Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Skall ni använda pengarna inom 2 år så tycker jag att du skall hålla dig ifrån börsen, dvs både enskilda aktier och även fonder.

Vettigt råd! Speciellt eftersom om vi hittar ett hus inom 1 år som passar oss kan det vara ännu mer risk. Det är inte säkert att bara för att vi ska spara kontantinsats i 2 år, att vi köper om 2 år. Det kan ske tidigare eller senare också.

Skrivet av Galvanizer:

Finns väl inget annat lån med så låg ränta som CSN? Andra lån däremot kan vara en god idé att samla ihop på ett ställe med mer fördelaktig ränta.

Medlemslån via facket. Räntan är låg och på ett lågt belopp blir det inte mycket extra.
https://i.gyazo.com/d8a1f4070ba4ec6b86ef385895e020a6.png

Skrivet av Mindfighter:

Skulle löst småkrediterna först, börja med det som har sämst ränta, varför ligga och betala ränta i onödan, det var ju inga stora lån det handlade om och behöver ni kan ni säkert ta ett blanco-lån senare till del av kontantinsatsen.

Det vi tänker är att vi kanske hittar en bostad om 1 år som passar oss perfekt. Har vi då betalat 80k på våra smålån så kommer det inte bli möjligt att köpa en bostaden. Vi siktar på ~2,5-3m hus. Men tänk om vi hittar ett som vi bara älskar för 1,5? Då blir det ett nej för att vi betalade av våra smålån först. Om du hänger med hur vi tänker?

Skrivet av Stefflo:

Under två år med er tänkta spartakt så kommer ni få ihop 480 000kr, det är en bra slant och ni kommer kunna titta på ett hus i 3-miljonersklassen men tänk också på att det tillkommer lagfart, besiktning och inköp av nödvändiga prylar såsom gräsklippare och annat. En buffert är mer eller mindre ett måste som villaägare då dyra saker kan gå sönder. Tänk om frysen pajjar, värmesystemet ger upp och det är en läcka i taket samma månad. Allt kostar pengar så bufferten är viktig. Inte kul att behöva ta sms-lån första månaderna för att täcka utgifterna.
Tänk också på att era smålån med hög ränta kommer dra ner era möjligheter att få låna och vilka summor ni får låna.

Nu har jag inte koll på priserna på hus där ni vill bo men mitt råd är att helt enkelt boka ett möte med er bank och gå igenom er ekonomi och tankar för framtiden. De kommer kunna ge er råd, en indikation på hur mycket ni kommer kunna låna och vad ni kan få för pengarna med er ekonomi och tänkta familj. De kommer även hjälpa er med en enkel budget.
Mycket av detta finns på bankens hemsida där ni själva kan gå in och räkna och fundera.

Bra också att även om ni inte ska köpa hus nu så börja åk på visningar när de passar för att träna och se hur allt funkar. Är också alltid bra att se olika lösningar och olika saker i hus så man sen vet vad man ska titta efter när det väl börjar närma sig. Vad man vill ha och vad man måste ha och vad som skulle vara trevligt att ha i huset. Det är en spännande resa som drar en mellan hopp och förtvivlan. Hus som ser helt underbara ut på bilderna på nätet kan vara värsta skiten när man väl ser det i verkligheten. Tomten såg så bra ut tills man upptäcker att gräsmattan bara är ogräs eller buskar.
Mycket går att fixa men allt kostar också pengar.

Själv letade jag och min sambo hus i drygt två år innan vi hittade det rätta. En annan gång så köpte vi det andra huset vi tittade på men det var många år sen i en håla med helt andra priser och ett helt annat utbud, lite att man fick ta det som fanns.

Vi letar efter cirka 2,5-3m hus. Där vi bor är det i princip nybyggda i ganska bra områden. Vi kommer börja gå på visningar om cirka 8 månader för att lära oss och inte förälska oss i första huset vi går på. Tack för alla råd!

Skrivet av daempull:

Om ni lever snålt i 2 månader kan ni betala av 80k lånen.

Se kommentarer över.

Skrivet av Savage_Gray:

@FBGKimpan:
70kkr brutto per månad motsvarar ca 50-55kkr netto.
Varför sparar ni bara 10kkr per skalle?

dra åt bälten och spar 30-35kkr per månad så har ni 20-25kkr att leva för.
ganska trist i början, men när man gör en omvändning och slutat konsumera och slänga, så blir det en vana och en ändrat livsstil.

och precis som andra skrev, avbetala era smålån, och låt bli att ta smålån någonsin i framtiden.

Vi får ut ganska exakt 51k. Vi sparar 10tkr för att det är en realistisk summa och vi har utgifter för cirka 15k per person. Två bilar, CSN lån, hyra, mat, försäkringar och så vidare. Dessutom vill vi inte spara oss till döds.

Skrivet av Savage_Gray:

@FBGKimpan:
70kkr brutto per månad motsvarar ca 50-55kkr netto.
Varför sparar ni bara 10kkr per skalle?

dra åt bälten och spar 30-35kkr per månad så har ni 20-25kkr att leva för.
ganska trist i början, men när man gör en omvändning och slutat konsumera och slänga, så blir det en vana och en ändrat livsstil.

och precis som andra skrev, avbetala era smålån, och låt bli att ta smålån någonsin i framtiden.

Tyvärr har inte alla möjligheten att undvika smålån. Framtiden, ja kanske.. men dåtiden? Nej. Det var nödvändiga lån.

Skrivet av sperglord:

Har du inget vettigt kapital nu eller bostadsrätt som ökat i värde kommer det bli svårt att få ihop till kontantinsats på bara två år.
Har du ingen bostadsrätt nu? Spara ihop till en bostadsrätt, en trea kanske som ni kan bo i tills barnen blir lite större. Småbarn behöver inget hus, det är bara en svennemyt. Sen när barnet är runt 3-4 har ni med lite tur fått en värdeökning på bostadsrätten som kan användas som del i kontantinsats med sparande. Bor ni i en trea idag är mitt tips att fortsätta med det tills ni får två barn eller första barnet är 3-4 år.

Ni har ju bra inkomster så det är inget direkt att tänka på men mitt tips är att vänta med hus tills barnet är lite äldre.

Men det är bara hur jag tänker så gör vad som känns bäst för er

Nej. Kommer inte från familjer som på något sätt stöttat oss med pengar och vi har haft långa utbildningar.

-----------

Till alla er som frågar varför vi inte sparar mer;
Vi kan inte spara mer?
Vi har hyra, csn, bensin, bilar, försäkringar, internet, gym, mat, frisör och så vidare att betala. Vi lägger omkring 2500-3000 på nöje / utemat / kläder / smink och så vidare.
Vi får in cirka exakt 51tkr efter skatt.
Vi har utgifter på cirka 15tkr per person. Dvs, cirka 20k att spara varje månad.

Våra smålån var nödvändiga lån.

Att betala av smålånen är det logiska egentligen. Men som jag skrev tidigare, om vi hittar en bostad som passar oss PERFEKT om 8 månader, så står vi där med en kontantinsats som inte räcker till.
Det handlar om ~4000kr att betala av lånen tidigare eller inte. Det känns som en rimlig summa att betala för att säkerställa att kunna eventuellt köpa en bostad när vi hittar den eller?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Jag skulle som de andra skrivit i tråden se till att betala av era små krediter först, skulle det vara så att ni behöver lite mer lån och saknar en mindre summa för att ni betalat av era befintliga kredit så tror jag banken kommer se er som pålitliga då inte inte har några övriga lån.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

@FBGKimpan: För att köpa ett hus för 3 mille behöver du 450 000 i kontantinsats och 63 750 + 38 250 som värst för pantbrev och lagfart.
Sikta kanske på ett radhus i BRF för billigare inköp och så slipper du lagfart och pantbrev.

Permalänk
Medlem

@Stefflo:

En inkomst på 70tkr per månad straffas av det statliga skattepålägget. Du skattar ca 50% för varje hundralapp som överstiger 1PBB (ca 42000kr).

I TS fall har de två inkomster som sammanlagt är 70tkr. Och då är det ganska osannolikt att de åker på det extra skattepålägget.
Hade du låst tråden hade du förstått att mina svar är riktade just till TS och ingen annan.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Jag skulle som de andra skrivit i tråden se till att betala av era små krediter först, skulle det vara så att ni behöver lite mer lån och saknar en mindre summa för att ni betalat av era befintliga kredit så tror jag banken kommer se er som pålitliga då inte inte har några övriga lån.

Det där stämmer inte, att ha krediter på endast 80 000 med en inkomst på 72 000 per månad tillsammans ger ingen effekt på ett lån på ett hus på 3 mille med deras inkomster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Nä, nu räknar du nog fel ändå...

Ett grundlöst påstående utan några som helst argument.
"Dont be a dick" står det visst i din signatur. *Wink*

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

@FBGKimpan:
Om vi bara tittar på frågan om huruvida ni ska betala av smålånen först eller ej.

Hur ser bankerna på utlåning till bostad om ni har befintliga blancolån jämfört med om ni inte har det?
Förändrar det hur mycket ni få låna? Förändrar det vilket ränteläge ni får kanske?

Ja vet inte. Kolla med bankerna vad de säger. Flera banker har en lånekalkylator på hemsidan. Ja eller boka in ett samtal om bolån för att få reda på mer.

Om det är så att befintliga lån påverkar utsikterna för bolånen så kan det vara en faktor att väga in iaf. Ja eller så spelar de ingen roll och kan lätt bakas in i huslånet i framtiden. Oavsett så förstår jag er tanke att ni inte vill missa en bra chans om den kommer.

Utöver det har jag två råd:
1. Tänk på att räntan kan bli 5-6% igen. Det är inte min gissning kommande år. Det är lätt (även för mig) att argumentera varför det inte skulle bli så höga räntor igen. Men bankerna räknar inte med det scenariot för skojs skull. Det var inte många år sedan det var otänkbart att ha minusränta. Ändå fick vi det. Nu känns det otänkbart med högre räntor - men magkänslan kan förleda en. Så räkna på att ni faktiskt har råd även med högre räntor.
2. Buffert. Det behöver ni ha om ni ska ha hus. Så resonerar jag iaf. Använd inte allt ihopsparat till att köpa huset. Alltså det är inte bara nyköpsgrejer så som gräsklippare, utemöbler och sådant som såklart ska införskaffat. Där rinner det såklart iväg ganska många enkronor i början också.
Nä, det behövs en laddning pengar för när värmepannan går sönder, man hittar mögel, delar av taket lossnar i en storm eller liknande.
Alltså för att ni ska slippa ta lån framöver för att hålla igång vardagen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av sperglord:

Det där stämmer inte, att ha krediter på endast 80 000 med en inkomst på 72 000 per månad tillsammans ger ingen effekt på ett lån på ett hus på 3 mille med deras inkomster.

När vi tog lån dock var det förra året så låg vi på gränsen men eftersom vi inte hade några övriga krediter och skulle bygga nytt hus så gick det bra för oss i all fall. Men jag tror att en bank kan mycket väl väga in ifall man har många små krediter. Jag hade innan betalat av mina lån jag hade på bil och några kortare avbetalningar. Men enligt dig så har jag fel men Banken kunde se att vi var duktig på att spara undan och sparade mer än deras ”standard” uträkning.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAMIKIRI:

Köper ni ett äldre hus lär ni få betala pantbrev också. Försök få tag på äganderätt och inte tomträtt. Onödig kostnad!
Läs här om lagfart och pantbrev. https://www.konsumenternas.se/lana/olika-lan/om-bolan/pantsat...

Så om de köper ett nyare hus skulle de slippa pantbrev eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frois:

Så om de köper ett nyare hus skulle de slippa pantbrev eller?

Det måste alltid finnas om man har lån på fastigheten. MEN tidigare ägare kan ha tagit ut pantbrev upp till X belopp (pantbrev hör ihop med fastigheten), så det man behöver ta ut är pantbrev upp till det lånebelopp man behöver låna på fastigheten (bottenlånet).

Är det då någon som har 200.000kr i pantbrev sen tidigare (äldre hus t.ex.) och det kostar 3.000.000 och man behöver låna 2.500.000 så behövs nya pantbrev för 2.300.000kr

Är det en någon som har 2.000.000kr i pantbrev sen tidigare (nya hus t.ex.) och det kostar 3.000.000 och man behöver låna 2.500.000 så behövs nya pantbrev för 500.000kr

...så det är alltid intressant att titta på hur stora pantbrev som finns sen tidigare. Pantbreven kostar 2% av dess belopp, så i de två exemplen är alltså kostnaden 0,02*2.300.000=46.000kr i pantbrevsavgift kontra 0,02*500.000=10.000kr i pantbrevsavgift.

Lagfart som man alltid måste betala för kostar 1.5% av köpeskillingen, så 0,015*3.000.000=45.000kr i bägge fallen. Helt sjukt att denna kostnad är knutet till priset fortfarande, med de priser som är idag. Det borde vara en kostnad per kvm eller helt sonika en fast avgift.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk

@The man swe 90: Ja jag menar inte att ditt resonemang i sig är fel, förlåt om det verkade så. Jag menar för att den ekonomiska situationen som TS är ska det inte vara några problem då deras ekonomi mer än väl kan bära dessa krediter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Min sambo och jag är i samma sits. Hon vill sänka amorteringen per månad så att vi kan lägga undan pengar. Fast då betalar man ju ränta i längre tid. För mig låter det bara dumt, man ska betala av lån så fort som möjligt för att minimera räntebetalningar som är en onödig utgift.

(Ja, man kan investera pengar i aktier/fonder och tjäna mer än vad ränta kostar om man är påläst)

Du behöver inte bara påläst, du kan använda t ex Lysa.

Ingen mening att betala av lånet om räntan är runt 2% när du tjänar 7% på indexfonder/lysa. Då tjänar du i praktiken 5%. Sen om några år är det bara att betala av lånet på en gång ifall räntan höjs. Detta går mycket snabbare. Dessutom gör inflationen att värdet på lånen går ner hela tiden. Så amortera så lite som möjligt är min tumregel.

https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/

TS:

Jag säger som många andra har föreslagit. Försök bli av med existerande smålån. Börja betala av dom med högst ränta och gå sedan neråt. Skaffa ett bankkonto med högränta, många banker kan ge aningen högre ränta om man låster pengarna i x antal månader. Men realistiskt sätt är det nog inte mer än 1-2% på dessa. Börsen är för osäker för en sådan kort tidsperiod som ni har. Jag hade också försökt fokusera på att öka sitt sparande. Personligen har jag ut 26k efter skatt och sparar 20k hos Lysa varje månad. Pendlar kollektivt, lagar egen mat osv.

Tänk även på att era kostnader går upp en hel del när ni skaffar barn. Det ska köras hit och dit, mat, blöjor, kläder, försäkringar etc allt detta kostar mer än vad dom flesta tror.

Permalänk
Medlem

@frois:
Man slipper nog inte den tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Till alla er som frågar varför vi inte sparar mer;
Vi kan inte spara mer?
Vi har hyra, csn, bensin, bilar, försäkringar, internet, gym, mat, frisör och så vidare att betala. Vi lägger omkring 2500-3000 på nöje / utemat / kläder / smink och så vidare.
Vi får in cirka exakt 51tkr efter skatt.
Vi har utgifter på cirka 15tkr per person. Dvs, cirka 20k att spara varje månad.

Klart ni KAN spara mer. Inte direkt som att gym och frisör är livsnödvändigt. Kanske skulle gå att åka mer kollektivt också så kan ni spara lite på bilkostnaderna också, beror självklart på var ni bor och vart jobbet ligger.
Nu påpekar jag bara, klankar inte ner på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Du behöver inte bara påläst, du kan använda t ex Lysa.

Ingen mening att betala av lånet om räntan är runt 2% när du tjänar 7% på indexfonder/lysa. Då tjänar du i praktiken 5%. Sen om några år är det bara att betala av lånet på en gång ifall räntan höjs. Detta går mycket snabbare. Dessutom gör inflationen att värdet på lånen går ner hela tiden. Så amortera så lite som möjligt är min tumregel.

https://rikatillsammans.se/amortera-spara-investera/

Det är ett blanco-lån med 5% ränta eller nåt och 80k / 18månader kvar. Så det är nog inte lönt att göra nåt annat än att beta av och göra en extra amortering när man kan.
Sen när det är borta så fortsätter man lägga undan 5000kr i månaden och lever som man gjorde förut. Det är min plan iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Ett grundlöst påstående utan några som helst argument.
"Dont be a dick" står det visst i din signatur. *Wink*

Ja, du har helt klart rätt. Har ingen ursäkt heller.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

@FBGKimpan: För att köpa ett hus för 3 mille behöver du 450 000 i kontantinsats och 63 750 + 38 250 som värst för pantbrev och lagfart.
Sikta kanske på ett radhus i BRF för billigare inköp och så slipper du lagfart och pantbrev.

Nej.

Skrivet av m4gnify:

Klart ni KAN spara mer. Inte direkt som att gym och frisör är livsnödvändigt. Kanske skulle gå att åka mer kollektivt också så kan ni spara lite på bilkostnaderna också, beror självklart på var ni bor och vart jobbet ligger.
Nu påpekar jag bara, klankar inte ner på dig.

För våra yrken är vårt utseende en viktig faktor och att åka kollektivt är inte på kartan heller. Frisör och gym handlar om dryga 15tkr på 2 år, det är inte direkt helt avgörande pengar - men ganska avgörande för yrket / välmående.

Pendlade med tåg i 5 år till skolan så har inga problem med det.

Vi kan leva på gröt och vatten. Skippa spotify och vi kan bo i tält. Eller flytta till billigare lägenhet (vilket dock skulle kosta mer då vi ska köpa bostaden inom ~2 år)

Skrivet av Söderbäck:

@FBGKimpan:
Om vi bara tittar på frågan om huruvida ni ska betala av smålånen först eller ej.

Hur ser bankerna på utlåning till bostad om ni har befintliga blancolån jämfört med om ni inte har det?
Förändrar det hur mycket ni få låna? Förändrar det vilket ränteläge ni får kanske?

Ja vet inte. Kolla med bankerna vad de säger. Flera banker har en lånekalkylator på hemsidan. Ja eller boka in ett samtal om bolån för att få reda på mer.

Om det är så att befintliga lån påverkar utsikterna för bolånen så kan det vara en faktor att väga in iaf. Ja eller så spelar de ingen roll och kan lätt bakas in i huslånet i framtiden. Oavsett så förstår jag er tanke att ni inte vill missa en bra chans om den kommer.

Utöver det har jag två råd:
1. Tänk på att räntan kan bli 5-6% igen. Det är inte min gissning kommande år. Det är lätt (även för mig) att argumentera varför det inte skulle bli så höga räntor igen. Men bankerna räknar inte med det scenariot för skojs skull. Det var inte många år sedan det var otänkbart att ha minusränta. Ändå fick vi det. Nu känns det otänkbart med högre räntor - men magkänslan kan förleda en. Så räkna på att ni faktiskt har råd även med högre räntor.
2. Buffert. Det behöver ni ha om ni ska ha hus. Så resonerar jag iaf. Använd inte allt ihopsparat till att köpa huset. Alltså det är inte bara nyköpsgrejer så som gräsklippare, utemöbler och sådant som såklart ska införskaffat. Där rinner det såklart iväg ganska många enkronor i början också.
Nä, det behövs en laddning pengar för när värmepannan går sönder, man hittar mögel, delar av taket lossnar i en storm eller liknande.
Alltså för att ni ska slippa ta lån framöver för att hålla igång vardagen.

Tack för råden!

Vi skulle på ett möte, men det kändes allt för tidigt. VI pratade dock med en bankman via telefon och han trodde inte att det skulle påverka något markant då det handlar om en låg summa för krediter som banken inte ser som lyxkonsumtion.
När det gäller ränta för bolånet så har vi via facket

Grejen är, många råder oss om att betala av krediterna direkt men det verkar vara väldigt få som lyssnar på argumentet om att inte göra det.

Betala krediter direkt = Vi sparar totalt 4000kr.
Amortera krediterna som vanligt? = Vi har större kontantinsats och större möjlighet att hitta en bostad vi vill ha tidigare som då mest troligen är billigare.

Jag vet faktiskt inte om att spara 4000kr extra till kontantinsatsen är så värt att jag är villig att eventuellt missa en chans på en bostad.

När vi pratar om att köpa hus för 3m, betyder det inte att vi ska stå där med 0 efter huset är köpt. Det är inkl. allt.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Jag skulle vilja så ett slag för att ni eventuellt kan kolla på tomt + att köpa ett nyckelfärdigt hus gjorde vi. Med våran budget så var det billigare än att köpa ett hus som inte var ett renovering objekt. Samtidigt känns de tryggt att allt är helt nytt

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag skulle vilja så ett slag för att ni eventuellt kan kolla på tomt + att köpa ett nyckelfärdigt hus gjorde vi. Med våran budget så var det billigare än att köpa ett hus som inte var ett renovering objekt. Samtidigt känns de tryggt att allt är helt nytt

Absolut! Vi känner en som köpte ett sådant modulhus (det är sånt du snackar om?). Det ser riktigt fräsht ut men vet att man måste vara noga med alla extra kostnader

Men håller med dig till 100 % att det känns på något sätt skönare att få ett helt nytt som man själv 'bygger'.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Grejen är, många råder oss om att betala av krediterna direkt men det verkar vara väldigt få som lyssnar på argumentet om att inte göra det.

Betala krediter direkt = Vi sparar totalt 4000kr.
Amortera krediterna som vanligt? = Vi har större kontantinsats och större möjlighet att hitta en bostad vi vill ha tidigare som då mest troligen är billigare.

Jag vet faktiskt inte om att spara 4000kr extra till kontantinsatsen är så värt att jag är villig att eventuellt missa en chans på en bostad.

1. För att ni då kan ta nytt blancolån när allt är betalt om det behövs och då har ni trots allt sparat 4000kr
2. Stämmer det verkligen med att det stannar vid 4000kr, låter som otroligt låg ränta på 80.000 i diverse småkrediter, har du vägt in alla avgifter o.s.v.
3. Banken väger som sagt samman total skuldbild i sin riskbedömning

Finns i mina ögon ingen anledning med att avvakta med att betala av smålånen om det inte är så att du har en fantastisk investering som ger större avkastning än kostnaden för småkrediterna inom två år. (vilket de flesta verkar överens om att ni inte ska chansa på)

Ja, det kanske är trist, men så är ofta livet, finns inte så många snabba genvägar. Värde=Tillgångar-Skulder. Du har inte 80.000kr förren du har 80.000kr och 0kr skulder.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Absolut! Vi känner en som köpte ett sådant modulhus (det är sånt du snackar om?). Det ser riktigt fräsht ut men vet att man måste vara noga med alla extra kostnader

Men håller med dig till 100 % att det känns på något sätt skönare att få ett helt nytt som man själv 'bygger'.

Har man tid och kan göra en del saker själv gällande "tomten" inte är helt klar de första åren så spar man en hel del pengar, men som du säger det är lätt att de kan ringa iväg gällande pengar. Dock hamnade vi 200k under budget som älvsbyhus hade gjort till oss. Då vi anlitade entreprenör för grävning och avlopp själva. Så då hade vi pengar över för exempelvis installation av fiber som blev gjort för ca 2 veckor sedan och pengar till övervåning som vi håller på och bygger just nu.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

1. För att ni då kan ta nytt blancolån när allt är betalt om det behövs och då har ni trots allt sparat 4000kr
2. Stämmer det verkligen med att det stannar vid 4000kr, låter som otroligt låg ränta på 80.000 i diverse småkrediter, har du vägt in alla avgifter o.s.v.
3. Banken väger som sagt samman total skuldbild i sin riskbedömning

Finns i mina ögon ingen anledning med att avvakta med att betala av smålånen om det inte är så att du har en fantastisk investering som ger större avkastning än kostnaden för småkrediterna inom två år. (vilket de flesta verkar överens om att ni inte ska chansa på)

Ja, det kanske är trist, men så är ofta livet, finns inte så många snabba genvägar. Värde=Tillgångar-Skulder. Du har inte 80.000kr förren du har 80.000kr och 0kr skulder.

1. Det kommer inte behövas i framtiden. Det finns inget behov.
2. Ja, https://i.gyazo.com/d8a1f4070ba4ec6b86ef385895e020a6.png . Lån via facket.
3. Enligt samtalet skulle det inte påverka något markant.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

1. Det kommer inte behövas i framtiden. Det finns inget behov.
2. Ja, https://i.gyazo.com/d8a1f4070ba4ec6b86ef385895e020a6.png . Lån via facket.
3. Enligt samtalet skulle det inte påverka något markant.

Jag tror du missförstår punkt 1. Ni betalar av lånet nu och behöver inte betala någon ränta på det de kommande åren. Om det behövs 80 k extra för en kontantinsats tar ni bara samma lån igen. Alltså sparar ni 4k men har fortfarande samma möjlighet till att köpa hus.

Om det är som du säger: "1. Det kommer inte behövas i framtiden. Det finns inget behov." kan ni lika gärna göra er av med lånen, men jag tror du bara missförstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Jag tror du missförstår punkt 1. Ni betalar av lånet nu och behöver inte betala någon ränta på det de kommande åren. Om det behövs 80 k extra för en kontantinsats tar ni bara samma lån igen. Alltså sparar ni 4k men har fortfarande samma möjlighet till att köpa hus.

Exakt så..., TS verkar ha hängt upp sig på att hen då har 80.000kr till kontantinsatsen, men det spelar ju ingen roll om hen har 80.000kr på kontot eller möjlighet att låna 80.000kr när/om det behövs. (mer än att det första exemplet ger hen 4.000kr över, vilket förstås är bättre om hen inte kan förränta pengarna mer än så under tiden förstås)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av sperglord:

Småbarn behöver inget hus, det är bara en svennemyt. Sen när barnet är runt 3-4 har ni med lite tur fått en värdeökning på bostadsrätten som kan användas som del i kontantinsats med sparande. Bor ni i en trea idag är mitt tips att fortsätta med det tills ni får två barn eller första barnet är 3-4 år.

Har du egna barn? För det låter inte som det. Eller så har du en annan upplevelse av det hela.

Men hus när barnen är små är för föräldrarnas skull, inte barnens! Barnvagn upp o ner i trappor? Nej tack. Låta barnet sova klart i vagnen utomhus efter promenad? Ja tack. Öppna dörren o låta tvååringen leka lite själv i trädgården när du pausar fem minuter? Ett måste!

Helst ska hus köpas INNAN barn för då hinner man fixa till det lite också

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

[...]
Vi siktar på ~2,5-3m hus. Men tänk om vi hittar ett som vi bara älskar för 1,5? Då blir det ett nej för att vi betalade av våra smålån först. Om du hänger med hur vi tänker?

Vi letar efter cirka 2,5-3m hus. Där vi bor är det i princip nybyggda i ganska bra områden. Vi kommer börja gå på visningar om cirka 8 månader för att lära oss och inte förälska oss i första huset vi går på.
[...]

Mäklare älskar i regel att prata och fiska framtida kunder Om ni har några tankar på ett specifikt område tycker jag att ni bör gå på en visning för att få kontakt med en mäklaren. .
Tex fråga vad skiljer ett 2.5 respektive 3.0 hus "här", vad är plus minus jfr med området bredvid. Om objekt är svårsålda (prutbara) och om det ligger många eller få objekt ute.

Mäklaren kommer säkert vilja läggs upp er på en bevakningslista med utifrån era önskemål. Vilket kan vara en bra ide om ni inte hemnetknarkar utan är lite mer passiv i sitt letande innan det börjar "bli dags".
Det finns ju även en liten chans att ni får veta om hus innan de dyker upp på vanliga marknaden, om säljaren(mäklaren) är ute efter en snabb/smidig affär.

Vi kollade (halv) aktivt i två år innan vi hittade rätt hus. Det kostar ju bara några timmar att gå på bävisning och kan vara lite kul och lärorikt att lyssna på vad andra frågar om. Tex framtidplaner för området eller andra saker som är svårare att googla sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snedspark:

Jag tror du missförstår punkt 1. Ni betalar av lånet nu och behöver inte betala någon ränta på det de kommande åren. Om det behövs 80 k extra för en kontantinsats tar ni bara samma lån igen. Alltså sparar ni 4k men har fortfarande samma möjlighet till att köpa hus.

Om det är som du säger: "1. Det kommer inte behövas i framtiden. Det finns inget behov." kan ni lika gärna göra er av med lånen, men jag tror du bara missförstod.

AHH, nu hänger jag med. Det är absolut det mest logiska att göra. Blev lite frustrerad över att folk inte fattade vad jag menade, men då måste ni känt samma sak.

Trodde folk ville att jag skulle betala av och sen börja spara för att endast använda de pengarna.

Då kommer en annan fråga; tanken var att nu (vi har fått godkänt om vi vill från Sparbanken) samla våra krediter för att få det lånet som.kostar 4000 totalt (inga avi avgifter osv för vi är nyckel kund och facket lån).

Bör vi ändå ta lånet och betala på det? Eller betala våra lån hos de andra som är dyrare? Kommer det spela roll?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

AHH, nu hänger jag med. Det är absolut det mest logiska att göra. Blev lite frustrerad över att folk inte fattade vad jag menade, men då måste ni känt samma sak.

Trodde folk ville att jag skulle betala av och sen börja spara för att endast använda de pengarna.

Då kommer en annan fråga; tanken var att nu (vi har fått godkänt om vi vill från Sparbanken) samla våra krediter för att få det lånet som.kostar 4000 totalt (inga avi avgifter osv för vi är nyckel kund och facket lån).

Bör vi ändå ta lånet och betala på det? Eller betala våra lån hos de andra som är dyrare? Kommer det spela roll?

Alltid bäst att betala så lite ränta som möjligt förstås. Samla ihop allt i ett lån och sätt en aggresivare amortering, istället för 24 månader, fixar ni det på 18? 12? 9? Ju färre månader desto bättre (mindre ränta i onödan)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag tror banken kommer ge er sämre ränta om ni har smålån, då dde indikerar ostadig ekonomi. Det är vad jag tror, inte vet. Jag har märkt att ju mer pengar jag har på banken, ju bättre bolåneränta har jag fått kontra listräntan.

Vi var i samma sits när vi köpte vår första bostadsrätt, handspara en halv mille suger

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Har du egna barn? För det låter inte som det. Eller så har du en annan upplevelse av det hela.

Men hus när barnen är små är för föräldrarnas skull, inte barnens! Barnvagn upp o ner i trappor? Nej tack. Låta barnet sova klart i vagnen utomhus efter promenad? Ja tack. Öppna dörren o låta tvååringen leka lite själv i trädgården när du pausar fem minuter? Ett måste!

Helst ska hus köpas INNAN barn för då hinner man fixa till det lite också

2 barn 1 och 3 bor i en fyra men ska snart flytta till hus då vi fått ihop till kontantinsats enligt planen ovan! Underlättas inte av att man bor i Göteborg med huspriser som börjar på 4 miljoner...