Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

De har väl sparat in på hårdvaran och pressat priset på Liten, men hade man kunnat docka den hade de ju garanterat fått sålt ett par extra joycons, minst, för folk som vill docka.

Menar ni f.ö att det inte går att cloud-spara i Animal Crossing så att det funkar vid byte av hårdvara? Låter ju obegripligt år 2020.

Om du köper nytt kan du alltid flytta hela profilen till nya konsolen med alla sparfiler etc. Gäller att du har bägge konsolerna då. Att äga 2 konsoler och spela sömnlöst mellan dem fungerar nog inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wargreymon:

Om du köper nytt kan du alltid flytta hela profilen till nya konsolen med alla sparfiler etc. Gäller att du har bägge konsolerna då. Att äga 2 konsoler och spela sömnlöst mellan dem fungerar nog inte.

Animal Crossing har dock inte stöd för backup/flytt av sparfiler ännu, det ska komma i framtiden™.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig en Switch Lite idag. Det enda spelet jag har till är Links Awakening.
Vilka mer spel rekommenderar ni? Kommer inom kort stoppa i ett 256gb minneskort, räcker det?
Tänkte ha stortitlar på kassett för mysfaktor och indie-games digitalt. Men hur är det egentligen med Nintendo E-shop? Kommer det billiga erbjudanden eller är det mer värt att köpa fysiskt?

Funderar på att köpa bla. Luigis Mansion, BotW, Mario Oddessey och Captain Toad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag köpte mig en Switch Lite idag. Det enda spelet jag har till är Links Awakening.
Vilka mer spel rekommenderar ni? Kommer inom kort stoppa i ett 256gb minneskort, räcker det?
Tänkte ha stortitlar på kassett för mysfaktor och indie-games digitalt. Men hur är det egentligen med Nintendo E-shop? Kommer det billiga erbjudanden eller är det mer värt att köpa fysiskt?

Funderar på att köpa bla. Luigis Mansion, BotW, Mario Oddessey och Captain Toad.

Zelda BotW, Animal Crossing NH, Pokemon sword/shield,Stardew valley, Hollow Knight, Resident Evil HD.

Ang Nintendo E-shop,dom hade en stor rea tidigare i Juni! Men dom stora titlarna är sällan prissänkta

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Zelda BotW, Animal Crossing NH, Pokemon sword/shield,Stardew valley, Hollow Knight, Resident Evil HD.

Ang Nintendo E-shop,dom hade en stor rea tidigare i Juni! Men dom stora titlarna är sällan prissänkta

Tack för tipsen. Animal Crossing och Stardew Valley går nog bort dock. Verkar vara evighetsspel som aldrig tar slut. Jag tycker om när gameplay är ganska linjärt och en liten story.
Jag påbörjade Links Awakening igår och fastnade nästan direkt. Får lite Phantom Hourglass vibbar, ett annat favoritspel på bärbar konsol.

Hur mycket rea i E-shop pratar vi om? Köpte lite grann igår. Köpte Golf Story som har fått bra betyg, och Duke Nukem pga sentimentala minnen

Permalänk
Medlem

https://www.dekudeals.com/ är en rätt användbar sida för att hålla koll på priser och reor och att följa prisutveckling på spel.

Skrivet av tBiorrith:

Tack för tipsen. Animal Crossing och Stardew Valley går nog bort dock. Verkar vara evighetsspel som aldrig tar slut. Jag tycker om när gameplay är ganska linjärt och en liten story.
Jag påbörjade Links Awakening igår och fastnade nästan direkt. Får lite Phantom Hourglass vibbar, ett annat favoritspel på bärbar konsol.

Hur mycket rea i E-shop pratar vi om? Köpte lite grann igår. Köpte Golf Story som har fått bra betyg, och Duke Nukem pga sentimentala minnen

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Nu har Inet fått in Switch 2019 igen, tog och beställde mig ett

https://www.inet.se/produkt/6609670/nintendo-switch-konsol-gr...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Fanns även på Mediamarkt. Var nyss och köpte ett tillsammans med Super Mario Odyssey samt Super Mario deluxe.

Märker direkt att man antagligen kommer behöva köpa åtminstone en till kontroll så småningom. Tips på bra och prisvärda kontroller? Trådlös är ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Fanns även på Mediamarkt. Var nyss och köpte ett tillsammans med Super Mario Odyssey samt Super Mario deluxe.

Märker direkt att man antagligen kommer behöva köpa åtminstone en till kontroll så småningom. Tips på bra och prisvärda kontroller? Trådlös är ett krav.

Jag vet ej hur du har det med andra kontroller i hemmet, men jag köpte bara en 8bitdo adapter för typ 150 spänn så jag kan använda mina xbox/ps4 kontroller trådlöst med switch (Tyvärr funkar endast en kontroll per adapter). Fungerar perfekt och väldigt lång räckvid:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181325

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Märker direkt att man antagligen kommer behöva köpa åtminstone en till kontroll så småningom. Tips på bra och prisvärda kontroller? Trådlös är ett krav.

Nintendos egen Pro Controller är dyr men också väldigt bra, har du råd med en sån så är den varmt rekommenderad. Vill du ha något billigare så har jag sett många rekommendera 8Bitdos SN30 Pro+, eller så kan du som sagt använda eventuella handkontroller du redan råkar ha med en adapter.

Något att tänka på är att du kan väcka Switch:en genom att trycka på hemknappen på Nintendos handkontroller, men det fungerar inte med tredjepartskontroller. Då måste du väcka Switch:en genom att trycka på knappen på Switch:en istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag vet ej hur du har det med andra kontroller i hemmet, men jag köpte bara en 8bitdo adapter för typ 150 spänn så jag kan använda mina xbox/ps4 kontroller trådlöst med switch (Tyvärr funkar endast en kontroll per adapter). Fungerar perfekt och väldigt lång räckvid:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181325

Lät ju smidigt, har typ 3 xboxkontroller. Exakt hur fungerar den där? Sätter man dongeln i dosan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Lät ju smidigt, har typ 3 xboxkontroller. Exakt hur fungerar den där? Sätter man dongeln i dosan?

Sätt adaptern i Switch-docken, tryck bluetooth knappen på adaptern och para kontrollen. Sen ska det funka direkt för mig med min Xbox kontroll.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så att du har den nyare modellen av kontrollern som har bluetooth, första revisionen av xbox kontrollern har inte det.

Skrivet av carlbanan:

Lät ju smidigt, har typ 3 xboxkontroller. Exakt hur fungerar den där? Sätter man dongeln i dosan?

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

Hämtade ut min Switch från upphämtningsplatsen idag runt 13-tiden. Kom hem och stoppade den i dockan och fixade till den så att jag blev nöjd, allting gick riktigt smidigt. Sedan spelade jag lite Mario Kart.

Vid klockan 19.30 skulle jag pröva att spela lite bärbart och plockade upp Switchen. Upptäckte genast att jag redan hade ett sträck av svaga repor just under mitten på y-axeln från vänster in till mitten på x-axeln. Mindre kul. Så att eh. Det är så dags för mig att skaffa ett skärmskydd. Jag hade tänkt göra det i nästa vecka, för jag hade inte kunnat tänka mig att det räckte att docka en gång. (Jag hade inte undersökt skärmen för repor innan jag dockade den)

Jag köpte för övrigt med just Mario Kart 8 DX, men också Super Mario Odyssey och Zelda: BOTW. Utöver det blev det även en Pro-kontroller, vilken var väldigt skön. Den är inte billig, men jag rekommenderar den starkt. Kommer använda den till PC:n framöver och pensionera den trådbundna Xbox360-kontrollern (om jag inte känner att jag behöver den till spel med analoga trigger-knappar). Jag testar ju bara JoyCons nu i bärbart läge och de känns... som leksaker. Spakarna är mer nätta än och känns mer ömtåliga än Pro-kontrollern.

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men går det att ladda en Switch Lite med USB-C från dator?
Noterade att min hade lite batteri tidigare så jag satte den på laddning med Switch-laddaren. Dock verkar den inte vilja gå igång alls nu så jag skulle vilja prova att ladda den på något annat sätt för att se om det är laddaren elle rSwitchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Dum fråga, men går det att ladda en Switch Lite med USB-C från dator?

Så länge den håller sig inom måtten för vad Switch klarar av i både v och amp, absolut. Vissa moderkort har ju boost på dem om jag inte missminner mig.
Så om inget ser knepigt ut från din moderkortsmanual så borde det vara helt ok.

Jag hade utgått från att det är okej, och att det finns ytterst få undantag snarare än tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Naki:

Dum fråga, men går det att ladda en Switch Lite med USB-C från dator?
Noterade att min hade lite batteri tidigare så jag satte den på laddning med Switch-laddaren. Dock verkar den inte vilja gå igång alls nu så jag skulle vilja prova att ladda den på något annat sätt för att se om det är laddaren elle rSwitchen.

Jag har inte haft några problem med att ladda min Switch Lite så här långt. Olika typer av laddare direktkopplat från elnätet, från dator, Powerbank (Anker, dock inte Switchvarianten) och till och med från en Switch docka med C till A kabel.

Snabbast laddning med Switch egna laddare förstås, men oftast enklare att bara ansluta med vanlig USB kabel.

Permalänk
Medlem

Skall byta ut mitt minneskort från 128gb till 512gb, går det på något smidigt sätt att duplicera/kopiera befintligt minneskort till det nya med hjälp av datorn? Har tittat på några SDXC->USB adaptrar men de flesta säger att maxkapacitet är 128gb och några säger ingen maxkapacitet alls.

Alternativet är väl att ladda ned alla spel på nytt, men Nintendo Online Store är så fruktansvärt långsam att ladda ned från så skulle helst lösa detta med hjälp av datorn och nån adapter för minneskort.

Antar att sparningar från spelen finns i något moln, eller är dessa på minneskortet också?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Skall byta ut mitt minneskort från 128gb till 512gb, går det på något smidigt sätt att duplicera/kopiera befintligt minneskort till det nya med hjälp av datorn? Har tittat på några SDXC->USB adaptrar men de flesta säger att maxkapacitet är 128gb och några säger ingen maxkapacitet alls.

Nintendo har instruktioner här för hur man gör. Hur det är med maxkapacitet på adaptrar vet jag dock inte. Det är möjligt att vissa adaptrar faktiskt har en begränsning, men det kan också vara det vanlig problemet att tillverkarna specificerar en gräns som motsvarar det största kortet som finns just då för att undvika frågor från kunderna och sen aldrig uppdaterar gränsen i specifikationen.

Skrivet av Tartin:

Antar att sparningar från spelen finns i något moln, eller är dessa på minneskortet också?

I första hand lagras sparfiler i Switchens interna minne, men har du Nintendo Switch Online så sparas de även i molnet (dock inte för alla spel). Jag tror inte att det finns möjlighet att ha sparfiler på minneskortet än så länge.

Permalänk
Medlem

Även jag blidde Switchägare för ett par dagar sedan, något jag aldrig trodde skulle hända då jag generellt inte gillar konsoller Kunde inte hålla mig ifrån Mario längre så det blidde en Switch, två Pro kontroller, Samsung Ultra 256GB minneskort, New Super Mario Bros samt Super Mario Maker 2.

Blir att plöja Mario nu på semestern

Har dom inte dom traditionella Mario (1 - 3) till Switch? Hade hoppas dom skulle ha Galaxy och annat också, men det kanske bara är jag som är trög och inte gillar deras spelbrowser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Har dom inte dom traditionella Mario (1 - 3) till Switch? Hade hoppas dom skulle ha Galaxy och annat också, men det kanske bara är jag som är trög och inte gillar deras spelbrowser.

De säljer dem inte löst, men om du skaffar Nintendo Switch Online (200 kr/år) så får du bl.a. tillgång till en hög med NES- och SNES-spel som inkluderar Super Mario Bros 1-3 (se lista här). NSO-medlemmar får även möjlighet att köpa Switch-kompatibla NES- och SNES-kontroller om man vill vara riktigt nostalgisk. Men förutom NES och SNES är det än så länge dåligt med portade Mario-spel från äldre konsoller.

Och välkommen till klubben Även jag blev konverterad till konsollspelare av Switchen, fast i mitt fall var det Zelda som lockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Idiotiskt att ta bort möjligheten att docka i mitt tycke. Andra saker som försvann är jag fortfarande av åsikten att det är förbättringar, exempelvis stabilare konstruktion då man skippat Joycons med deras vingliga rails.

Frågan är ju om Lite skulle palla dom högre clocksen på GPU i dockat läge. Tänker främst på värmen då. Dom hade iofs kunnat låta den gå i dess vanliga hastighet och upplösning, men då hade vissa spel sett riktigt illa ut på en TV, dom som kör långt under 720p i handhållet läge.

Håller med om att joycons sitter lite för löst på vanliga switchen men å andra sidan med tanke på hur vanligt det är med problem med analoga spakarna så skulle jag inte vilja sakna möjligheten att byta kontroller.

Permalänk
Medlem

Jag har tröttnat på mina spelfodral som jag köpt från Waterfield för att det är svårt att se vilket spel som är vart. Så om det är någon / några som vill ha dessa så skänker jag de vidare. Det är detta fodral:

https://www.sfbags.com/collections/cases-for-nintendo-switch/...

Jag har 2 st av varianten som rymmer 20 spel var. Ett är i färgen Grizzly och det är det som jag har använt mest, och därmed så är spelslotsen mer uttänjda för att rymma spelen. Det andra är svart och är i princip oanvänt.

Svara i tråden om du vill ha ett eller två fodral och skicka ett meddelande med adress så skickar jag med posten.

Edit: båda fodralen är bortskänkta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hade hoppas dom skulle ha Galaxy och annat också, men det kanske bara är jag som är trög och inte gillar deras spelbrowser.

Har ryktats om en Mario samling och/eller enstaka remasters så vi får se vad som dyker upp. Men just nu finns inte Galaxy spelen nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De säljer dem inte löst, men om du skaffar Nintendo Switch Online (200 kr/år) så får du bl.a. tillgång till en hög med NES- och SNES-spel som inkluderar Super Mario Bros 1-3 (se lista här). NSO-medlemmar får även möjlighet att köpa Switch-kompatibla NES- och SNES-kontroller om man vill vara riktigt nostalgisk. Men förutom NES och SNES är det än så länge dåligt med portade Mario-spel från äldre konsoller.

Och välkommen till klubben Även jag blev konverterad till konsollspelare av Switchen, fast i mitt fall var det Zelda som lockade.

Sweet, fans en del gamla godingar där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De säljer dem inte löst, men om du skaffar Nintendo Switch Online (200 kr/år) så får du bl.a. tillgång till en hög med NES- och SNES-spel som inkluderar Super Mario Bros 1-3 (se lista här). NSO-medlemmar får även möjlighet att köpa Switch-kompatibla NES- och SNES-kontroller om man vill vara riktigt nostalgisk. Men förutom NES och SNES är det än så länge dåligt med portade Mario-spel från äldre konsoller.

Och välkommen till klubben Även jag blev konverterad till konsollspelare av Switchen, fast i mitt fall var det Zelda som lockade.

Hur funkar det? Väljer man vilka man vill installera eller måste man vara online för att komma åt dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Hur funkar det? Väljer man vilka man vill installera eller måste man vara online för att komma åt dem?

Man laddar ned NES online (tror den heter så) eller SNES online och så finns respektive spel inne i dem apparna, redo att spelas. Möjligheter att pausa och kanske spara (minns inte exakt) finns även på alla tillgängliga spelen.

Jag antar att man behöver vara online för att komma åt dem men det är inget jag vet säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag antar att man behöver vara online för att komma åt dem men det är inget jag vet säkert.

Enligt Nintendos FAQ så kan man spela NES- och SNES-spelen i upp till sju dagar på raken utan internetuppkoppling.

Permalänk
Medlem

Erbjuden ett Switch (original, ej 2019-modell) med Pro-controller samt spelen Zelda BOTW, Zelda LA, Mario Odyssey och Luigi's Mansion 3 för 2500 kr. Värt det va?

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Erbjuden ett Switch (original, ej 2019-modell) med Pro-controller samt spelen Zelda BOTW, Zelda LA, Mario Odyssey och Luigi's Mansion 3 för 2500 kr. Värt det va?

Yepp.