjunker den och desto snarare kan vi lätta på restriktionerna. Om vi börjar lätta nu, innan samhällsspridningen är tillbakapressad, så är risken överhängande för bakslag och att det tar ännu längre tid innan det lugnar ner sig. Med det sagt verkar det som att vi kommit längre i epidemin än många andra länder, så att vi nog kommer få lättade restriktioner inom inte alltför lång tid. Kanske redan i höst, om det går bra. Men inte nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Också stockholmare, angående testningen tycker det är intressant att rätt många (50+%) av de som har varit bergsäkra på att de haft corona inte har antikropppar när de väl testat sig... (urvalet är då de jag på ett eller annat sätt känner, så inte statistiskt säkerställt ) ...och nu är ju testerna slut i stockholm.

Det är samma sak bland mina bekanta, många som trott de haft covid-19 men sen testat sig negativa för antikroppar. Det kan nog vara en kombination av att fler trott att de haft covid-19 än som verkligen haft det och att antikroppar inte alltid utvecklas vid infektion eller försvinner efter ett tag. Det skulle vara bra intressant att se andelen med T-celler. Jag undrar hur långt borta masstester för T-celler ligger (om möjligt).

Men vad menar du med att testerna är slut i Stockholm? Tänker du på avtalet med Werlabs, för region Stockholm har väl sagt att man ska fortsätta med tester i egen regi nu när man byggt upp kapacitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Tillägg:Tydligen ska SJ efter kritik av bl.a. FHM minska på beläggningen:
Bra, SJ! Med 65% och med tanke på många som reser i sällskap, så kanske ingen behöver sitta bredvid främling. Hoppas buss- och flygbolagen gör något liknande, men det kanske är för mycket önsketänkandet.

65% är visserligen bättre än 75%, men för några veckor sen fixade jag biljetter åt en bekant som skulle åka och då var bara varannan plats bokningsbar, så 65% är ju i realiteten en försämring jämfört med hur det var för ett tag sen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

65% är visserligen bättre än 75%, men för några veckor sen fixade jag biljetter åt en bekant som skulle åka och då var bara varannan plats bokningsbar, så 65% är ju i realiteten en försämring jämfört med hur det var för ett tag sen.

Ja, det är ju en avvägning man får göra. Om man har principen att ingen ska behöva sitta bredvid en främling som ledljus, så är 50% beläggning mer generös än nödvändigt, eftersom en del (t.ex. familjer) reser i sällskap som kan sitta bredvid varandra. Tidigare kunde man hos SJ bara boka fönsterplatser, vilket fick som effekt att man som familj inte kunde boka plats bredvid varandra. Naturligtvis kunde man sätta sig bredvid varandra ändå, vilket gav upphov till stolspar som var helt tomma.

SJs plan var att om man tillät 75% bokning skulle man med tidigare års resmönster under sommaren kunna tillgodose önskemålet om att ingen skulle behöva sitta direkt bredvid en främling, detta eftersom många tydligen reser i sällskap på sommaren. Just den här sommaren är dock inte som andra somrar, med fler som reser ensamma, och därmed fler tomma platser som behövs - därav justeringen till 65%.

Även om det är en försämring mot tidigare tycker jag ändå det är en OK avvägning. Det viktigaste är som sagt att man inte behöver sitta "axel-mot-axel" med en främling. Sen är det såklart alltid befattat med risk att resa, men att man har möjlighet att resa någorlunda distanserad tror jag gör stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du får det att låta som att eftersom vi inte vet om passagerare får sitta närmare än en precis gräns (som 67,15 cm), så är allting helt subjektivt och alla avstånd är lika OK eftersom ingen vet något.

Vet inte när jag skulle sagt det? Vad jag sagt är att vad som anses vara en lagom nivå av passagerare på ett tåg, flygplan eller buss är något ganska subjektivt och att jag därför har förståelse för att det inte är enkelt för resebolagen att själva avgöra det. Mig veterligen har inte FHM gått ut till resebolagen och sagt exakt vad som gäller. Men nu verkar det som att 65% är den magiska gränsen för tåg och buropen som hördes vid 75% beläggning hos SJ har istället bytts ut mot hyllningar. Själv har jag väldigt svårt att tro att 10% åt ena eller andra hållet har någon avgörande betydelse för smittans utveckling i Sverige. Men jag kan ha fel.

Om det är 65% som gäller på tåg så borde det betyda att beläggningsgraden på flyg måste ned någonstans under 50%, eftersom ett flygplan är så pass mycket trängre än ett tåg. Tror inte så många flygbolag är beredda att stoppa drygt hälften av sina passagerare.

Precis som du uppfattar jag också FHMs rekommendationer som att man ska använda sunt förnuft och anpassa sig till situationen. 2-metersregeln så ofta du kan står det på deras affischer. Det tolkar jag som att man ska försöka hålla den distansen när det är praktiskt möjligt. Det är det ofta – du kan t.ex. hålla avstånd i kassakön på ICA, eller vänta lite när någon plockar äpplen i fruktdisken istället för att tränga dig fram. En restaurang kan se till att ha avstånd mellan borden och försöka sprida ut sina gäster i lokalen. Det här är enkla åtgärder som dessutom kostar oss väldigt lite att genomföra. Men när det gäller resande är det inte längre lika enkelt, eller i alla fall inte lika billigt. Ska vi köra runt med halvtomma tåg, flygplan och bussar så blir det en ganska saftig extrakostnad som någon måste stå för. Den kostnaden måste man väga mot den nytta det ger. Som smittoläget i Sverige ser ut nu tycker inte jag att det är väl använda pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Om det är 65% som gäller på tåg så borde det betyda att beläggningsgraden på flyg måste ned någonstans under 50%, eftersom ett flygplan är så pass mycket trängre än ett tåg. Tror inte så många flygbolag är beredda att stoppa drygt hälften av sina passagerare.

Kommer inte hända eftersom lönsamheten med en flygning börjar nånstans runt 80% beläggning, innan dess är det en förlustaffär att ens starta planet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Om det är 65% som gäller på tåg så borde det betyda att beläggningsgraden på flyg måste ned någonstans under 50%, eftersom ett flygplan är så pass mycket trängre än ett tåg. Tror inte så många flygbolag är beredda att stoppa drygt hälften av sina passagerare.

Knappast, passagerarflygplan har en oroligt bra luftcirkulation med filter, vida överlägsen den i tåg. Slår man på friskluften och se till att folk har mask så skulle iaf inte jag vara orolig. Däremot är jag vara betydligt mer rädd för att smittas på flygplatsen.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Du kan ha rätt i att det kommer bli den slutliga lösningen, men jag håller inte med om att kunskap om hur viruset smittar är meningslöst. Det finns nämligen fortfarande en väldigt stor andel som inte genomgått sjukdomen och alltså inte utvecklat immunitet. Innan ett vaccin kommer, och det kan ju dröja åratal, så är det alltså fortfarande av vikt att pressa tillbaka smittan så att sjukvården inte överbelastas. Risken är annars att man åter får explosiva utbrott, vilket vi ser exempel på runt om i världen där restriktioner lättats.

Det som händer om sjukvården överbelastas är att dödligheten ökar markant per insjuknad, vilket vi vill undvika.

Restriktioner som nedstängningar är visserligen effektiva om man följer dem, men de är inte hållbara alternativ på längre sikt och är dyrbara både ur ekonomiska och folkhälsoaspekter. Därför är det av vikt att försöka förstå hur smittan sprids, så att man kan pressa tillbaka den på ett optimalt effektivitet-per-ansträngnings-sätt.

Några exempel: Det kanske är onödigt att lägga ned energi på att desinficera allehanda allmäna ytor om smitta genom ytöverföring är försumbar. Om viruset verkligen sprids luftburet kanske man skulle vinna mycket på att vara mycket noggrannare med isolering än om smittan sprids genom droppar. Om huvuddelen av smittan kommer från sjuka med symptom kanske det räcker med att bara de som uppvisar symptom självisolerar, istället för att alla som misstänkts ha ådragit sig smitta. Om man vet att man inte smittar längre 2 veckor efter symptomdebut kan fler återgå i arbete trots kanske långdragna milda symptom som hosta.

Huvudpoängen är att vi fortfarande måste bromsa smittspridningen, vi kan inte släppa den fritt. Genom att förstå hur smittan sker kan vi optimera vår respons och strategi, för att bäst uthärda till ett eventuellt vaccin kommer.

Skrivet av Mighty Mic:

Så kan det vara - men vägen till ett vaccin kommer sannolikt att vara skakig. Ex. indikerar tidiga studier att AstraZenecas vaccin ger ett ganska begränsat skydd:

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/astrazenecas-vaccin-mot-...

Intervjun med vaccinforskaren Kayvon Modjarrad, som jag länkade till tidigare, ger en (i mina ögon) nyanserad bild över utmaningarna med att utveckla ett vaccin och en överblick över de tekniker som nu används för att så snabbt som möjligt få fram ett vaccin.

https://www.youtube.com/watch?v=jVYl7YYT_-A

Så sammantaget lär det sannolikt dröja ett tag till innan vi har ett säkert och effektivt vaccin, och vi måste därför göra vad vi kan för att begränsa smittspridningen under tiden (och lära av de länder som varit mest framgångsrika i att hantera viruset - ex Taiwan och Sydkorea).

/M

Ledsen för det sena svaret. Den saken är att många människor tänker inte så långt om man jämför med fåtal länder. De flesta kommer ändå smitta vidare och det är överallt nu så det finns inte mycket att göra än låta många smittas. Min pappa har nyligen fått besked om att han har Covid-19 och han hade lite misstanke om det redan men trots det har han ändå varit bland folk. Detta är en egoism som inte går att ta bot på i så kort tid. Det kommer bara spridas runt tills jättemånga har det. Därför jag tror att vaccin eller botemedel är ett måste annars det enda man kan lita på är kanske flockimmunitet.

Permalänk
Medlem

Sugen på att kontakta Livsmedelsverket och fråga hur de tänker här; "Nästintill obefintlig risk att smittas via lösgodis"

Så vi ska vara försiktiga med att pilla oss själva i ansiktet under pandemin då det kan leda till smitta, men att äta kontaminerat godis är på något sätt "ofarligt", då magsaften tar hand om viruset.
...men sist jag kollade hade jag inte magsaft i munnen eller i svalget. Vårt saliv skyddar mot vissa främmande ämnen till viss del, men har dom gjort några undersökningar på om viruset kan smitta via slemhinnorna i munnen? Tveksamt.

Vidare så tar man ju vanligtvis lösgodis med händerna och stoppar det i munnen, och om godiset är kontaminerat och vi tar på det så har vi plötsligt viruspartiklar på fingrarna, som man sen går runt och pillar på saker i hemmet med (inklusive ens egna ansikte). Eller förutsätter dom att man går och tvättar/spritar händerna varje gång man tagit en godisbit?

Nä, detta känns inte genomtänkt. Känns som att de lobbar för företagen då de säljer mindre godis under pandemin.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Sugen på att kontakta Livsmedelsverket och fråga hur de tänker här; "Nästintill obefintlig risk att smittas via lösgodis"

Så vi ska vara försiktiga med att pilla oss själva i ansiktet under pandemin då det kan leda till smitta, men att äta kontaminerat godis är på något sätt "ofarligt", då magsaften tar hand om viruset.
...men sist jag kollade hade jag inte magsaft i munnen eller i svalget. Vårt saliv skyddar mot vissa främmande ämnen till viss del, men har dom gjort några undersökningar på om viruset kan smitta via slemhinnorna i munnen? Tveksamt.

Vidare så tar man ju vanligtvis lösgodis med händerna och stoppar det i munnen, och om godiset är kontaminerat och vi tar på det så har vi plötsligt viruspartiklar på fingrarna, som man sen går runt och pillar på saker i hemmet med (inklusive ens egna ansikte). Eller förutsätter dom att man går och tvättar/spritar händerna varje gång man tagit en godisbit?

Nä, detta känns inte genomtänkt. Känns som att de lobbar för företagen då de säljer mindre godis under pandemin.

Det är ju detta som är lite av problemet med att försöka skydda sig från sjukdomar, vi är generellt rätt dåliga på att identifiera och förhålla oss till riskfaktorer. Lösgodis lär inte utsättas för några större mängder virus, det är nog inte så många som nyser i handen och sedan tar direkt på lösgodis...som dom sedan låter ligga kvar. Samt att du då plockar upp och äter detta innan viruset legat så länge att det inte kan smitta längre. Då är det betydligt troligare att det finns virus på locket till lådan eller på den lilla spaden man tar godis med, men då skyddas man av de generella råden att tvätta/sprita händerna ofta. Samma sak bör rimligen gälla även för grönsaksdisken mm.

Sedan kan man ju fråga sig varför man skulle försöka skydda just lösgodisföretagen, de lär ju inte direkt vara en bransch med speciellt stora ekonomiska muskler eller någon större påverkan på arbetsmarknaden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Sugen på att kontakta Livsmedelsverket och fråga hur de tänker här; "Nästintill obefintlig risk att smittas via lösgodis"

Så vi ska vara försiktiga med att pilla oss själva i ansiktet under pandemin då det kan leda till smitta, men att äta kontaminerat godis är på något sätt "ofarligt", då magsaften tar hand om viruset.
...men sist jag kollade hade jag inte magsaft i munnen eller i svalget. Vårt saliv skyddar mot vissa främmande ämnen till viss del, men har dom gjort några undersökningar på om viruset kan smitta via slemhinnorna i munnen? Tveksamt.

Vidare så tar man ju vanligtvis lösgodis med händerna och stoppar det i munnen, och om godiset är kontaminerat och vi tar på det så har vi plötsligt viruspartiklar på fingrarna, som man sen går runt och pillar på saker i hemmet med (inklusive ens egna ansikte). Eller förutsätter dom att man går och tvättar/spritar händerna varje gång man tagit en godisbit?

Nä, detta känns inte genomtänkt. Känns som att de lobbar för företagen då de säljer mindre godis under pandemin.

Kan tänka mig att det beror på att man normalt inte plockar lösgodis med fingrarna utan med skedar, och förstås att lådorna generellt har någon form av lock som skyddar mot droppar. Värre då med frukt och grönsaker i mina ögon, även om man brukar tvätta av dem innan förtäring. Men jag har inte brytt mig nämnvärt om varken lösgodis eller grönsaker, risken att smittas den vägen verkar inte vara stor alls.

Permalänk
Medlem

Dom flesta godislådorna jag ser i butikerna är dock öppna, antingen med locken fortfarande uppfällda eller så saknar dom lock helt.

Och jag är inte orolig över att folk ska kontaminera godiset genom att ta på det i butikerna, jag är mer orolig över att folk som går förbi lösgodiset oavsiktligt råkar kontaminera det genom att prata/hosta/nysa.

Sen så är ju lösgodiset inte det enda livsmedel som är utsatt på detta vis. T.ex. brödavdelningen där nybakat bröd och kakor ligger framme oskyddade är ju minst lika utsatta, om inte mer, och med livsmedelsverkets logik så är det ofarligt att äta bröd som någon covid 19-sjuk har nyst på, för mAgSaFtEn TaR jU hAnD oM dEt...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Dom flesta godislådorna jag ser i butikerna är dock öppna, antingen med locken fortfarande uppfällda eller så saknar dom lock helt.

Och jag är inte orolig över att folk ska kontaminera godiset genom att ta på det i butikerna, jag är mer orolig över att folk som går förbi lösgodiset oavsiktligt råkar kontaminera det genom att prata/hosta/nysa.

Sen så är ju lösgodiset inte det enda livsmedel som är utsatt på detta vis. T.ex. brödavdelningen där nybakat bröd och kakor ligger framme oskyddade är ju minst lika utsatta, om inte mer, och med livsmedelsverkets logik så är det ofarligt att äta bröd som någon covid 19-sjuk har nyst på, för mAgSaFtEn TaR jU hAnD oM dEt...

Livsmedelsverket hälsar att SARS-CoV-2 smittar genom luftvägarna, inte genom mag-tarmkanalen. De menar att man kan äta ett äpple fullt med virus på, så länge man tvättar händerna efteråt och inte petar sig i ögat.

Som belägg för påståendet så nämner de att man inte har bevis på att någon blivit smittad av mat eller dryck. Är man kritiskt lagd så kanske man kan poängtera att exakt smittometod inte är bevisad i något specifikt fall alls. Så då kanske ingen kan bli smittad? Men man kanske inte ska vara kritisk. Kanske ska vara vetenskaplig, alltså att inte ifrågasätta utan bara lita på livsmedelsverket, FHM och Agnes Wold.

Permalänk
Medlem

Finns det någon teori bakom varför vi får allt färre allvarliga fall nu? Både inläggning på sjukhus och IVA har ju minskat dramatiskt på de senaste? Hörde av en bekant att det var pga att viruset muterat till en mycket mindre aggressiv form (men har inte hört detta någon annanstans, även om det hade vart trevligt om det stämde) Flockimmunitet genom spridning anses väl fortfarande vara en omöjlighet. (oavsett har vi ju fortfarande en väldigt hög sprdning. Men folk blir uppenbarligen inte lika sjuka som tidigare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Finns det någon teori bakom varför vi får allt färre allvarliga fall nu?

Var väl en stor andel äldre och smitning av redan allvarligt sjuka på sjukhus som strök med i 1:a vågen. Nu är det lite mer ordning med skyddsutrustning och säkerligen är medelåldern på de sjuka lägre nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Finns det någon teori bakom varför vi får allt färre allvarliga fall nu? Både inläggning på sjukhus och IVA har ju minskat dramatiskt på de senaste? Hörde av en bekant att det var pga att viruset muterat till en mycket mindre aggressiv form (men har inte hört detta någon annanstans, även om det hade vart trevligt om det stämde) Flockimmunitet genom spridning anses väl fortfarande vara en omöjlighet. (oavsett har vi ju fortfarande en väldigt hög sprdning. Men folk blir uppenbarligen inte lika sjuka som tidigare).

En möjlig förklaring skulle kanske kunna vara en kombination av de restriktioner vi har och den allmänna immunitetsnivån. Restriktionerna påverlar reproduktionsvärdet så det går ner till en nivå där flockimmunitet inträffar mycket tidigare vilket resulterar i att antalet fall klingar av allt mer nu trots att man inte är uppe i de immunitetsnivåer man vanligtvis skulle behöva om vi inte hade några restriktioner.

Tittar man på andelen positiva av de som testas går den också ned. Dock svårt att säga så mycket om läget baserat på bekräftade fall då testurvalet förändras över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Min pappa har nyligen fått besked om att han har Covid-19 och han hade lite misstanke om det redan men trots det har han ändå varit bland folk. Detta är en egoism som inte går att ta bot på i så kort tid.

Hade det varit min farsa så hade jag lät lusen av honom ända in i nästa vecka.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"