Bästa laptopen 2020 som också är TYST!!

Permalänk
Medlem

Bästa laptopen 2020 som också är TYST!!

Hej,
Jag behöver tips för att välja rätt laptop.
Just nu har jag en HP Pavilion som jag är nöjd med förutom att
DEN INTE ÄR TYST!!!
Jag är inne lite på Huawei Matebook pro 2020, men vet inte om
den är tyst.
Självklart är även prestanda, bildkvalitet och finesser viktigt.
Tacksam för snabb hjälp.

/suz189

Permalänk
Medlem

Testat undervolta gpu/cpu och ställa in custom fan curve? Gör väldigt stor skillnad för laptops och är ett måste IMO.

Edit: ser att du är ny här men det är inte så svårt som det låter. Om du är någorlunda tekniskt lags skall inte det vara några problem om du läser på lite.

Permalänk
Medlem

Tyst laptop

@bergla:
Tack för snabbt svar.:)
Är det inte en fara då att datorn inte kyls när det behövs?

Permalänk
Medlem

Youtube har bra instruktioner:)
Tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av suz189:

@bergla:
Tack för snabbt svar.:)
Är det inte en fara då att datorn inte kyls när det behövs?

Inte om du sätter en bra fläktkurva. Se till att du förstår dig på det någorlunda och sätt för säkerhets skull lite onödigt höga fläktar på typ 84c+ så den kyler ner om den blir väldigt varm, o tweaka det sedan därifrån.

Permalänk
Medlem

Tack, jag får försöka och hoppas att jag inte bränner upp hela datorn:)
Jag tänker fortfarande köpa en till (teknik-galna-jag), och tar gärna emot tips:):)

Permalänk
Medlem

Lycka till!

Din frågeställning är något vag för att kunna ge bra råd. Tyst när du surfar och skriver i word/excel? Tyst när du gejmar Witcher 3 i 4K 60fps?

I vilken workload är det du vill ha den tyst i? Vad är dina prestandakrav?

Permalänk
Medlem

Tyst när jag streamar film, eller jobbar i word/excel. Tyst när jag har mycket öppet samtidigt.....generellt TYST:)
Processor ska vara Intel Core i9 el. i7. SSD minst 512, men helst 1GB. Minst 6 GB ram. Bra upplösning. Alla dessa krav hittar jag i många, men har ingen aning om ljudnåvån. Kikar på Dragonfly, Dell XPS 13 och Huawei Matebook X Pro 2020, så har du en liten aning om vad jag eftersöker.

Permalänk
Medlem

Helst ska den ha en snygg färg också....haha:)

Permalänk
Medlem

Jag kör denna med 3700x i, galet kraftfull laptop. Är knäpptyst med undervolt förutom i spel.

https://shop.obsidian-pc.com/en/nh55.html

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för tipset.

Permalänk
Medlem

Inga problem! Men du skall vara medveten om att detta är en laptop som du kanske får lägga lite tid initiellt för att få till rätt, ett gäng timmar. Har du intresset/tålamodet för det så anser jag det vara en bästa laptoppen som går att köpa just nu såvida man inte måste ha sig en superslimmad.

Sen är nya ryzen serien för laptops sinnes bra när det kommer till prestanda/energieffktivitet. 4500U eller liknande kan vara något för dig.

Såvida du inte sysslar med video editing/massvis med virtual machines/riktigt heavy multitasking etc så skulle jag nog valt 3600 som CPU i den jag länkade. Desto lättare CPU desto tystare blir den.

Har ställt in min 3700x på en silent fan curve o den är silent nästan hela tiden i vanligt arbete, kan varva upp nån gång ibland, tex när man startar datorn om man har mycket i autostart men annars håller den sig tyst.

Edit: Den är faktiskt inte lika tyst nu på sommaren då inomhustempen har ökat. Kanske bäst att satsa på en 4500U i bra chassi eller liknande istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Inga problem! Men du skall vara medveten om att detta är en laptop som du kanske får lägga lite tid initiellt för att få till rätt, ett gäng timmar. Har du intresset/tålamodet för det så anser jag det vara en bästa laptoppen som går att köpa just nu såvida man inte måste ha sig en superslimmad.

Sen är nya ryzen serien för laptops sinnes bra när det kommer till prestanda/energieffktivitet. 4500U eller liknande kan vara något för dig.

Såvida du inte sysslar med video editing/massvis med virtual machines/riktigt heavy multitasking etc så skulle jag nog valt 3600 som CPU i den jag länkade. Desto lättare CPU desto tystare blir den.

Har ställt in min 3700x på en silent fan curve o den är silent nästan hela tiden i vanligt arbete, kan varva upp nån gång ibland, tex när man startar datorn om man har mycket i autostart men annars håller den sig tyst.

Edit: Den är faktiskt inte lika tyst nu på sommaren då inomhustempen har ökat. Kanske bäst att satsa på en 4500U i bra chassi eller liknande istället.

Hej @bergla

Jag är jätte intresserad av att köpa en MSI GL75 Leopard 9SD 17.3", i7 9750H, 16GB, 512GB, GTX 1660 Ti, 120Hz och var nyfiken på hur gör man det med att undervolta gpu/cpu och ställa in custom fan curve?

Jag kommer inte belasta datorn så som det görs i spel men jag vill ha en tyst dator. Jag kommer köra med virtuella maskiner och kommer ha ganska många program öppna samtidigt. Men jag kommer uppgradera datorn till max RAM, alltså 64GB.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

CDan

Permalänk
Medlem
Skrivet av CDan:

Hej @bergla

Jag är jätte intresserad av att köpa en MSI GL75 Leopard 9SD 17.3", i7 9750H, 16GB, 512GB, GTX 1660 Ti, 120Hz och var nyfiken på hur gör man det med att undervolta gpu/cpu och ställa in custom fan curve?

Jag kommer inte belasta datorn så som det görs i spel men jag vill ha en tyst dator. Jag kommer köra med virtuella maskiner och kommer ha ganska många program öppna samtidigt. Men jag kommer uppgradera datorn till max RAM, alltså 64GB.

Tack för hjälpen!

Googla "undervolt intel cpu" för cpu. GPU undervolt är lite mer tricky men finns många guider för hur du ställer in en fan curve i MSI. Kan komplettera guiderna lite med att säga att strategin jag kör för att undervolta GPU är att sätta en statisk volt/klockfrekvsens genom att markera en punkt i fan curven o sen trycka CTRL+L, hittar en basfrekvens/volt som fungerar(hitta din sweetspot i maxläge så att säga), sen gör du en custom fan curve som rampar upp till den punkten som hittat via CTRL+L labbet, därefter har du bara ett rakt streck åt höger dvs samma klockfrekvens på alla volt över det som din CTRL+L prick. Lite luddigt förklarat men ja, kolla lite guider och mecka med det o gå tillbaks till det jag skrivit här så löser du det nog. Var redo att lägga lite tid på det. Går även att göra i batches, skriv ner dina resultat i ett dokument så kan du återgå till det senare. Rekommenderar även att du laddar ner HWINFO64 där du kan se hur mycket watt din GPU drar. Det är slutändan antal watt den drar i idle/load som kommer ge utslag på vilken temperatur du får.

Fan curves sätter du med programvara som passar den laptoppen. Vet inte vilken som passar den så du får googla.

Lycka till!

Edit: Kan tillägga att till ditt ändamål lär den jag rekommenderade över som även jag använder nog ett mycket bättre val. Svalare processor och mer kraft, antagligen bättre kylning.

Permalänk
Medlem

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1567787-guide-sankt-sp...

Guide för undervoltning av Nvidia GPU
mer info fins även på youtube, tex här:
https://www.youtube.com/watch?v=zUkPAVcb9Xc

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av suz189:

Tyst när jag streamar film, eller jobbar i word/excel. Tyst när jag har mycket öppet samtidigt.....generellt TYST:)
Processor ska vara Intel Core i9 el. i7. SSD minst 512, men helst 1GB. Minst 6 GB ram. Bra upplösning. Alla dessa krav hittar jag i många, men har ingen aning om ljudnåvån. Kikar på Dragonfly, Dell XPS 13 och Huawei Matebook X Pro 2020, så har du en liten aning om vad jag eftersöker.

Jag har första generationens Matebook X Pro med dedikerad GPU och den låter oftast inte alls, men när den får jobba hårt så låter givetvis fläktarna en del. Gå in på närmaste Elgiganten och fråga om du får testa datorerna under lite belastning så borde du få ett hum om vad som väntar.

Permalänk
Medlem

Tack @bergla, @Savage_Gray: mycket bra! Det var det jag behövde: en spark i röven! Jag antecknar och efter att jag köper datorn sätter jag igång och meckar!

Även du @Baltzar hade en bra idé! Jag ska kolla så som du sa!

Ha det fint!

Visa signatur

CDan