AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

@the squonk: Klarade av handbreak x265 convertering inga problem orkar inte prima nu skall jag köra spel o se om den håller tycker den borde göra det.

Kört konvertering över natten med mina minnen i 3800MHz, datorn har varit på i två dygn, kört alla benchmarks och spelat i flera timmar så jag dömer nog B550-F/3700X PBO/3800MHz minne som stabilt nu. Går att krama ut lite till, men jag låter det vara. Nöjd nu.

Återgår till att teaka 3900X-burken

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

900:- extra och utan fläkt. Svårt val Hade det handlat om några hundra så kanske jag kunde motiverat det för mig själv men med de där priserna så blir det ju garanterat en 3900X. Får väl se vad priserna verkligen hamnar på nu på tisdag för ligger de kvar runt det de gör nu så får allt AMD behålla en av sina 3900XT.

Permalänk
Medlem

Förklara som att jag är 5: varför är 3600 Mhz RAM bra med Ryzen 3000?

Permalänk
Medlem

@CymbalCrasher: En ryzen 3000 serie processor är oftast uppbyggd av massa små chip som man kallar för chipplets, den interna kommunikationen mellan olika chipplets sker via en så kallad Infinity Fabric, om du har ram på 3600mhz+ och 1:1:1 mode mellan ram flck mm. så sker så klart kommunikationen mycket snabbare. Så har jag fattat det. Tror inte Zen2's problem är igentligen MHZ 4.7 eller 5.5ghz utan just infinity fabric speed som sätter käppar i hjulet just nu.

Permalänk
Medlem

@3rk0: Ja, det stämmer, Zen 2 kärnorna är mer kraftfulla än dom har möjlighet att visa. Dom skulle vilja ha ännu mer bandbredd. Det har man kunnat se på folk som har extremklockat, att klocka CPU har inte gett så mycket men att klocka minne/IF buss har gjort en hel del.

Den högsta FCLK/IF dom flesta Zen 2 klarar är 1800MHz kör man minnena i 1:1 blir det dubbla herzen eftersom det är DDR-minne dvs 3600MHz. Då får man alltså ut ungefär så mycket som man kan få ut. En del har tur och kan köra IF i 1900MHz med minnena då i 3800MHz, går dock inte stabilt på alla exemplar. Att ha minnen över 3800MHz är ingen större poäng för då blir man tvungen att köra IF med en multipel och tappar istället prestanda.

Det alla hoppas på för Zen 3 är att FCLK/IF kommer att gå snabbare, visst hopp tändes med läckorna på Renoir som är den nya APU med visserligen bara Zen 2 men den är monolitisk istället för med chiplets. Den klarar IF på 2100MHz+ och får som konsekvens mycket bättre latenser till minnet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det skulle säkert vara kul att klocka dom, men inte så många kronor kul särskilt som man vet att skillnaderna är små. Flera hundra kronor för 100MHz mer är knappast värt det. Zen 3 däremot, det blir desto roligare, bara att njuta av betydligt mer prisvärda X/non-X fram tills dess

Man vill ju ha men faan... Inte ens mitt "villhov" kan motivera detta. Jag brukar kunna få minst 2/3 av aktuellt pris när jag säljer i marknaden här. Mellanskillnade blir då som mest 2500Kr och det känns inte värt det för 1% bättre prestanda. Sen gäller det ju iofs i ren stock och jag har inte sett några reviews än, så vet inte hur dessa beter sig med PBO och så vidare. Sedan är det väl också rimligt att anta att UMC har nått bättre kvalitet vid det här laget, så kanske att det går pressa minnena lite hårdare, men det är ändå svårt att motivera, särskilt då när 4000-serien är ganska nära lansering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man vill ju ha men faan... Inte ens mitt "villhov" kan motivera detta. Jag brukar kunna få minst 2/3 av aktuellt pris när jag säljer i marknaden här. Mellanskillnade blir då som mest 2500Kr och det känns inte värt det för 1% bättre prestanda. Sen gäller det ju iofs i ren stock och jag har inte sett några reviews än, så vet inte hur dessa beter sig med PBO och så vidare. Sedan är det väl också rimligt att anta att UMC har nått bättre kvalitet vid det här laget, så kanske att det går pressa minnena lite hårdare, men det är ändå svårt att motivera, särskilt då när 4000-serien är ganska nära lansering.

”Villhöver” effekten är rätt låg på XT för 100-200 max boost i stock. Vad som kan bli farligt för plånboken är ju hur de OC-ar och ifall AC boost ligger mycket högre än X. Nä planen är att vänta på Zen-3...

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Absolut, XT är DOA utom för dom som uppgraderar riktigt gamla riggar och inte kan vänta av olika skäl
.
Jag skaffade B550 för att kunna proppa i en 4000 så fort det går att beställa, utan att behöva vänta på konstiga beta-bios
(här är en av få fördelar med AIO, det är mycket enklare att byta CPU)

Hade den en 4000 ready BIOS vid leverans?

Skrivet av JonkenPonken:

2x4250 mao

Har du nåt hum på ett ungefär vilken spänning vi pratar om? Kör 1.25 V just nu (4250 / 4050).

Sen till undran, varför köra CCX-OC om båda har samma speed?

Ja preicis.

Just nu kör jag 1.33V.

Ingen speciell anledning, ville testa och det funkade. Min önskan hade givetvis vart att komma upp till 4500MHz men det kanske inte går. Funderar på att testa 4450 och sen gå tillbaka till PBO eller nåt sådant.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagaget:

”Villhöver” effekten är rätt låg på XT för 100-200 max boost i stock. Vad som kan bli farligt för plånboken är ju hur de OC-ar och ifall AC boost ligger mycket högre än X. Nä planen är att vänta på Zen-3...

Ja, om enda skillnaden är maxboosten i single core så Mja... Inte så intressant, men om de även putsat multicore-boost och förbättrat UMC så blir det svårare. Får se vad testerna säger helt enkelt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Hade den en 4000 ready BIOS vid leverans?

Omöjligt att veta eftersom 4000 inte är med på QVL-listor ännu, men jag räknar med att B550 får nya bios i fas med launchen först av alla kort. Dom är nyast.

Original bios på brädan uppförde sig lite skumt, gjorde ganska omedelbart Bios Flashback till bios 0608 som fungerade smärtfritt. Sen har bios 0805 kommit efter det, det uppför sig bergstabilt, så inte mycket att klaga på. Och det är senaste AGESA V2 1.0.0.2. Enligt vad AMD sa tidigare i samband med B450/X470 kontroversen i sitt officiella uttalande på Reddit så skall V2-biosen vara dom som är klara för Zen 3. Så, ja, troligen så har B550-F redan Zen 3-stöd.

Det finns redan drivrutin för Renoir APU på Asus hemsida sen en månad tillbaka, fast Renoir inte går att köpa ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:
Skrivet av ToddTheOdd:

900:- extra och utan fläkt. Svårt val Hade det handlat om några hundra så kanske jag kunde motiverat det för mig själv men med de där priserna så blir det ju garanterat en 3900X. Får väl se vad priserna verkligen hamnar på nu på tisdag för ligger de kvar runt det de gör nu så får allt AMD behålla en av sina 3900XT.

Troligen justeras priserna när CPUerna släpps för annars tvivlar jag på att det blir någon lagerbrist på denna serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Då har jag fått tid till att bygga ihop min maskin:
Ryzen 9 3900X (köpt på Elgigantens rea för två veckor sedan, 1949 så legat på hyllan över ½år...)
ASUS TUF GAMING B550M-PLUS
2x32GB Corsair Vengeance LPX 3600 C18
Samsung 970 Evo Plus 1TB

Bootade och startade, tryckte upp RAM i 3600MHz och 1.35V, körde Cinebench:

Noterade att VCore kom upp i 1.5V på default!
CCD0 (CCX0 & CCX1) verkar vara vinnarna här. C06 & C12 verkar vara de bästa enligt Ryzen Master men Windows preferred core C01 & C02 på Ryzen Balanced Power plan.

Startade om, gick in i BIOS och noterade att Asus sätter VCore på 1.44V som standard, drog ner den. Hoppas att Asus inte har skadat processorn permanent bara!

Läste på lite här, satte fast peak core på 1.3V och skrämde upp den i 4300MHz på alla cores, Cinebench ger 7641 poäng men temp med medföljade cooler närmade sig 90 grader.
Jag kunde köra 4200MHz all core på 1.2V.

Idag har jag svårt att få den stabilt på 4200MHz ens med 1.3V så det är tyvärr möjligt att processorn tog stryk igår
Har provat 4150MHz på 1.2375V vilket funkar ok (7368p i Cinebench R20), men verkar vara helt omöjligt att få till 4200MHz all core på 1.2V som igår
Här precis innan den startar om:

Målet här är inte högsta möjliga overclock utan snarare stabilitet och låg strömförbrukning eftersom den ska stå på 24/7.
Tar gärna emot tips, verkar kunna köra RAM stabilt på 1.275V också så ska försöka tighta till både timings och Vmem.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Då har jag fått tid till att bygga ihop min maskin:
Ryzen 9 3900X (köpt på Elgigantens rea för två veckor sedan, 1949 så legat på hyllan över ½år...)
ASUS TUF GAMING B550M-PLUS
2x32GB Corsair Vengeance LPX 3600 C18
Samsung 970 Evo Plus 1TB

Bootade och startade, tryckte upp RAM i 3600MHz och 1.35V, körde Cinebench:
https://i.ibb.co/Zh8J01G/first.png
Noterade att VCore kom upp i 1.5V på default!
CCD0 (CCX0 & CCX1) verkar vara vinnarna här. C06 & C12 verkar vara de bästa enligt Ryzen Master men Windows preferred core C01 & C02 på Ryzen Balanced Power plan.

Startade om, gick in i BIOS och noterade att Asus sätter VCore på 1.44V som standard, drog ner den. Hoppas att Asus inte har skadat processorn permanent bara!

Läste på lite här, satte fast peak core på 1.3V och skrämde upp den i 4300MHz på alla cores, Cinebench ger 7641 poäng men temp med medföljade cooler närmade sig 90 grader.
Jag kunde köra 4200MHz all core på 1.2V.

Efter det så testade jag med PBO och såg att VCore kom upp i 1.5V så jag stängde av direkt, sjukt att Asus kan köra såna värden som default.

Idag har jag svårt att få den stabilt på 4200MHz ens med 1.3V så det är tyvärr möjligt att processorn tog stryk igår
Har provat 4150MHz på 1.2375V vilket funkar ok (7368p i Cinebench R20), men verkar vara helt omöjligt att få till 4200MHz all core på 1.2V som igår
Här precis innan den startar om:
https://i.ibb.co/F0mGZ3d/4200.png

Målet här är inte högsta möjliga overclock utan snarare stabilitet och låg strömförbrukning eftersom den ska stå på 24/7.
Tar gärna emot tips, verkar kunna köra RAM stabilt på 1.275V också så ska försöka tighta till både timings och Vmem.

En Ryzen 3000 serie cpu SKA matas i stock med upp till 1.5V under lätt last på en kärna, detta justeras av Precision boost enligt ett antal styrande parametrar så som strömförbrukning, effekt, temperatur, andel kärnor i vila och FIT tabellen (kiselhälsa). Hög spänning utan hög strömförbrukning eller hög temperatur är ofarligt för processorn, ju högre strömförbrukning och temperatur du utsätter processorn för desto lägre spänning kommer den matas med.

Man ska inte sätta en manuell fast vcore med stock frekvens, det kan orsaka instabilitet och mycket sämre prestanda samt hindra processorn att boosta högt i frekvens. Vill man sänka vcore under stock precision boost så ska man sätta en offset istället, då tillåts precision boost sköta vcore ändå, man kan även sätta en positiv offset om moderkortet undervoltar lite för mycket. Tänk på att PBO faller under samma del som stock här då PBO också behöver auto vcore aktivt

Kör du manuell OC med vald multipel eller per CCX så kan och ska du köra manuell fast vcore, i det läget är det bra att inte köra 1.5V om man nu inte råkar ha mycket extrem kylning. Låt inte vcore stå på auto när du klockar manuellt då det kan orsaka direkt skadliga spänningar att matas in i processorn.

Vad gäller Vcore så är det inte VID värdet i HWiNFO64 som visar din nuvarande vcore, det sanna vcore värdet hittar du under sektionen "AMD Ryzen 9 3900x: Enhanced" och värdet "Vcore SVi2"

Edit:
Med stock kylarn bör du inte klocka manuellt med någon högre spänning, det är att be om temp problem och något som inte är super hälsosamt för processorn i längden. Jag skulle låta processorn gå i ren stock med stock kylarn, det är sannolikt det som kommer ge högst prestanda med den konfigen.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Skall det vara en 24/7 maskin så strunta i fast OC, vare sig det är per CCX eller all core. Auto/PBO är mycket bättre på att ta hand om processorn än dina manuella inställningar. Ditt första score var helt ok och normalt för 3900X.

Däremot om det är en lek/spel-maskin som man övervakar medan man använder den, då är CCX OC kul, men man skall vara medveten om att man tänjer på gränser.

Vill du att datorn skall gå svalt är auto vcore med en negativ offset det bästa, mellan -0.05V-0.1V brukar fungera bra och sänker temps en hel del. Vissa spänningar brukar också vara höga stock, kolla det, CLDO VDDP bör vara 900mV, VDDG 950mV och SOC mellan 1.05V-1.1V. Kör du överklockat minne kan det vara det som är instabilt, kolla olika VDIMM mellan 1.35V-1.4V och lek lite med timings/subtimings.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En Ryzen 3000 serie cpu SKA matas i stock med upp till 1.5V under lätt last på en kärna, detta justeras av Precision boost enligt ett antal styrande parametrar så som strömförbrukning, effekt, temperatur, andel kärnor i vila och FIT tabellen (kiselhälsa). Hög spänning utan hög strömförbrukning eller hög temperatur är ofarligt för processorn, ju högre strömförbrukning och temperatur du utsätter processorn för desto lägre spänning kommer den matas med.

Man ska inte sätta en manuell fast vcore med stock frekvens, det kan orsaka instabilitet och mycket sämre prestanda samt hindra processorn att boosta högt i frekvens. Vill man sänka vcore under stock precision boost så ska man sätta en offset istället, då tillåts precision boost sköta vcore ändå, man kan även sätta en positiv offset om moderkortet undervoltar lite för mycket. Tänk på att PBO faller under samma del som stock här då PBO också behöver auto vcore aktivt

Kör du manuell OC med vald multipel eller per CCX så kan och ska du köra manuell fast vcore, i det läget är det bra att inte köra 1.5V om man nu inte råkar ha mycket extrem kylning. Låt inte vcore stå på auto när du klockar manuellt då det kan orsaka direkt skadliga spänningar att matas in i processorn.

Vad gäller Vcore så är det inte VID värdet i HWiNFO64 som visar din nuvarande vcore, det sanna vcore värdet hittar du under sektionen "AMD Ryzen 9 3900x: Enhanced" och värdet "Vcore SVi2"

Edit:
Med stock kylarn bör du inte klocka manuellt med någon högre spänning, det är att be om temp problem och något som inte är super hälsosamt för processorn i längden. Jag skulle låta processorn gå i ren stock med stock kylarn, det är sannolikt det som kommer ge högst prestanda med den konfigen.

Tack, sjukt att Asus tycker att 1.44V är ok som standard dock? Sitter i BIOS, 0 last och den matar med 1.44V, idle 45 grader...

Skrivet av the squonk:

Skall det vara en 24/7 maskin så strunta i fast OC, vare sig det är per CCX eller all core. Auto/PBO är mycket bättre på att ta hand om processorn än dina manuella inställningar. Ditt första score var helt ok och normalt för 3900X.

Däremot om det är en lek/spel-maskin som man övervakar medan man använder den, då är CCX OC kul, men man skall vara medveten om att man tänjer på gränser.

Vill du att datorn skall gå svalt är auto vcore med en negativ offset det bästa, mellan -0.05V-0.1V brukar fungera bra och sänker temps en hel del. Vissa spänningar brukar också vara höga stock, kolla det, CLDO VDDP bör vara 900mV, VDDG 950mV och SOC mellan 1.05V-1.1V. Kör du överklockat minne kan det vara det som är instabilt, kolla olika VDIMM mellan 1.35V-1.4V och lek lite med timings/subtimings.

Tack, minns att jag sänkte VDIMM igår, plockade upp det till 1.35V igen och nu har jag stabilt 4200MHz all core på 1.2V runt 80 grader (OCCT deras egna test, 30 min hittills).
Kollade CLDO VDDP, 0.9V, VDDG är dock 1.1V så den ska jag dra ner, VDDCR SOC på 1.1V.

Frågan är om den blir svalare när auto vcore ger 1.44V till att börja med men ska testa lite till.

Då har jag väl kanske haft tur i silikonlotteriet ändå och inte förstört CPUn

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tack, sjukt att Asus tycker att 1.44V är ok som standard dock? Sitter i BIOS, 0 last och den matar med 1.44V, idle 45 grader...

Tror inte du förstår riktigt så jag försöker förklara igen, när du låter din processor gå i ren stock konfiguration så kommer Vcore variera, den är inte fast på ett värde hela tiden. Det som styr Vcore är Precision Boost, det i sin tur styr också processorns frekvens. I ren stock kommer Precision Boost låta Vcore gå upp så "högt" som 1.5V. I bios är det fullt normalt att se ~1.45V vcore i full auto/stock

Det är helt ofarligt

Igen, din processor i rent stock utförande ska kunna matas med upp till 1.5V för att den ska fungera normalt, begränsar du denna spänning genom manuell fast vcore kommer du sänka prestanda, införa instabilitet och under hård belastning ÖKA tempen om din fasta Vcore slutar i högre spänning än Precision Boost hade valt för den belastningen. Exempelvis så kan Prime95 belastning på en stock r3000 pressa ner vcore i total stock konfig så långt som 1V eller ändå mindre om tempen tillåts skena.

För stock Ryzen 3000 så ska man låta bli Vcore helt och låta den vara på auto, känner man ändå för att pilla på den så kan man välja en negativ eller positiv offset, på så vis så kommer spänningen fortsatt variera men något lägre eller högre gentemot ren auto.

Edit: En till sak, när du klockar manuellt så slår du också av FIT systemet, FIT systemet är annars det som skyddar processorn från att applicera eller matas av för hög spänning, i ren stock eller med PBO så kommer FIT begränsa den högst tillåtna spänningen för stunden baserat på belastning. Sen kommer PB eller PBO styra frekvens och spänning utifrån strömförbrukning och temperatur. Med manuell OC har du inget skydd aktivt alls från FIT eller PPT/EDC/TDC, det enda skyddet som kommer slå till vid manuell OC är avstängningstemp vid 95 grader någonstans (normalt sett)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

@tellus82: Instämmer i allt Tellus82 säger. Vcore ska vara hög i idle när man inte kör fast vcore, det har med boost mekanismen att göra. Det som är intressant är vad vcore landar på under full load, stock brukar den gå ner till 1.25-1.3V under full load(extremt load ännu lägre som Tellus82 skriver, men då brukar också frekvensen sjunka i samband med det)

Oavsett det så matar vissa moderkort lite väl mycket så man kan få ner temps med minus offset på vcore, risken med för mycket offset är att man tappar single core boost. Och har man alldeles för mycket så fryser Windows.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@tomle: Och du ska ju inte köra all core i 4,2ghz. Du tappar ju väldigt mycket singelcore prestanda antagligen pga de. en 3900X boostar väl till 4,5-4,6ghz? De gör ju inte din cpu som blir låst till 4,2ghz.

Jag kör själv en all core OC på min AMD 3600, men de är ju för att den endast boostar till 4,2ghz och min all core OC är ställd på 4,3ghz.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Skall det vara en 24/7 maskin så strunta i fast OC, vare sig det är per CCX eller all core. Auto/PBO är mycket bättre på att ta hand om processorn än dina manuella inställningar. Ditt första score var helt ok och normalt för 3900X.

Däremot om det är en lek/spel-maskin som man övervakar medan man använder den, då är CCX OC kul, men man skall vara medveten om att man tänjer på gränser.

Vill du att datorn skall gå svalt är auto vcore med en negativ offset det bästa, mellan -0.05V-0.1V brukar fungera bra och sänker temps en hel del. Vissa spänningar brukar också vara höga stock, kolla det, CLDO VDDP bör vara 900mV, VDDG 950mV och SOC mellan 1.05V-1.1V. Kör du överklockat minne kan det vara det som är instabilt, kolla olika VDIMM mellan 1.35V-1.4V och lek lite med timings/subtimings.

Bra information och tips av dig och @Tellus82. Klockning intresserar mig inte och har stängt av PBO så negativ offset är ett smidigt sätt att få ner temperaturen som är prio för mig.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.0.0.2

Testar nya AMD AGESA ComboAm4v2PI 1.0.0.2 betan till mitt MSI X570 GPC.

Minneshanteringen har blivit lite bättre - kan nu boota 3800cl18 med kassa sekundärer med 4x8 G.Skill B-die 3200cl14. Det gick inte alls med tidigare bios.

Testar nu 3733 16-17-16 för jag klarar bättre "sekundärer".

CB20 - ungefär samma som innan SC och AC.
GB5 - lite bättre SC, lite sämre AC. Kanske beror på minnet? hade rätt tight 3600cl16 innan...
Variationen inom vad dagstempen ligger på... boosten är så sjukt temp-beroende.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Omöjligt att veta eftersom 4000 inte är med på QVL-listor ännu, men jag räknar med att B550 får nya bios i fas med launchen först av alla kort. Dom är nyast.

Original bios på brädan uppförde sig lite skumt, gjorde ganska omedelbart Bios Flashback till bios 0608 som fungerade smärtfritt. Sen har bios 0805 kommit efter det, det uppför sig bergstabilt, så inte mycket att klaga på. Och det är senaste AGESA V2 1.0.0.2. Enligt vad AMD sa tidigare i samband med B450/X470 kontroversen i sitt officiella uttalande på Reddit så skall V2-biosen vara dom som är klara för Zen 3. Så, ja, troligen så har B550-F redan Zen 3-stöd.

Det finns redan drivrutin för Renoir APU på Asus hemsida sen en månad tillbaka, fast Renoir inte går att köpa ännu.

Nä det är iofs sant

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Testade 4450-4450, dock bumpade jag upp spänningen till 1.34V vilket blev lite väl varmt för min luftkylare (och kanske onödigt). CB20 kraschade men CPU-Z och GeekBench5 gick igenom.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Tror inte du förstår riktigt så jag försöker förklara igen, när du låter din processor gå i ren stock konfiguration så kommer Vcore variera, den är inte fast på ett värde hela tiden. Det som styr Vcore är Precision Boost, det i sin tur styr också processorns frekvens. I ren stock kommer Precision Boost låta Vcore gå upp så "högt" som 1.5V. I bios är det fullt normalt att se ~1.45V vcore i full auto/stock

Det är helt ofarligt

Igen, din processor i rent stock utförande ska kunna matas med upp till 1.5V för att den ska fungera normalt, begränsar du denna spänning genom manuell fast vcore kommer du sänka prestanda, införa instabilitet och under hård belastning ÖKA tempen om din fasta Vcore slutar i högre spänning än Precision Boost hade valt för den belastningen. Exempelvis så kan Prime95 belastning på en stock r3000 pressa ner vcore i total stock konfig så långt som 1V eller ändå mindre om tempen tillåts skena.

För stock Ryzen 3000 så ska man låta bli Vcore helt och låta den vara på auto, känner man ändå för att pilla på den så kan man välja en negativ eller positiv offset, på så vis så kommer spänningen fortsatt variera men något lägre eller högre gentemot ren auto.

Edit: En till sak, när du klockar manuellt så slår du också av FIT systemet, FIT systemet är annars det som skyddar processorn från att applicera eller matas av för hög spänning, i ren stock eller med PBO så kommer FIT begränsa den högst tillåtna spänningen för stunden baserat på belastning. Sen kommer PB eller PBO styra frekvens och spänning utifrån strömförbrukning och temperatur. Med manuell OC har du inget skydd aktivt alls från FIT eller PPT/EDC/TDC, det enda skyddet som kommer slå till vid manuell OC är avstängningstemp vid 95 grader någonstans (normalt sett)

Jo jag förstår att den boostar upp till 1.5V eller vad det nu är och vet att Ryzen 3000 kan dra så lite som 0.2V i idle och att den drar dynamiskt och klockar dynamiskt.
Min poäng är att oavsett vad så har Asus en läxa att lära sig i pedagogik, säg mig vad du tror att Vcore är när du ser nedan bild. Hur ska jag veta att det är nåt helt annat, eller kanske till och med anta att det kan vara en bugg i BIOS så att den faktiskt matar 1.42V oavsett vad CPU ber om?

Skrivet av TaunyTiger:

@tomle: Och du ska ju inte köra all core i 4,2ghz. Du tappar ju väldigt mycket singelcore prestanda antagligen pga de. en 3900X boostar väl till 4,5-4,6ghz? De gör ju inte din cpu som blir låst till 4,2ghz.

Jag kör själv en all core OC på min AMD 3600, men de är ju för att den endast boostar till 4,2ghz och min all core OC är ställd på 4,3ghz.

Nja, mitt ex verkar boosta till strax under 4.5GHz på två cores (men inte samtidigt), såg nära 4.6GHz första dagen/igår men det har inte synts till igen.

Har kört några fler tester:
4350/4350/4250/4250 @ 1.35V: CB 7588/505 (87 grader)
4200/4200/4200/4200 @ 1.20V: CB 7453/499 (78 grader)
Allt auto i BIOS med PBO: CB 6987/499 (all core går runt 4050MHz) (83 grader)
PBO -0.075V offset: CB 7160/503 (all core går runt 4100MHz) (81 grader)
PBO -0.100V offset: CB 7166/503 (all core går runt 4050MHz) (79 grader)

Mitt use case är MariaDB+PHP så jag behöver flertrådad prestanda och om jag kan få 4200MHz stabilt på alla cores med låg spänning och låga temps så kan det vara bättre än att ha alla cores på ~4100MHz och eventuellt kunna boosta en tråd lite till.
4200MHz all core ser ut att ge mycket bättre prestanda än PBO oavsett offset och är dessutom svalast. Den verkar dra 10W mer under last men om jobbet blir klart snabbare så jämnar det ut sig.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Testade 4450-4450, dock bumpade jag upp spänningen till 1.34V vilket blev lite väl varmt för min luftkylare (och kanske onödigt). CB20 kraschade men CPU-Z och GeekBench5 gick igenom.

https://i.imgur.com/pFM9xj6.png
https://i.imgur.com/weEELHT.png

Bra poäng där, synd att det inte är stabilt men nu är du uppe på frekvenser som Zen 2 bara skall klara i korta booster

Nu när jag bytt till B550 för min 3700X så blev X470 Prime Pro ledig för den gamla 2700X, bort med Gigabyte Aorus M, när jag ändå höll på tog jag bort I/O-skruden för att ge VRM lite mer luftflöde. Det märktes skillnad, X470-brädan presterar bättre i precis allt än B450-brädan. Nypriset var dock det dubbla så inte helt konstigt.

Roade mig med att köra just Geekbench 5.2 och göra en baseline mot min 3700X/B550:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/2763816?baseline...

Hint, 3700X är 21% snabbare i single thread och 25% snabbare i multi thread, det var ingen liten skillnad! Zen 2 var ett gigantiskt kliv från Zen+, något helt annat än Intels 3-4%/generation. Hoppas vi får se något liknande med Zen3, om det är så, är Intel rökta prestandamässigt.

2700X Geekbench score PBO/Auto

Dator #3 med Zen+(2700X) efter byte av moderkort:

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jo jag förstår att den boostar upp till 1.5V eller vad det nu är och vet att Ryzen 3000 kan dra så lite som 0.2V i idle och att den drar dynamiskt och klockar dynamiskt.
Min poäng är att oavsett vad så har Asus en läxa att lära sig i pedagogik, säg mig vad du tror att Vcore är när du ser nedan bild. Hur ska jag veta att det är nåt helt annat, eller kanske till och med anta att det kan vara en bugg i BIOS så att den faktiskt matar 1.42V oavsett vad CPU ber om?
https://i.ibb.co/W3GjHTW/bios.jpg

De du ser i BIOS/UEFI är vad processorn ber om när det kommer till spänning som sedan levereras av moderkortets VRM kontroller/VRM, moderkortet gör inget fel och rapporterar heller inget fel, det rapporterar exakt det som ska rapporteras nämligen nuvarande vcore, i BIOS/UEFI så finns inget sleep state eller energispar så det du ser är den övre boost nivån för multipla kärnor, detta då det inte finns belastning och heller inget som skapar någon direkt värme så det blir därmed helt ofarligt. Det puttrar helt enkelt på i hög idle då kärnor inte går ner i sovläge.

Moderkortet bestämmer egentligen inte vilken Vcore processorn ska ha när du kör stock inställning, det gör processorn helt själv genom SenseMI och Precision Boost som talar om för VRM kontrollern genom VID värdet vad den ska leverera.

Edit: Som tillägg så är din tanke om manuell klockning sund, kom bara ihåg att skulle du lägga en extrem AVX last på den så kommer du troligen se något elakare temperatur och strömförbrukning än du gör nu, det är baksidan av manuell OC, man får se upp lite vad man kör för belastning, i stock så kommer nämligen vcore gå ner betydligt lägre än du satt nu under den mest extrema belastningen. Det är bra & ha i åtanke när man har lite klen kylning.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Bra poäng där, synd att det inte är stabilt men nu är du uppe på frekvenser som Zen 2 bara skall klara i korta booster

Nu när jag bytt till B550 för min 3700X så blev X470 Prime Pro ledig för den gamla 2700X, bort med Gigabyte Aorus M, när jag ändå höll på tog jag bort I/O-skruden för att ge VRM lite mer luftflöde. Det märktes skillnad, X470-brädan presterar bättre i precis allt än B450-brädan. Nypriset var dock det dubbla så inte helt konstigt.

Roade mig med att köra just Geekbench 5.2 och göra en baseline mot min 3700X/B550:

https://browser.geekbench.com/v5/cpu/compare/2763816?baseline...

Hint, 3700X är 21% snabbare i single thread och 25% snabbare i multi thread, det var ingen liten skillnad! Zen 2 var ett gigantiskt kliv från Zen+, något helt annat än Intels 3-4%/generation. Hoppas vi får se något liknande med Zen3, om det är så, är Intel rökta prestandamässigt.

Samtidigt har jag läst om folk som lyckats köra sina 3800X i 4500MHz all-core så det vore ju coolt om det fungerade

Ja det är imponerande hur bra de lyckats med Zen2.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Samtidigt har jag läst om folk som lyckats köra sina 3800X i 4500MHz all-core så det vore ju coolt om det fungerade

Ja det är imponerande hur bra de lyckats med Zen2.

Nu finns det läckor med Renoir på nätet med 4.7GHz allcore, kopplat till tidigare läcka med 2100MHz IF så ser Renoir ut att bli ett kraftfullt chip. Allt kan dock vara fake, ändå spännande, blir ju en jätteuppgradering från 3400G för dom som gillar APU.

edit. angående 4.5GHz allcore på Zen2, det går nog bra, men med helt galen vcore. Inget att rekommendera för hemanvändaren.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Kommer vi att få se reviews av XT modellerna idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Kommer vi att få se reviews av XT modellerna idag?

Troligen, släppet är vid 15:00 så jag antar att nätet fylls av reviews då.

Men av vad vi sett av läckorna verkar Renoir som en mycket mer intressant CPU än XT även om man inte har någon nytta av GPU-delen.

Och det lovar gott inför Zen3

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nu går det att beställa XT-propparna på Webbis!

Visa signatur

Dator: Mac