Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man ändra MAC adressen i en USB wifi adapter?

Permalänk
Avstängd

Kan man ändra MAC adressen i en USB wifi adapter?

Tänker på en sån här:

https://www.inet.se/produkt/5402350/...171-nano-ac600

Sitter de förresten ett närverkskort i den lilla saken?

Skälet till att frågar är att de inte verkar gå att ändra MAC adress på mitt nätverkskort. Så jag tänkte att man kunde går runt problemet med hjälp av ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill ändra din MACadress?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BM-Mods:

Får man fråga varför du vill ändra din MACadress?

Varför har du VPN? För mej är de säkerhet och integritets fråga. Alla medborgare borde skydda sej ifrån staten och de framväxande övervakningssamhället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Houdini666:

Varför har du VPN? För mej är de säkerhet och integritets fråga. Alla medborgare borde skydda sej ifrån staten och de framväxande övervakningssamhället.

???? Ja så kan man tycka men nu frågar du om att ändra en mac adress i ditt lan och det är ingen info som passerar vidare ut på internet utan nått som används i ditt lan.
Den macadress som visas för din operatör är den som din routers wanport har och den måste de ha för annars upphör din internetanslutning, din router kan kanske byta macadress på wanportetn men du kan i vart fall inte byta utan att trafiken dör tills allt är uppdaterat men att byta en adress i lanet är ganska meningslöst även om det kan gå att manuellt konfigurera en del nätverkskort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det fungerar på Windows, men om du kör Linux så är det enkelt att "spoofa" din MAC-adress och jag tror inte det finns någon begränsning angående vilket nätverkskort du har. Du kan t.o.m ställa in så du får en slumpmässig MAC-address för varje AP du ansluter till. Som vanligt så har Arch's Wiki utmärkt information som bör gälla för dom flesta distros med små modifieringar.

https://wiki.archlinux.org/index.php/MAC_address_spoofing

Sen hur mycket nytta det gör när det kommer till att dölja din identitet är en annan fråga...

Permalänk
Medlem

Man kan alltid ändra MAC. Den läses in från NIC av operativsystemet men man kan manipulera den innan den används i frames som skickas. På senare versioner av macOS är det svårt men i Linux är det busenkelt och i Windows kan du göra det i egenskaperna för nätverkskortet.

https://www.digitalcitizen.life/change-mac-address-windows

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ecce:

Man kan alltid ändra MAC. Den läses in från NIC av operativsystemet men man kan manipulera den innan den används i frames som skickas. På senare versioner av macOS är det svårt men i Linux är det busenkelt och i Windows kan du göra det i egenskaperna för nätverkskortet.

https://www.digitalcitizen.life/change-mac-address-windows

Tja, jag försökte göra så och va innen i menyerna. Jag kollade i lan adaptern och wifi adaptern. I lan adaptern ser de ut precis som i instruktionen du länkade till. Men i wifi adaptern så finns inte de alternativen under advanced setings.

De måste rimligtvis va i wifi adaptern jag ska ändra.

Jag testade också en rad program som ska ändra MAC adressen dom fungerade inte. Vilket får mej att tro att de kanske är nätverkskortet som ör problemet. Jag har en Thinkpad 230.

Så de verkar enkelt att skaffa en extern nätadapter. Nån som vet om detta verkligen är en fristånde nät adaptern?

https://www.inet.se/produkt/5402350/...171-nano-ac600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Houdini666:

Tja, jag försökte göra så och va innen i menyerna. Jag kollade i lan adaptern och wifi adaptern. I lan adaptern ser de ut precis som i instruktionen du länkade till. Men i wifi adaptern så finns inte de alternativen under advanced setings.

De måste rimligtvis va i wifi adaptern jag ska ändra.

Jag testade också en rad program som ska ändra MAC adressen dom fungerade inte. Vilket får mej att tro att de kanske är nätverkskortet som ör problemet. Jag har en Thinkpad 230.

Så de verkar enkelt att skaffa en extern nätadapter. Nån som vet om detta verkligen är en fristånde nät adaptern?

https://www.inet.se/produkt/5402350/...171-nano-ac600

De är egentligen bara använde publika nätverk som de har betydelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Så de verkar enkelt att skaffa en extern nätadapter. Nån som vet om detta verkligen är en fristånde nät adaptern?

https://www.inet.se/produkt/5402350/...171-nano-ac600

Vad skulle det annars vara? Det ser ut som ett alldeles vanligt USB-anslutet nätverkskort för wifi.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Houdini666:

Varför har du VPN? För mej är de säkerhet och integritets fråga. Alla medborgare borde skydda sej ifrån staten och de framväxande övervakningssamhället.

Vem är det som tillverkat wifi-donglarna åt dig? Har du funderat på att tillverkaren av just din dongel kanske lagt till backdoors eller övervakningschip?

Tror inte din mac-adress är problemet här!

Det värsta med wifi är att det inte finns några sladdar att följa.

Radiovågorna är osynliga... du tror att du är ansluten till ett nätverk, men hur många andra finns det i bakgrunden, väntande? osynliga för att se vem som ansluter och vad du gör...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vem är det som tillverkat wifi-donglarna åt dig? Har du funderat på att tillverkaren av just din dongel kanske lagt till backdoors eller övervakningschip?

Tror inte din mac-adress är problemet här!

Det värsta med wifi är att det inte finns några sladdar att följa.

Radiovågorna är osynliga... du tror att du är ansluten till ett nätverk, men hur många andra finns det i bakgrunden, väntande? osynliga för att se vem som ansluter och vad du gör...

Och inte förglömma webkameran som ser om någon är rummet och öppnar upp bakdörrar när ingen är inom synhåll... Täcka för kameran vad hjälper det, när datorn även har en mikrofon som lyssnar och analyserar och gör beslut utifrån det..

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Och inte förglömma webkameran som ser om någon är rummet och öppnar upp bakdörrar när ingen är inom synhåll... Täcka för kameran vad hjälper det, när datorn även har en mikrofon som lyssnar och analyserar och gör beslut utifrån det..

Glöm inte att öppna upp din telefon och plocka bort mikrofonerna och GPS chippet!

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Jepp, för att det är via nätverkskortens MAC-adresser de spårar oss! Tips är att bygga en liten "kondom" av alu-folie, går att göra rätt liten, sen trär du den över wifi-kortet, enda problemet som då återstår är den lilla statligt tränade spion-myran som sitter där inne, men om man börjar med att lägga alla nya wifi-donglar ca. 30-40 minuter i ättika så brukar man få död på den!

OT ändra Mac-adress är mest intressant vid pen-testning eller icke-etiskt hacking då... Kali-linux är hett tips för det förstnämnda:
https://www.hacking-tutorial.com/tips-and-trick/how-to-change...

För övrig verksamhet när du behöver vara helt ospårbar (t.ex. brottslighet utförd via publika access-punkter) så eldar du förstås upp wifi-adaptern efter utförd gärning och köper en ny, så har du förstört det bevisspåret i alla fall. (men du kommer säkert att missa andra spår du lämnar efter dig...)

Har windows. Va är de för andra spår du tänker på?

Med de där med myror skämtade du så klart . Men kan den där fysiska fole isoleringen på närtverkskortet hjälpa för att dölja MAC-adressen? Lite bökigt men när de väl är på plats så har man ju löst problemet så att säga.

Man man kolla vilka macadresser som varit uppkopplade til ett nätverk retrospektivt föresten? Eller krävs de övervakning i realtid?

Permalänk
Avstängd

Jo, jag vett att tillverkaren vet vilket kort vem har köpt. Särkit om man betalar med kort. Men även i andra fall finns de säkert övervaknings kamror som kan bida en till ett vist köp. Och att man kan spåras den vägen.

Skrivet av Allexz:

Vem är det som tillverkat wifi-donglarna åt dig? Har du funderat på att tillverkaren av just din dongel kanske lagt till backdoors eller övervakningschip?

Tror inte din mac-adress är problemet här!

Det värsta med wifi är att det inte finns några sladdar att följa.

Radiovågorna är osynliga... du tror att du är ansluten till ett nätverk, men hur många andra finns det i bakgrunden, väntande? osynliga för att se vem som ansluter och vad du gör...

Men de känns som om man måst skydda sej så long der går. Dessutom kräver ju de att nån stallar dej och kopplar upp sej på samma nätverk och sedan lyckas hacka datorn för att kolla runt den modifierade mc adressen alternativ tar hela datorn plockar i sär den och undersöker moderkortet. Men sånna fall kan man inte bidas till platsen. För de krävs fysiskt övervakning av egna kroppen när den rörö sej i de fysiska rummet och då blir de problem sekundärt. Eftersom de redan finns andra faktori som binder dej till en viss plats.

Ja man får inte dum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Vad skulle det annars vara? Det ser ut som ett alldeles vanligt USB-anslutet nätverkskort för wifi.

Tycker de verkar så konstigt att de skulle finnas ett nätverkskort i den lilla saken : ).

Vill också kunna använda den lilla switch som finns på min think pad för att förhindra att nätverks kortet koppla upp sej innan jag hinner gå in och ändra MAC adressen. Kommer de funka eller fungerar den externa wifi adaptern oberoende av swichen så att säga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Men kan den där fysiska fole isoleringen på närtverkskortet hjälpa för att dölja MAC-adressen? Lite bökigt men när de väl är på plats så har man ju löst problemet så att säga.

Man man kolla vilka macadresser som varit uppkopplade til ett nätverk retrospektivt föresten? Eller krävs de övervakning i realtid?

Vet inte riktigt hur du menar att fysik isolering skulle kunna hjälpa att dölja någon MAC-address, eller vad du vill uppnå med att dölja den - men det funkar troligen inte i vilket fall som helst.

Någon MAC-address måste du visa utåt - annars så kan ingen skicka några nätverkspaket till dig. Stänger du av ditt trådlösa nätverkskort så visar det ingen MAC-address för någon annan, men du kan inte heller använda det för att ansluta någonstans trådlöst.

Om man loggar vilka som ansluter sig så går det naturligtvis att kolla i loggarna efteråt vilka som anslutit sig. Loggar man inte så kan man inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Tycker de verkar så konstigt att de skulle finnas ett nätverkskort i den lilla saken : ).

Vill också kunna använda den lilla switch som finns på min think pad för att förhindra att nätverks kortet koppla upp sej innan jag hinner gå in och ändra MAC adressen. Kommer de funka eller fungerar den externa wifi adaptern oberoende av swichen så att säga?

Vet inte vilken switch du pratar om, men du kan väl konfigurera nätverkskortet så att det inte kopplar upp sig automatiskt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Vet inte riktigt hur du menar att fysik isolering skulle kunna hjälpa att dölja någon MAC-address, eller vad du vill uppnå med att dölja den - men det funkar troligen inte i vilket fall som helst.

Någon MAC-address måste du visa utåt - annars så kan ingen skicka några nätverkspaket till dig. Stänger du av ditt trådlösa nätverkskort så visar det ingen MAC-address för någon annan, men du kan inte heller använda det för att ansluta någonstans trådlöst.

Om man loggar vilka som ansluter sig så går det naturligtvis att kolla i loggarna efteråt vilka som anslutit sig. Loggar man inte så kan man inte göra det.

Ska jag försöka tolka de där med paket välvilligt. Så finns väll en viss chans nån att någon stalkar dej, kollat upp din mac adress är du kopplar upp det på starbucks, gått via tillverkare och återförsäljare för att ta redan på vem du är. Och sen skickat fysiska paket till dej!?

Har de hänt? och i sånna fall hur vet du att dom inte stakade dej till din hemadress? Va de så att dom skickade med en lapp på kortet med din mac adress?

Tack för info jag viste verkligen inte att mac adressen syns på loggar också! Desto mer själ att skaffa MAC modifiering!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erik_T:

Vet inte vilken switch du pratar om, men du kan väl konfigurera nätverkskortet så att det inte kopplar upp sig automatiskt?

På think pad så finns en fysisk shish som stänger av all närverks kommunikation. De är bara att starta upp datorn i ett läge där den är av. Sedan skulle jag kunna gå in och fixa mac adressen för att sedan koppla upp mej.

Ansluter datorn direkt så fort man sätter på de. Som har man redan avslöjat att man varit på platsen. Men de kanske är som du säger att man kan ställa in de i nätverkskortet?

Kan nån bekräfta de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Har windows. Va är de för andra spår du tänker på?

Med de där med myror skämtade du så klart . Men kan den där fysiska fole isoleringen på närtverkskortet hjälpa för att dölja MAC-adressen? Lite bökigt men när de väl är på plats så har man ju löst problemet så att säga.

Man man kolla vilka macadresser som varit uppkopplade til ett nätverk retrospektivt föresten? Eller krävs de övervakning i realtid?

Tycker det är kul att du använder Windows men samtidigt bryr dig om integritet och signalspårning.

Byt till en renodlad linux-distro om du är paranoid. Windows lyssnar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eckelhesten:

Tycker det är kul att du använder Windows men samtidigt bryr dig om integritet och signalspårning.

Byt till en renodlad linux-distro om du är paranoid. Windows lyssnar

Ja, de känns ju lite lagom mysigt när windows ska lägga in massa drivrutiner eller uppdateringar (vad de nu är) hela tiden. Problem är att de är så krångligt att installera program osv i linux. Man måste skriva in massa kommandon osv.

Tänkte testa linux i en VM nån dag..

Va gör windows mer elakheter?

Permalänk
Avstängd

Men de här nätverks problemet? Nån som vet om man kan hindra wifi adaptern från att ansluta vi uppstart?

Eller om den där widfi adaptern funkar med switches? De är ju de aldra enklaste.

Kopplat ut den befintliga wifi adapter är ju inga problem i alla fall. Tuvär har jag inte min PC just nu. Skulle va kul att ha läst d hela innan jag har den igen om 1-2 dar!

Permalänk
Medlem

Vill du lära dig linux så börja här https://wiki.archlinux.org/index.php/installation_guide

kopiera och klistra inte grejer. Läs vad det står och vad sakerna gör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eckelhesten:

Vill du lära dig linux så börja här https://wiki.archlinux.org/index.php/installation_guide

kopiera och klistra inte grejer. Läs vad det står och vad sakerna gör.

Ska helt klart läsa och är intresserad av de där. men de känns som om jag kan ha windows några dagar till och då bra fixa problem.

Permalänk
Avstängd

Men frågan är egentligen:

1. Funkade den där saken som ett nätverkskort?
2. kan man alla säkerhet ändra mac adress i den?
3. komme den funka med min switch?
4. Om 3 inte är sant kommer jag då kunna ställa in i wifi adaptern (dvs mitt nya usb) att den inte ska ansluta viss uppstart?

Lånat en keps av nån jag känner och går ner och köper en kontant på stört i sånna fall.

Angående fråga 2 kunde väll tänka sej att de är något annat med hårdvaran i övrigt på min dator som gör att de inte gick att ändra macadress och att problemet kvarstår även med ett nytt kort. Här finns också en icke binär felkälla eftersom detta antagande om så är falletkan va felaktigtEftersom problem också kan ha att göra med att de inte går att ändra mc adress i just de extrema nätverkskort som köper. 

Varför de skulle va bra att veta om de möjligt att d inte kommer gå att ändra även i de externa närverkskortet? Och ¨sätt utesluta denna icke binära felkälla. Min Thinkpad är trots allt rätt gammal och kan ju va standard nu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Va gör windows mer elakheter?

Windows skickar regelbundet en hel del information till Microsoft om din dator och vad som görs på den.
Microsoft hävdar att informationen endast används till att fixa problem, och så att de kan förbättra programvaran, och att ingen personlig information skickas med. Hur mycket du litar på vad Microsoft säger får du avgöra själv.

https://www.neweggbusiness.com/smartbuyer/windows/should-you-... innehåller en detaljer om hur det fungerar, men den artikeln är ett par år gammal så saker kan ha ändrats sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Så är de för mej är de helt uppenbart att NSA har skapat Linux och whonix.

Att NSA skulle ha skapat Linux är helt enkelt inte sant.
De har bidragit med vissa saker till Linux om jag inte tar fel, men det skedde inte förrän åtskilliga år efter att Linux började bli populärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Problem är att de är så krångligt att installera program osv i linux. Man måste skriva in massa kommandon osv.

Det spelar ingen roll alltså om man blir övervakad så länge det är enkelt att installera program?

Paranoia tills det blir jobbigt att göra saker....

Permalänk
Rekordmedlem

Källkoden till linux är öppen så oavsett vem som varit med och skapat den är det svårt att gömma nått i den nån längre tid eftersom det finns ganska många oberoende personer som tittar i den och kompilerar den själva.
Det är helt enkelt svårt att få in kod som "blir kvar utan att upptäckas" nån längre tid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Får man fråga varför du vill ändra din MACadress?

Finns (eller fanns nog snarare*) kopieringsskydd som gick på mac-adress. Tråkigt om man måste uppgradera eller "nätverkskortet" gått sönder av nån anledning.

* Tror inte det är så många nyare som har det då det är lätt att spoofa, å andra sidan funkar det lokala nätverket inget vidare om mer än en enhet har samma mac-adress.