Permalänk

Varm processor

Hej igen!

Sitter här med min nya ASUS TUF gaming laptop. Utrustad med AMD Ryzen 7. När jag spelar LoL så går CPU´n upp i hela 90 grader, ibland just över. Hur kan den bli så varm? Första gången jag använder den och den är sprillans. Är det någon fara...? GPU´n ligger runt 55-60 grader, 2060.

Permalänk
Medlem

@BaggeBagg: Har du laddare i Samtidigt?

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

@Paddglutt: ja jag hade det nu, men den blir varm ändå.

Permalänk
Medlem

Bärbara datorer blir oftast så varma i krävande situationer . Hade en ny hp laptop för ett år sen och den var uppe och nosade precis vid 100 grader under lätt fotoredigering, men för att hålla temperaturerna nere så thottlar den ner Istället när kylningen inte räcker till

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk

@zetrri: ok så det är egentligen ingen fara för komponenterna då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaggeBagg:

@zetrri: ok så det är egentligen ingen fara för komponenterna då?

Nejdå de är gjorde för det temperaturspannet, och datorn throttlar ju som sagt ner när den behöver för att inte skadas vilket är helt normalt .

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Googla hur du undervoltar CPU. Generellt har Asus TUF får ganska mkt kommentarer kring höga temps.

Thermal throttling är vanligtvis inte alls en trevlig upplevelse så jag hade försökt tweaka lite inställningar i Intel XTU.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Så länge temperaturerna är under specificerad Max-temp så är det ju faktiskt OK. Verkar vara 105°C på nya Ryzenmodeller.

Det är ju ändå en laptop det gäller, det vill säga att det finns en begränsad plats för kylning. Och då kommer du ju till dilemmat, vad är bäst? Varm eller låta som en billig dammsugare?

Kylningen fungerar ju även bättre ju större temperaturdifferens det är mellan kylflänsen och mediet runt om kring (i detta fallet luften). Men som nämnt innan, blir det för varmt så finns det ju skydd som ser till att klocka ner i första hand och i värsta fall stänga av sig.

AMD har nog lärt sig från tiden då de inte hade något överhettningsskydd i sina CPUer....

Så kör på!!