Kan man ändra MAC adressen i en USB wifi adapter?

Permalänk
Rekordmedlem

Är man en orolig foliehatt eller i övrigt väldigt säkerhetsmedveten så ska man ju naturligtvis inte använda radio till någon form av kommunikation, en kabel eller fiber går att avlyssna de också men det är magnituder svårare att få åtkomst till dem jämfört med radiovågor som går att få tillgång till beröringsfritt på avstånd helt utan att behöva ha tillgång till den fysiska signalledaren.

Man ska inte ha något som använder radio alls, alltså ingen blåtand eller nått som är trådlöst på nått sätt typ mus tangentbord eller headset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Tja, jag försökte göra så och va innen i menyerna. Jag kollade i lan adaptern och wifi adaptern. I lan adaptern ser de ut precis som i instruktionen du länkade till. Men i wifi adaptern så finns inte de alternativen under advanced setings.

De måste rimligtvis va i wifi adaptern jag ska ändra.

Jag testade också en rad program som ska ändra MAC adressen dom fungerade inte. Vilket får mej att tro att de kanske är nätverkskortet som ör problemet. Jag har en Thinkpad 230.

Så de verkar enkelt att skaffa en extern nätadapter. Nån som vet om detta verkligen är en fristånde nät adaptern?

https://www.inet.se/produkt/5402350/...171-nano-ac600

testa T-MAC. https://technitium.com/tmac/

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Houdini666:

Ja, de känns ju lite lagom mysigt när windows ska lägga in massa drivrutiner eller uppdateringar (vad de nu är) hela tiden. Problem är att de är så krångligt att installera program osv i linux. Man måste skriva in massa kommandon osv.

Tänkte testa linux i en VM nån dag..

Va gör windows mer elakheter? Som tur är har jag ingen windows licens i alla fall. Utan laddade ner de.

De sista skulle jag kanske inte sagt...

Använder du Windows (dessutom nedladdad som kan innehålla vad som helst) så är nog Mac adressen ditt sista bekymmer.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Chibariku:

Använder du Windows (dessutom nedladdad som kan innehålla vad som helst) så är nog Mac adressen ditt sista bekymmer.

Man kan ju få tag på Windows via Media Creation Tool också, vilket TS syftar på vet vi ju inte.
Han verkar smått paranoid bara?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Uppmaning! Svara på TS frågor om ni ska skriva i tråden istället för att dra i sidospår.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

MAC-adresser routas inte. Så den syns inte utanför din router/fw, så du behöver inte ändra av den anledningen. Man kan inte spåra en användare via en macadress mer än inom samma routingdomän. MACen ändras för varje routerhopp, förutsatt att man använder ethernet. Vissa protokoll har ingen MAC alls. En lokal app kan läsa av MACen på ditt nic och då spelar det ingen roll om du ändrar i OSet.

1. Funkade den där saken som ett nätverkskort?
Ja
2. kan man alla säkerhet ändra mac adress i den?
Jag har aldrig sett ett scenario där man inte kan ändra, mer än att apple valt att göra det jävligt krångligt i macOS. Man kan aldrig ändra i själva NICet, men OSet sätter MACen på allt som skickas och du kan ställa in att den ska använda nåt annat.

3. komme den funka med min switch?
Är det den trådlösa adaptern vi pratar om? Den ansluter inte till en switch. Annars:Ja, om du inte ställer in en multicast-mac eller broadcast. De första sex anger tillverkare (OID) och de sista är löpnummer. Du kan hitta listor på tillverkarnas OID på nätet.

4. Om 3 inte är sant kommer jag då kunna ställa in i wifi adaptern (dvs mitt nya usb) att den inte ska ansluta viss uppstart?
Vet ej. Borde gå att köra nåt powershell eller så som exekverar vid varje start.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem

Jag jobbar på ett företag som sysslar med bland annat penetrationstestning. En av våra pentestare är bland de bästa i Sverige törs jag lova. Han skulle inte få för sig att byta MAC adress på sin dator då den helt enkelt inte syns utåt. Nu är han en "white hat" på fritiden så han får bountys av företag för att hacka deras sidor och behöver därmed inte gömma sig, men ändå.

MAC adress används endast för kommunikation via Ethernet. Det sker som många konstaterat mellan din dator och närmaste router. Ethernet används som bärare av IP (som i TCP/IP), men endast mellan två enheter på samma subnät. Det går inte ut på internet.

Din ISP skulle teoretiskt kunna ha en massa loggar på dig, men de loggas oavsett din MAC adress och det är faktiskt inte ens säkert att de loggar din MAC adress utan det kan vara på lagret ovanför. Dvs IP, som själva loggningen görs. De kan ändå i teorin spåra allt du gör på Internet och se att det är just du, oavsett vilken MAC adress du har.

Sitter du på ett Internet-Cafe är det också osannolikt att de skulle logga din MAC adress.

Som många skrivit är det verkligen att gå över ån efter vatten. Det finns i mina ögon abslut noll anledning att börja med modifiera MAC adresser av säkerhetsskäl. Och som sagt. Det finns inget register över MAC adresser, så...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ecce:

MAC-adresser routas inte. Så den syns inte utanför din router/fw, så du behöver inte ändra av den anledningen. Man kan inte spåra en användare via en macadress mer än inom samma routingdomän. MACen ändras för varje routerhopp, förutsatt att man använder ethernet. Vissa protokoll har ingen MAC alls. En lokal app kan läsa av MACen på ditt nic och då spelar det ingen roll om du ändrar i OSet.

1. Funkade den där saken som ett nätverkskort?
Ja
2. kan man alla säkerhet ändra mac adress i den?
Jag har aldrig sett ett scenario där man inte kan ändra, mer än att apple valt att göra det jävligt krångligt i macOS. Man kan aldrig ändra i själva NICet, men OSet sätter MACen på allt som skickas och du kan ställa in att den ska använda nåt annat.

3. komme den funka med min switch?
Är det den trådlösa adaptern vi pratar om? Den ansluter inte till en switch. Annars:Ja, om du inte ställer in en multicast-mac eller broadcast. De första sex anger tillverkare (OID) och de sista är löpnummer. Du kan hitta listor på tillverkarnas OID på nätet.

4. Om 3 inte är sant kommer jag då kunna ställa in i wifi adaptern (dvs mitt nya usb) att den inte ska ansluta viss uppstart?
Vet ej. Borde gå att köra nåt powershell eller så som exekverar vid varje start.

Men:

När du pratar med ett trådlöst nätverk skickas din MAC okrypterat genom luften. Dessutom skickar din enhet ut bl a sin MAC när den scannar efter nätverk att ansluta till, vilket kan användas för att spåra hur du rört dig om man känner till vilket id din enhet har.

Tänk dig att följande istället görs av en stat med kontrollbehov, som dessutom har registrerat vilken dator eller telefon du köpt:
https://bibliotekuppsala.se/web/arena/besoksmatning

Om TS tror sig ha sådana fiender, är det inte helt orimligt att vilja ändra MAC på sitt trådlösa nätverkskort.

Fast nu har han blivit avstängd från forumet, vilket bara kan betyda en sak:

ödlemänniskorna hittade honom.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ecce:

Att det ska ta till sida 2 för att få svar på detta, och att tråden istället är ett jäkla drev. Kom hit för att posta samma länk, men fick läsa först för att se om detta redan var postat!

Detta verktyg har jag själv använt för att byta MAC-adress på Wifi-kort (i felsökningssyfte). Funkade för mig i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Men:

När du pratar med ett trådlöst nätverk skickas din MAC okrypterat genom luften. Dessutom skickar din enhet ut bl a sin MAC när den scannar efter nätverk att ansluta till, vilket kan användas för att spåra hur du rört dig om man känner till vilket id din enhet har.

Tänk dig att följande istället görs av en stat med kontrollbehov, som dessutom har registrerat vilken dator eller telefon du köpt:
https://bibliotekuppsala.se/web/arena/besoksmatning

Om TS tror sig ha sådana fiender, är det inte helt orimligt att vilja ändra MAC på sitt trådlösa nätverkskort.

Fast nu har han blivit avstängd från forumet, vilket bara kan betyda en sak:

ödlemänniskorna hittade honom.

Fast om man har ett sådant sätt behov av att vara hemlig, så verkar det märkligt att man använder trådlöst överhuvudtaget. Då är man alltid spårbar.